تفسیر آیات 9، 10 و 11 سوره هود چیست؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تفسیر آیات 9، 10 و 11 سوره هود چیست؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تفسیر آیات 9، 10 و 11 سوره هود چیست؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ابتلا
,
سوره هود
کلید واژه فرعی :
کفران نعمت ,
امتحان عبودیت ,
فلسفه بلایا ,
آیه 9 هود ,
آیه 10 هود ,
آیه 11 هود ,
امتحان الهی ,
شکر نعمت ,
بیشتر
سوال:
تفسیر آیات 9، 10 و 11 سوره هود چیست؟
پاسخ اجمالی:
در این آیات؛ گوشههایى از حالات روانى و نقاط ضعف اخلاقى افراد بیایمان و کمظرفیت در برابر مشکلات و ناراحتیها و قطع برکات الهى از طرفی و ظرفیت انسانهای نیکوکار از طرف دیگر تشریح شده است. نتیجه جمعبندی مفاهیم آیات مورد بحث این است: گاهى خداوند به عنوان آزمایش، نعمتى را در اختیار انسان قرار میدهد و سپس آنرا از او میگیرد، در چنین حالتى معمولاً انسان دچار ناامیدى و ناسپاسى میشود؛ و گاهى هم خداوند پس از رنجى که به انسان رسیده گشایشى در زندگى او به وجود میآورد، در این حالت نیز نوع انسانها دچار شادمانى مغرورانه و خودستایى میشوند، به گمان اینکه این نعمت در اثر تلاش خود آنها به دست آمده است. در هر دو حالت، انسان از خدا غافل میشود، در حالت اول با ناامیدى و ناسپاسى، از خدا دور میشود و در حالت دوم با غرور و خودستایى، خدا را از یاد میبرد. در این میان، بندگان خوب خدا و آنها که ایمان و تقوا دارند و کارهاى شایسته انجام میدهند، حساب دیگرى دارند؛ آنها اسیر تمایلات نفسانى خود نمیشوند و همه چیز را از خدا میدانند.
پاسخ تفصیلی:
در آیات مورد پرسش؛ گوشههایى از حالات روانى و نقاط ضعف اخلاقى افراد بیایمان و کمظرفیت در برابر مشکلات و ناراحتیها و قطع برکات الهى و پُرظرفیتی انسانهای نیکوکار تشریح شده است.[1]
«وَ لَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْناها مِنْهُ إِنَّهُ لَیَؤُسٌ کَفُورٌ»؛[2] و اگر از جانب خویش، نعمتى به انسان بچشانیم، سپس آن را از او بگیریم، بسیار نومید و ناسپاس خواهد بود!
در این آیه شریفه، از سرشت انسان سخن رانده، تا بفهماند صفتى که براى انسان ذکر شده خاص کفار نیست، بلکه صفت نوع بشر است.[3] برخی از مفسّران نیز گفتهاند مقصود از لفظ «انسان» در آیه، کافرانیاند که نسبت به خداى حکیم جاهل و نادان هستند و نمیدانند که او نعمتى را به بندهاش نمیدهد و از وى باز نگیرد جز از روى مصلحت و حکمت.[4]
به هر حال؛ چنین انسانهایی هنگامى که در ناز و نعمت فرو میروند، چنان خودباختگى و غرور و تکبر بر آنها چیره میشود که همه چیز را فراموش میکنند، چنانکه خداوند در آیه بعد میفرماید: «وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَیَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّیِّئاتُ عَنِّی إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ»؛[5] و اگر نعمتهایى بعد از ناراحتیها به این انسان برسد چنان مغرور میشود که میگوید دیگر همه مشکلات و ناراحتیهاى من برطرف شد و هرگز باز نخواهد گشت، و به همین جهت، شادى و سرور بیحساب و فخر فروشى و غرور بیجا سر تا پاى او را فرا میگیرد، آنچنان که از شکر نعمتهاى پروردگار غافل میگردد.
احتمال دیگرى در تفسیر جمله «ذَهَبَ السَّیِّئاتُ عَنِّی» نیز وجود دارد و آن اینکه؛ هنگامى که اینگونه اشخاص، گرفتار مشکلات و گرفتاریها میشوند و سپس به لطف پروردگار این مشکلات جاى خود را به نعمتها میدهد، آنها میگویند شدائد گذشته کفاره گناهان ما بود، و تمام معاصى ما با آن شسته شد، ما دیگر پاک و پاکیزه شدیم!، و از مقربان درگاه خدا و به همین دلیل نیازى به توبه و بازگشت به درگاه او نداریم![6]
سپس خداوند در آیه بعد در مقام استثناء میفرماید: «إِلاَّ الَّذینَ صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ کَبیرٌ»؛[7] تنها افراد با ایمان که صبر را در برابر شدائد و حوادث سخت زندگى پیشه کردهاند و در همه حال از اعمال صالح فروگذار نمیکنند، از تنگنظریها و ناسپاسیها و غرور، و تکبر بر کنارند که براى آنها، آمرزش و اجر بزرگى است.
بر اساس این آیه شریفه؛ یأس و کفران به وقت نزول بلا و تکبر و فخر به وقت نزول نعمت، ویژگی افرادی است که تربیت توحیدى ندارند، ولى انسانهای با ایمان و دارای عمل صالح نه در وقت بلا مأیوس مىشوند و نه به وقت نعمت دست و پاى خویش را گم میکنند، در جاى دیگر آمده است: «...وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ کَبِیرٌ»؛[8] و کسانى که ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، آمرزش و پاداش بزرگ از آن آنهاست. این نشان میدهد که صبر با عمل صالح از ایمان منفک نیست، آمدن صبر به جاى ایمان به مناسبت آن است که مقام، مقام صبر است. استقامت و عمل صالح به وقت نعمت و گرفتارى موجب مغفرت و پاداش بزرگ است.[9]
نتیجه جمعبندی مفاهیم آیات مورد بحث این است:
گاهى خداوند به عنوان آزمایش، نعمتى را در اختیار انسان قرار میدهد و سپس آنرا از او میگیرد، در چنین حالتى معمولاً انسان دچار ناامیدى و ناسپاسى میشود؛ و گاهى هم خداوند پس از رنجى که به انسان رسیده گشایشى در زندگى او به وجود میآورد، در این حالت نیز نوع انسانها دچار شادمانى مغرورانه و خودستایى میشوند، به گمان اینکه این نعمت در اثر تلاش خود آنها به دست آمده است و از روى غرور میگوید: بدیها و رنجها از من دور شد!
در هر دو حالت، انسان از خدا غافل میشود، در حالت اول با ناامیدى و ناسپاسى، از خدا دور میشود و به این فکر نمیافتد که ممکن است خداوند توانا بار دیگر آن نعمت را به او بدهد و در حالت دوم با غرور و خودستایى، خدا را از یاد میبرد و نعمتى را که در اختیار دارد حاصل هوش و تلاش خود میداند و به این فکر نمیافتد که خدا این نعمت را به او داده است.
در این میان، بندگان خوب خدا و آنها که ایمان و تقوا دارند و کارهاى شایسته انجام میدهند، حساب دیگرى دارند؛ آنها اسیر تمایلات نفسانى خود نمیشوند و همه چیز را از خدا میدانند. آنها در حالىکه نعمتى از آنها سلب میشود ناسپاسى نمیکنند و مأیوس نمیشوند و همواره چشم امید به درگاه خدا دارند و در حالىکه گشایشى در زندگى آنها حاصل شود، به خود مغرور نمیشوند و آنرا نشانهاى از لطف و عنایت خداوند میدانند؛ همانگونه که حضرت سلیمان(ع) وقتى آن جلال و عظمت و پادشاهى و قدرت را در خود دید، فروتنانه گفت: «...این از فضل پروردگار من است، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را به جا میآورم یا کفران میکنم؟! و هر کس شکر کند، به نفع خود شکر میکند و هر کس کفران نماید (به زیان خویش نموده است، که) پروردگار من، غنىّ و کریم است!».[10]
صاحب محتوی:
اسلام کوئست نت
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fr21735
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پرسش و پاسخ های عرفان و اخلاق اسلام کوئست نت
یادداشت :
[1]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 9، ص 31، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.
[2]. هود، 9.
[3]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 10، ص 156، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق؛ جعفری، یعقوب، کوثر، ج 5، ص 187، هجرت، قم، چاپ اول، بیتا؛ ابن عطیه اندلسی، عبدالحق بن غالب، المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، تحقیق: عبدالشافی محمد، عبدالسلام، ج 3، ص 153، دارالکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1422ق.
[4]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تحقیق: بلاغی، محمد جواد، ج 5، ص 220، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش؛ فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 17، ص 322، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق.
[5]. هود، 10.
[6]. تفسیر نمونه، ج 9، ص 31 – 32.
[7]. هود، 11.
[8]. فاطر، 7.
[9]. قرشی، سید علی اکبر، تفسیر احسن الحدیث، ج 4، ص 458 – 459، بنیاد بعثت، تهران، چاپ سوم، 1377ش.
[10]. «... هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنی أَ أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَریم»؛ نمل، 40.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت