آیا اهلحق مسلمانند؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آیا اهلحق مسلمانند؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آیا اهلحق مسلمانند؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اهل حق ( غلات )
,
اهل حق (غلاة علی اللهی از صوفیه)
کلید واژه فرعی :
اهل حق ,
عقاید اهل حق ,
سوال:
آیا اهلحق مسلمانند؟
پاسخ تفصیلی:
به عقیده برخی صوفیه كه تعصب به دین خاصی ندارند، چنانچه در قرن حاضر نیز نویسندگانی نظیر جبران خلیل و جرج جرداق مسیحی نیز با آنکه امام علی(علیه السلام) را ستودهاند، ولی عقیده دارند که انسان به دین خاصی ملزم نیست و هر دینی داشته باشی کافی است، لذا بر دین مسیحیت باقی ماندهاند.[1]
شهید مطهری آیه زیر را بعنوان دلیل باطل بودن این عقیده آورده است.« وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ[سوره آلعمران، آیه 85] و هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر فرمان حق،) آييني براي خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد، و او در آخرت، از زيانكاران است.»
اگر کسی بگوید اسلام به معنای تسلیم است، باید گفت دین اسلام همان تسلیم خدا شدن در این زمان میباشد.(زیرا در غیر این صورت تسلیم پیامبر ارسال شده خدا نشدهایم.) سپس شهید مطهری سه قول در مورد ادیان آورده است:
1-عدهای میگویند: هر دینی داشته باشی مهم نیست.
2-عدهای میگویند: هر کس مسلمان نباشد، اهل دوزخ است.
3-منطق سومی وجود دارد که مخصوص قرآن است و با هر دو نظریه فوق مخالف است و کفر را بر دو نوع میداند.
1-کفر از روی عناد
2-کفر از روی نادانی
در مورد اول شخص مورد عقوبت است و در مورد دوم اگر جهالت و نادانی از روی تقصیرکاری شخص نباشد، مورد عفو و بخشش خداوند قرار میگیرد.[2] و چند روایت در تایید مورد سوم میآورد:
« يا زرارة حقا على الله أن يدخل الضلال الجنة[3] ای زراره حق است بر خدا که گمراهان را به بهشت ببرد.» چنانچه در سوره نساء میبینیم مستضعفین بر دو نوع میباشند:
1-مستضعفانی که در فرار از محیط استضعاف کوتاهی کردهاند، آنها اهل جهنم هستند.
2-مستضعفانی که توانایی تغییر محیط و چاره نداشتهاند، در مورد آنها امید عفو و بخشش میرود.
« إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيرًا ﴿۹۷﴾ إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلًا ﴿۹۸﴾ فَأُوْلَئِكَ عَسَى اللّهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللّهُ عَفُوًّا غَفُورًا ﴿۹۹﴾[سوره نساء، آیات 97 تا 99] كساني كه فرشتگان (قبض ارواح) روح آنها را گرفتند در حالي كه به خويشتن ستم كرده بودند و به آنها گفتند شما در چه حالي بوديد (و چرا با اينكه مسلمان بوديد در صف كفار جاي داشتيد!) گفتند ما در سرزمين خود تحت فشار بوديم، آنها (فرشتگان) گفتند مگر سرزمين خدا پهناور نبود كه مهاجرت كنيد! پس آنها (عذري نداشتند و) جايگاهشان دوزخ و سرانجام بدي دارند. (۹۷)مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكاني كه به راستي تحت فشار قرار گرفتهاند، نه چارهاي دارند و نه راهي (براي نجات از آن محيط آلوده) مييابند. (۹۸) آنها ممكن است خداوند مورد عفوشان قرار دهد و خداوند عفو كننده و آمرزنده است. (۹۹)»
شهید مطهری در این باره توضیحی از علامه طباطبایی(رحمه الله علیه) میآورد: «خداوند جهل به امر دین و هر ممنوعیت از اقامه شعائر دین را ظلم شمرده است و عفو الهی شامل آن نمیشود. اما مستضعفینی که قدرت بر انتقال و تغییر محیط را ندارند استثناء شدهاند. منشاء استضعاف ممکن است عدم امکان تغییر محیط باشد، ممکن است از این جهت باشد که ذهن انسان متوجه حقیقت نشده باشد، به این سبب از حقیقت دور شده باشد.[4]
سپس شهید مطهری روایتی آورده که مردم به شش دسته تقسیم میشوند که به سه دسته برمیگردند:«فرقه ایمان، فرقه کفر، فرقه گمراهی» و آن شش فرقه عبارتند از:«مومنان، کافران، مستضعفان، مرجون لامرالله، معترفان به گناه که عمل صالح و ناصالح را مخلوط کردهاند، اهل اعراف.»[5]
بنابراین پیروان فرقه اهلحق را با معیارهای فوق باید سنجید و نمیتوان همه را کافر نامید، چنانچه همه را به طور مطلق نمیتوان مسلمان نامید و هر گروه و صاحب عقیدهای از ایشان حکم مخصوصی به خود دارند.
صاحب محتوی:
پایگاه جامع فرق ادیان و مذاهب
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyannet.com/fa/news/18586
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
منابع:
[1]. مطهری مرتضی، مجموعه آثار،ج 1، چاپ دوم، صدرا، تهران، 1370 شمسی، ص 277
[2]. همان، صص 279 و 289
[3]. اصول كافی، چاپ آخوندی، ج 2، كتاب الايمان و الكفر، باب اصناف الناس، ص 382
[4].علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، ج 5، ص 51
[5]. اصول كافی، چاپ آخوندی، ج 2، كتاب الايمان و الكفر، باب اصناف الناس، ص 381
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال , عمومی , جوان
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت