جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 37 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 37
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 37
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد سى و هفتم شامل كتابهاى غصب، بقيۀ اسباب ضمان، شفعه می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلید واژه فرعی :
شفعه ,
غصب ,
اسباب ضمان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+37.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الرابع فی الاحکام]
o [کتاب الغصب]
[النظر الاول فی السبب]
[تعریف الغصب]
[هنا اسباب اخر یجب معها الضمان]
[السبب الاول مباشره الاتلاف]
[السبب الثانی التسبیب]
[یتفرع علی السبب فروع]
[الاول لو القی صبیا فی مسبعه او حیوانا یضعف عن الفرار]
[الثانی لو غصب شاه فمات ولدها جوعا ففی الضمان تردد]
[الثالث لو فک القید عن الدابه فشردت او عن العبد المجنون فابق ضمن]
[و من الاسباب الموجبه للضمان علی نحو ضمان الغصب القبض بالعقد الفاسد]
[النظر الثانی فی الحکم]
[تعریف المثلی و تعیین المراد منه]
[تعیین القیمه]
[النظر الثالث فی اللواحق]
[النوع الاول فی لواحق الاحکام]
[المساله الاولی اذا زادت قیمه المغصوب بفعل الغاصب]
[المساله الثانیه اذا غصب دهنا کالزیت او السمن فخلطه بمثله فهما شریکان]
[المساله الثالثه فواید المغصوب مضمونه بالغصب]
[فرعان]
[الفرع الاول لو زادت القیمه لزیاده صفه ثم زالت الصفه ثم عادت الصفه و القیمه لم یضمن قیمه الزیاده التالفه]
[الفرع الثانی لا یضمن من الزیاده المتصله ما لم تزد به القیمه کالسمن المفرط]
[المساله الرابعه لا یملک المشتری ما یقبضه بالبیع الفاسد]
[المساله الخامسه لو غصب مملوکه فوطاها فان کانا جاهلین بالتحریم لزمه مهر امثالها]
[المساله السادسه اذا غصب حبا فزرعه او بیضا فاستفرخه الزرع و الفرخ للغاصب]
[المساله السابعه لو غصب ارضا فزرعها او غرسها فالزرع و نماوه للزارع]
[المساله الثامنه اذا حصلت دابه فی دار لا یمکن ان تخرج الا بهدم فان کان حصولها بسبب من صاحب الدار الزم بالهدم]
[المساله التاسعه اذا خشی علی حایط جاز ان یسند بجذع]
[المساله العاشره اذا جنی العبد المغصوب عمدا فقتل ضمن الغاصب قیمته]
[المساله الحادیه عشر اذا نقل المغصوب الی غیر بلد الغصب لزمه اعادته]
[النوع الثانی فی مسایل التنازع]
[المساله الاولی اذا تلف المغصوب و اختلفا فی القیمه فالقول قول المالک مع یمینه]
[المساله الثانیه اذا تلف و ادعی المالک صفه یزید بها الثمن کمعرفه الصنعه فالقول قول الغاصب مع یمینه]
[المساله الثالثه اذا باع الغاصب شییا ثم انتقل الیه بسبب صحیح قیل لا تسمع بینته]
[المساله الرابعه اذا مات العبد فقال الغاصب:رددته الیک قبل موته و قال المالک بعد موته فالقول قول المالک مع یمینه]
[المساله الخامسه اذا اختلفا فی تلف المغصوب فالقول قول الغاصب مع یمینه]
[المساله السادسه اذا اختلفا فیما علی العبد من ثوب او خاتم فالقول قول الغاصب مع یمینه]
o [کتاب الشفعه]
[المقصد الاول فی ما تثبت فیه الشفعه]
[المقصد الثانی فی الشفیع]
[فروع علی القول بثبوت الشفعه مع کثره الشفعاء]
[الفرع الاول لو کان الشفعاء اربعه فباع الاول و عفا الثانی فللاخرین حق الشفعه]
[الفرع الثانی لو امتنع الحاضر او عفا لم تبطل الشفعه]
[الفرع الثالث اذا حضر احد الشرکاء فاخذ بالشفعه لم یسقط حق الباقین]
[الفرع الرابع لو استغلها الاول ثم حضر الثانی شارکه فی الشقص دون الغله]
[الفرع الخامس لو قال الحاضر لا اخذ حتی یحضر الغایب لم تبطل شفعته]
[الفرع السادس لو اخذ الحاضر و دفع الثمن ثم حضر الغایب فشارکه و دفع الیه النصف ثم خرج الشقص مستحقا کان درکه علی المشتری دون الشفیع الاول]
[الفرع السابع لو کانت الدار بین ثلاثه فباع احدهم من شریکه استحق الشفعه الثالث دون المشتری]
[الفرع الثامن لو باع اثنان من ثلاثه صفقه فللشفیع اخذ الجمیع]
[الفرع التاسع لو باع احد الحاضرین و لهما شریکان غایبان فالحاضر هو الشفیع فی الحال]
[الفرع العاشر لو کانت الدار بین اخوین فمات احدهما و ورثه ابنان فباع احد الوارثین کانت الشفعه بین العم و ابن الاخ]
[المقصد الثالث فی کیفیه الاخذ]
[مسایل ست]
[المساله الاولی لو قال اشتریت النصف بماءه فترک ثم بان انه اشتری الربع بخمسین لم تبطل الشفعه]
[المساله الثانیه اذا بلغه البیع فقال اخذت بالشفعه فان کان عالما بالثمن صح]
[المساله الثالثه یجب علی الشفیع تسلیم الثمن اولا]
[المساله الرابعه لو بلغه ان المشتری اثنان فترک الشفعه فبان واحدا لم تبطل الشفعه]
[المساله الخامسه اذا کانت الارض مشغوله بزرع یجب تبقیته]
[المساله السادسه اذا سال البایع الشفیع الاقاله فاقاله لم یصح]
[المقصد الرابع فی لواحق الاخذ بالشفعه]
[مسایل]
[المساله الاولی اذا اشتری المشتری بثمن موجل قال الشیخ للشفیع اخذه بالثمن عاجلا]
[المساله الثانیه الشفعه تورث]
[المساله الثالثه الشفعه تورث کالمال]
[المساله الرابعه اذا باع الشفیع نصیبه بعد العلم بالشفعه سقطت شفعته]
[تفریع لو باع الشریک و شرط الخیار للمشتری ثم باع الشفیع نصیبهفالشفعه للمشتری]
[المساله الخامسه لو باع شقصا فی مرض الموت من وارث و حابی فیه فان خرجت من الثلث صح]
[المساله السادسه اذا صالح المشتری الشفیع علی ترک الشفعه صح و بطلت الشفعه]
[المساله السابعه اذا تبایعا شقصا فضمن الشفیع الدرک عن البایع لم تسقط بذلک الشفعه]
[المساله الثامنه اذا اخذ الشفیع بالشفعه فوجد فیه عیبا سابقا علی البیع فان کان الشفیع و المشتری عالمین فلا خیار لاحدهما]
[المساله التاسعه اذا باع الشریک الشقص بعوض معین لا مثل له کالعبد فان قلنا لا شفعه فلا بحث]
[المساله العاشره لو کانت دار لحاضر و غایب و حصه الغایب فی ید اخر فباع الحصه و ادعی ان ذلک باذن الغایب قال تثبت الشفعه]
[و من اللواحق البحث فی ما تبطل به الشفعه]
[المقصد الخامس فی التنازع]
[المساله الاولی اذا اختلفا فی الثمن و لا بینه فالقول قول المشتری مع یمینه]
[المساله الثانیه اذا ادعی انه باع نصیبه من اجنبی فانکر الاجنبی قضی بالشفعه للشریک]
[المساله الثالثه اذا ادعی ان شریکه ابتاع بعده فانکر فالقول قول المنکر مع یمینه]
[المساله الرابعه اذا ادعی الابتیاع و زعم الشریک انه ورث و اقاما البینه یقرع بینهما]
[المساله الخامسه اذا تصادق البایع و المشتری ان الثمن غصب و انکر الشفیع فالقول قوله]
[المساله السادسه لو ادعی علی من فی یده الشقص الشراء]
[المساله السابعه لو انکر المشتری ملکیه مدعی الشفعه افتقر ذو الشفعه الی البینه]
[المساله الثامنه لو ادعی علی احد وارثی الشفعه العفو فشهد له الاخر الذی له الشفعه ایضا]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت