اعیاد مسیحی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اعیاد مسیحی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اعیاد مسیحی
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مراسم ها و آیین ها
سوال:
مهم ترین اعیاد مسیحی چه روزهایی است؟
پاسخ تفصیلی:
همه ی مسیحیان جهان همه ساله دو عید بزرگ را جشن می گیرند: "عید کریسمس" و "عید پاک". کریسمس که به جشن میلاد مسیح و عید نوئل نیز معروف است، یادآور تولد عیسی (ع) است که در روز 25 دسامبر یعنی یک هفته قبل از شروع سال نو میلادی برگزار می گردد. کریسمس که امروزه مهم ترین عید مسیحی به شمار می آید در آغاز جزو اعیاد مسیحی شمرده نمی شد. پس از برگزاری شورای نیقیه (325 .م) توافق شد که روز 25 دسامبر که در میان بت پرستان امپراطوری روز تولد خدای خورشید خوانده می شد، روز تولد مسیح، اعلام شود.(1) امروزه بابانوئل که شکل عامیانه ی نیکولای قدیس، اسقف قرن چهارمی مسیحی است، نمادی از عید کریسمس شده است.(2) نشاندن درخت کریسمس در این روز هم سنتی آلمانی است که از قرن هفدهم رایج شده است.(3)
براساس تقویم کلیسا، موسم کریسمس در ششم ژانویه با تعطیلی عید تجلی مسیح (اپیفانی) پایان می یابد. عید تجلی اشاره به حادثه ای است که نشان دهنده ی تجلی عیسی (ع) بر تمام مردم جهان است: «و چون عیسی (ع) در ایام هیرودیس پادشاه در بیت لحم یهودیه تولد یافت، ناگاه مجوسی ای چند از مشرق به اورشلیم آمده گفتند: کجاست آن مولود که پادشاه یهود است زیرا که ستاره ی او را در مشرق دیده ایم و برای پرستش او آمده ایم.»(4)
«و در آن حوالی شبانان در صحرا به سر می بردند و در شب پاسبانی گله های خویش می کردند. ناگاه فرشته ی خداوند برایشان ظاهر شد و کبریایی خداوند برگرد ایشان تابید و به غایت ترسان گشتند. فرشته ایشان را گفت: مترسید زیرا اینک بشارت خوشی عظیم به شما می دهم که برای جمیع قوم خواهد بود. که امروز برای شما در شهر داوود (ع) نجات دهنده ای که مسیح خداوندباشد، متولد شد.»(5) پس از کریسمس مهم ترین عید مسیحیان عید پاک(6) نام دارد که یادآور خاطره ی رستاخیز عیسی(7) مسیح (ع) است. این عید در روز خاصی قرار نگرفته است وبر اساس وضعیت ماه تعیین می شود، یعنی نخستین یکشنبه پس از قرص کامل ماه پس از اعتدال ربیعی است. بنابراین، در فاصله ی میان 22 مارس تا 25 آوریل (2 فروردین تا 8 اردیبهشت) واقع می شود و گاه با عید فِصح یهودیان که یادآور نجات بنی اسرائیل از دست فرعونیان است، همزمان می شود. کلیساهای ارتدوکس شرق معتقدند که عید پاک حتماً باید بعد از عید فِصح یهودیان (16 تا 22 ماه نیسان عبری) باشد. بنابراین، جشن عید پاک آنان معمولاً یک یا دو هفته پس از غربی هاست.(8)
عید پاک بیش از کریسمس جنبه های عبادی دارد. چهل روز قبل از عید پاک که چلّه ی روزه(9) نامیده می شود، ویژه ی حسابرسی خود و توبه و آمادگی است. چلّه ی روزه با چهارشنبه ی خاکستر آغاز می شود. در این روز در برخی از کلیساهای مسیحی رسم بر آن است که خاکستر، که نماد پشیمانی و فانی بودن انسان است، می پاشند و نیز برخی مسیحیان در طول این روز آن را به پیشانی خود می مالند.
یکشنبه ی قبل از عید پاک هم به یکشنبه ی نخل(10) معروف است. هفته ی مقدس با این روز آغاز می شود که یادآور ورود عیسی (ع) به اورشلیم چند روز قبل از مصلوب شدن است. از آنجا که در آن روز با شاخه های نخل از عیسی (ع) استقبال شد. در بسیاری از کلیساها برگ های کوچک نخل توزیع می کنند. پنجشنبه ی پیش از عید پاک، پنجشنبه ی هفته ی مقدس(11) نامیده می شود. در این روز عیسی (ع) هنگامی که با شاگردان خود ملاقات کرد، آخرین دستورات را به آنان داد. وی گفت نباید خود را آقای مردم بدانند بلکه خادم مردم بدانند. این پنجشنبه همچنین بیانگر آخرین شام مسیح (ع) یا عشای ربانی است.
جمعه ی مقدس(12) رسمی ترین روز سال مسیحی و یادآور به صلیب رفتن عیسی (ع) است. بسیاری از کلیساها در ساعاتی که عیسی (ع) بالای صلیب بود، مراسمی می گیرند. پس از گذشت جمعه ی مصیبت بار، مراسم یکشنبه ی عید پاک، روز شادی به مناسبت برخاستن مسیح از مردگان برگزار می شود. در کلیساهای ارتدوکس این مراسم با حزن و اندوه از شنبه شب آغاز می شود و ناگهان در نیمه شب به مراسمی شاد تبدیل می شود. بسیاری از کلیساهای پروتستان مراسم عید پاک را هنگام طلوع فجر در فضای باز و همراه با آنچه مراسم طلوع خورشید عید پاک نامیده می شود برگزار می کنند.
کاتولیک های رومی باید در روز یکشنبه ی عید پاک در مراسم عشای ربانی شرکت کنند.(13) در گذشته، مراسم عید پاک از غروب شنبه آغاز می شد و تا صبح یکشنبه ادامه داشت، اما امروزه زمان برگزاری آن به 2 تا 4 ساعت تقلیل یافته است. در این مدت نوایمانان مسیحی ایمان خود را به حاضران اعلام می کنند و غسل تعمید به جا می آورند و مسیحیان دیگر نیز استمرار ایمان خود را ابراز می کنند.(14)
پنجاه روز پس از عید پاک، عید پنجاهه با پنطیکاست فرا می رسد. این عید که به ویژه در کلیسای پروتستان رسمیت یافته است، نشان دهنده ی خاطره ی ریزش و جاری شدن روح القدس بر رسولان عیسی (ع) در پانزدهمین روز پس از صعود وی به آسمان است: «وقتی روز پنطیکاست فرا رسید همه ی شاگردان در یک جا جمع بودند، ناگهان صدایی شبیه وزش باد شدید از آسمان آمد و تمام خانه ای را که در آن نشسته بودند پُر ساخت. در برابر چشم آنان زبانه هایی مانند زبانه های آتش ظاهر شد که از یکدیگر جدا گشته و بر هر یک از آنان قرار گرفت. همه از روح القدس پرگشتند، به طوری که روح به ایشان قدرت تکلم بخشید و به زبان های دیگر شروع به صحبت کردند.»(15) این روز همچنین به نام روز تولد کلیسا، یعنی زمانی که در آن جامعه ی مؤمنان مسیحی تشکیل شد، جشن گرفته می شود.(16) عید پنجاهه در میان یهود از اهمیت زیادی برخوردار است و آن را به نام فِصح دوم می شناسند. جیمز هاکس نویسنده ی قاموس کتاب مقدس می نویسد: «در ابتدا این عید یک روز مخصوص و محض تقدیم شکر حِصاد بلاد مقدسه تعیین می گشت و هدیه ی آن دو گرده از آرد حاصل از حصاد مذکور بود. لکن چون اورشلیم منهدم و قوم یهود در اطراف جهان پراکنده گشتند، عید مذکور را بسیار صاحب اهمیت دانسته متدرجاً به این گمان افتادند که شریعت در همان روز پنجاهم بعد از خروج از مصر به موسی (ع) داده شد ... افاضه ی روح القدس در اثنای همین عید بود لهذا کلیسای مسیحی آن را در ضمن عیدهای معتبره ی خود نگاه داشت.»(17)
علاوه بر اعیاد ذکر شده، جشن های دیگری در کلیساهای مختلف به افتخار عیسی (ع)، مریم (س)، و شخصیت های مقدس و یا به مناسبت های مختلفی چون بشارت جبرئیل به مریم (س) در مورد تولد عیسی (ع)، برگزار می شود.(18)(1) . اول کرنر، سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ، ص 95.
(2) . هاروی کاکس، مسیحیت، ص 104.
(3) . رابرت ویر، جهان مذهبی، ص 798.
(4) . متی 1:2.
(5) . لوقا 8:2.
(6) . واژه ی فرانسوی پاک (paques) همان کلمه ی عبری پِسَح است که از طریق یونانی و لاتینی به فرانسه رفته و به مرور زمان به این شکل درآمده است. به گفته انجیل ها به صلیب رفتن و رستاخیز عیسی (ع) در ایام عید فِصح یهود بوده است.(حسین توفیقی، آشنایی با ادیان بزرگ، ص 152.)
(7) . Jesus Christ
(8) . محمد شفیق غربال، الموسوعة العربیة المیسره، ذیل لفظ عید المیلاد.
(9) . Lent
(10) . Palm Sunday
(11) . Maundy Thursday
(12) . Good Friday
(13) . هاروی کاکس، مسیحیت، ص 108؛ حسین توفیقی، آشنایی با ادیان بزرگ، ص 152.
(14) . توماس میشل، کلام مسیحی، ص 93.
(15) . اعمال 1:2.
(16) . هاوری کاکس، مسیحیت، ص 109؛ رابرت ویر، جهان مذهبی، ص 800.
(17) . جیمز هاکس، قاموس کتاب مقدس، ص 426.
(18) . محمد رضا زیبائی نژاد، مسیحیت شناسی مقایسه ای، ص 329 – 332.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//content/%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%AD%DB%8C
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت