ابکار الافکار فی اصول الدین المجلد 3 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ابکار الافکار فی اصول الدین المجلد 3
سیفالدین الآمدی؛ تحقیق احمد محمد المهدی
کتابخانه مجازی الفبا
، ۲۰۰۴ م=۱۴۲۴ ق =۱۳۸۲ .
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ابکار الافکار فی اصول الدین المجلد 3
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
آمدی , ابوالحسن سیف الدین علی بن محمد (فیلسوف، منطقی، اصولی، طبیب، فقیه، ادیب؛ متکلم، شافعی، مکتب اشعری) , 551ق/1157م. آمد(دیار بکر)، عراق 631ق/1234م. دمشق، سوریه
(نویسنده)
مهدی, احمد محمد
(محقق و پژوهشگر)
وضعیت نشر :
قاهره ،
دارالکتب و الوثاق القومیه، مرکز تحقیق التراث ،
۲۰۰۴ م=۱۴۲۴ ق =۱۳۸۲
چکیده :
أبكار الأفكار في أصول الدين، تأليف ابوالحسن على بن ابى على بن محمد بن سالم، معروف به سيف الدين آمدى(551-631 ق)، متكلم بزرگ اشعرى است. اين اثر دائرةالمعارفى كلامى است، كه با قلمى شيوا، رسا و به دور از اغلاق در بيان مطالب و نقل و نقد اقوال و نظم فصول و ابواب به شكلى روشمند نگارش يافته است. «ابكار الافكار»، مهمترين اثر كلامى آمدى و بلكه از مهمترين آثار كلامى اشعريان و حتى جهان اسلام به شمار مىآيد و بر آثار كلامى اشعرى پس از خود تأثير قابل توجهى داشته است.اين كتاب، به يك اثر مرجع و بنيادين براى دورۀ پس از خود بدل گشت كه به دورۀ كلام متأخران شناخته مىشود. آمِدی در ابکار الافکار میکوشد تا دیدگاههای نحلههای کلامیِ مختلف اسلامی و گاهی آرای ادیان آسمانی دیگر را نقل کند که از آنها با عبارت مِلّیّون یاد میکند. در جایی که اجماع میان همه ملل و نحل را گزارش میکند. تعبیر قد اجمع العقلاء را به کار میگیرد. گاهی برای نشاندادن رأی فرق اسلامی در برابر ملل غیراسلامی میگوید رأی اسلامیان چنین است. در برخی موضوعات نام اشخاص را میبرد؛ مثلاً، جبّایی، نظّام، هشام بن حکم، اشعری، باقلانی، جوینی و... ؛ گاهی به جای اشخاص نام یک فرقه را میبرد، برای نمونه، خوارج، امامیّه، معتزله، اشاعره، حشویّه، کرامیّه، واقفیه و... ؛ گاهی دیدگاه فلاسفه را با تعبیر مثلاً ذَهَبتِ الفلاسفة نقل میکند. تقریبا در اکثر قریب به اتفاق موارد، دیدگاه معتزله یک سویمهم بحث است. گاهی تمامی متکلّمان در برابر فلاسفه قرار داده میشوند. در بسیاری از موارد برای اشاره به رأی موردپسند خود، که موافق اسلاف اشعری وی است تعبیر مذهب اهل حق را به خدمت میگیرد. همیشه دیدگاهها را به صورت منظم و دستهبندی شده و در چندین مسلک و تقریبا به ترتیب تاریخی گزارش میکند. از دیگر ویژگیهای روش آمدی در این کتاب آن است که پس از نقل آرا و اقوال واردِ نقض و ابرامشده، از جهات متعددی همچون جهت لغوی، معنایی، نصّ و نقل، اجماع و عقل به نقد و بررسی آنها میپردازد. پس از تحریر محل نزاع و نقد و بررسی اقوال یا همه را ردّ میکند و رأی تازهای میآورد یا در آن توقف کرده، فروتنانه اعتراف میکند که این همه آن چیزی است که در بساط و توشهاش یافت میشود و ادامه راه را بر آیندگان میسپارد.ن نتیجه اینکه کتاب ابکار الافکار به یک اثر پایه و بنیادین برای دوره پس از خود بدل گشت که به دوره کلام متأخران شناخته میشود. شیوه تحقیق آرا و تقریر مطالب و اخذ موضع آمدی در ابکار الافکار نیز، جالب و خاص اوست. گذشت که وی در خلاف و جدل، منطق و فلسفه دارای تخصص و آثار عدیده است که حاکی از گرایش عقلی و روح نقدیِ او است. نیز، گفته آمد که وی به بررسی پارهای از قواعد مهم فلسفی همت گماشت و با وجود این به جدل و نیز منطق اهتمام ویژه ورزید. این امر یادآور سلف بزرگ او امام محمد غزالی (م504) است که به رغم نقد تند و حتی دشمنی با فلسفه و فیلسوفان توجه فوقالعادهای به منطق معطوف ساخت که آن هم دانشی برآمده از یونان و ابزار کار فیلسوفان بود. امّا ماجرا به همین جا ختم نمیشود. آمدی در مخالفت تند با جریان باطنیّه از یکسو و بهخاطر تمایل به تصوف از سوی دیگر نیز یادآور غزالی است. این امر از یکسو تأثیرپذیری وی را از غزالی و تمسک او را به جدل و منطق برای هماوردی با فلسفه و کلامِ عقلانیِ معتزله نشان میدهد. از دیگر سو، رویکرد عقلی ـ نقلیِ او را به مباحث کلامی مینُمایاند. كتاب در پنج جلد و هشت قاعده تنظيم شده است. شایسته ذکر است که مصحح و محقق کتاب پانوشتهای مفید فراوانی اعم از ذکر منابعِ مطالب مذکور در متن و نیز ارائه توضیحاتی جهت روشن شدن برخی ابهامها یا معرفی افراد یا مکاتب و فرق آورده و به این نحو بر کمال اثر افزوده است. همچنین فهرست تمام موضوعات اصلی هر مجلّد در پایان آن ذکر شده است.
آمدی جلد سوم را با مباحث قسم دوم از قاعده چهارم آغاز میکند که مباحث مختلف و متعدد آن را در ضمن پنج اصل، یکسره در ممکن الوجود و مباحث فلسفیِ مربوط به آن طرح کرده و به عبارت دیگر به مباحث دقیق الکلام اختصاص داده است. هر اصل خود شامل انواع یا فروع متعددی است و مباحثی همچون احکام جواهر، جوهر فرد، جسم، اعراض، اکوان و بحث در حدوث عالَم، در فنای جواهر و اعراض طرح شده است. باب دوم از قاعده چهارم مشتمل بر مباحث معدوم و احکام آن است. باب سوم به لاموجود ـ لامعدوم میپردازد. این باب دارای دو اصل است. در اصل اول از نظریه احوال ابوهاشم جبّایی سخن رفته است، امّا اصل دوم در پیرامون مباحث علّت، معلول و احکام آنها دور میزند. و با پایان این مباحث، جلد سوم و نیز قاعده چهارم پایان مییابد. مباحث گنجانده شده در این قاعده بیش از نصف مجلّد نخست و تمامی جلد دوم و سوم را به خود اختصاص دادهاند.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
کلام اشعری
,
کلام اهل سنت
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
13. علم کلام
کلید واژه فرعی :
جسم ,
کتب اهل سنت ,
شرط شعور برای غایت ,
استحاله بقای اعراض ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
اکوان اربعه ,
عرض ,
ممکن بالذات ,
احکام جواهر ,
علیت ,
اعاده معدوم ,
بیشتر
اعلام و شخصیت ها :
ابوعلی جُبّائی بصری , محمد بن عبد الوهاب (فیلسوف، متکلم معتزلى), 235 ه.ق (جبا خوزستان) 303 ه.ق (بصره (محل دفن: جبا))
ابوهاشم جُبّائی, عبدالسلام بن محمد (متکلم معتزلی قرن سوم و چهارم هجری قمری، رئیس معتزله بصره، شاگرد پدر خود ابوعلی جبّائی، موسس و اولین رئیس بهشمیه از معتزله، مبدع نظریه احوال در صفات الهی), 247؟ 321ق.
نظام , ابواسحاق ابراهیم بن سیار (فیلسوف معتزلی، خواهر زاده ابوهذیل علاف) , 160؟ق.بلخ،افغانستان (بصره،عراق) 221ق.بغداد،عراق
هشام بن حکم , (از اعلام قرن دوم هجری، متکلم شیعی، متکلم امامی عصر حضور ائمه؛ از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)، دانشمند علوم عقلی، از نخستین متکلمین مسلمان و شیعه، متهم به تجسیم و رهبری فرقه مجسمه «هشامیه» از سوی مخالفان مخصوصا معتزله و بعد اشاعره), 113ق.کوفه،عراق 179 ق.کوفه،عراق
اشعری , ابوالحسن علی بن اسماعیل (موسس مکتب کلامی اشعری), 260ق/874م. 324ق/936م.
(فقیه، اصولى، متکلم اشعرى ـ مالکى و عراقى ),, ابوبکر محمد بن طیب باقلانی, 338 ه.ق (بصره ) 403 ه.ق (بغداد (محل دفن: مقبره باب حرب بغداد))
امام الحرمین جوینی , ابوالمعالی عبدالملک بن عبدالله Abū l-Maʿālī ʿAbd al-Malik ibn ʿAbdallāh al-Ǧuwainī (متکلم اشعری، دانشمند قرن پنجم هجری، اصولی، فقیه شافعی، نخستین استاد نظامیه نیشابور), ۴۱۹ق./1029م. جوین، ربع نیشابور ۴۷۸ق./1086م. نیشابور
بیشتر
متکلمان و سایر شخصیت ها :
علی بن محمد آمدی
نویسنده :
سیفالدین الآمدی؛ تحقیق احمد محمد المهدی
زبان :
عربی
منبع اصلی :
https://archive.org/download/AbkarElafkar/abkar003.pdf
کد کنگره:
۲۰۵/۳ /آ۸الف۲ّ
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتابنامه به صورت زیرنویس
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت