چکیده :
با بررسی احادیثی از صحاح ستّه که دررابطه با اهل بیت است روایات متعددی درخصوص امامت، ولایت و افضلیّت ایشان نسبت به خلافت و مرجعیّت علمی ایشان وجود دارد که باتوجه به تحقیقی که از منظرفقه الحدیثی صورت گرفته است چنانکه نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد با اتکاء به روایات صحاح، نظیر روایاتی که ناظر به مصادیق اهل بیت و عدد ائمه وخلفای پس از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) است و همچنین روایاتی که ناظر به جایگاه و شأن اهل بیت از منظر رسول خدا است، آن قسمت از فرضیة ما که مربوط به عدد خلفای پس از رسول و جایگاه و مصادیق اهل بیت است اثبات می شود، همچنین روایات غدیر و منزلت و روایاتی که علی (علیه السلام) را معیار حق می داند و برسبقت وی دراسلام و نماز تأکید می نماید و ....، افضلیّت امام علی (علیه السلام) را نسبت به خلافت و جانشینی پیامبردر مقایسه با دیگر صحابی درمی یابیم هم چنین با استناد به بعضی از این روایات پی می بریم که مراد از مولا بودن علی(علیه السلام) در این احادیث سرپرستی و اولی به تصرف بودن ایشان است همچنین با توجه به این روایات می توان مرجعیّت علمی امام علی (علیه السلام) را نسبت به دیگر صحابی اثبات کرد، چرا که منابع اهل سنّت تصریحات متعددی به این امر دارند، البته باتوجه به تحقیق حاضرهرچند آن بخش از فرضیة تحقیق یک که در مورد امامت، ولایت و جانشینی پیامبر و مرجعیّت علمی ائمة بعداز امام علی(علیه السلام) است، درروایات صحاح چندان بدان تصریح نشده است ولی باتوجه به روایاتی که در شأن اهل بیت وجود دارد و با بررسی آیات و روایات دیگر افضلیّت و اولویت برای مقام ولایت و امامت اثبات می شود، امّادر مورد حضرت مهدی (عجل الله .) روایاتی در صحاح وجود دارد که فرضیه پژوهش را در این زمینه صراحتاً تأیید می کند.
استفاده از مباحث فقه اللغه، غریب الحدیث ، یافتن شواهد و دلائل قرآنی و اراء مفسرین فریقین بالاخص اهل سنّت مراجعه به احادیث نظیردرصحاح و احیاناً شروح آنها و بررسی سبب صدور آنها و در مواردی استفاده از استدلالهای علمای اهل سنّت در نقدو بررسی آن به اتکاء ادلّة نقلی مقبول آنان از اموری است که در فراهم آمدن این پزوهش مورد تأکید قرار گرفته است، و برای اینکه این مباحث درهم نیامیزد، احادیث به صورت مشخصی ذیل عناوین مذکوردر فصول این رساله مورد بررسی و نقد و فهم ق
with the examination of the traditions contained in the sihah in regards to the "ahl ul-bayt" it is clear that they contain many traditions in regards to imamate, wilayate, their superiority over the caliphs, and their authoritative knowledge.
in terms of textual analysis of traditions (figh al-hadith) this examination will show who the "ahl ul-bayt" were, their number, and who the caliphs after the prophet were.
by studying the the traditions which praise the "ahl ul-bayt" our hypothesis about the number of the caliphs after the prophet and their station will be proven.
similarly, by studying the traditions of ghadir, "manzilat", and the traditions that say ali (a.s.) is the benchmark of truth and emphasise that we was the first to convert to islam and to pray,and etc...
show the superiority of imam ali (a.s) over the caliphs, and his right to succeed the prophet compared to other companions.
also by examining some this traditions we can prove that "mawla" means that imam ali (a.s.) is the guardian and has rights over the other muslims.
similarly by examining these traditions we can prove imam ali's (a.s.) authoritative knowledge compared to other companions, for the sunni sources are clear in this regard.
however, our examination did not prove the imamate, wilayate, and the succession of the imams after imam ali (a.s.), with the exception of imam mahdi, in which their is evidence to prove our hypothesis.
in this research we shall try to prove our hypothesis by using lexical analysis, gharib al-hadith, finding supporting evidence in the quran and traditions found in the sihah, and occasionally referring to their commentaries and examining the occasions of narration, and at times by examining the sunni arguments.
such that this research may have an orderly flow, we present and analyze each tradition under its own heading.
key words : sihah al-sita, ahl ul-bayt, imam ali (a.s.), imam mahdi, figh al-hadith, imamate, superiority, authority,