قرآن خواندن هنگام میلاد | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
قرآن خواندن هنگام میلاد
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
قرآن خواندن هنگام میلاد
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
سوال:
باسلام، ميگويند امام علي در هنگام تولد قرآن ميخواند، مگر در زمان تولد امام قرآن نازل شده بود؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ:در بعضي از روايات نقل شده: «وقتي ابو طالب (عليه السلام) فرزند بزرگوار خود را (بعد از تولد) ديد، شاد شد و حضرت امير المؤمنين (عليه السلام) بر او سلام كرد و گفت: السّلام عليك يا أبي و رحمه اللّه و بركاته؛ سلام بر تو اي پدرم و رحمت و بركات الهي بر تو باد. وقتي او را به خانه آوردند، حضرت رسول (صلّى اللّه عليه و آله) وارد شد و حضرت امير المؤمنين (عليه السلام) را گرفت و در دامن گذاشت، چون نگاه حضرت امير (عليه السلام) بر جمال بىمثال رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) افتاد، شاد شد و خندان گرديد و گفت: السّلام عليك يا رسول اللّه و رحمه اللّه و بركاته؛ سلام بر تو اي رسول خدا و رحمت و بركات الهي بر تو باد. پس به قدرت حق تعالى شروع كرد به تلاوت سوره مؤمنون: «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ».[۱] چون اين آيه را خواند، رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود: به تحقيق كه آنان (مؤمنان) به وسيله تو به فلاح و رستگارى دست يافتند. آن گاه امير المؤمنين (عليه السّلام) ادامه آيات را خواند تا «أُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيها خالِدُونَ».[۲] سپس حضرت رسول (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود: به خدا سوگند تو امير آنها هستي، از طعام علمت به آنها خواهي داد و آنها استفاده مي كنند و تويى راهنماى ايشان، و به تو هدايت مىيابند».[۳]
در بررسي كه از سند روايت به عمل آمده، برخي از راوياني كه در سلسله سند قرار دارند، توثيق نشده و يا در مدح و ذم آنان اختلاف نظر وجود دارد، ولي متن و محتواي روايت را مي توان با مباني ديگري كه وجود دارد قبول كرد و آن اين كه:
۱ .سلام كردن اميرالمؤمنين (عليه السلام) به پدر بزرگوارش و به رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) و تلاوتي از آيات قرآن كريم در چنين حالتي، امري بعيد و دور از ذهن نيست؛ زيرا همان طور كه اصل تولد آن حضرت در كعبه به اذن خداوند متعال و به نحو اعجاز و كرامت صورت گرفته، تكلم آن حضرت و تلاوتي از آيات الهي نيز به اذن پروردگار و به نحو خارق العاده انجام شده است.
علاوه بر اين كه اين واقعه تازگي نداشت؛ زيرا قبل از آن حضرت، براي حضرت عيسي (عليه السلام) نيز اتفاق افتاده و ايشان بعد از ولادت، اين آيات را تلاوت نمود: «من بندۀ خدايم، او كتاب (آسمانى) به من داده و مرا پيامبر قرار داده است».[۴]
۲ .تلاوت آياتي از سوره مؤمنون از زبان مبارك اميرالمؤمنين (عليه السلام)، با اين كه هنوز قرآن كريم نازل نشده و تا نزول آن سال ها فاصله وجود دارد، نشان دهنده اين است كه امام علي (عليه السلام) از حقيقت قرآن كريم آگاه بوده است. قرآن كريم داراي مراتبي است كه مرتبۀ اوّل و عالي آن در عالم نور بر انوار مقدس پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) و ائمه اطهار (عليهم السلام) افاضه شده بود، همان طور كه آيۀ شريفۀ: «به يقين اين قرآن از سوى حكيم و دانايى بر تو القا مىشود»،[۵] بر اين معنا اشاره دارد كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) حقيقت قرآن را بدون واسطۀ فرشته وحي از خداوند حكيم، در عالم ملكوت دريافت نموده، سپس بر انوار مقدسه ائمه اطهار (عليهم السلام) نازل شده است.[۶]
حتي در برخي از روايات، به مرتبهاي از نزول قرآن، يعني «الحقايق للأنبياء» اشاره شده است كه امري وراي الفاظ ظاهري آن بوده و چيزي نيست كه منحصر به بعد از ظهور اسلام باشد، بلكه قرآن حقيقت كلام تمام انبياء است و هريك از آنان به مرتبهاي خاص از همين حقيقت متصل بودهاند هر چند حقيقت متعالي و كامل آن بر قلب پيامبر نازل شده است. به همين جهت حضرت عيسي (عليه السلام) بعد از ولادت، آياتي از كلام الهي را تلاوت فرمود، در حالي كه آن موقع كتابي در دست نداشت و هنوز به مقام رسالت مبعوث نشده بود.
انبياء و اولياي الهي داراي حقيقتي نوري غير از بدن مادي و جسم ظاهري خود در دنيا هستند و قبل از اين كه به اين دنيا قدم بگذارند، در عالم ملكوت بر نور آنان حقيقت كتب الهي نازل مي شود. حقيقت نوري قرآن نيز بر باطن امام علي (عليه السلام) افاضه شده بود؛ براي همين، امام علي (عليه السلام) بعد از ولادت، در آغوش پيامبر (صلي الله عليه و آله) آياتي از قرآن را تلاوت فرمود و اين امر براي آن حضرت شگفتي نداشته؛ زيرا پيامبر (صلي الله عليه و آله) عين علم به قرآن كريم، و عالم به تمام حقايق قرآن و عالم هستي بودند.
پی نوشت
_____________________________________
[۱]. مؤمنون، ۱ و ۲٫
[۲]. مومنون، ۳ – ۱۱٫
[۳]. شيخ طوسي، امالي، ص 708، انتشارات دار الثقافة، قم، 1414ق؛ مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج 35، ص 18، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404ق.جلاءالعيون،علامه مجلسي ،باب سوم ص302
[۴]. مريم، ۳۰٫
[۵]. نمل، ۶، «وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكيمٍ عَليم».
[۶]. ر.ك: طيب، سيد عبد الحسين، اطيب البيان في تفسير القرآن، ج ۹، ص ۱۰۷ و ۳۵۴ و ج ۱۰، ص ۲۸۵ و ۲۸۶٫
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.ahlebayt.porsemani.ir//content/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های پیامبر و اهل بیت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت