نمونه هایی از تحریف | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
نمونه هایی از تحریف
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
نمونه هایی از تحریف
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مسیحیت و تحریف
سوال:
در کتاب مقدس چه مواردی از تحریف وجود دارد؟
پاسخ تفصیلی:
می توان در کتاب مقدس به مواردی اشاره کرد که مصداق تحریف اند:
1ـ در سفر پیدایش می خوانیم: «واقع شد بعد از این ایام که خدا ابراهیم (ع) را امتحان کرده بدو گفت: ای ابراهیم! عرض کرد: لبیک. گفت: اکنون پسر خود را که یگانه ی تست او را دوست می داری، «یعنی اسحاق (ع)» را بردار و بر زمین موریا برو و او را در آنجا بر یکی از کوه هایی که به تو نشان می دهم برای قربانی سوختی بگذران ... و ابراهیم دست خود را دراز کرده کارد را گرفت تا پسر خویش را ذبح نماید. در حال فرشته ی خداوند از آسمان وی را ندا در داد و گفت: ای ابراهیم! ای ابراهیم!، عرض کرد: لبیک. گفت: دست خود را بر پسر دراز مکن و بدو هیچ مکن زیرا که الآن دانستم که تو از خدا می ترسی چون که پسر یگانه ی خود را از من دریغ نداشتی ... بار دیگر فرشته ی خداوند به ابراهیم از آسمان ندا در داد و گفت: خداوند می گوید به ذات خودم قسم می خورم چون که این کار را کردی و پسر یگانه ی خود را دریغ نداشتی هر آینه ترا برکت دهم و ذریت ترا کثیر سازم مانند ستارگان آسمان و مثل ریگ هایی که بر کناره ی دریاست و ذریت تو دروازه های دشمنان خود را متصرف خواهند شد و از ذریت تو جمیع امت های زمین برکت خواهند یافت.»(1)
در این متن، پس از عبارت "یکتا فرزند" عبارت "یعنی اسحاق" قرار گرفته است، در حالی که عبارت صریح عهد عتیق وعده ی تولد اسحاق (ع) را سیزده سال پس از تولد اسماعیل می داند.(2) پس اسماعیل تا چهارده سالگی یکتا فرزند ابراهیم است. به نظر می رسد که عبارت "یعنی اسحاق" بعداً به متن عهد عتیق اضافه شده است. شاید روحانیت یهود ابتدا با تفسیر به رأی متن، یکتا فرزند را با تأویلاتی بر اسحاق (ع) تطبیق کرد و سپس به این نتیجه رسید که عبارت "یعنی اسحاق" را به متن اضافه کند. بنابراین، در ابتدا تحریف معنوی متن، و پس از آن تحریف لفظی تحقق یافته است.
اما روحانیت یهود با چه انگیزه ای به تحریف متن اقدام کرده است؟ در اعتقاد آنان، که به مسیحیان هم انتقال یافته است، شخص موعود باید از نسل اسحاق (ع) باشد و از سوی دیگر، شخص موعود از نسل شخص مذبوح است. تنها در این صورت است که سیادت بنی اسرائیل و اندیشه ی برتری یهود تثبیت می شود. چنین تحریفی بیش از آن که به نفع جامعه ی یهودیان تمام شود به مسیحیت کمک کرد، چه آنان با استناد به همین متن، موعود امم را بر عیسی (ع) که از نوادگان اسحاق (ع) است تطبیق کردند. از قضا عبارتی از انجیل برنابا نیز همین مطلب را تصویر کرده است: «آن وقت شاگردان گفتند: ای معلم در کتاب موسی (ع) چنین نوشته شده که عهد با اسحاق (ع) بسته شده. یسوع آه کشیده جواب داد: آنچه نوشته شده همین است؛ و لیکن نه موسی (ع) نوشته و نه یشوع، بلکه أحبار ما نوشته اند. آنان که نمی ترسند از خدای . حق می گویم به شما، به درستی که هرگاه به کار برید نظر را در سخن فرشته جبرئیل، خواهید دانست خباثت کَتَبه و فقهای ما را؛ زیرا که فرشته گفت: ای ابراهیم زود است که همه ی جهانیان بدانند که خدای دوست می دارد ترا و لیکن چگونه جهان بداند محبت ترا به خدای، به راستی واجب است بر تو اینکه بکنی چیزی از برای محبت خدای. ابراهیم جواب داد: همانا اینک بنده ی خدا آماده است که بکند هر آنچه را خدای می خواهد. پس خدای با ابراهیم به سخن در آمد و فرمود: بگیر اوّل زاده ی خود را و بر کوه برشو تا پیش کنی او را به قربانی. پس چگونه اسحاق (ع) اول زاده می شود و حال آن که چون تولد یافت، اسماعیل هفت ساله بود؟!»(3)
2ـ انجیل متّی عیسی (ع) را از فرزندان سلیمان بن داوود (ع)،(4) و لوقا وی را فرزند ناثان بن داوود (ع) می داند.(5) این اختلاف نشان دهنده ی آن است که نمی توان هر دو را متن الهام شده از ناحیه ی روح القدس دانست.
3ـ در انجیل متّی، عیسی (ع) یحیی (ع) را چنین معرفی می کند: «و اگر خواهید قبول کنید همان است الیاس (ایلیا) که باید بیاید. هرکه گوش شنوا دارد بشنود»(6) اما در انجیل یوحنا، یحیی خود انکار می کند که الیاس باشد: «آنگاه از او سؤال کردند پس چه؟ آیا تو الیاس هستی؟ گفت: نیستم.»(7)
4ـ در انجیل متّی، عیسی (ع) اعلام می کند که پس از مصلوب شدن، سه شبانه روز در زمین مدفون خواهد ماند: «همچنان که یونس سه شبانه روز در شکم ماهی ماند، پسر انسان نیز سه شبانه روز در شکم زمین خواهد بود.»(8) اما مواضع دیگری از انجیل مدت دفن او را از غروب جمعه تا قبل از سپیده دم یکشنبه یعنی حداکثر یک روز و دو شب می دانند.(9)
5ـ انجیل متّی در توضیح علت سکونت عیسی (ع) در ناصره می نویسد: «آمده در بلده ی مسمّی به ناصره ساکن شد تا آنچه به زبان انبیا گفته شده بود تمام شود که به ناصری خوانده خواهد شد.»(10) اما هیچ یک از کتب انبیا دربردارنده ی چنین بشارتی نیست.
6ـ انجیل متّی بشارت کتاب اشعیا در مورد تولد فرزندی از باکره را بر تولد عیسی (ع) منطبق کرده است: «و این همه برای آن واقع شد تا کلامی که خداوند به زبان نبی گفته بود تمام گردد که اینک باکره آبستن شده پسری خواهد زایید و نام او را عمّانوئیل خواهند خواند که تفسیرش این است: خدا با ما»(11) این در حالی است که بشارت تولد عمانوئیل مربوط به واقعه ای است که شش قرن قبل از تولد مسیح (ع) به وقوع پیوسته است.(12)
در برخی از موارد نیز عباراتی از عهد عتیق و عهد جدید بر اعتقادات کلیسای مسیحیت منطبق شده است که برخی از این موارد می تواند از مصادیق تحریف معنوی باشد. برای مثال، بشارت عیسی (ع) به آمدن تسلی دهنده،(13) به روح القدس که یکی از اقانیم سه گانه است تفسیر شده است ولی این بشارت اشاره به آمدن انسانی متعالی و مقدس دارد.(14)1 . پیدایش 1:22.
2 . پیدایش 25:17؛ 1:18.
3 . برنابا 1:44 (چنان که بیان شد، سفر پیدایش فاصله ی اسماعیل (ع) و اسحاق (ع) را بیش از 13 سال می داند.)
4 . متّی 6:1.
5 . لوقا 31:3.
6 . متّی 4:11.
7 . یوحنا 2:1.
8 . متّی 40:20؛ 62:27.
9 . متّی 57:27؛ 1:28؛ مرقس 42:15؛ 1:16؛ لوقا 53:23؛ 1:24؛ یوحنا 38:19؛ 1:20.
10 . متّی 22:2.
11 . متّی 22:1.
12 . اشعیا 1:7.
13 . یوحنا 26:15؛ 7:16.
14 . محمد رضا زیبائی نژاد، مسیحیت شناسی مقایسه ای، ص 201 – 203.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//node/2273
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت