چرا لعن همه بنی امیه؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چرا لعن همه بنی امیه؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چرا لعن همه بنی امیه؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیهم) در نهج البلاغه و روایات
سوال:
آيا در ميان خاندان بنياميه، هيچ مسلماني وجود نداشته است كه همگي مستحق لعن و نفرين شدهاند؟(در زيارت عاشورا)
پاسخ تفصیلی:
فرزندان زياد در بين آنان شخصيت مثبتى نبوده و تمامى آنان به كارهاى پدرشان و برادرشان عبيدالله زياد راضى بوده اند. فرزندان مروان نيز معروف آنان چهار نفر بوده اند كه از بين آنان، عبدالملك مروان خليفه به ناحق و ظالم بوده و سه نفر ديگر از طرف او بر بخشهايى حكومت مى كرده اند. همچنين فرزندان عبدالملك هم چهار نفر بوده اند كه همگى خليفه شدند و از خلفاى ظالم و جاير بوده اند. و اما منظور از بنى اميه كه مورد لعن قرار گرفته اند تنها افرادى از آنها كه در غصب خلافت و خاموش كردن نور ولايت همدست بودهاند مراد است. و اغلب آنان كه از جمله اولاد ابى سفيان و اولاد مروان باشند دشمن اهلبيت بوده اند. و اگر احيانا در بين اين گروه كسى مؤمن واقعى باشد اين لعن شامل حال او نمى شود. در روايتى على بن يقطين كه در دستگاه بنى اميه بوده و از ارادتمندان اهلبيت بوده به امام كاظم(ع) عرض مى كند من از نفرينى كه امام صادق بر پدرم يقطين و اولاد او كرده مى ترسم. حضرت مى فرمايد: آن طور كه تو فكر مى كنى نيست. مؤمن در صلب كافر به مانند ريگ است در خشت كه باران گل را مى شويد و ضررى به سنگ ريزه نمى رسد و نفرين پدرم شامل حال تو نمى شود. بنابراين لعنى هم كه بر بنى اميه شده به همين شكل است شامل مؤمنان از آنان نمى شود. و كسانى كه خودشان از كافران و ظالمان بوده اند و يا راضى به كارهاى پدران خود بوده اند مورد لعن هستند. (براى توضيح بيشر ر.ك: به: شفاء الصدور در شرح زيارت عاشورا تأليف ميرزا ابوالفصل طهرانى)
بني اميه به عنوان شجره ملعونه در قرآن معرفي شده است در ذيل آيه شريفه «والشجره الملعونه في القرآن» جمعي از مفسران شيعه و سني نقل كرده اند كه پيامبر(ص) در خواب ديد ميمون هايي از منبر او بالا مي روند و پايين مي آيند. بسيار از اين مسئله غمگين شد، آن چنان كه بعد از آن كمتر مي خنديد- اين ميمونها همان بني اميه هستند كه يكي بعد از ديگري بر جاي پيامبر(ص) نشستند. بنابراين شجره و شاخ و برگ آن ملعون هستند. نكته ديگر تأثير پيوند مكتبي بر جاري شدن حكم واحد بر آنهاست به اين معني كه اگر فردي از قوي كاري را انجام دهد و ديگران(بقيه) رضايت دهند يا سكوت كنند همه آنها شريك هستند در آن عمل. همچنان كه مي بينيم ناقه صالح را يك نفر از پاي درآورد ولي قرآن كريم اين كار را به همه جمعيت مخالفان نسبت مي دهد و به صورت صيغه جمع مي گويد « فعقروها» اين به خاطر اين است كه رضايت باطني به يك امر و پيوند مكتبي با آن را به منزله شركت در آن مي داند. حال اگر فردي از بني اميه سعي كنند كه رويه پدران خود را ادامه ندهند و تغيير مسير دهند وضعيت آنان عوض مي شود مانند عمربن عبدالعزيز كه اجمالا سيره ظاهريه او از ساير بني اميه امتيازي تمام داشت. لكن ابوبصير نقل مي كند كه من با امام باقر(ع) در مسجد بود عمربن عبدالعزيز هم وارد شد حضرت فرمود: اين غلام والي مي شود و عدل را ظاهر مي كند و چهار سال زندگي مي كند و مي ميرد اهل زمين بر او گريه مي كنند و اهل آسمان بر او لعنت مي فرستند چون جايي مي نشيند كه مال او نيست (غاصب است). روايت ديگري از امام چهارم(ع) در همين مضمون نقل شده است. در نتيجه گرچه كارهاي خوبي انجام داده لكن چون غاصب حق امام معصوم(ع) بوده مستحق مذمت است. خود او هم اعتراف كرده كه حق او نبوده است. اما اگر افرادي از بني اميه به طور كلي از ظلم بني اميه و رفتارهاي زشت آنها بيزاري بجويد جز بني اميه به شمار نخواهد آمد. (جهت مطالعه بيشتر ر.ك: - سفينه البحار، نشر اسوه، ج 6، ص 495. - بحارالانوار، ج 46، صص 251، 327 و 336. - تفسير نمونه، ج 12، ص 172، و ج 9، ص 158.)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.ahlebayt.porsemani.ir//content/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%84%D8%B9%D9%86-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%A8%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87%D8%9F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های پیامبر و اهل بیت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت