جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 40 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 40
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 40
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد چهلم شامل كتاب قضاء می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلید واژه فرعی :
قضاوت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+40.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الرابع فی الاحکام]
o [کتاب القضاء]
[النظر الاول فی الصفات]
[مسایل]
[المساله الاولی یشترط فی ثبوت الولایه اذن الامام علیه السلام]
[المساله الثانیه تولی القضاء مستحب لمن یثق من نفسه بالقیام بشرایطه]
[المساله الثالثه اذا وجد اثنان متفاوتان فی الفضیله مع استکمال الشرایط المعتبره فیهما فان قلد الافضل جاز]
[المساله الرابعه اذا اذن الامام علیه السلام له فی الاستخلاف]
[المساله الخامسه اذا ولی من لا یتعین علیه القضاء فان کان له کفایه من ماله فالافضل ان لا یطلب الرزق من بیت المال]
[المساله السادسه تثبت ولایه القاضی بالاستفاضه]
[المساله السابعه یجوز نصب قاضیین فی البلد الواحد لکل منهما جهه علی انفراده]
[المساله الثامنه اذا حدث ما یمنع الانعقاد انعزل]
[المساله التاسعه اذا مات الامام علیه السلام ینعزل القضاه اجمع]
[المساله العاشره اذا اقتضت المصلحه تولیه القضاء مثلا من لم یستکمل الشرایط]
[المساله الحادیه عشر کل من لا تقبل شهادته لا ینفذ حکمه]
[النظر الثانی فی الاداب]
[اما المستحب]
[اما المکروه]
[مسایل]
[المساله الاولی الامام علیه السلام یقضی بعلمه مطلقا]
[المساله الثانیه اذا اقام المدعی بینه و لم یعرف الحاکم عدالتها فالتمس المدعی حبس المنکر لیعدلها یجوز حبسه لقیام البینه بما ادعاه]
[المساله الثالثه لو قضی الحاکم علی غریم مثلا بضمان مال و امر بحبسه فعند حضور الحاکم الثانی ینظر]
[المساله الرابعه لیس علی الحاکم تتبع حکم من کان قبله]
[المساله الخامسه اذا ادعی رجل ان المعزول قضی علیه بشهاده فاسقین وجب احضاره و ان لم یقم المدعی بینه]
[المساله السادسه اذا افتقر الحاکم الی مترجم لم یقبل الا شاهدان عدلان]
[المساله السابعه اذا اتخذ القاضی کاتبا وجب ان یکون بالغا عاقلا مسلما عدلا]
[المساله الثامنه الحاکم ان عرف عداله الشاهدین حکم]
[المساله التاسعه لا باس بتفریق الشهود]
[المساله العاشره لا یشهد الشاهدان بالجرح الا مع المشاهده لفعل ما یقدح فی العداله]
[المساله الحادیه عشره لو ثبت عداله الشاهد حکم باستمرار عدالته حتی یتبین ما ینافیها]
[المساله الثانیه عشره ینبغی ان یجمع قضایا کل اسبوع و وثایقه و حججه]
[المساله الثالثه عشره کل موضع وجب علی الحاکم کتابه المحضر]
[المساله الرابعه عشره یکره للحاکم ان یعنت الشهود]
[المساله الخامسه عشره لا یجوز للحاکم ان یتعتع الشاهد و هو ان یداخله فی اثناء التلفظ بالشهاده]
[المساله السادسه عشره یکره ان یضیف احد الخصمین دون صاحبه]
[المساله السابعه عشره الرشوه حرام علی اخذها و یاثم الدافع لها ان توصل بها الی الحکم له بالباطل]
[المساله الثامنه عشره اذا التمس الخصم احضار خصمه مجلس الحکم احضره]
[النظر الثالث فی کیفیه الحکم]
[المقصد الاول فی وظایف الحاکم]
[المساله الاولی التسویه بین الخصمین]
[المساله الثانیه لا یجوز ان یلقن احد الخصمین ما فیه ضرر علی خصمه]
[المساله الثالثه اذا سکت الخصمان استحب له ان یقول لهما تکلما او لیتکلم المدعی]
[المساله الرابعه اذا ترافع الخصمان و کان الحکم واضحا لزمه القضاء و یستحب ترغیبهما فی الصلح]
[المساله الخامسه اذا ورد الخصوم مترتبین بدا بالاول فالاول]
[المساله السادسه اذا قطع المدعی علیه دعوی المدعی بدعوی لم یسمع حتی یجیب عن الدعوی]
[المساله السابعه اذا بدر احد الخصمین بالدعوی فهو اولی]
[المقصد الثانی فی مسایل متعلقه بالدعوی]
[المساله الاولی لا تسمع الدعوی اذا کانت مجهوله]
[المساله الثانیه اذا کان المدعی من الاثمان افتقر الی ذکر جنسه و وصفه و نقده]
[المساله الثالثه اذا تمت الدعوی هل یطالب المدعی علیه بالجواب او یتوقف ذلک علی التماس المدعی فیه تردد]
[المساله الرابعه لو ادعی احد الرعیه علی القاضی سمعت کما تسمع علی غیره]
[المساله الخامسه یستحب للخصمین ان یجلسا بین یدی الحاکم]
[المقصد الثالث فی جواب المدعی علیه]
[اما الاقرار]
[اما الانکار]
[اما السکوت]
[مسایل تتعلق بالحکم علی الغایب]
[المساله الاولی یقضی علی من غاب عن مجلس القضاء مطلقا مسافرا]
[المساله الثانیه یقضی علی الغایب فی حقوق الناس کالدیون و العقود]
[المساله الثالثه لو کان صاحب الحق غایبا فطالب وکیله و ادعی الغریم التسلیم الی الموکل و لا بینه له الزم بالتسلیم]
[المقصد الرابع فی کیفیه الاستحلاف]
[البحث الاول فی الیمین]
[فرعان]
[الفرع الاول لو امتنع عن الاجابه الی التغلیظ لم یجبر]
[الفرع الثانی لو حلف ان لا یجیب الی التغلیظ فالتمسه خصمه لم تنحل یمینه]
[البحث الثانی فی یمین المنکر و المدعی]
[مسایل ثمان]
[المساله الاولی لا یتوجه الیمین علی الوارث]
[المساله الثانیه اذا ادعی علی المملوک فالغریم مولاه]
[المساله الثالثه لا تسمع الدعوی فی الحدود مجرده عن البینه]
[المساله الرابعه منکر السرقه یتوجه علیه الیمین لاسقاط الغرم]
[المساله الخامسه لو کان له بینه فاعرض عنها و التمس یمین المنکر یجوز له الرجوع الیها بعد ذلک قبل الحلف]
[المساله السادسه لو ادعی صاحب النصاب ابداله فی اثناء الحول قبل قوله بلا یمین]
[المساله السابعه لو مات رجل و لا وارث له و ظهر له شاهد بدین یحبس]
[المساله الثامنه لو مات و علیه دین یحیط بالترکه لم ینتقل الی الوارث]
[البحث الثالث فی الیمین مع الشاهد]
[مسایل خمس]
[المساله الاولی لو قال هذه الجاریه مملوکتی و ام ولدی حلف مع شاهده و ثبت رقیتها]
[المساله الثانیه لو ادعی بعض الورثه ان المیت وقف علیهم دارا فان حلف المدعون مع شاهدهم قضی لهم]
[المساله الثالثه اذا ادعی الوقفیه علیه و علی اولاده بعده و حلف مع شاهده ثبتت الدعوی]
[المساله الرابعه لو ادعی عبدا و ذکر انه کان له و اعتقه فانکر المتشبث یحلف مع شاهده و یستنقذه]
[المساله الخامسه لو ادعی علیه القتل و اقام شاهدا فان کان خطا او عمد الخطا حلف و حکم له]
[خاتمه تشتمل علی فصلین]
[الفصل الاول فی کتاب قاض الی قاض]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی اذا اقر المحکوم علیه انه هو المشهود علیه الزمه الحاکم باداء ما علیه]
[المساله الثانیه للمشهود علیه ان یمتنع من التسلیم]
[المساله الثالثه لا یجب علی المدعی دفع الحجه مع الوفاء]
[الفصل الثانی فی لواحق من احکام القسمه]
[النظر الاول فیستحب للامام علیه السلام ان ینصب قاسما]
[النظر الثانی فی المقسوم]
[النظر الثالث فی کیفیه القسمه]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی لو کان لدار علو و سفل فطلب احد الشریکین قسمتها بحیث یکون لکل واحد منهما نصیب من العلو و السفل بموجب التعدیل جاز]
[المساله الثانیه لو کان بینهما ارض و زرع فطلب احدهما قسمه الارض حسب اجبر الممتنع]
[المساله الثالثه لو کان بینهما قرحان متعدده و طلب واحد قسمتها بعضا فی بعض لم یجبر الممتنع]
[النظر الرابع فی اللواحق]
[الاولی اذا ادعی الشریک بعد القسمه الغلط لم تسمع دعواه]
[الثانیه اذا اقتسما ثم ظهر البعض مستحقا فان کان معینا مع احدهما بطلت القسمه]
[الثالثه لو قسم الورثه ترکه ثم ظهر علی المیت دین فلا ریب فی صحه القسمه]
[النظر الرابع فی احکام الدعاوی]
[اما المقدمه فتشتمل علی فصلین]
[الفصل الاول فی المدعی]
[الفصل الثانی فی التوصل الی الحق]
[مسالتان]
[المساله الاولی من ادعی ما لا ید لاحد علیه قضی له]
[المساله الثانیه لو انکسرت سفینه فی البحر فما اخرجه البحر فهو لاهله]
[المقصد الاول فی الاختلاف فی دعوی الاملاک]
[المساله الاولی لو تنازعا عینا فی یدهما و لا بینه قضی بها بینهما نصفین]
[المساله الثانیه یتحقق التعارض فی الشهاده مع تحقق التضاد]
[المساله الثالثه اذا ادعی شییا فقال المدعی علیه هو لفلان اندفعت عنه المخاصمه]
[المساله الرابعه اذا ادعی انه اجره الدابه و ادعی اخر انه اودعه ایاها تحقق التعارض]
[المساله الخامسه لو ادعی دارا مثلا فی ید انسان و اقام بینه انها کانت فی یده امس او منذ شهر قیل لا تسمع هذه البینه]
[المقصد الثانی فی الاختلاف فی العقود]
[مسایل]
[المساله الاولی لو شهد للمدعی بان الدابه ملکه منذ مده فدلت سنها علی اقل من ذلک قطعا او اکثر]
[المساله الثانیه اذا ادعی دابه مثلا فی ید زید و اقام بینه انه اشتراها من عمرو فان شهدت البینه بالملکیه مع ذلک للبایع او للمشتری او بالتسلیم قضی للمدعی]
[المساله الثالثه الصغیر المجهول النسب اذا کان فی ید واحد و ادعی رقیته قضی بذلک ظاهرا]
[المساله الرابعه لو ادعی کل منهما ان الذبیحه له و فی ید کل واحد بعضها]
[المساله الخامسه لو ادعی زید شاه فی ید عمرو و اقام بینه فتسلمها]
[المساله السادسه لو ادعی دارا فی ید زید باجمعها و ادعی عمرو نصفها]
[المساله السابعه اذا تداعی الزوجان متاع البیت قضی لمن قامت له البینه]
[المقصد الثالث فی دعوی المواریث]
[المساله الاولی لو مات المسلم عن ابنین فتصادقا علی تقدم اسلام احدهما علی موت الاب و ادعی الاخر مثله فانکر اخوه]
[المساله الثانیه لو اتفقا ان احدهما اسلم فی شعبان و الاخر فی غره رمضان]
[المساله الثالثه دار فی ید انسان و ادعی اخر انها له و لاخیه الغایب ارثا عن ابیهما]
[المساله الرابعه اذا ماتت امراه و ابنها]
[المساله الخامسه لو قال هذه الامه میراث ابی و قالت الزوجه]
[المقصد الرابع فی الاختلاف فی الولد]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت