جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 41 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 41
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 41
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد چهل و يكم شامل كتابهاى شهادات، حدود و تعزيرات می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلید واژه فرعی :
شهادت ( گواهی ) ,
حدود ( عام ) ,
احکام تعزیرات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+41.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الرابع فی الاحکام]
o [کتاب الشهادات]
[الطرف الاول فی صفات الشهود]
[الوصف الاول البلوغ]
[الوصف الثانی کمال العقل]
[الوصف الثالث الایمان]
[الوصف الرابع العداله]
[هنا مسایل]
[المساله الاولی کل مخالف فی شیء من اصول العقاید ترد شهادته]
[المساله الثانیه لا تقبل شهاده القاذف]
[المساله الثالثه اللعب بالات القمار کلها حرام کالشطرنج و النرد]
[المساله الرابعه شارب المسکر ترد شهادته و یفسق]
[المساله الخامسه مد الصوت المشتمل علی الترجیع المطرب یفسق فاعله]
[المساله السادسه العود و الصنج و غیر ذلک من الات اللهو حرام]
[المساله السابعه الحسد معصیه]
[المساله الثامنه لبس الحریر للرجال فی غیر الحرب اختیارا محرم]
[المساله التاسعه اتخاذ الحمام للانس و الاستفراخ لیس بحرام]
[المساله العاشره لا ترد شهاده احد من ارباب الصنایع المکروهه کالصیاغه و بیع الرقیق]
[الوصف الخامس ارتفاع التهمه]
[مسایل]
[المساله الاولی لا تقبل شهاده من تجر شهادته نفعا]
[المساله الثانیه العداوه الدینیه لا تمنع القبول اما الدنیویه فانها تمنع]
[المساله الثالثه النسب و ان قرب لا یمنع قبول الشهاده]
[المساله الرابعه لا تقبل شهاده السایل فی کفه]
[المساله الخامسه تقبل شهاده الاجیر و الضیف و ان کان لهما میل الی المشهود له]
[لواحق هذا الباب]
[المساله الاولی الصغیر و الکافر و الفاسق المعلن]
[المساله الثانیه لا تقبل شهاده المملوک اصلا]
[المساله الثالثه اذا سمع الاقرار مثلا صار شاهدا و ان لم یستدعه المشهود علیه]
[المساله الرابعه التبرع بالشهاده قبل السوال یطرق التهمه فیمنع القبول]
[المساله الخامسه المشهور بالفسق اذا تاب لتقبل شهادته لا تقبل]
[المساله السادسه اذا حکم الحاکم ثم تبین فی الشهود ما یمنع القبول فان کان متجددا بعد الحکم لم یقدح]
[الوصف السادس طهاره المولد]
[الطرف الثانی فی ما به یصیر الشاهد شاهدا]
[فرع]
[تفریع علی القول بالشهاده بالاستفاضه]
[الاول الشاهد بالاستفاضه لا یشهد بالسبب]
[الثانی اذا شهد بالملک مستندا الی الاستفاضه لا یفتقر الی مشاهده الید و التصرف]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی لا ریب فی ان التصرف بالبناء و الهدم و الاجاره بغیر منازع یشهد له بالملک المطلق]
[المساله الثانیه الوقف و النکاح یثبت بالاستفاضه]
[المساله الثالثه الاخرس یصح منه تحمل الشهاده]
[لا باس فی شهاده من اجتمع له الحاستان فی ما یفتقر الی السماع و المشاهده کالنکاح و البیع]
[الطرف الثالث فی اقسام الحقوق]
[اما حق الله]
[اما حقوق الادمی]
[الاول منها ما لا یثبت الا بشاهدین]
[الثانی ما یثبت بشاهدین و بشاهد و امراتین و بشاهد و یمین]
[الثالث ما یثبت بالرجال و النساء منفردات و منضمات]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی الشهاده لیست شرطا فی شیء من العقود]
[المساله الثانیه حکم الحاکم تبع للشهاده]
[المساله الثالثه اذا دعی من له اهلیه التحمل وجب علیه]
[الطرف الرابع فی الشهاده علی الشهاده]
[الطرف الخامس فی اللواحق]
[القسم الاول فی اشتراط توارد الشاهدین علی المعنی الواحد]
[المساله الاولی توارد الشاهدین علی الشیء الواحد شرط فی القبول]
[المساله الثانیه لو شهد احدهما انه سرق نصابا غدوه و شهد الاخر انه سرق عشیه لم یحکم]
[المساله الثالثه لو قال احدهما سرق دینارا و قال الاخر درهما یجوز ان یحکم مع یمین المدعی]
[المساله الرابعه لو شهد احدهما انه باعه هذا الثوب غدوه بدینار و شهد الاخر انه باعه ذلک الثوب بعینه فی ذلک الوقت بدینارین لم یثبتا]
[القسم الثانی فی الطواری]
[المساله الاولی لو شهدا عند الحاکم و لم یحکم فماتا حکم بهما]
[المساله الثانیه لو شهدا ثم فسقا قبل الحکم حکم بهما]
[المساله الثالثه لو شهدا لمن یرثانه فمات قبل الحکم فانتقل المشهود به الیهما لم یحکم لهما بشهادتهما]
[المساله الرابعه لو رجعا عن الشهاده قبل الحکم لم یحکم]
[المساله الخامسه المشهود به ان کان قتلا او جرحا فاستوفی ثم رجعوا فان قالوا تعمدنا اقتص منهم]
[المساله السادسه اذا ثبت انهم شهدوا بالزور نقض الحکم]
[المساله السابعه اذا شهدا بالطلاق ثم رجعا لم ینقض الحکم]
[فروع]
[الفرع الاول اذا رجعا معا ضمنا بالسویه]
[الفرع الثانی لو کان الشهود ثلاثه ضمن کل واحد منهم الثلث]
[الفرع الثالث لو حکم فقامت بینه بالجرح مطلقا لم ینقض الحکم]
[مسایل]
[المساله الاولی اذا شهد اثنان ان المیت اعتق احد ممالیکه المعین و قیمته الثلث]
[المساله الثانیه اذا شهد شاهدان بالوصیه لزید و شهد من ورثته عدلان انه رجع عن ذلک و اوصی لخالد تقبل شهاده الرجوع]
[المساله الثالثه اذا شهد شاهدان لزید بالوصیه و شهد شاهد بالرجوع و انه اوصی لعمرو کان لعمرو ان یحلف مع شاهده]
[المساله الرابعه لو اوصی بوصیتین منفردتین فشهد اخران انه رجع عن احداهما لا یقبل]
[المساله الخامسه اذا ادعی العبد العتق و اقام بینه تفتقر الی البحث]
[المساله السادسه لا فرق فی الضمان بین شهود الشیء و شهود التزکیه]
[المساله السابعه لو شهد اربعه بالزناء و اثنان بالاحصان فرجم ثم رجعا دون شهود الزناء اقتص منهما خاصه]
[المساله الثامنه لو رجع المعرفان ضمنا ما شهد به الشاهدان]
[المساله التاسعه لو ثبت الحکم بشهاده الفرع ثم رجع فان کذبه شاهد الاصل فی الرجوع فالاقرب عدم الضمان]
[العاشره یجب تعزیر شاهد الزور]
[المساله الحادیه عشر الظاهر عدم الضمان بکتمان الشهاده و ان اثم]
o [کتاب الحدود و التعزیرات]
[القسم الاول ما کان له عقوبه مقدره]
[الباب الاول فی الزناء]
[النظر الاول فی الموجب]
[ثبوت الزناء بالاقرار او البینه]
[اما الاقرار]
[اما البینه]
[النظر الثانی فی الحد]
[المقام الاول فی اقسامه]
[اما القتل]
[اما الرجم]
[اما الجلد و التغریب]
[المقام الثانی فی کیفیه ایقاعه]
[النظر الثالث فی اللواحق]
[المساله الاولی اذا شهد اربعه علی امراه بالزناء قبلا فادعت انها بکر فشهد لها اربع نساء بذلک فلا حد]
[المساله الثانیه لا یشترط عندنا حضور الشهود عند اقامه الحد]
[المساله الثالثه لا یجب علی الشهود حضور موضع الرجم]
[المساله الرابعه اذا کان الزوج احد الاربعه فیه روایتان احداهما القبول]
[المساله الخامسه یجب علی الحاکم اقامه حدود الله تعالی بعلمه کحد الزناء]
[المساله السادسه اذا شهد بعض و ردت شهاده الباقین]
[المساله السابعه اذا وجد مع زوجته رجلا یزنی بها فله قتلهما]
[المساله الثامنه من افتض بکرا حره باصبعه لزمه مهر نسایها]
[المساله التاسعه من تزوج امه علی حره مسلمه فوطیها قبل الاذن کان علیه ثمن حد الزانی]
[المساله العاشره من زنی مثلا فی شهر رمضان نهارا کان او لیلا عوقب زیاده علی الحد]
[الباب الثانی فی اللواط و السحق و القیاده]
[اما اللواط]
[اما السحق]
[مسالتان]
[المساله الاولی لا کفاله فی حد]
[المساله الثانیه لو وطی زوجته فساحقت بکرا فحملت علی المراه الرجم و علی الصبیه جلد مایه بعد الوضع]
[اما القیاده]
[الباب الثالث فی حد القذف]
[الامور الاربعه]
[الاول فی الموجب]
[الثانی فی القاذف]
[الثالث فی المقذوف]
[الرابع فی الاحکام]
[المساله الاولی اذا قذف جماعه واحدا بعد واحد فلکل واحد حد]
[المساله الثانیه حد القذف موروث]
[المساله الثالثه لو قال ابنک زان او لایط او بنتک زانیه فالحد لهما لا للمواجه]
[المساله الرابعه اذا ورث الحد جماعه لم یسقط بعفو البعض فللباقین المطالبه بالحد تاما]
[المساله الخامسه اذا تکرر الحد بتکرر القذف مرتین قتل فی الثالثه و قیل فی الرابعه]
[المساله السادسه لا یسقط الحد عن القاذف الا بالبینه المصدقه]
[المساله السابعه الحد ثمانون جلده]
[المساله الثامنه اذا تقاذف اثنان سقط الحد و عزرا]
[المساله التاسعه قیل لا یعزر الکفار مع التنابز بالالقاب]
[یلحق بذلک مسایل اخر]
[المساله الاولی من سب النبی صلی الله علیه و اله جاز لسامعه قتله]
[المساله الثانیه من ادعی النبوه وجب قتله]
[المساله الثالثه من عمل بالسحر یقتل ان کان مسلما و یودب ان کان کافرا]
[المساله الرابعه یکره ان یزاد فی تادیب الصبی علی عشره اسواط و کذا المملوک]
[المساله الخامسه کل ما فیه التعزیر من حقوق الله سبحانه و تعالی یثبت بشاهدین]
[المساله السادسه کل من فعل محرما او ترک واجبا فللامام تعزیره]
[الباب الرابع فی حد المسکر]
[البحث الاول فی الموجب]
[البحث الثانی فی کیفیه الحد]
[البحث الثالث فی احکامه]
[المساله الاولی لو شهد واحد بشربها و اخر بقییها وجب الحد]
[المساله الثانیه من شرب الخمر مستحلا استتیب]
[المساله الثالثه من باع الخمر مستحلا یستتاب]
[المساله الرابعه اذا تاب قبل قیام البینه سقط الحد]
[تتمه تشتمل مسایل]
[المساله الاولی من استحل شییا من المحرمات المجمع علیها کالمیته و الدم و الربا و لحم الخنزیر ممن ولد علی الفطره]
[المساله الثانیه من قتله الحد او التعزیر فلا دیه له]
[المساله الثالثه لو اقام الحاکم الحد بالقتل فبان فسوق الشاهدین کانت الدیه فی بیت المال]
[الباب الخامس فی حد السرقه]
[الاول فی السارق]
[یشترط فی وجوب الحد علیه شروط]
[الشرط الاول البلوغ]
[الشرط الثانی العقل]
[الشرط الثالث ارتفاع الشبهه]
[الشرط الرابع ارتفاع الشرکه]
[الشرط الخامس ان یهتک الحرز منفردا او مشارکا]
[الشرط السادس ان یخرج المتاع بنفسه او مشارکا]
[الشرط السابع ان لا یکون والدا من ولده]
[الشرط الثامن ان یاخذه سرا]
[مسایل]
[المساله الاولی لا یقطع الراهن اذا سرق الرهن و ان استحق المرتهن الامساک]
[المساله الثانیه لا یقطع عبد الانسان بسرقه ماله]
[المساله الثالثه یقطع الاجیر احرز المال من دونه]
[المساله الرابعه لو اخرج متاعا فقال صاحب المنزل سرقته و قال المخرج وهبتنیه او اذنت فی اخراجه سقط الحد للشبهه]
[الثانی فی المسروق]
[الثالث فی ما یثبت به]
[الرابع فی الحد]
[الخامس فی اللواحق]
[المساله الاولی یجب علی السارق اعاده العین المسروقه]
[المساله الثانیه اذا سرق اثنان نصابا ففی وجوب القطع قولان]
[المساله الثالثه لو سرق و لم یقدر علیه ثم سرق ثانیه قطع]
[المساله الرابعه قطع السارق موقوف عندنا علی مطالبه المسروق]
[فرع لو سرق مالا فملکه قبل المرافعه سقط الحد]
[المساله الخامسه لو اخرج المال من حرزه و اعاده الی الحرز لم یسقط الحد]
[المساله السادسه لو اخرج قدر النصاب دفعه من الحرز وجب القطع]
[المساله السابعه لو نقب فاخذ النصاب ثم اخذ قبل اخراجه من الحرز لم یقطع]
[المساله الثامنه لو ابتلع داخل الحرز ما قدره نصاب فان کان یتعذر اخراجه فهو کالتالف فلا حد]
[الباب السادس فی حد المحارب]
[مسایل]
[المساله الاولی اذا قتل المحارب غیره طلبا للمال تحتم قتله قودا ان کان المقتول کفوا]
[المساله الثانیه اذا تاب قبل القدره علیه سقط الحد]
[المساله الثالثه اللص محارب]
[المساله الرابعه یصلب المحارب حیا علی القول بالتخییر]
[المساله الخامسه لا یترک علی خشبه اکثر من ثلاثه ایام]
[المساله السادسه ینفی المحارب عن بلده]
[المساله السابعه لا یعتبر فی قطع المحارب اخذ النصاب]
[المساله الثامنه لا یقطع المستلب و لا المختلس و لا المحتال علی الاموال بالتزویر]
[القسم الثانی ما لیس له عقوبه مقدره]
[الباب الاول فی المرتد]
[القسم الاول المرتد الفطری]
[القسم الثانی المرتد الملی]
[مسایل من هذا الباب]
[المساله الاولی اذا تکرر الارتداد یقتل فی الرابعه]
[المساله الثانیه الکافر اذا اکره علی الاسلام فان کان ممن یقر علی دینه لم یحکم باسلامه]
[المساله الثالثه اذا صلی بعد ارتداده او کفره الاصلی لم یحکم بعوده]
[المساله الرابعه السکران یحکم باسلامه و ارتداده]
[المساله الخامسه کل ما یتلفه المرتد بقسمیه علی المسلم یضمنه فی دار الحرب او دار الاسلام حاله الحرب و بعد انقضایها]
[المساله السادسه اذا جن المرتد الملی بعد ردته لم یقتل]
[المساله السابعه اذا تزوج المرتد لم یصح]
[المساله الثامنه لو زوج المرتد بنته المسلمه لم یصح]
[المساله التاسعه کلمه الاسلام ان یقول اشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله]
[تتمه فیها مسایل]
[المساله الاولی الذمی اذا نقض العهد و لحق بدار الحرب فامان امواله باق]
[المساله الثانیه اذا قتل المرتد مسلما عمدا فللولی قتله قودا و یسقط قتل الرده]
[المساله الثالثه اذا تاب المرتد فقتله من یعتقد بقاءه علی الرده]
[الباب الثانی فی اتیان البهایم و وطء الاموات و ما یتبعه]
[اتیان البهایم]
[وطء الاموات]
[مسالتان]
[المساله الاولی من لاط بمیت کان کاللایط بالحی]
[المساله الثانیه من استمنی بیده عزر]
[الباب الثالث فی الدفاع]
[مسایل من هذا الباب]
[المساله الاولی لو وجد مع زوجته او مملوکته او غلامه من ینال دون الجماع فله دفعه]
[المساله الثانیه من اطلع علی عورات قوم فلهم زجره]
[المساله الثالثه لو قتله فی منزله فادعی انه اراد نفسه او ماله فانکر الورثه فاقام هو البینه ان الداخل کان ذا سیف مشهور یسقط الضمان]
[المساله الرابعه للانسان دفع الدابه الصایله عن نفسه]
[المساله الخامسه لو عض علی ید انسان فانتزع المعضوض یده فندرت اسنان العاض کانت هدرا]
[المساله السادسه الزحفان العادیان یضمن کل منهما ما یجنیه علی الاخر]
[المساله السابعه اذا امره الامام بالصعود الی نخله او النزول الی بیر فمات فان اکرهه قیل کان ضامنا لدیته]
[المساله الثامنه اذا ادب زوجته تادیبا مشروعا فماتت علیه دیتها]
[المساله التاسعه من به سلعه اذا امر بقطعها فمات فلا دیه له علی القاطع]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت