حقیقت صراط چیست؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حقیقت صراط چیست؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حقیقت صراط چیست؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معاد(کلام)
,
صراط
,
صراط مستقیم ( قرآن )
کلید واژه فرعی :
صراط مستقیم ,
صراط ,
صراط المستقیم ,
الصراط ,
مفهوم راه ,
سوال:
حقيقت صراط چيست؟
پاسخ تفصیلی:
صراط به معناى راه و مسيرى است كه انسان، آن را مىپيمايد. اين مسير، گاهى مادى و گاهى معنوى و فكرى است؛ راه مادى همان است كه هر انسانى در زندگى هر روز آن را از منزل به محل كار و به عكس طى مىكند.
راه فكرى و معنوى كه سير انسان را در چگونگى انديشه و عمل مشخص مىكند، مسيرى است كه نتيجه را در پى دارد. چنانچه حق باشد، صراط مستقيم و اگر منحرف باشد ضلالت و گمراهى ناميده مىشود؛ چنانكه حضرت على عليه السلام فرمود: اليمين و الشمال مضلّة و طريق الوسطى هى الجادّة [1] راست و چپ رفتن، گمراهى است و راه ميانه، آن راه اصلى است... و در قرآن كريم نيز بندگى خدا، «صراط مستقيم» ناميده شده است. [2] بنابراين «صراط»، راه مستقيم فكرى انسان و راه توحيد و عبوديت و بندگى است. اگر كسى در زندگى، مسير عبوديّت را طى كند، افزون بر رشد و كمال دنيوى، به سعادت اخروى مىرسد. و حقيقت صراط در آخرت، تجسّم همين صراط دنيوى است كه در روايات نيز، به آن پرداخته شده است.
بر اساس روايات اسلامى صراط، پلى است بر روى دوزخ در مسير بهشت كه نيكان و بدان بايد از آن عبور كنند؛ نيكان به سرعت از آن مىگذرند و به نعمتهاى بىپايان حق مىرسند و بَدان سقوط مىكنند و به دوزخ مىافتند و سرعت عبور مردم از آن، به ايمان، اخلاص و اعمال صالح آنان بستگى دارد.
از امام صادق عليه السلام نقل است: «بعضى مانند برق از صراط مىگذرند، و بعضى همچون اسب تيزرو، بعضى با دست و زانوها، بعضى همچون پيادگان از آن عبور مىكنند، برخى نيز به آن آويزان مىشوند (و مىگذرند) گاه آتش دوزخ آنها را مىگيرد و گاهى نمىگيرد». [3]
شايد هم منظور از صراط، تجسم وضع ما در اين جهان باشد كه بايد از پل شهوات عبور كنيم تا به بهشت تقوا برسيم و از سويى تهديدى براى همه مجرمان و آلودگان است كه بدانند سرانجام، گذرگاهشان از اين راه باريك و خطرناك است.
نقل است مفضل بن عمر گفت: از امام صادق عليه السلام پرسيدم صراط چيست؟ فرمود: «صراط همان طريق به سوى معرفت و شناخت خداوند بزرگ است» سپس افزود: «دو صراط است: صراطى در دنيا و صراطى در آخرت، و اما صراط در دنيا، همان امام واجب الاطاعه است، هر كس او را بشناسد و به هدايت او اقتدا كند، از صراطى كه پلى بر جهنم است مىگذرد، و هر كس او را در دنيا نشناسد، قدمش بر صراط آخرت مىلرزد و در آتش جهنم سقوط مىكند». [4]
و در تفسير منسوب به امام حسن عسكرى عليه السلام اين دو صراط (دنيايى و آخرتى) به صراط مستقيم بين غلو و تقصير و صراط آخرت تفسير شده است؛ [5] يعنى درباره پيشوايان معصوم نبايد غلو كرد و از شناخت حق آنان نيز نبايد ناتوان بود، بلكه بايد به شايستگى حق آنان را شناخت. و اين، همان صراطى است كه در آخرت انسان را به بهشت مىرساند.
از خصوصيات اين پل اين است كه از مو باريكتر و از شمشير برّندهتر است؛ اين مسأله، بر ظرافت و دقت راه راست در دنيا دلالت مىكند كه كوچكترين كمتوجهى به آن ممكن است، انسان را از اين صراط، ساقط كند و او را به مقصد نرساند.
در روايات، جواز عبور از صراط را «ولايت على بن ابيطالب عليه السلام» معرفى كردهاند كه بى آن عبور از صراط ممكن نيست. [6]
به هر حال صراط پلى است كه عبور از آن دقت و تلاش كافى نياز دارد، و آن پل چيزى جز تجسم اعمال دنيايى ما در آنجا نيست؛ همانگونه كه در دنيا راه راست ظرافتهاى خاصى دارد و انحراف از آن موجب لغزش و سقوط است، صراط روز قيامت نيز چنين است. [7]
بنابراين «صراط» تجسم اعمال دنيوى ما در آخرت است و آن، شناخت راه راست الهى در دنيا به شمار مىآيد.
صاحب محتوی:
موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://mazaheb.com/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE/%D8%B9%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%AF/72-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF/1276-%D8%AD%D9%82%D9%8A%D9%82%D8%AA-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%B7-%DA%86%D9%8A%D8%B3%D8%AA-
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پرسش و پاسخ های عقایدی موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
یادداشت :
[1] ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغة، ج 1، ص 273، نشر داراحياء الكتب العربية، تحقيق محمد ابوالفضل ابراهيم.
[2] وَ أَنِ اعْبُدُونى هذا صِرَاطٌ مُسْتَقيمٌ، سوره يس، (36) آيه 62.
[3] و منهم من يمر مثل البرق، و منهم من يمر مثل عدو الفرس و منهم من يمر حبواً و منهم من يمر مشياً و منهم من يمر متعلقاً قد تأخذ النار منه شيئاً و تترك شيئاً، شيخ صدوق، امالى، ص 33، نشر مؤسسه بعثت، قم، 1417 (ه ق).
[4] شيخ صدوق، معانى الاخبار، ص 32، ح 1، انتشارات اسلامى، 1361 (ه ش).
[5] علامه محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، ج 8، ص 69، ح 18، نشر موسسه الوفاء، بيروت، 1403 (ه ق).
[6] همان، ص 68، ح 11.
[7] مطالب فوق با اندكى تصرف و اضافات از كتاب پيام قرآن، ج 6، ص 191-194، آيت اللَّه مكارم شيرازى، انتشارات مدرسه امام اميرالمؤمنين عليه السلام اخذ شده است
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت