منظور از «تفویض» چیست؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
منظور از «تفویض» چیست؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
منظور از «تفویض» چیست؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
تفویض
,
مقام تفویض
سوال:
منظور از «تفويض» چيست؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ :
«تفويض» يكي از اصطلاحات پر كاربرد در اعتقادات(در حديث و كلام و عرفان) مي باشد كه در لغت به معناي واگذار كردن و سپردن چيزي به ديگري است.(1) و در اصطلاح علوم اسلامي به دو معنا آمده:
يك. تفويض امر به خدا
يعني اين كه بنده خدا آن چه را به ظاهر منسوب به خودش است به خدا برميگرداند و حال بنده در چنين وضعي حال كسي است كه از هر چيزي بر كنار باشد و هيچ چيزي به او منتسب نباشد. تفويض، توكل و تسليم مقامات سهگانهاي از مراحل عبوديت هستند.(2)
تفويض به اين معنا از صفات بسيار شايسته و از ويژگيهاي انسانهاي والا به شمار ميرود، چنان كه مؤمن آل فرعون پس از آن كه آل فرعون را نصيحت كرد و به آنان درباره پيامدهاي تلخ اعمالشان هشدار داد، گفت: «وافوّض امري الي الله ان الله بصير بالعباد؛(3)من كار خود را به خداوند واگذار ميكنم، به درستي كه او از احوال بندگان خود آگاه است».
دو. تفويض از سوي خدا به انسان
مقصود از تفويض در اين نوشتار همين معنا است از اين رو به شرح آن ميپردازيم: تفويض از جانب خدا به انسان در دو مقام مطرح ميشود:
الف: در مقام تشريع كه داراي چند فرض است:
1- به اين معنا كه خداوند هيچ گونه تشريع و امر و نهيي ندارد و انسان آزاد است كه هر عملي را بخواهد انجام دهد يا ترك كند. لازمه اين فرض انكار اصل شريعت و نبوت و اعتقاد به آن مستلزم كفر است.
2- به اين معنا كه تشريع و قانون گذاري را به عدهاي از بندگان خود واگذار كرده تا آنها هر گونه كه بخواهند احكامي را را براي انسانها وضع كنند، بدون اين كه مستند به وحي يا الهام به عصمت الهي باشد، اين معنا نيز نادرست است، زيرا تشريع از مظاهر ربوبيت الهي و مخصوص خدا است.
3- به اين معنا كه اساس تشريع منوط به اذن و اراده الهي است ولي با توجه به اين كه پيامبر (ص) معصوم است و اراده او جز تجلي اراده خداوند نيست، پروردگار متعال به دلايلي مانند اظهار شرافت و كرامت او، تعيين برخي از احكام را به او واگذار كرده است. اين معنا هيچ مانع عقلي ندارد و روايات بسياري نيز بر آن دلالت ميكند.
4- تفويض بيان احكام الهي به پيامبر (ص) و اوصياي معصومش به گونهاي كه خود مصلحت ميدانند، يعني با در نظر گرفتن ميزان درك و استعداد افراد و نيز مصالح كلي و اجتماعي. اين فرض نيز با توجه به عصمت پيامبر (ص) و امام (ع) هيچ محذور عقلي ندارد.
ب: تفويض در مقام تكوين
اين نوع تفويض دو صورت دارد:
1- خداوند خلقت يا تدبير همه يا برخي از عالم را به بعضي از آفريدههاي خود؛ مانند فرشتگان، پيامبران، اوليا و اوصيا واگذار كرده است. اين معنا همان است كه «غلات» بدان معتقدند و در روايات از آن نهي شده است.
2- به اين معنا كه خداوند افعال اختياري افراد را به آنان واگذار كرده است؛ يعني خداوند انسان را آفريده و توانايي انجام فعل را نيز به او داده و از آن پس، ديگر در تحقق فعل او دخالت ندارد و انسان خود به طور مستقل با قدرتي كه خدا به او داده، كارهاي خود را انجام ميدهد. اين معناي تفويض همان است كه قدريه و معتزله براي توجيه اختيار انسان طرفدار آن هستند(4) و در برابر «جبر» كه گروه هايي چون اشاعره طرفدار آن هستند، قرار دارد. البته «شيعه اماميه» هر دو ديدگاه را مردود شمرده و به راهنمايي ائمه اطهار (ع) نظريه سومي را كه در روايات از آن به نام «امر بين الامرين» ياد شده، اختيار كردهاند.
مخالفان تفويض به معناي فوق در ردّ آن دلايلي را ذكر مي كنند از جمله علامه طباطبائي مي نويسد: اگر منظور از استقلال انسان در اعمالش اين باشد كه او پس از خلقت به خداوند بينياز است بطلان آن روشن است؛ چون وجدان و عقل گواه است كه انسان چنان كه در اصل آفرينش به خداوند نيازمند است در بقاي خود و انجام كارهاي خود نيز به او نياز دارد؛ يعني در هر آني از نظر هستي و كمالات هستي؛ مانند حيات، علم، قدرت و اسباب و وسايل كارها به خداوند نياز دارد. چنانچه در بحث عليت در فلسفه اثبات شده كه «هر معلول و پديدهاي كه در پيدايش به علت و پديدآورنده نيازمند است، در بقا و استمرار هستي اش نيز نيازمند آن است».(5)
و اگر منظور از استقلال اين است كه گر چه خداوند پس از خلقت بندگان از سلطنت و مالكيت معزول نيست. اما اختيار امر و نهي خود را به اراده بندگان واگذار كرده و براي آنان وظيفهاي تعيين نكرده، اين معنا هم باطل است، زيرا اگر چنين باشد بايد از هر عملي كه از آنان سر ميزند خشنود و راضي باشد و هيچ گونه اعتراضي به هيچ عملي نداشته باشد و براي هر كاري اعم از خوب و بد به آنان پاداش دهد و براي هيچ كاري آنان را كيفر ننمايد.(6)
پس تفويض به اين معنا هم باطل و غيرقابل پذيرش است.
آيه الله مكارم شيرازي نيز مي گويد: عقيده مندان به «تفويض» معتقدند كه خداوند ما را آفريده و همه چيز را به دست خود ما واگذارده و به كلّى از اعمال و افعال ما بيگانه است و به اين ترتيب ما در قلمرو اعمالمان از هر نظر مستقل و حكمران بلامنازع هستيم!
بدون شك اين اعتقاد، با اصل توحيد سازگار نيست، چرا كه توحيد به ما تعليم داده كه همه جهان ملك خداست، و چيزى از قلمرو حكومت او بيرون نيست، حتى اعمال ما در عين اختيار و آزادى اراده، از قلمرو و قدرت او نمى تواند بيرون باشد وگرنه شرك لازم مى آيد.
به عبارت روشن تر: ما نمى توانيم قائل به دو خدا باشيم يكى خداى بزرگ كه عالم را آفريده و ديگرى خداى كوچك يعنى انسان كه در اعمال خودش مستقل و تام الاختيار است و حتّى خداوند هم نمى تواند در محدوده اعمال او اثر بگذارد!.اين شرك است، اين دوگانه پرستى و چندگانه پرستى است. مهم آن است كه ما هم انسان را آزاد بدانيم و صاحب اختيار، و هم خدا را حاكم بر او و اعمال او بدانيم.(7)
منبع:سایت انوار طاها
صاحب محتوی:
سایت راسخون
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://rasekhoon.net/faq/show/1038629/%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%81%D9%88%D9%8A%D8%B6-%DA%86%D9%8A%D8%B3%D8%AA/
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عقایدی سایت راسخون
یادداشت :
پي نوشتها:
1. قاموس المحيط، فيروزآبادي، بيروت، داراحياء التراث العربي، چ اول، 1412هـ، ص 501
2 . الميزان في تفسير القرآن، طباطبايي، ايران، مؤسسه اسماعيليان، 1371ش، ج 17، ص 334
3. سوره مؤمن، آيه 44
4. فرق و مذاهب كلامي، رباني گلپايگاني، قم، مركز جهاني علوم اسلامي، چاپ اول، 1377ش، ص 359-362- نيز ر.ك: حق اليقين، شبر، انوار الهدي، چاپ اول، 1380 ش، ج 1، ص 102 - شرح عقايد الصدوق، شيخ مفيد (ضميمه اوايل المقالات) قم، بيتا، ص 14 –علم كلام، صفايي، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1374ش ، ج 1، ص 207-208
5 . نهاية الحكمة، طباطبايي، قم ، مؤسسة النشر الاسلامي التابعة لجماعة المدرسين، بيتا، ص 65
6. علم كلام، صفايي، ص 226-229
7. 50 درس اصول عقائد براي جوانان، مكارم شيرازي، ص128
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی , سایر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت