کارگزاران امام علی(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
کارگزاران امام علی(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
کارگزاران امام علی(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
سوال:
چرا مدتي اشعث ابن قيس كندي و ابوموسي اشعري كارگزار حضرت علي روحي فداه بودند مگر اينان آدمهاي بد و منافقي نبودند ؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ:اشعث پيش از خلافت اميرمومنان و در زمان عثمان فرماندار آذربايجان شده بود. نه اينكه اميرمومنان وي را به حكومت آنجا منصوب كرده باشد و دقيقا وي بخاطر اينكه خائن و منافق بود توسط حضرت عزل شد. درباره او بايد گفت:
در سال دهم هجرت همراه با گروهي از قبيله كنده كه او رياست آنها را بر عهده داشت، به خدمت پيامبر ـ صلياللهعليهوآله ـ آمده و اسلام آورد؛ بعدها در زمان خلافت ابوبكر مرتد شد. مسلمانان او را اسير كردند؛ پس ابوبكر خواهر خود، امفروه را به ازدواج او درآورد. پس از خلافت عمر، اشعث با سعد بن ابيوقاص به عراق رفت و در جنگ قادسيه، مدائن، جلولاء و نهاوند حضور داشت و خانهاي در كوفه در ميان قبيله كنده بنا كرد و در آن سكونت نمود؛ [۱] وي در زمان خلافت عثمان كارگزار او در آذربايجان بود و عثمان هر سال صد هزار درهم از خراج آذربايجان را به او ميبخشيد. [۲]
اما اينكه چرا اميرالمؤمنين علي ـ عليهالسلام ـ او را از حاكميت آذربايجان عزل كرد، دو علت مهم و اساسي در كار او بود كه علي ـ عليهالسلام ـ آنها را در كارگزاران خود نميپسنديد:
1. زيادهروي در مصرف اموال مسلمين
وقتي او از طرف عثمان والي آذربايجان گرديد، در مصرف اموال مسلمين براي خود محدوديتي قائل نبود. [۳]
روشن است كه علي ـ عليهالسلام ـ چنين كارهاي افراطي را در كارگزاران خود نميتواند تحمل كند و خود اشعث بن قيس نيز خصوصيات اخلاقي و رفتاري علي ـ عليهالسلام ـ ـ را ميدانست و به همين دليل وقتي مردم بعد از قتل عثمان با علي ـ عليهالسلام ـ بيعت كردند، وي رضايت و بيعت خود را از خلافت علي ـ عليهالسلام ـ اعلام نكرد و حضرت چون از اعمال و افكار او اطلاع داشت، نامهاي توسط زياد بن مرحب حمداني براي اشعث فرستاد كه در آن چنين آمده است:
«فلو لا هَناتْ كُنَّ منك كنت المقدم في هذا الامر قبل الناس و لعل آخر امرك يحمد اوله و بعضه بعضاً اِن اتقيت الله... و اعْلم انَّ عَمَلك ليس لك بطمعه و لكلّه في عنقك امانة مسترعاً لمن فوقك ليس لك اَن تفتات في رعيه و لا تخاطر الّا بوثيقة و في يدك مالالله و انت من خزانه حتي تسلّمه الي؛ [۴] [۵] [۶] [۷]اما بعد، اگر سستيهايي در تو رخ نميداد، پيش از ديگران در اين امر اقدام ميكردي و شايد آخر كارت، باعث جبران اول آن بگردد و بعضي از آن بعضي ديگر را جبران كند، اگر از خدا پروا داشته باشي... و بدان كه حكومت، طعمهاي براي رزق و خوراك تو نيست؛ بلكه آن امانت و سپردهاي در گردن تو است، و تو نگهباني نسبت به كسي كه بالاتر از تو است. تو را نميرسد كه در كار رعيت به ميل خود رفتار نمايي و متوجه كار بزرگي شوي، مگر به اعتماد امر و فرماني كه به تو رسيده باشد و در دستهاي توست مال و دارايي خداوند و تو خزانهدار اموال خدا هستي تا آنها را به من تسليم نمايي.»
2. منافق بودن اشعث
علت ديگر عزل اشعث از سوي اميرمؤمنان علي عليهالسلام، اين بود كه وي شخصي خائن و منافق بود.
ابن ابيالحديد در شرح نهجالبلاغه مينويسد: اشعث در زمان خلافت علي ـ عليهالسلام ـ جزو منافقين بود و نقش او در ميان اصحاب اميرالمؤمنين مانند نقش عبدالله بن اُبي در ميان اصحاب رسول خدا ـ صلياللهعليهوآله ـ بود، در زمان خلافت حضرت امير عليهالسلام، هر توطئه و اضطراب و خيانتي كه به وجود ميآمد، منشأ آن اشعث بود. [۸]
ابوموسي اشعري
حضرت وي را نيز قبول نداشت و به كارگزار بودن او رضايت نميدادند؛ از اين رو با به خلافت رسيدن آن حضرت و اعزام استانداران به شهرها، «عمارة بن شهاب» به عنوان كارگزار كوفه فرستاده شد؛ اما در نيمه راه، عدهاي جلوي وي را گرفتند و تهديدش كردند كه اگر بازنگردد، خونش را خواهند ريخت. و گفتند: جز به ابوموسي به كس ديگر بهعنوان كارگزار كوفه، خرسندي نشان نخواهند داد. و او مجبور به بازگشت شد. [۹]
از سوي ديگر در همين زمان ابوموسي طي نامهاي به امام علي ـ عليهالسلام ـ بيعت مردم كوفه را اعلام كرد. [۱۰] [۱۱]
سفارش مالكاشتر به ابقاي ابوموسي
ازاينرو اميرمؤمنان ـ عليهالسلام ـ ناگزير ابوموسي را در سمت كارگزاري كوفه ابقا كرد تا بعداً او را عزل نمايد؛ البته در اين امر سفارش مالك اشتر را نبايد ناديده گرفت؛ چراكه وي از حضرت درخواست ابقاي ابوموسي بر امارت را كرد و حضرت عليرغم ميل دروني خويش به اين امر تن داد؛ چنانكه حضرت در اين مورد ميفرمايد:
به خدا سوگند او نزد من مورد اطمينان و دلسوز نبود و كساني كه قبل از من بودند، او را ولايت و حكومت بر مردم دادند و من تصميم داشتم او را عزل كنم. اشتر از من خواست او را ابقا كنم. پس با كراهت او را ابقا نمودم كه بعداً بركنارش نمايم. [۱۲]
پي نوشت: --------------------
1. ابو عمر يوسف بن عبدالبر، الاستيعاب، مصر، دارالنهضة، بيتا، ج ۱، ص ۱۳۳.
۲.ابن ابيالحديد، شرح نهجالبلاغه، تحقيق:محمد ابوالفضل ابراهيم، قم، انتشارات اسماعيليان، ج ۳، ص ۱۴۵.
۳.محمد ذهبي، سِير اعلام النبلاء، بيروت، مؤسسة الرساله، الطبعة التاسعه، ۱۴۱۳ه، ج ۲، ص ۴۱.
۴.مجلسي، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء، طبعة الثانية، ۱۴۰۳ ه، ج ۳۲، ص ۳۶۱.
۵.محمودي، محمدباقر، نهجالسعادة في مستدرك نهجالبلاغه، بيروت، دار التضامن، ج ۴، ص ۸۵.
۶.عبدالله بن قتيبه دينوري، الامامه و السياسه، قم، انتشارات رضي، ج ۱، ص ۹۱.
۷. نصر بن مزاحم منقري، وقعة صفين، تحقيق:محمد هارون، قم، انتشارات كتابخانه آيتالله مرعشي، ص ۲۰.
۸. ابن ابيالحديد، شرح نهجالبلاغه، تحقيق:محمد ابوالفضل ابراهيم، قم، انتشارات اسماعيليان، ج ۱، ص ۲۹۷.
9. طبري، محمد بن جرير، تاريخ الطبري، بيروت:مؤسسة اعلمي للمطبوعات، چاپ سوم، ۱۴۰۹ ه، ج ۳، ص ۴۶۳.
۱۰. طبري، محمد بن جرير، تاريخ الطبري، بيروت:مؤسسة اعلمي للمطبوعات، چاپ سوم، ۱۴۰۹ ه، ج ۳، ص ۴۶۳- ۴۶۴.
۱۱. يعقوبي، تاريخ يعقوبي، قم: منشورات الشريف الرضي، چاپ اول، ۱۳۷۳ ش، ج ۲، ص ۱۷۹.
۱۲. مفيد، الامالي، تحقيق حسين استاد ولي و علي اكبر غفاري، قم:منشورات جماعة المدرسين في الحوزة العلمية قم المقدسة، ۱۴۰۳ه، ۲۹۵-۲۹۶.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.ahlebayt.porsemani.ir//content/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B9
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های پیامبر و اهل بیت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت