زسالت حضرت زینب(س) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
زسالت حضرت زینب(س)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
زسالت حضرت زینب(س)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
حضرت زینب (س)
سوال:
روشنگري هاي حضرت زينب در عاشورا چه بود؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: سلام عليكم
يكي ازمهمترين روشنگري هاي وي تلاش در رساندن پيام امام حسين(ع) بوده است. در همين رابطه به نكاتي پيرامون نقش حضرت زينب درواقعه كربلااشاره مي كنيم
تلاش براي جلوگيري از قتل امام حسين(ع)
عصر عاشورا هنگامي كه حضرت زينب(س) مشاهده كرد، امام حسين(ع) روي زمين افتاده و دشمنان جنايت كار اطراف پيكر مطهّر وي را با هدف كشتن ايشان گرفتهاند، از خيمه بيرون آمد و خطاب به عمر سعد، به عنوان سرزنش فرمود: «يابن سَعد! اَيُقتَلُ اَبُو عبداللّه وَ انتَ تَنظُرُ اِلَيهِ؟»[1] فرزند سعد! آيا ابوعبداللّه كشته ميشود و تو تماشا ميكني؟! او هيچ جوابي نداد و روي از حضرت زينب(ع) برگرداند، در يك مرحله ديگر زينب تلاش كرد تا شايد از كشته شدن امام حسين(ع) جلوگيري نمايد. از اين رو، خطاب به آن مزدوران نمود و گفت: «اَما فيكم مُسلِمٌ؟»[2] آيا در بين شما يك نفر مسلمان نيست؟ باز هيچ كس پاسخي نداد. وقتي امام حسين(ع) از روي اسب بر روي زمين افتاد، زينب كبري(س) فرياد برآورد: «وا اخاه، واسيّداه، وا اهل بيتاه، ليت السماء انطبقت علي الارض ...»[3] واي برادرم، واي سرورم، واي اهل بيتم، اي كاش آسمان بر زمين واژگون ميشد.حفاظت از امام سجاد(ع)
امام سجاد در جريان حادثه كربلا به شدت بيمار بود. بنابراين نميتوانست در جنگ شركت كند.[4] حضرت زينب پرستاري آن حضرت را برعهده داشت.[5]
در مجلس ابن زياد زماني كه وي دستور قتل حضرت سجاد(ع) را صادر كرد، حضرت زينب(س) خود را به برادر زاده خويش چسباند و فرمود: اي پسر زياد بس است... به خدا قسم از او جدا نميشوم اگر خواستي او را بكشي مرا هم با او بكش.[6]دلداري به امام سجاد(ع)
شهادت امام حسين(ع) براي فرزند بزرگوار ايشان امام سجاد(ع) بسيار سخت و طاقت فرسا بود. روز يازدهم محرم امام سجاد(ع) كنار گودال قتلگاه سوار بر شتر بود و به بدن پاره پاره پدر نگاه ميكرد. حضرت زينب(س) ديد الان است كه روح از بدن مبارك آن حضرت خارج شود. نزد فرزند برادر آمد و صدا زد: «مالي اراك تجود بنفسك يا بقيه جدي و ابي و اخوتي»[7]
اي يادگار جد و پدر و برادرم چه شده، چرا خودت را هلاك ميكني؟ سپس حضرت را تسليت داد و حديث ام ايمن را براي امام سجاد(ع) خواند.[8] در بخشي از اين حديث حضرت زينب(س) به امام سجاد(ع) عرض كرد: پسر برادر! از جدّ ما چنين روايت شده است كه حسين(ع) همين جا، كه اكنون جسد او را مىبينى، بدون اين كه كفنى داشته باشد دفن مىشود و همين جا، قبر حسين(ع)، زيارتگاه خواهد شد...
شيخ جعفر شوشتري مينويسد: «ولما قتل الحسين(ع) كانت زينب هي التي تسلي الامام زين العابدين(ع) لانه كان مريضا و هذه مرتبه عظيم لزينب»[9] وقتي امام حسين(ع) به شهادت رسيد زينب به امام سجاد(ع) تسلي ميداد چرا كه امام سجاد(ع) مريض بود، و اين مقام بزرگي براي زينب(س) است.زينب پيام رسان كربلا
يكي از وظايف اصلي حضرت زينب(س) در جريان حادثه كربلا، پيام رساني بود. آن حضرت و امام سجاد(ع) ميبايست پيام خون شهداي كربلا را به گوش همگان برسانند. تا اين قيام براي هميشه ماندگار شده و درس آموز باشد، و يزيد ويزيديان رسوا شوند و البته زينب(س) به خوبي از عهده اين وظيفه بر آمد.
سرني در كربلا مي ماند اگر زينب نبود
كربلا در كربلا مي ماند اگر زينب نبودحضرت زينب(س) دم دروازه كوفه (وقتي اسراي كربلا را به اين شهر ميبردند)، خطبه خواند. او به مردم كه براي تماشاي اسرا آمده بودند، اشاره كرد كه ساكت باشند. (وقد اومات الي الناس ان اسكتوا)[10] سپس خطبهاي خواند كه دشمن گفت: «ولم ار والله خفرة قط انطلق منها»[11] زن با حيايي را نديدم كه بهتر از زينب سخن بگويد. عدهاي گفتند: گويي سخن علي(ع) است كه از دهان زينب(س) بيرون ميآيد.[12]
زينب در بخشي از سخنانش فرمود: يا اهل الكوفه يا اهل الختل والغدر... اي مردم كوفه، اي نيرنگ بازان و بي وفايان... بدانيد براي آخرت خويش كردار زشتي از پيش فرستاديد... به خدا بايستي زياد گريه گنيد و كمتر بخنديد كه دامن خويش را به عار و ننگي آلوده نمودهايد كه هرگز نميتوانيد آن را بشوييد... آيا ميدانيد چه جگري از رسول خدا(ص) بريديد و چه حرمتي را هتك كرديد...؟[13]
در مجلس ابن زياد نيز وقتي عبيدالله مغلوب شدن امام حسين(ع) و يارانش را، دليل بر دروغگو بودن آنها خواند،[14] حضرت زينب(س) در جواب گفت: الحمدلله الذي اكرمنا بنبيه و انما يفتضح الفاسق و يكذب الفاجرو هوغيرنا....[15]
ابن زياد گفت: كيف رايت صنع الله باخيك و اهل بيتك؟ ديدي خداوند با برادرت چه كرد؟ حضرت زينب فرمود: «ما رايت الا جميلا كتب عليهم القتل، فبرزوا الى مضاجعهم، و سيجمع الله بينك و بينهم، فتحاجون اليه، و تخاصمون ثكلت امك يا ابن مرجانه »[16]
جز زيبايي نديدم! اينان افرادي بودند كه خداوند سرنوشتشان را شهادت تعيين كرده بود. آنان نيز به خوابگاههاي ابدي خود رفتند و به همين زودي خداوند ميان تو و آنان جمع كند و تو را به محاكمه كشد. بنگر تا در آن محكمه پيروزي از آن چه كسي خواهد بود مادرت به عزايت بنشيند اي پسر مرجانه.
ابن زياد كه به شدت از شجاعت زينب به خشم آمده بود گويي تصميم كشتن زينب را داشت[17] كه عمروبن حريث او را منصرف كرد.[18]
در مجلس يزيد نيز حضرت زينب خطبهاي روشن گرانه و رسوا كننده خواند و به زنده بودن شهيد و تداوم مسير حق اشاره كرد. در منابع آمده است وقتي اهل بيت امام حسين(ع) را وارد مجلس يزيد كردند، يزيد سر امام حسين را در برابر خود گذاشت، حضرت زينب(س) وقتي سر برادر را ديد نالهاي جانسوز سرداد و صدا زد اي حسين(ع) اي حبيب رسول خدا(ص) اي فرزند مكه و مني... راوي ميگويد: به خدا قسم هر كه در مجلس بود به گريه افتاد[19].
در همين مجلس يزيد با چوب خيزران بر دندانهاي امام حسين(ع) ميزد و اشعاري ميخواند.[20] زينب(س) برخاست و خطبهاي خواند كه موجبات رسوايي يزيد را فراهم كرد. در بخشي از اين خطبه آمده است: ...سرانجام كار آنها كه بد عمل كردند به جايي رسيد كه آيات خداوند را دروغ شمردند و بدانها استهزا ميكردند[21]. اي يزيد! آيا گمان كردهاي از اين كه ما را گرفتار ساختي و به صورت اسير در اين شهر و آن شهر گرداندي، اين كارها سبب بي مقداري ما و دليل قدرتمندي تو خواهد بود؟ و خداوند مدد كار توست؟! ...مگر فراموش كردي كه خداوند فرمود :«كافران نپندارند مهلتي كه به آنان داده شده به سودشان خواهد بود، بلكه به آنها فرصت ميدهيم تا بر گناه خويش بيفزايند و با رسوايي، به كام عذاب خواركننده وارد شوند!...» اي يزيد! اين جنايتهاي عظيم را انجام دادهاي، آن گاه بدون اين كه خود را گناه كار بداني يا جنايت خود را بزرگ بشماري، ميگويي: «اي كاش پدران من بودند و فرياد ميكردند: اي يزيد! دست تو شل مباد؟» آن وقت چوب خيزران بر لب و دندان سيد جوانان اهل بهشت ميكوبي!؟ ...اي يزيد! با اين جنايت عظيم، جز پوست و گوشت خود را پاره نكردي و به زودي بر پيغمبر(ص) وارد ميشوي. بايد پاسخ خونهاي فرزندان او را بدهي و حرمتي را كه از اهل بيت(ع) و پاره تن او شكستهاي پاسخ گو باشي. ...اي يزيد! حال هر چه در توان داري و هر فريبي كه ميتواني انجام بده، و در اين راه كوشش خود را به كار گير. به خدا سوگند. تو نميتواني نام و وحي ما را خاموش سازي، و از اين راه به آرزوي دلت برسي، اين ننگ و عار را هم نميتواني از دامن خود شستشو دهي.[22] حضرت زينب(س) در اين خطبهي شجاعانه، جنايتهاي يزيد را آشكار كرد و او را رسوا كرد. زينب براي هميشه نام و ياد امام حسين(ع) و نهضت آن حضرت را زنده كرد.
خطبه زينب اگر در سفر شام نبود
از فداكاري شاه شهدا نام نبود
نه همين نام نبود از شه گلگون كفنان
اثر از مكتب ارزنده اسلام نبودعزاداري براي امام حسين(ع)
حضرت زينب(س) علاوه بر اين كه در خطبههاي خويش به مصيبت بزرگ شهادت امام حسين(ع) اشاره مي كرد و با سخنان جان سوز خويش همگان را به گريه مي انداخت، تلاش مي كرد در هرفرصتي با يا آوري مصائب امام حسين(ع) در ماندگاري اين حماسه عظيم نقش ايفا كند.[23]
پس از شهادت امام حسين(ع) واحتمالا در روز يازدهم محرم اهل بيت(ع) در خواست كردند كه آنها را از محل قتل شهدا عبور دهند.[24] راوي ميگويد: «فوالله لااني زينب بنت علي(ع) تندب الحسين(ع) و تنادي بصوت حزين و قلب كئيب: يا محمد صلي عليك ملائكه السماء هذا حسين بالعراء مرمل بالدماء....»[25] به خدا قسم زينب دختر علي(ع) را فراموش نميكنم كه با صوتي حزين و قلبي شكسته فرياد ميكرد اي رسول خدا درود فرشتگان خدا بر تو باد اين پيكر عريان حسين است كه در خون آغشته است.
اين كشته فتاده به هامون حسين توست
اين صيد دست و پا زده در خون حسين توست
در نقلي ديگر عصر روز يازدهم محرم وقتي اسرا را از كنار اجساد شهدا عبور دادند، زينب(س) خودش را به بدن مقدس اباعبدالله(ع) رساند... شروع به سخن كرد: «بابي المهموم حتي قضي، بابي العطشان حتي مضي.» آن چنان دلسوز گريه كرد كه «فابكت عليه كل عدووصديق.»[26]
و در نقلي ديگر آمده است حضرت زينب(س) در كنار بدن مقدّس امام حسين(ع)، رو به سوي مدينه نمود و ندبههاي دل خراش سر داد: «وا محمّداه! بَناتُكَ سَبايا وَ ذُرّيتُك مُقَتّله، تسفي عليهم رِيحُ الصّبا، و هذا حُسينٌ مجزوزُ الَّرأسِ مِنَ القَفا، مَسلُوبُ العمامِةِ و الرِّداء...»[27] اي پيامبر! اينان دختران شمايند كه به اسيري ميروند. اينان فرزندان شمايند كه با بدنهاي خونين، روي زمين افتادهاند و باد صبا بر پيكر آنان ميوزد! اي رسول خدا! اين حسين(ع) است كه سرش را از قفا بريدهاند و عبا و ردايش را به غارت بردهاند. پس خطاب به مادرش فاطمه زهرا(س) چنين ادامه داد: اي مادر داغديده! اي دختر پيامبر! به كربلا نگاه كن! حسينت را با سر بريده و دخترانت را با خيمههاي غارت شده و سوخته بنگر! مادر! ببين دخترانت را كتك ميزنند! مادرم! اين حسين است كه در خون غلتيده، او را تشنه شهيد كرده و بدنش را با نيزهها و سم اسبان سوراخ سوراخ كردهاند. اينان مورد ظلم حرام زادگان و آزادشدگان پدرت رسول خدا(ص) قرار گرفتهاند.[28] در شام نيز حضرت زينب در محلهاي به نام «دار الحجاره» كه محل اقامت اسرا بود، مجلس عزاداري براي امام حسين(ع) برپا كرد به گونهاي كه يزيد از حضور اهل بيت(ع) در شام احساس خطر كرد و دستور بازگشت آنها را به مدينه صادر كرد.[29]زينب قافله سالار اسراي كربلا
پس از شهادت امام حسين(ع) وظيفه قافله سالاري بر عهده زينب(س) گذاشته شد. رئيس قافله اوست[30] چون يگانه مرد؛ يعني زين العابدين(ع) در اين وقت به شدت مريض است. زينب(س) علاوه بر حفاظت از جان امام سجاد(ع) ميبايست از اطفال و فرزندان قافله اسيران نيز محافظت كند. آن بانوي گرامي از همان عصر عاشورا به دستور امام سجاد(ع) مامور شد زنان و كودكان آواره را در خيمهاي جمع كند.
سعي و تلاش زينب(س) در محافظت از اسرا به حدي بود كه به لقب «امنية الله» ملقب شد.[31] چرا كه اسرا امانتهايي بودند، كه به دست آن حضرت سپرده شده بودند.
آن حضرت در مجلس يزيد اجازه نداد فاطمه دختر امام حسين(ع) را به كنيزي ببرند و با جديت جلوي اين كار را گرفت.[32]
امام سجاد(ع) در اين سفردر همه امور با زينب مشورت ميكرد، چرا كه زينب را غمگسار اسيران و پرستار يتيمان ميدانست.[33]
[1]. ابو مخنف، وقعة الطف، تحقيق شيخ محمد هادي يوسفي غروي، قم، مجمع جهاني اهل بيت، 1431، چاپ سوم، ص 287 و شيخ مفيد، الارشاد، قم، كنگره شيخ مفيد، 1413، چاپ اول، ج 2، ص 112 و طبري، محمد بن جرير؛ تاريخ الطبري، بيروت، موسسه الاعلمي، بي تا، ج 5، ص 452.
[2]. شيخ مفيد، همان، ج 2، ص 112 و قمي، شيخ عباس؛ منتهي الامال، ترجمه (به عربي) سيد هاشم ميلاني، قم، جامعه مدرسين، 1422، چاپ پنجم، ج 1، ص 701.
[3]. مجلسي، محمد باقر؛ بحارالانوار، بيروت، موسسه الوفاء، 1403 ج 45، ص 54 و شيخ عباس قمي، همان، ج 1، ص 701 و با عبارتي مشابه در طبري، پيشين، ج 5، ص 452.
[4]. مازندراني، ابن شهر آشوب، مناقب آل ابيطالب، نجف، مطبعه الحيدريه، ج 3، ص 2060 و طبرسي، احمد بن علي؛ الاحتجاج، بي جا، دارالنعمان، بي تا، ج 2، ص 29 و ابن اثير، الكامل، بيروت، دار صادر، 1385، ج 4، ص 79.
[5]. يعقوبي، تاريخ يعقوبي، ترجمه محمد ابراهيم آيتي، تهران، علمي و فرهنگي، 1371، چاپ ششم، ج 2، ص 180 و شيخ مفيد، پيشين، ج 2، ص 93.
[6]. فان كنت عزمت علي قتله فا قتلني معه. سيد بن طاووس، لهوف، ترجمع سيد احمد فهري زنجاني، تهران، شركت چاپ و نشر بين الملل، 1388، چاپ سوم، ص 228 و مجلسي، ج 45، ص 117 و ابن عساكر، ج 41، ص 367 و طبري، پيشين، ج 5، ص 458 و ابن اثير، پيشين، ج 4، ص 82.
[7]. قمي، جعفر بن محمد بن قولويه؛ كامل الزيارات، بي جا، موسسه نشر اسلامي، 1417، چاپ اول، ص 445 و مجلسي، پيشين، ج 28، ص 57.
[8]. «حدثتني ام ايمن ان رسول الله زار منزل فاطمه...» قمي، جعفر بن محمد بن قولويه؛ همان، ص 445 - 448 و مجلسي، پيشين، ج 28، ص 57.
[9]. نقدي، شيخ جعفر؛ الانوار العلويه، نجف، الحيدريه، 1381، ص 435 به نقل از الخصائص الحسينيه.
[10]. شيخ مفيد، الامالي، قم، جامعه مدرسين، بي تا، ص 321 و شيخ طوسي، الامالي، قم، دارالثقافه، 1414، چاپ اول، ص 92.
[11]. طبرسي، احمد بن علي؛ پيشين، ج 2، ص 29 و ابن نماحلي، مثير الاحزان، نجف، الحيدريه، 1369، ص 66.
[12]. سيد بن طاووس، پيشين، ص 174 و مجلسي، پيشين، ج 45، ص 162 و ابن نماحلي، پيشين، ص 66.
[13]. سيد بن طاووس، پيشين، ص 208 - 210 و شيخ مفيد، الامالي، پيشين، ص 321 - 322 و طبرسي، احمد بن علي؛ پيشين، ج 2، ص 29.
[14]. الحمدلله الذي فضحكم و اكذب احدوثتكم. سيد بن طاووس، پيشين، ص 224 و شيخ صدوق، امالي، پيشين، ص 229 و نيشابوري، فتال؛ روضة الواعظين، قم، منشورات الرضي، بي تا، ص 190.
[15]. شيخ مفيد، الارشاد، پيشين، ج 2، ص 115 و طبرسي، فضل بن حسن؛ اعلام الوري، تهران، اسلاميه، 1390، چاپ سوم، ج 1، ص 471 و سيد بن طاووس، پيشين، ص 224 و شيخ صدوق، امالي، پيشين، ص 229 و نيشابوري، پيشين، ص 190.
[16]. «فغضب ابن زياد و كانه هم بها » سيد بن طاووس، پيشين، ص 224 و ابن نماحلي، پيشين، ص 71 و بحراني، پيشين، ص 383 و مجلسي، ج 45، ص 116.
[17]. سيد بن طاووس، پيشين، ص 226 و مجلسي، پيشين، ج 45، ص 116 و بحراني، پيشين، ص 383 و سيد محسن الامين، پيشين، ص 209.
[18]. سيد بن طاووس، پيشين، ص 226 و مجلسي، پيشين، ج 45، ص 116 و بحراني، پيشين، ص 383 و سيد محسن الامين، پيشين، ص 209 و طبرسي، فضل بن حسن، پيشين، ج 1، ص 472.
[19]. فابكت و لله كل من كان حاضرا في المجلس. سيد محسن الامين، پيشين، ص 222 و سيد بن طاووس، ص 212 و مجلسي، پيشين، ج 45، ص 133 و شيخ عباس قمي، منتهي الامال، پيشين، ج 1، ص 765.
[20]. ليت اشيا خي ببدر شهدوا ...
[21]. ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا السُّوأَي أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِؤُون» سوره روم، آيه/10.
[22]. اَظَنَنتَ يا يَزيدُ! حَيثُ اَخَذتَ عَلَينا أقطارَ الَارضِ و آفاقَ السَّماءِ فَأصبَحنَا نُساقُ كما تُساقُ الاساري، اِنَّ بنَا عَلَي اللِه هَواناً... حَسُبنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَكِيل بحراني، پيشين، ص 435 و سيد محسن الامين، پيشين، ص 230 و ابن طيفور، بلاغات النساء، قم، مكتبه بصيرتي، بي تا، ص 22 و سيد بن طاووس، پيشين، ص 107.
[23]. شهيد مطهري مي نويسد: مجلس عزاي حسين(ع) را براي اولين بار زينب بر پا كرد.» مطهري، پيشين، ج 1، ص 333.
[24]. قلن بحق الله الا مررتم علي مصرع الحسين. بحراني، ص 302 و سيد محسن الامين، پيشين، ص 197 و سيد بن طاووس، پيشين، ص 158.
[25]. سيد بن طاووس، پيشين، ص 188 و ابومخنف، مقتل الحسين، قم، كتابخانه مرعشي نجفي، 1398، ص 203 - 204 و طبري، پيشين، ج 4، ص 348.
[26]. مجلسي، پيشين، ج 45، ص 59 و بحراني، پيشين، ص 303 و سيد بن طاوس، پيشين، ص 160.
[27]. ابو مخنف، پيشين، ص 259.
[28]. محلاتي، ذبيح الله؛ رياحين الشريعة، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج 3، ص 110.
[29]. طبري، عماد الدين حسن بن علي؛ كامل بهايي، تهران، مرتضوي، 1383، ص 644 و الهي، حسن؛ زينب كبري، تهران، موسسه فرهنگي آفرينه، 1375، چاپ اول، ص 170.
[30]. ابن نما حلي، مثير الاحزان، ترجمه علي كرمي، قم، حاذق، 1380، ص 294.
[31]. جزايري، نور الدين؛ الخصائص الزينبيه، قم، مسجد مقدس جمكران، 1379، چاپ دوم، ص 77.
[32]. بلاذري، احمد بن يحيي؛ انساب اشراف، بيروت، دار الفكر، 1417، چاپ اول، ج 3، ص 217 و طبري، پيشين، ج 5، ص 390 و ابن اعثم كوفي، الفتوح، بيروت، دار الاضواء، چاپ اول، 1411، ج 5، ص 131 و موسوي مقرم، عبد الرزاق؛ مقتل الحسين، بيروت، دار الكتب الاسلاميه، 1399، ص 356.
[33]. جزايري، پيشين، ص 209.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.ahlebayt.porsemani.ir//content/%D8%B2%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%A8%D8%B3
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های پیامبر و اهل بیت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت