اعتراض به واقعه غدير خم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اعتراض به واقعه غدير خم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اعتراض به واقعه غدير خم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
پیامبر (صلوات الله علیه)
,
حدیث غدیر
سوال:
ميخواستم بدونم بعد از واقع غدير خم و تا زماني كه پيامبراكرم در قيد حياط بودند از طرف بزرگان وسران دين به خواسته پيامبر عتراضي شد يا نه؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: در پاسخ به سوال شما بايد گفت: بله گروههاي مخالفي وجود داشتند. و اقدامات متعددي نيز انجام ميدادند. پيامبر نيز از وجود چنين گروههايي اطلاع داشت و از توطئه هاى سياسى، نظامى آنان باخبر بود، و مى دانست كه براى بدست گرفتن حكومت و قدرت سياسى جامعه برخى پيمان سياسى نظامى امضاء كردند و برخى ديگر با يكديگر هم سوگند شده تا پس از پيامبر (صلي الله عليه و آله قدرت را بدست گيرند. به عنوان نمونه حضرت به گوشهاي از عملكرد آنان در واقعه غدير با اين الفاظ اشاره مي نمايد:
و سالت جبرئيل (عليه السلام) ان يستعفى لى عن تبليغ ذلك اليكم ، ايها الناس لعلمى بقله المتقين ، و كثرة المنافقين ،و ادغال الاثمين، و حيل المستهزئين بالاسلام.
(از جبرئيل «درود خدا بر او باد» در خواست كردم، تا مرا از اعلام ولايت على (عليه السلام) معاف بدارد، زيرا اى مردم مى دانم كه تعداد پرهيزكاران اندك ، و شمار منافقان فراوان است ، و گنهكارانى پر فريب، و نيرنگ كارانى كه اسلام را مورد استهزاء قرار مى دهند وجود دارند. كسانى كه خداوند آنها را در كتابش اينگونه وصف نموده است: به زبان مىگويند آنچه را كه در دلهايشان نيست، و آنرا آسان و كوچك حساب مىكنند در حالى كه نزد خدا بزرگ است. آنان بسيار مرا اذيت كردند و حتي گاه مرا «اذن» يعنى گوش ناميدند، و گمان كردند كه من چنين هستم و اين از آن جهت بود كه علىّ (ع) زياد ملازم من بود و من به او روى مىآوردم. تا اينكه خداوند در اين مورد اين آيه را نازل فرمود: وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ على الذين يزعمون انه اذن خير لكم ...
و اگر مىخواستم اسمهاى آنها را بگويم مىگفتم، و اگر مىخواستم به آن اشخاص اشاره بكنم، مىكردم، و اگر مىخواستم آنها را معرفى كنم، معرفى مىكردم و لكن من به خدا قسم در امور آنها بزرگوارى بخرج دادم ...
- اولين برخورد و مخالفت با واقعه غدير بلافاصله پس از اعلام اميرالمومنين به عنوان جانشين پيامبر رخ داد. شرح ماجرا از اين قرار بود:
هنگامى كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) على (عليه السلام) را در روز غدير خم به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت: من كنت مولاه فعلى مولاه هر كس من مولى و ولى او هستم على مولى و ولى اوست. چيزى نگذشت كه اين مساله در بلاد و شهرها منتشر شد. نعمان بن حارث فهرى خدمت پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمد و عرض كرد: تو به ما دستور دادى شهادت به يگانگى خدا و اينكه تو فرستاده او هستى دهيم، ما هم شهادت داديم، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادى ما همه اينها را نيز پذيرفتيم، اما با اينها راضى نشدى تا اينكه اين جوان (اشاره به على (عليه السلام)) را به جانشينى خود منصوب كردى و گفتى: من كنت مولاه فعلى مولاه، آيا اين سخنى است كه از ناحيه خودت يا از سوى خدا؟پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: قسم به خدايى كه معبودى جز او نيست اين از ناحيه خدا است. نعمان روى بر گرداند در حالى كه مىگفت: اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماء، خداوندا! اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو، سنگى از آسمان بر ما بباران! اينجا بود كه سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را كشت، همين جا آيه سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ نازل گشت.
2. دشمنان ولايت اميرالمؤ منين (ع ) كه فكر مى كردند در بن بست كاملى قرار دارند تصميم نهايى را گرفتند، و آن ترور پيامبر (ص ) بود كه بگونه اى طبيعى با رم دادن شتر آن حضرت در ((عقبه )) كه راه كوهستانى ، و دره هاى عميق داشت به اهداف خود برسند، با يكديگر گفتند: بر سر راه كوهستانى ((عقبه )) كمين كرده و با پرتاب سنگ و چوب و آلاتى كه صداهاى وحشتناك توليد كند، شتر پيامبر (ص ) را رم مى دهيم تا سقوط كند و در آن دره هاى عميق فرو غلطد، آنگاه از تاريكى شب بهره جسته فرار مى كنيم ، و فردا همه جا مى گوئيم كه مرگ پيامبر يك حادثه طبيعى بود.
آنان رفتند و بر سر راه كمين كرده و منتظر رسيدن شتر پيامبر (ص ) و همراهان شدند. رسول گرامى اسلام به وسيله فرشته وحى از نقشه آنان آگاهى يافت ، چون به عقبه نزديك شدند، به حذيفه بن يمان ، و عمار ياسر فرمود تا يكى عنان شتر را در دست گيرد، و ديگرى شتر را هدايت كند.
منافقان كمين كرده ، هر چه داشتند پرتاب نمودند، و با سر و صداهاى گوناگون سعى كردند، شتر را رم دهند كه به امر خدا هيچ تزلزلى در حركت شتر پديد نيامد، و ترور نافرجام ماند.
چون طراحان ترور پيامبر (ص ) نمى توانستند اين فرصت طلايى را از دست بدهند لذا با شمشيرهاى برهنه، خود به پيامبر (ص ) حمله كردند، ولى با مقاومت بى نظير عمار ياسر و حذيفه روبرو شدند.اگر اندكى درنگ مى كردند ديگر ياران پيامبر (ص ) كه پيوسته و آهسته در يك كاروان بزرگ در حركت بودند سر مى رسيدند و كار همه منافقان تباه مى شد. پس ناچار فرار كردند.
حذيفه گفت يا رسول الله آنها چه كسانى بودند؟پيامبر فرمود نگاه كن : در آن هنگام برقى جهيد و چهره آنان آشكار ديده شد كه حذيفه با شگفتى آنها را شناسايى كرد.
با اين ترور نافرجام و افشاى اسامى دست اندركاران ، زنگ خطر در امت اسلامى به صدا در آمد كه مخالفان به آخر خط رسيدند، و از هيچگونه اقدامى دست بردار نيستند.
- تهيه و نگارش طومار نفاق
منافقان فكر تهيه طومارى افتادند تا مخالفت خود را با ولايت على (ع ) اعلام دارند، و بگويند كه مخالفت ما سازمان يافته و مستحكم است . از اين رو در خانه ابابكر گرد آمدند و پس از گفتگوهاى فراوان ، عهدنامه اى با خط سعيدبن عاص نوشتند كه با بررسى امضاء تاييد كنندگان اين طومار، عمق كينه توزى قريش و مخالفان على (ع ) به اثبات مى رسد كه نام : ابوسفيان ، و فرزند ابى جهل ، و صفوان بن اميه در راس همه امضاها به چشم مى خورد. يعنى سردمداران شرك و كفر دست در دست منافقان مسلمان نما گذاشته اند تا خورشيد ولايت را انكار كنند.
اين دست اقدامات آنان تا روزهاي منتهي به رحلت پيامبر ادامه داشت كه اين مختصر را مجال ذكر بيش از اين مقدار نيست. در پايان به يكي از آخرين اقدامات آنان اشاره ميكنيم:
واقعه يوم الخميس
در روز پنج شنبه و چهار روز پيش از درگذشت پيامبر (ص)، نگرانى از اجراى توطئه مخالفان جانشينى خلافت اميرمؤمنان (ع)، پيامبراكرم (ص) را بر آن داشت تا در زمانى كه بسيارى از اصحاب در منزل وى جمع بودند، آوردن قلم و كاغذ را دستور دهد تا چيزى بنويسد كه بعد از آن، امت گمراه نشوند. مخالفان حاضر در خانه پيامبر، به سركردگى يك چهره شاخص، با اجراى اين دستور مخالفت كرده، ضمن توهين به پيامبر (ص)، از نگارش اين سند جلوگيرى كردند. درباره اين ماجرا، كه به واقعه «يوم الخميس» شهرت يافت، نكات ذيل لازم به ذكر است:
1- تاريخ در اينجا تنها از يك تن نام مىبَرد كه به مخالفت برخاست و در برابر اين دستور پيامبر (ع) ايستاد و گفت: بيمارى و تب بر پيامبر غلبه كرده، هذيان مىگويد؛ قرآن پيش شماست و كتاب آسمانى، ما را كافى است. او، همان خليفه دوم بود[1] كه موافقانى هم در آن جمع داشت. جابر بن عبداللَّه انصارى به مخالفت عمر و جلوگيرى از نوشتن وصيت پيامبراشاره مىكند[2]. امام بخارى در هفت جا از كتاب خود و مسلم در سه جا از كتاب خود نوشتهاند كه عمر بن الخطاب، اين تعبير را نسبت به پيامبر داشته است[3].
2- گروهى با عمر مخالفت كرده، گفتند حتماً بايد دستور پيامبر اجرا گردد؛ برويد قلم و كاغذى بياوريد تا آن چه مورد نظر اوست، نوشته شود، و برخى جانب عمر راگرفتند و از آوردن قلم و دوات جلوگيرى كردند. پيامبر از اختلاف و سخنان جسارت آميز آنان سخت ناراحت شد و گفت: برخيزيد و برويد كه نبايد در حضور پيامبرى، نداى اختلاف برخيزد.
3- پيامبر (ص) تصميم گرفت كه موقعيت خلافت اميرمؤمنان (ع) را كه در طول بيست سال گذشته، در غدير خم و به صورت شفاهى اعلام داشته بود، به طور كتبى و صريح، تحكيم كرده، سندى زنده پيرامون موضوع خلافت به يادگار بگذارد. در ديدار خليفه دوم و ابن عباس، چون سخن از اميرمؤمنان (ع) شد، عمر از وى پرسيد: آيا [اميرمؤمنان] بر اين باور است كه رسول خدا (ص) او را منصوب كرده است؟
ابن عباس گفت: آرى و علاوه بر اين، من از پدرم عباس در اين باره پرسيدم و او نيز تأييد كرد. عمر گفت: آرى از رسول خدا (ص) درباره وى مطلبى بود كه حجت نتواند بود. آن حضرت در هنگام بيمارى، سر آن داشت تا به اسم او تصريح كند؛ اما من به خاطر اسلام، از اين كار ممانعت كردم[4]!
تمامى مصيبت و بدبختى همان است كه با اختلاف و شلوغكارى خود، مانع از نوشتن كتاب توسط رسول خدا (ص) شدند و گفتند كه رسول خدا هذيان مىگويد[5].
..................................
[1]. عبدالرحمن احمد البكرى، من حياة الخليفة عمربن الخطاب، تعليق سيد مرتضى رضوى، ص 101- 107.
[2]. هيثمى، مجمع الزوائد، ج 4، ص 390 و ج 8، ص 609.
[3]. صحيح بخارى، كتاب المرضى، باب 17؛ كتاب الجهاد، باب 172؛ كتاب مغازى، باب 78؛ كتاب الاعتصام باب 26؛ صحيح مسلم، كتاب وصيت، باب 5.
[4]. ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 12، ص 21.
[5]. ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 2، ص 242- 245.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.ahlebayt.porsemani.ir//content/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%87-%D8%BA%D8%AF%D9%8A%D8%B1-%D8%AE%D9%85
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های پیامبر و اهل بیت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت