تذکره الفقهاء المجلد 1 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تذکره الفقهاء المجلد 1
تالیف العلامه الحلی الحسین بن یوسف بن المطهر ؛ تحقیق موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث .
کتابخانه مجازی الفبا
1416ق=1373.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تذکره الفقهاء المجلد 1
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
علامه حلی, ابن مطهر حسن بن یوسف (مرجع تقلید، فقیه و متکلم شیعه در قرن هشتم هجری، مولف بیش از ۱۲۰ کتاب در رشتههای فقه، اصول فقه، کلام، حدیث، تفسیر، رجال، فلسفه و منطق), 648ق/1251م. حله، عراق 726ق/1326م. حله، عراق
(نویسنده)
وضعیت نشر :
قم ،
موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث ،
1416ق=1373
چکیده :
تَذکِرَة الفقهاء، اثری جامع در فقه استدلالی و تطبیقی با گرایش فقهیِ امامی، به عربی، نوشته حسن بن یوسف بن مطهر حلّی مشهور به علامه حلّی، دانشمند امامی قرن هفتم وهشتم است. علامه حلّی، این کتاب را به درخواست فرزندش محمد، معروف به فخرالمحققین، نوشت و چنانکه در مقدمه تأکید کرده، در این کتاب به اختصار فتاوا و ادله فقهی را بر پایه فقه امامی و با اشاره به آرای مخالف و داوری میان مذاهب به روشی منصفانه آورده است. به گفته مؤلف، کتاب در چهار قاعده تنظیم شده، اما به غیر از دو قاعده عبادات و عقود، بقیه آن در دسترس نیست. هر قاعده نیز مشتمل بر شش کتاب است. مؤلف در هر مسئله ابتدا نظر مقبول خود را در قالب بیان نظریه فقیهانی از امامیه که با آن نظر موافق اند، نوشته وسپس با آوردن نام برخی موافقان از میان صحابه و تابعین و فقهای مذاهب دیگر و با استناد به ادله مورد قبول عامه و خاصه به تحلیل آن پرداخته است. در بیان نظریه های مخالفان با توجه به احاطه خود بر آرای فقهی امامیان و اهل سنّت و ذکر ادله آنان، گاهی به نقد و پاسخگویی پرداخته و چه بسا پاسخهایی مفروض در توجیه آنها ذکر کرده و خود به آنها پاسخ داده است. بدین ترتیب، در بسیاری از فروع و مسائل فقهی، نوعی مناظره و گفتگوی علمی بر پایه مبادی مفروض صورت گرفته، ولی در برخی مسائل (بیشتر در ابواب معاملات) به ذکر نظریات مخالفان اکتفا نموده است، بی آنکه به پاسخگویی بپردازد. از فقهای شیعه، علاوه بر آرای شیخ طوسی که بسیار موردتوجه مؤلف بوده، نظریات شیخ صدوق، شیخ مفید، ابن جنید، ابن ابی عقیل، علی بن بابویه، سلار دیلمی و ابوالصلاح حلبی بیشتر ذکر شده است. از میان پیشوایان اهل سنّت نیز به آرای شافعی بیش از دیگران پرداخته و گاه نظر برخی پیروان مذاهب چهارگانه، مانند محمد بن حسن شیبانی و ابویوسف و زُفَر و جصّاص (رازی) و اسماعیل مُزنی و داود ظاهری هم مورد توجه قرار گرفته است. همچنین آرای بسیاری از فقهای صحابی و تابعی، از جمله ابن عباس، ابن مسعود، ابن ابی لیلی، ابن عمر، مجاهد، انس بن مالک، حسن بصری،سفیان ثوری، عطاء بن ابی رَباح، محمد بن شهاب زُهْری، ابراهیم نخعی، سعید بن مسیّب،محمد بن سیرین و قَتادة بن دِعامه، ذکر شده است. گاهی نیز به آرای مذاهب دیگر مانند زیدیه و قاسمیه (شاخه ای از زیدیه پیروان قاسم بن ابراهیم رسّی) اشاره شده است. بر این اساس، برخی محققان تذکرة الفقهاء را از مهمترین منابع فقه مقارَن (تطبیقی) و گروهی دیگر آن را از جمله منابع موجود در باره علم الخلاف (خلافیات) می دانند.
مولف در جلد اول پس از بررسی لغوی و اصطلاحی فقه به شرح ظهور فقه و مکاتب و مذاهب اسلامی پرداخته و در ادامه به بررسی تطبیقی احکام طهارت پر داخته است.
کلید واژه اصلی :
فقه تطبیقی
,
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلید واژه فرعی :
مذهب حنفی ,
مذهب شافعی ,
مذهب مالکی ,
اقسام آب ,
مذهب حنبلی ,
فقه الحَدیث ,
نجاسات ,
طهارت ,
احکام وضو ,
احکام غُسل ,
آداب استنجا ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
علامه حلی
نویسنده :
تالیف العلامه الحلی الحسین بن یوسف بن المطهر ؛ تحقیق موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث .
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1592.mediafire.com/ua1lvu9h8uhg/0qjx5pt4bfn3jg9/%D8%AA%D8%B0%DA%A9%D8%B1%D9%87+%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%82%D9%87%D8%A7%D8%A1+%28%D9%85%D8%A4%D8%B3%D8%B3%D8%A9+%D8%A2%D9%84+%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%AA+%D8%B9+%D9%84%D8%A5%D8%AD%D9%8A%D8%A7%D8%A1+%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AB%29+-+%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D9%91%D8%A7%D9%85%D8%A9+%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%84%D9%91%D9%8A+1.pdf
کد کنگره:
BP ۱۸۲/۳ /ع۸ت۴
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
منابعی که مشخصات آنها در صفحه شناسنامه اثر آمده ولی منبع دیجیتال آن برای مشاهده(قرائت)و دانلود ارائه نمیگردد، به یکی از دلایل زیر می باشد:
-به درخواست صاحبان اثر از دسترس خارج گردیده است.
- محدودیت نشر به دلیل رعایت حقوق معنوی اثر دارد.
- محدودیت قانونی دارد.
- به دلیل نوع و محتوای اثر ،محدودیت دسترسی عمومی دارد.
- فاقد کیفیت مناسب دیجیتال می باشد.
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
[مقدمه التحقیق]
الفقه لغه و اصطلاحا
بین الفقه و الفقهاء
الفقه الاسلامی و نشاه المذاهب الفقهیه
المذاهب الاسلامیه و ادلتها الشرعیه
١-المذهب الشافعی:
٢-المذهب الحنبلی:
٣-المذهب المالکی:
۴-المذهب الحنفی:
و کانت الشیعه الامامیه،
الفقه المقارن:
ترجمه المولف:
انظر ترجمه العلامه رحمه الله تعالی
تذکره الفقهاء و نسخه المخطوطه المعتمده:
منهجیه العمل:
خطبه المولف
القاعده الاولی فی العبادات
[الکتاب] الاول فی:
مقدمه
[الباب] الاول:فی المیاه:
[الفصل] الاول:المطلق
مساله ١:المطلق هو ما یستحق اطلاق اسم الماء من غیر اضافه
فروع:
مساله ٢:کل ماء تغیر احد اوصافه الثلاثه
فروع:
مساله ٣:الجاری الکثیر کالانهار الکبار و الجداول الصغار لا ینجس بملاقاه النجاسه
فروع:
مساله ۴:الواقف الکثیر لا ینجس بملاقاه النجاسه
فروع:
مساله ۵:الماء القلیل ینجس بملاقاه النجاسه
فروع:
فروع:
الفصل الثانی:فی المضاف
مساله ٧:المضاف ما لا یصدق اطلاق الاسم علیه الا بقرینه
مساله ٨:و لا یجوز ازاله الخبث به عند اکثر علماینا
مساله ٩:ینجس کله-قل او کثر-بکل نجاسه لاقته
فروع:
فروع:
الفصل الثالث:فی الاسیار
مساله ١١:الاسیار کلها طاهره الا سور نجس العین
مساله ١٢:قسم ابو حنیفه الاسیار اربعه:
فروع:
مساله ١٣:لا یجوز الطهاره بالماء المغصوب مع العلم بالغصبیه
فروع:
الباب الثانی:فی النجاسات
الفصل الاول:فی اصنافها
مساله ١۴:البول و الغایط-من کل حیوان ذی نفس سایله غیر ماکول اللحم
مساله ١۵:بول ما یوکل لحمه و رجیعه طاهر
فروع:
مساله ١۶:المنی من کل حیوان ذی نفس سایله-ادمیا کان او غیره- نجس
مساله ١٧:المذی و الوذی طاهران عن شهوه کانا او غیرها
فروع:
مساله ١٨:الدم من ذی النفس السایله نجس
فروع:
مساله ١٩:المیت ان کان ادمیا نجس
فروع:
مساله ٢٠:الخمر نجسه
فروع:
مساله ٢١:الکلب و الخنزیر نجسان عینا و لعابا
فروع:
مساله ٢٢:الکافر عندنا نجس
فروع:
الفصل الثانی:فی احکام النجاسات
مساله ٢٣:النجاسات غیر الدم یجب ازاله قلیلها و کثیرها عن الثوب و البدن
فروع:
مساله ٢۴:نجس العین لا یطهر بحال،الا الخمر
فروع:
مساله ٢۵:ما عدا هذه الاشیاء علی اقسام:
الاول:الثوب یغسل من النجاسه العینیه حتی یذهب العین و الاثر
فروع:
الثانی:الاناء
فروع:
الثالث:ما عدا هذین القسمین،و یجب غسله بالماء
مساله ٢۶:اذا علم موضع النجاسه من الثوب و البدن وجب غسله
فروع:
الباب الثالث:فی الوضوء
مقدمه:
الاول:فی موجباته.
مساله ٢٧:یجب الوضوء عندنا بامور خمسه:
فروع:
مساله ٢٨:النوم الغالب علی السمع و البصر ناقض
فروع:
مساله ٢٩:دم الاستحاضه ان کان قلیلا یجب به الوضوء خاصه
مساله ٣٠:لا یجب الوضوء بشیء سوی ما ذکرناه
الاول:المذی و الوذی
الثانی:القیء لا ینقض الوضوء
الثالث:مس الذکر و الدبر لا یوجب الوضوء
الرابع:مس المراه لا یوجب الوضوء
الخامس:القهقهه لا تنقض الوضوء
السادس:لا وضوء من اکل ما مسته النار
السابع:اکل لحم الجزور لا یوجب الوضوء
الثامن:الرده لا تبطل الوضوء
التاسع:حکی عن مجاهد،و الحکم،و حماد،ان فی قص الشارب
الفصل الثانی:فی اداب الخلوه
مساله ٣١:المشهور بین علماینا تحریم استقبال القبله و استدبارها
مساله ٣٢:یکره له اشیاء.
مساله ٣٣:یستحب للمتخلی اشیاء:
الفصل الثالث:فی الاستنجاء
مساله ٣۴:الاستنجاء واجب من البول و الغایط
مساله ٣۵:الحدث ان کان بولا وجب فیه الغسل بالماء،سواء حصل التلوث او لا
فروع:
مساله ٣۶:الغایط ان تعدی المخرج وجب فیه الغسل بالماء
مساله ٣٧:و یشترط فی الاحجار امور:
فروع:
فروع:
الفصل الرابع:فی افعال الوضوء
الاول:فی واجباته.
الاول:النیه.
مساله ٣٨:النیه واجبه فی الطهارات الثلاث
مساله ٣٩:و النیه اراده ایجاد الفعل علی الوجه المامور به شرعا
فروع:
مساله ۴٠:لا شیء من الطهارات الثلاث بواجب فی نفسه عدا غسل الجنابه
فروع:
البحث الثانی:فی غسل الوجه.
مساله ۴١:الاذنان لیسا من الوجه
مساله ۴٢:لا یجب غسل ما بین الاذن و العذار
مساله ۴٣:یجب ان یغسل ما تحت الشعور الخفیفه من محل العرض
فروع:
مساله ۴۴:و الواجب ان یغسل وجهه من القصاص الی المحادر
المبحث الثالث:فی غسل الیدین.
مساله ۴۵:و یجب ان یبتدا بالمرفقین
فروع:
مساله ۴۶:لو کان له ید زایده،فان لم تتمیز عن الاصلیه وجب غسلهما معا
فروع:
البحث الرابع:فی مسح الراس.
فرع:لو مسح علی جمیع الراس فعل الواجب و زیاده
مساله ۴٧:و یختص المسح بمقدم الراس عند علماینا اجمع
مساله ۴٨:و یجب المسح علی بشره المقدم،او شعره المختص به
مساله ۴٩:و یجب المسح ببقیه نداوه الوضوء
فروع:
البحث الخامس:فی مسح الرجلین.
مساله ۵٠:ذهبت الامامیه کافه الی وجوب المسح علی الرجلین
مساله ۵١:و محل المسح ظهر القدمین من رءوس الاصابع الی الکعبین
مساله ۵٢:لا یجب استیعاب الرجلین بالمسح
فروع:
مساله ۵٣:لا یجوز المسح علی الخفین
فروع:
مساله ۵۴:شرط الشافعی للمسح علی الخف امرین:
البحث السادس:فی الترتیب و الموالاه.
مساله ۵۵:الترتیب واجب فی الوضوء و شرط فی صحته،
مساله ۵۶:الموالاه واجبه فی الوضوء عند علماینا اجمع
فروع:
المطلب الثانی:فی مندوباته.
ا-السواک:
ب-وضع الاناء علی الیمین ان کانت مما یغترف منها،لانه امکن.
ج-الاغتراف بالیمین
د-التسمیه
فرعان:
فروع:
فروع:
فروع:
خاتمه:
الفصل الخامس:فی احکامه.
مساله ۵٧:یجوز ان یصلی بوضوء واحد جمیع الصلوات فرایضها و سننها
مساله ۵٨:قال الشیخ:من به سلس البول یجوز ان یصلی بوضوء واحد صلوات کثیره
فروع:
فروع:
مساله ۶٠:من تیقن احد فعلی الطهاره او الحدث
مساله ۶١:لو تیقنهما و شک فی المتاخر
مساله ۶٢:لو شک فی شیء من افعال الوضوء
مساله ۶٣:لو تیقن ترک عضو
فروع:
الباب الثالث:فی الغسل.
فالواجب سته:
الاول:فی غسل الجنابه.
الاول:فی السبب و هو امران:الانزال و الجماع.
مساله ۶۴:انزال الماء الدافق کیف کان یقظه و نوما
فروع:
مساله ۶۵:لو احتلم انه جامع و امنی
فروع:
مساله ۶۶:و دبر المراه کالقبل
مساله ۶٧:و فی دبر الغلام قولان
فروع:
المطلب الثانی:فی الغسل.
الاول:فی واجباته:
الاول:النیه
الثانی:غسل البشره بما یسمی غسلا
الثالث:اجزاء الماء علی جمیع ظاهر البدن و الراس و اصول الشعر
الرابع:الترتیب
فروع:
البحث الثانی:فی مسنوناته.
الاول:الاستبراء بالبول للمنزل الذکر
فروع:
الثانی:غسل الیدین ثلاثا
الثالث:المضمضه و الاستنشاق ثلاثا ثلاثا
الرابع:امرار الید علی الجسد
الخامس:الغسل بصاع
السادس:لا یجب غسل المسترسل من الشعر
السابع:ینبغی ان یبدا اولا بغسل النجاسه عن بدنه
المطلب الثالث:فی الاحکام.
مساله ۶٨:یحرم علی الجنب قراءه العزایم
مساله ۶٩:و یحرم علیه مس کتابه القران
مساله ٧٠:الاشهر بین علماینا تحریم الاستیطان فی المساجد
مساله ٧١:یکره للجنب اشیاء:
مساله ٧٢:قد بینا وجوب الاستیعاب
مساله ٧٣:یجزی غسل الجنابه عن الوضوء
مساله ٧۴:اذا احدث حدثا اصغر فی اثناء الغسل قال الشیخ،و ابنا بابویه:یعید الغسل ٧
مساله ٧۵:لو اجنب الکافر وجب علیه الغسل
مساله ٧۶:لا یفسد الماء لو ادخل الجنب او الحایض ایدیهما فی الاناء
مساله ٧٧:الموالاه لیست واجبه هنا للاصل
مساله ٧٨:المراه کالرجل فی الغسل و کیفیته
الفصل الثانی:فی الحیض.
مساله ٧٩:لا حیض مع سن الصغر
مساله ٨٠:الصفره و الکدره فی ایام الحیض حیض و فی ایام الطهر طهر
مساله ٨١:و الاقوی امکان اجتماع الحیض و الحبل-و به قال مالک
مساله ٨٢:اقل الحیض ثلاثه ایام بلیالیها
مساله ٨٣:و اکثره عشره ایام بلا خلاف بین علماینا
فروع:
مساله ٨۴:ذهب علماونا اجمع الی ان العاده انما تثبت بالمرتین
فروع:
فروع:
مساله ٨۵:اذا حاضت بعد دخول الوقت و اهملت الصلاه مع القدره
مساله ٨۶:و غسل الحایض کغسل الجنابه
فروع:
مساله ٨٧:ذات العاده تترک الصلاه و الصوم برویه الدم فی عادتها
مساله ٨٨:ذهب علماونا الی ان المراه تستظهر بعد عادتها
فروع:
الفصل الثالث:فی المستحاضه.
الاول:فی احکامها.
مساله ٨٩:دم الاستحاضه فی الاغلب اصفر بارد رقیق
مساله ٩٠:دم الاستحاضه ان کان قلیلا
مساله ٩١:و ان کثر الدم حتی غمس القطنه و لم یسل وجب علیها الغسل
مساله ٩٢:و ان سال الدم فعلیها ثلاثه اغسال
فروع:
مساله ٩٣:یجب علی المستحاضه الاستظهار فی منع الدم و التوقی منه
تذنیب:صاحب السلس و من به البطن یجب علیهما الاستظهار
مساله ٩۴:لا تجمع المستحاضه بین صلاتین بوضوء واحد
فروع:
مساله ٩۵:اذا فعلت المستحاضه ما یجب علیها من الاغسال
فروع:
المطلب الثانی:فی اقسام المستحاضات
مقدمه:
مساله ٩۶:اذا انقطع الدم لعشره-و هو مما یمکن ان یکون حیضا
الاول:المبتداه
فروع:
البحث الثانی:فی المعتاده.
الاول:الذاکره لعادتها عددا و وقتا.
فروع:
القسم الثانی:الناسیه
الاول:نسیت العدد و الوقت معا
فروع:
مساله ٩٧:المتحیره ان قلنا بالقول الثانی للشیخ
القسم الثانی:ناسیه الوقت دون العدد
فروع،فی الامتزاج:
القسم الثالث:ناسیه العدد دون الوقت.
مساله ٩٨:قد بینا ان اقل الحیض ثلاثه ایام
فروع:
الفصل الرابع:فی النفاس.
مساله ٩٩:و لو ولدت و لم تر دما فلا نفاس اجماعا
مساله ١٠٠:لا یشترط فی الولد الحیاه بل و لا التمامیه
مساله ١٠١:و لیس لاقل النفاس حد،فجاز ان یکون لحظه واحده
مساله ١٠٢:اختلف علماونا فی اکثره
مساله ١٠٣:اذا زاد الدم علی الاکثر-و هو عشره عندنا
فروع:
مساله ١٠۴:حکم النفاس حکم الحیض فی جمیع المحرمات و المکروهات
مساله ١٠۵:لو ولدت توامین،فابتداء النفاس من الاول
مساله ١٠۶:یعتبر حالها عند الانقطاع قبل العشره
مساله ١٠٧:و غسلها واجب باجماع العلماء
الفصل الخامس:فی غسل الاموات.
مقدمه:
المطلب الاول:الاحتضار.
مساله ١٠٨:اختلف علماونا فی وجوب توجیهه الی القبله عند الموت
مساله ١٠٩:و یستحب نقله الی مصلاه اذا تعسر علیه خروج الروح
مساله ١١٠:و یستحب ان یقرا عنده القران
مساله ١١١:و یستحب ان یفعل بالمیت بعد وفاته سبعه اشیاء:
مساله ١١٢:و یسرج عنده-ان مات لیلا-مصباح الی الصباح
مساله ١١٣:المشهور عند علماینا کراهه ترک حدید
مساله ١١۴:و یستحب تعجیل امره مع تحقق موته
مساله ١١۵:یستحب اعلام المومنین بموته
المطلب الثانی:الغسل
الاول:فی الکیفیه.
مساله ١١۶:غسل المیت المسلم،و تکفینه،و الصلاه علیه،و دفنه من فروض الکفایات
مساله ١١٧:اذا اراد غسله ینبغی ان یفضی به الی مغتسله
مساله ١١٨:یستحب ان یغسل فی بیت
مساله ١١٩:یستحب تجرید المیت من قمیصه
فروع:
مساله ١٢٠:و یستحب ان یلین اصابعه برفق
مساله ١٢١:و یستحب للغاسل ان یلف علی یده خرقه ینجیه بها
مساله ١٢٢:و یبدا بغسل فرجه بماء السدر و الحرض
مساله ١٢٣:و تجب فیه النیه علی الغاسل
مساله ١٢۴:و یستحب ان یوخذ من السدر شیء
مساله ١٢۵:فاذا فرغ شرع فی غسله الواجب
فروع:
مساله ١٢۶:یستحب مسح بطنه فی الغسلتین الاولتین قبلهما
مساله ١٢٧:اذا خرج من المیت شیء بعد غسله ثلاثا
البحث الثانی:فی الغاسل.
مساله ١٢٨:الاصل ان یغسل الرجال الرجال،و النساء النساء،و لیس للرجل غسل المراه الا باحد اسباب:
احدها:الزوجیه
فروع:
السبب الثانی:الملک
فروع:
السبب الثالث:المحرمیه
مساله ١٢٩:لو ماتت امراه و لیس هناک الا الاجنبی
مساله ١٣٠:لو کان مع الرجال الاجانب نساء کافرات
مساله ١٣١:و لا یغسل الرجل الا رجل،او زوجته
فروع:
مساله ١٣٢:اذا ازدحم جماعه یصلحون للغسل
مساله ١٣٣:لا یغسل الرجل اجنبیه،و لا المراه اجنبیا
مساله ١٣۴:اجمع العلماء علی ان للنساء غسل الطفل مجردا من ثیابه
مساله ١٣۵:و کذا للرجال غسل الصبیه اجماعا منا
مساله ١٣۶:الصبی اذا غسل المیت،فان کان ممیزا فالوجه الجواز
البحث الثالث:المحل.
مساله ١٣٧:یجب غسل کل مسلم للامر به
فروع:
مساله ١٣٨:و یجب تغسیل اموات المسلمین من الکبار و الصغار
فروع:
مساله ١٣٩:الشهید اذا مات فی المعرکه لا یغسل و لا یکفن
فروع:
مساله ١۴٠:اذا قتل اهل البغی احدا من اهل العدل،فهو شهید
مساله ١۴١:اهل القافله اذا قتلهم اللصوص غسلوا و کفنوا و صلی علیهم
مساله ١۴٢:قال الشیخان:من وجب علیه القود او الرجم،امر بالاغتسال
فروع:
مساله ١۴٣:المحرم کالمحل
فروع:
البحث الرابع:فی اللواحق
مساله ١۴۴:اختلف علماونا فی استحباب وضوء المیت
مساله ١۴۵:یستحب امرار ید الغاسل علی جسد المیت
مساله ١۴۶:اذا مات الجنب،او الحایض،او النفساء،کفی غسل الموت
مساله ١۴٧:لا تجب التسمیه فی تغسیل المیت
مساله ١۴٨:یستحب وقوف الغاسل علی جانبه الایمن
مساله ١۴٩:قال علماونا:یکره اقعاد المیت و عصره قاعدا
مساله ١۵٠:یکره قص اظفار المیت و ترجیل شعره
فروع:
مساله ١۵٢:لا تستحب الدخنه بالعود و لا بغیره
مساله ١۵٣:یشترط فی الماء الطهاره اجماعا
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت