القاب خلفا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
القاب خلفا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
القاب خلفا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
پیامبر (صلوات الله علیه) سیره
سوال:
سلام. آيا صحت دارد كه پيامبر(ص) به ابوبكر و عمر لقب صديق و فاروق را داده اند؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: طبق روايات صحيح السندي كه در بسياري از كتابهاي اهل سنت وجود دارد اين دو لقب از القاب اختصاصي حضرت علي عليه السلام بوده است . براي روشن شدن مطلب به چند روايت از منابع اهل سنت اشاره مي كنيم:
1 . بسياري از علماي اهل سنت ؛ از جمله ابن ماجه قزويني در سننش كه يكي از صحاح سته اهل سنت به شمار ميآيد، با سند صحيح نقل كرده كه: عباد بن عبد الله گفت : علي عليه السلام فرمود: من بنده خدا ، برادر رسول خدا و صديق اكبر هستم ، پس از من جز دروغگو كسي ديگر خود را «صديق» نخواهد خواند ، من هفت سال قبل از ديگران نماز ميخواندم. (سنن ابن ماجة ، ج1 ، ص 44 ؛ البداية والنهاية ، ج3 ، ص 26 ؛ المستدرك ، حاكم نيشابوري ، ج3 ، ص 112 وتلخيص آن ، تأليف ذهبي در حاشيه همان صفحه؛ تاريخ طبري ، ج2 ، ص 56 ؛ الكامل ، ابن الاثير ، ج2 ، ص 57 ؛ فرائد السمطين ، حمويني ، ج 1 ص 248 ؛ الخصائص ، نسائي ، ص 46 با سندي كه تمام روات آن ثقه هستند؛ تذكرة الخواص ، ابن جوزي ، ص 108 و دهها سند ديگر) .
محقق سنن ابن ماجه در ادامه مينويسد: هيثمي اين روايت را در مجمع الزوائد نقل كرده و گفته است: سند آن صحيح و راويان آن مورد اعتماد هستند . همچنين حاكم نيشابوري آن را نقل كرده و گفته است : اين روايت طبق شرائط مسلم و بخاري صحيح است.
2 . ابن قتيبه دينوري در كتاب المعارف مينويسد: عن معاذة بنت عبد الله العدوية سمعت علي بن أبي طالب على منبر البصرة وهو يقول أنا الصديق الأكبر آمنت قبل ان يؤمن أبو بكر وأسلمت قبل أن يسلم أبو بكر. (المعارف - ابن قتيبة - ص 169 و تهذيب الكمال - المزي - ج 12 - ص 18 – 19 و البداية والنهاية - ابن كثير - ج 7 - ص 370 و ...).
معاذه دختر عبد الله گويد كه از علي بن أبي طالب عليه السلام شنيدم كه بر بالاي منبر بصره ميفرمود : من صديق اكبر هستم ، ايمان آوردم قبل از آن كه ابوبكر ايمان بياورد ، اسلام آوردم قبل از آن كه ابوبكر اسلام بياورد .
3 . ابن مردويه اصفهاني در مناقبش ؛ فخررازي ، آلوسي ، أبو حيان و جلال الدين سيوطي در تفسيرشان و نيز متقي هندي در كنز العمال ، مناوي در فيض القدير و ... نقل كردهاند كه پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم فرمود : الصديقون ثلاثة : حبيب النجار مؤمن آل ياسين ، وحزبيل مؤمن آل فرعون وعلي بن أبي طالب الثالث ، وهو أفضلهم. (مناقب علي بن أبي طالب (ع) ما نزل من القرآن في علي (ع) - أبي بكر أحمد بن موسى ابن مردويه الأصفهاني - ص 331؛ الجامع الصغير - جلال الدين السيوطي - ج 2 - ص 115؛ كنز العمال - المتقي الهندي - ج 11 - ص 601 ؛فيض القدير شرح الجامع الصغير - المناوي - ج 4 - ص 313 ؛ تفسير الرازي - الرازي - ج 27 - ص 57 ؛ تفسير البحر المحيط - أبي حيان الأندلسي - ج 7 - ص 442 ؛ تفسير الآلوسي - الآلوسي - ج 16 - ص 145 ؛ تاريخ مدينة دمشق - ابن عساكر - ج 42 - ص 43 و ج 42 - ص 313؛ المناقب - الموفق الخوارزمي - ص 310 و ...).
صديقان سه نفر هستند : حبيب نجار ، مؤمن آل ياسين ، حزقيل مؤمن آل فرعون ، و علي بن أبي طالب عليه السلام كه او برتر از آن ها است .
حال اگر لقب ابوبكر نيز صديق بود بايد پيامبر اسلام متذكر ميشد و به جاي الصديقون ثلاثة ميفرمود : « الصديقون اربعة » و ابوبكر را نيز داخل آن ميكرد . از اين رو نامگذاري ابوبكر به صديق با حصر صديق در آن سه نفر از سوي نبي مكرم اسلام نميسازد. جالب اين است كه جلال الدين سيوطي ، مفسر و اديب مشهور اهل سنت در كتاب الدر المنثور و نيز قندوزي حنفي در ينابيع المودة عين همين روايت را با كمي تفاوت از كتاب تاريخ بخاري اين گونه نقل ميكنند :
وأخرج البخاري في تاريخه عن ابن عباس قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم الصديقون ثلاثة حزقيل مؤمن آل فرعون وحبيب النجار صاحب آل ياسين وعلي بن أبي طالب. (الدر المنثور - جلال الدين السيوطي - ج 5 - ص 262 و ينابيع المودة لذوي القربى - القندوزي - ج 2 - ص 400)
ولي وقتي به نسخههاي مختلف تاريخ صغير و تاريخ كبير بخاري مراجعه ميكنيم ، اين روايت را در آن نمييابيم، و متوجه مي شويم كه در نسخه هاي بعدي آن اين روايت را عمدا حذف كرده اند. اين نيز يكي ديگر از ظلمهايي است كه دشمنان امير المؤمنين در حق آن حضرت مرتكب شدهاند و قصد داشتهاند كه با اين كار فضائل امير المؤمنين عليه السلام را از چشم مردم دور نگهداراند ؛ غافل از اين كه قبل از آنها برخي از علماي خودشان اين مطلب را ديده و نقل كردهاند .
اعتراف علماي اهل سنت بر جعلي بودن اين دو لقب براي ابوبكر و عمر :
از طرف ديگر بسياري از علماي اهل سنت اعتراف كردهاند كه اين دو لقب، شايسته ابوبكر و عمر نيست و حديث آن جعلي است. ابن جوزي، عالم معروف اهل سنت در كتاب الموضوعات مينويسد: أبي درداء از پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم نقل ميكند كه آن حضرت فرمود : در شب معراج ديدم كه در عرش خداوند بر لوحي سبز با نور سفيد نوشته شده بود « خدايي جز خداي يكتا نيست ، محمد صلي الله عليه وآله وسلم رسول او است ، ابوبكر صديق و عمر فاروق است!.
بعد در نقد روايت مينويسد: اين حديث صحيح نيست و كسي كه به آن متهم است عمر بن اسماعيل است . يحيي بن معين در باره او گفته است: سخن او ارزش ندارد ، دروغگو است ، آدمي بد و خبيث است. نسائي و دارقطني گفتهاند : حديث او متروك است. (الموضوعات ، ابن جوزي ، ج1 ، ص 327). و در جاي ديگر مي نويسد: اين روايت باطل و ساختگي است و علي بن جميل حديث جعل مي كرده است. .(الموضوعات ، ابن جوزي ، ج1 ، ص 336 ). و در جاي سوم ميگويد: اين حديث از رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم صحيح نيست ؛ زيرا ابوبكر صوفي و محمد بن مجيب هر دو دروغگو هستند ، اين سخن را يحيي بن معين گفته است. (الموضوعات ، ج1 ، ص337) .
هيثمي نيز بعد از نقل روايت مي نويسد: رواه الطبراني وفيه على بن جميل الرقى وهو ضعيف. (مجمع الزوائد ، الهيثمي ، ج9 ، ص58). اين روايت را طبراني نقل كرده و در سند آن علي بن جميل رقي است و او ضعيف است .
و متقي هندي بعد از نقل آن ميگويد: ابن عساكر آن را نقل كرده و در سند آن محمد بن عامر، دروغگو است. (كنز العمال ، ج13 ، ص236 ).
ابن حبان بعد از نقل دو روايت در اينباره مينويسد: شكي نيست كه اين دو روايت باطل و ساختگي است. روايات بسياري همانند آن وجود دارد كه با ذكر همه آنها كتاب ما طولاني خواهد شد. (كتاب المجروحين ،ج ج2 ، ص116).
ابن حجر عسقلاني و شمس الدين ذهبي نيز بعد نقل روايت ميگويند :اين روايت باطل است و متهم به آن حسين است. (ميزان الاعتدال ، ذهبي ، ج1 ، ص540 و لسان الميزان ، ابن حجر ، ج2 ، ص295) .
و ابن كثير دمشقي سلفي نيز در اين باره ميگويد: اين حديث ضعيفي است و در سند آن كسي است كه در باره او سخنها گفته شده و سخن او از منكرات خالي نيست. (البداية والنهاية ، ج7 ، ص230).
در باره عمر بن خطاب بايد گفت كه او را اولين بار اهل كتاب فاروق ناميدند. محمد بن سعد در الطبقات الكبري ، ابن عساكر در تاريخ مدينة دمشق ، ابن اثير در اسد الغابة و محمد بن جرير طبري در تاريخش مينويسند: ابن شهاب مي گويد: اين گونه به ما رسيده است كه اهل كتاب نخستين كساني بودند كه به عمر لقب فاروق دادند و مسلمانان از سخن آنها متأثر شدند و اين لقب را در باره عمر استعمال كردند و از پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم هيچ مطلبي در اين باره به ما نرسيده است. (الطبقات الكبرى - محمد بن سعد - ج 3 - ص 270 و تاريخ مدينة دمشق - ابن عساكر - ج 44 - ص 51 و تاريخ الطبري - الطبري - ج 3 - ص 267 و أسد الغابة - ابن الأثير - ج 4 - ص 57).
و نيز ابن كثير دمشقي سلفي در ترجمه عمر بن الخطاب در كتاب معتبر البداية والنهاية مينويسد: عمر بن الخطاب ... ملقب به فاروق ، گويند كه اهل كتاب اين لقب را به عمر دادند. (البداية والنهاية - ابن كثير - ج 7 - ص 150).
در نتيجه ، لقب «صديق» مخصوص امير المؤمنين است و هر آنچه اهل سنت از زبان پيامبر اسلام در باره ابوبكر نقل كردهاند ، ساخته و پرداخته ديگران است ؛ همان طور كه لقب «فاروق» نيز از آنِ امير المؤمنين علي(ع) بوده و اهل كتاب آن را به خليفه دوم هديه كردهاند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.ahlebayt.porsemani.ir//content/%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D8%A8-%D8%AE%D9%84%D9%81%D8%A7
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های پیامبر و اهل بیت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت