جهنم چگونه جايگاهي است؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جهنم چگونه جايگاهي است؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جهنم چگونه جايگاهي است؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معاد(کلام)
,
عذاب جهنم
,
جهنم
سوال:
جهنم چگونه جايگاهي است؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ :
از آيات مربوط به دوزخ و جهنم استفاده ميشود كه دوزخ يك كانون هولناك مجازات است. آتشي سوزان آن را پر كرده و داراي درهاو طبقات گوناگون است، ولي نه آتش هم چون آتش دنيا، بلكه آتشي با مشخصات زير:
1 - هيزم و آتش گيره آن سنگها و انسانها است.
2 - آتشي است كه از دلها سر ميزند و نخستين جرقههايش در قلوب ظاهر ميگردد.
3 - آتشي است شكننده و كوبنده.
4 - آتشي است داراي درك كه گنهكاران را به سوي خود فرا ميخواند.
5 - هنگامي كه اين آتش مستحقان خود را از دور ميبيند، صداي وحشتناك و خشم آلودش كه با نفس زدنهاي شديد همراه است، شنيده ميشود.
6 - آتشي است متحرك، و جوياي دوزخيان چنان كه ميفرمايد: "در آن روز جهنم را حاضر ميكنند و آن روز انسان متذكر ميشود، ولي تذكر براي او سودي ندارد".(1)
7 - اين آتش سوزان اكنون كافران را احاطه كرده، هر چند حجابها مانع از مشاهده آن است: "و إنّ جهنم لمحيطه بالكافرين".(2)
شايد مجموع اين جهات سبب شده كه بعضي براي دوزخ تفسير روحاني كنند و آتش آن را آتش سوزان معنوي بدانند، ولي بي شك اين تفسير با ظاهر آيات سازگار نيست و با رواياتي كه در شرح آنها آمده، نيز هماهنگي نداد.
بنابر اين بايد گفت: جهنم كانون آتش سوزاني است كه با آتشهاي اين جهان بسيار متفاوت است، همان گونه كه نعمتهاي بهشتي با مواهب دنيا بسيار تفاوت دارد.(3)
جهنم داراي مراتب و نقطه هاي مختلفي است كه از اين مرتبه ها به "دركات" تعبير مي شود. دركات جهنم روي همديگر است. از اين رو جهنم داراي طبقات مي باشد. پايين ترين طبقه و پست ترين نقطة جهنم جايگان منافقان است. قرآن كريم مي فرمايد: "منافقان در پايين تريم طبقة دوزخ قرار دارند".(4)
مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايد: از اين آيه روشن مي شود اهل آتش در آن مراتبي دارند كه از حيث پستي و پايين بودن با يكديگر اختلاف دارد و بر حسب همين اختلاف، مراتب عذابشان هم در سختي و دردناكي مختلف است. اين مراتب را خداوند "دركات" مي نامد.(5)
قرآن مي فرمايد: "جهنم ميعادگاه همة آن ها است. هفت در دارد، و براي هر دري گروه معيّني از آن ها تقسيم شده اند".(6) اميرمؤمنان(ع) فرمود: "جهنم داراي هفت در است كه به صورت طبقه طبقه است. بعضي بالاي بعض ديگر است".
آن گاه يكي از دست هايش را بر ديگري گذارد و فرمود: "اين چنين، خداوند بهشت ها را در كنار هم قرار داد، ولي طبقات جهنم روي هم اند. بعضي فوق بعض ديگر است كه پايين ترين آن ها جهنم است. بالاي آن "لظي" است. بالاي آن "حطمه" بالاي آن "سقر" بالاي آن "جحيم" بالاي آن "سعير" و بالاي آن "هاويه"(7) است.(8)
امام صادق(ع) فرمود: " در جهنم صحرايي است براي متكبران كه آن را سقر گويند كه از سختي و بسياري گرمايش به خداوند شكايت كرد و اجازه خواست تا نفس بكشد، خدا اجازه داد، نفسي كشيد و جهنم را سوزاند".(9)
بنابراين جهنم داراي طبقات است. هر يك از سعادت و شقاوت درجات و مراتبي دارد، نه اهل سعادت يك درجه و مرتبه اند و نه اهل شقاوت، اين مراتب و تفاوت ها دربارة اهل بهشت به عنوان درجات و دربارة اهل جهنم به عنوان دركات تعبير مي شود.(10)
eporsesh.com
صاحب محتوی:
سایت راسخون
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://rasekhoon.net/faq/show/505995/%D8%AC%D9%87%D9%86%D9%85-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%8A%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%8A-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عقایدی سایت راسخون
یادداشت :
پي نوشتها:
1. فجر (89)، آيه 23.
2. توبه (9)، آيه 49.
3. پيام قرآن، ج 6، ص 407.
4. نساء (4) آية 145.
5. علامه طباطبايي، تفسير الميزان(ترجمه) ج 5، ص 187.
6. حجر(15) آيه 43 و 44.
7. همه اين اسامي در قرآن كريم ذكر شده است: جهنم : آل عمران(3) آية 162، لظي: معارج (15) آية 17، حطمه: همزه(104) آية 4، سقر: مدثر ( 74) آية 26، جهيم: بقره (2) آية 119، سعير: نساء (4) آية 10، هاويه: رعد (101) آية 9.
8. مجمع البيان، ج 5 - 6، ص 338.
9. محمد محمدي ري شهري،ميزان الحكمه، ج 1، ص 473، حديث 2920.
10. مرتضي مطهري، عدل الهي، ص 414.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی , سایر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت