فرقه بتريه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فرقه بتريه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فرقه بتريه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
سوال:
فرقه بتريه چگونه فرقه ای است؟ اعتقاداتشان و مکان استقرار آنها در کجا قرار دارد.
پاسخ تفصیلی:
فرقه بتريه ظاهراً در تاريخ زیدیه دوام نیافتند و در میان متأخران زیدیه نیز اثری از آنان نیست. - اعتقادات فرقه بتریه: 1. ايشان اميرالمؤمنين علي (ع) را افضل الناس بعد از رسول خدا (ص) و سزاوارترين مردم به امامت ميدانند و قائل به امامت ايشان بعد از خلافت هستند. اما بيعت با ابوبكر و عمر را خطا نميدانند و امامت و خلافت اين دو را جايز ميدانند و اين دو را اهل اين مقام دانسته نه غاصب؛ و علت را اين چنين ذكر ميكنند كه: خلافت حق اميرالمومنين علي (ع) بود كه با ابوبكر و عمر مصالحه كرد و بر امارت ايشان رضايت داد و خود ايشان بدون اكراه بيعت نمود و حق خود را ترك نمود و ما هم راضي و تسليم به رضايت و تسليم ايشان هستيم و در نتيجه خلافت ابوبكر،خلافت رشد و هدايت است. اما اگر امام علي (ع) راضي نميشد ولايت ابوبكر خطا و گمراهي و هلاكت ميبود ايشان به سبب اين عقيده از افضل فرق شيعي نزد اهل سنت ميباشند زيرا در اين راي متمايل به اهل سنت هستند. به همين دليل ايشان در صورت رضايت افضل و فاضل قائل به تقدم مفضول ميباشند. به هر حال ايشان ولايت اميرالمؤمنين را قبول دارند ولي ولايت ابي بكر و عمر را نيز جايز ميدانند و در واقع با هم خلط كردهاند. از خود نسبت به جبههگيري در برابر عثمان توقف نشان داده و حكم كفر و ايمان او را به احكم الحاكمين سپردهاند. ولي به سبب اعمال ناشايست او در دوران خلافت مانند سپردن قدرت به بني اميه و بني مروان و استبداد گرائي ومخالفت با صحابه به نقض و نكوهش او و همچنين طلحه و زبير پرداختهاند. اهل سنت معتقدند كه علت توقف بتريه در مورد عثمان به دليل روايات و اخبار مدح در حق عثمان، مانند روايت عشره مبشره از سويي و اعمال ناشايست او از سوي ديگر است. البته اين مطلب كه در حق عثمان روايات مدح وارد شده و يا متمسك به حديث عشره مبشره شويم در غايت بعد و انكار است و اين توجيه براي توقف بتريه «بمالايرضي صاحبه» ميتواند باشد. 3. ايشان در تكفير قاتلين عثمان توقف كرده و حكمي در اين مورد ندارند. 4. نسبت به مخالفين اميرالمؤمنين علي (ع) حكم به جهنم و كفر دادهاند. 5. از اولاد امير المومنين علي و يا حسنين (ع) هر كسي كه عالم زاهد و شجاع باشد و جهادش آشكار باشد امام است و لهذا امام معيني قبل از خروج و جهاد ندارند. و برخي از ايشان نيز روي سپيدي را نيز شرط دانستهاند. 6. اگر دو فرد جامع ملاك امامت در يك زمان باشد؛ با مرجحاتي يكي از ايشان را به امامت برميگزينند و اگر هر يك در سرزميني جدا از هم هستند هر يك امام منطقه خويش باقي ميماند. 7. مسح پا در وضو را مانند اهل سنت بر خفين (كفش) جايز ميدانند. 8. شرب نبيذ مسكر و مار ماهي را مشكل نميدانند. 9. منكر رجعت اموات به دنيا هستند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//content/%D9%81%D8%B1%D9%82%D9%87-%D8%A8%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%87
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت