جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 31 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 31
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 31
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد سى و يكم بقيۀ احکام نكاح (مهريه، نفقۀ زوجه) مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عقود
کلید واژه فرعی :
نفقه ,
مهریه ,
احکام نکاح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+31.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الثانی فی العقود]
o [تتمه کتاب النکاح]
[تتمه یلحق بالنکاح النظر فی امور خمسه]
[النظر الثانی فی المهور]
[الطرف الاول فی المهر الصحیح]
[الطرف الثانی فی التفویض]
[القسم الاول تفویض البضع]
[مسایل]
[المساله الاولی ذکر المهر لیس شرطا فی صحه العقد]
[المساله الثانیه المعتبر فی مهر المثل حال المراه فی الشرف و الجمال و عاده نسایها]
[المساله الثالثه لو تراضیا بعد العقد بفرض المهر جاز]
[المساله الرابعه لو تزوج المملوکه ثم اشتراها فسد النکاح]
[المساله الخامسه یتحقق التفویض فی البالغه الرشیده و لا یتحقق فی الصغیره]
[المساله السادسه اذا زوجها مولاها مفوضه ثم باعها کان فرض المهر بین الزوج و المولی الثانی]
[القسم الثانی تفویض المهر]
[الطرف الثالث فی الاحکام]
[مسایل]
[المساله الاولی اذا دخل الزوج قبل تسلیم المهر کان دینا علیه]
[المساله الثانیه قیل اذا لم یسم لها مهرا و قدم لها شییا ثم دخل بها کان ذلک مهرها]
[المساله الثالثه اذا طلق قبل الدخول کان علیه نصف المهر]
[المساله الرابعه لو ابراته من الصداق ثم طلقها قبل الدخول رجع بنصفه]
[المساله الخامسه اذا اعطاها عوضا عن المهر عبدا ابقا و شییا اخر ثم طلقها قبل الدخول کان له الرجوع بنصف المسمی دون العوض]
[المساله السادسه اذا امهرها مدبره ثم طلقها صارت بینهما نصفین]
[المساله السابعه اذا شرط فی العقد ما یخالف المشروع مثل ان لا یتزوج علیها او لا یتسری بطل الشرط]
[المساله الثامنه اذا شرط ان لا یخرجها من بلدها قیل یلزم]
[المساله التاسعه لو طلقها باینا ثم تزوجها فی عدته ثم طلقها قبل الدخول کان لها نصف المهر]
[المساله العاشره لو وهبته نصف مهرها مشاعا ثم طلقها قبل الدخول فله الباقی]
[المساله الحادیه عشره لو تزوجها بعبدین فمات احدهما رجع علیها بنصف الموجود و نصف قیمه المیت]
[المساله الثانیه عشره لو شرط الخیار فی النکاح بطل العقد]
[المساله الثالثه عشره الصداق یملک بالعقد]
[المساله الرابعه عشره لو کان المهر موجلا لم یکن لها الامتناع]
[المساله الخامسه عشره لو اصدقها قطعه من فضه فصاغتها انیه ثم طلقها قبل الدخول کانت بالخیار فی تسلیم نصف العین او نصف القیمه]
[المساله السادسه عشره لو اصدقها تعلیم سوره کان حده ان تستقل بالتلاوه]
[المساله السابعه عشره یجوز ان یجمع بین نکاح و بیع]
[فروع]
[الاول لو اصدقها عبدا فاعتقته ثم طلقها قبل الدخول فعلیها نصف قیمته]
[الثانی اذا زوجها الولی بدون مهر المثل یصح المهر المسمی]
[الثالث لو تزوجها علی مال مشار الیه غیر معلوم الوزن فتلف قبل قبضه فابراته منه صح]
[تتمه اذا زوج ولده الصغیر فان کان له مال فالمهر علی الولد و ان کان فقیرا]
[فرع لو ادی الوالد المهر عن ولده الکبیر تبرعا ثم طلق الولد رجع الولد بنصف المهر]
[الطرف الرابع فی التنازع]
[المساله الاولی اذا اختلفا فی اصل المهر فالقول قول الزوج مع یمینه]
[تفریع لو دفع قدر مهرها فقالت دفعته هبه فقال بل صداقا فالقول قوله]
[المساله الثانیه اذا خلا الزوج بالزوجه فادعت المواقعه فان امکن الزوج اقامه البینه بان ادعت هی ان المواقعه قبلا و کانت بکرا فلا کلام]
[المساله الثالثه لو اصدقها تعلیم سوره او صناعه فقالت علمنی غیره فالقول قولها]
[المساله الرابعه اذا اقامت المراه بینه انه تزوجها فی وقتین بعقدین فادعی الزوج تکرار العقد الواحد و زعمت المراه انهما عقدان فالقول قولها]
[النظر الثالث فی القسم و النشوز و الشقاق]
[القول فی القسم]
[اما القسم]
[فروع]
[اما اللواحق فمسایل]
[المساله الاولی القسم حق مشترک بین الزوج و الزوجه]
[المساله الثانیه اذا وهبت و رضی الزوج صح]
[المساله الثالثه لو التمست عوضا عن لیلتها فبذله الزوج هل یلزم قیل لا]
[المساله الرابعه لا قسمه للصغیره]
[المساله الخامسه لا یزور الزوج الضره فی لیله ضرتها]
[المساله السادسه لو جار فی القسمه قضی لمن اخل بلیلتها]
[المساله السابعه لو کان له اربع فنشزت واحده سقط حقها]
[المساله الثامنه لو طاف علی ثلاث و طلق الرابعه بعد دخول لیلتها اثم]
[المساله التاسعه لو کان له زوجتان فی بلدین فاقام عند واحده عشرا کان علیه للاخری مثلها]
[المساله العاشره لو تزوج امراه و لم یدخل بها فاقرع للسفر فخرج اسمها جاز له مع العود توفیتها حصه التخصیص]
[القول فی النشوز]
[القول فی الشقاق]
[تفریع لو بعث الحکمان فغاب الزوجان او احدهما نفذ حکمها قطعا]
[مسالتان]
[المساله الاولی ما یشترطه الحکمان یلزم ان کان سایغا]
[المساله الثانیه لو منعها شییا من حقوقها المستحبه او اغارها فبذلت له بذلا لیخلعها صح]
[النظر الرابع فی احکام الاولاد]
[القسم الاول فی الحاق الاولاد]
[احکام ولد الموطوءه بالعقد الدایم]
[احکام ولد الموطوءه بالملک]
[احکام ولد الشبهه]
[القسم الثانی فی احکام الولاده]
[اما سنن الولاده]
[اما اللواحق فثلاثه]
[الاول سنن الیوم السابع]
[الثانی الرضاع]
[فرع لو ادعی الاب وجود متبرعه و انکرت الام فالقول قول الاب]
[الثالث الحضانه]
[فروع اربعه]
[الفرع الاول قال الشیخ اذا اجتمعت اخت لاب و اخت لام کانت الحضانه للاخت من الاب نظرا الی کثره النصیب فی الارث]
[الفرع الثانی قال فی جده و اخوات الجده اولی]
[الفرع الثالث اذا اجتمعت عمه و خاله فهما سواء]
[الفرع الرابع قال اذا حصل جماعه متساوون فی الدرجه کالعمه و الخاله اقرع بینهم]
[من لواحق الحضانه ثلاث مسایل]
[المساله الاولی اذا طلبت الام للرضاعه اجره زایده عن غیرها فله نزعه منها و تسلیمه الی الاجنبیه]
[المساله الثانیه اذا بلغ الولد رشیدا سقطت ولایه الابوین عنه]
[المساله الثالثه اذا تزوجت سقطت حضانتها فان طلقها رجعیه فالحکم باق]
[النظر الخامس فی النفقات]
[القول فی نفقه الزوجه]
[اما الشرط]
[الاول ان یکون العقد دایما]
[الثانی التمکین الکامل]
[من فروع التمکین ان لا تکون صغیره یحرم وطء مثلها]
[اما قدر النفقه]
[اما اللواحق فمسایل]
[المساله الاولی لو قالت:انا اخدم نفسی و لی نفقه الخادم لم یجب اجابتها]
[المساله الثانیه الزوجه تملک نفقه یومها مع التمکین]
[المساله الثالثه اذا دخل بها و استمرت تاکل معه و تشرب علی العاده لم یکن لها مطالبته بمده مواکلته]
[تفریع علی التمکین لو کان غایبا فحضرت عند الحاکم و بذلت التمکین لم تجب النفقه الا بعد اعلامه]
[المساله الرابعه اذا ادعت الباین انها حامل صرفت النفقه الیها یوما فیوما]
[فرع علی قول الشیخ اذا لاعنها فبانت منه و هی حامل فلا نفقه لها لانتفاء الولد]
[المساله الخامسه نفقه زوجه المملوک تتعلق بکسبه او رقبته]
[المساله السادسه اذا طلق الحامل رجعیه فادعت ان الطلاق بعد الوضع و انکر فالقول قولها مع یمینها]
[المساله السابعه اذا کان له علی زوجته دین جاز ان یقاصها یوما فیوما ان کانت موسره]
[المساله الثامنه نفقه الزوجه مقدمه علی الاقارب]
[القول فی نفقه الاقارب]
[الکلام فی من ینفق علیه]
[کیفیه الانفاق]
[تشتمل اللواحق علی مسایل]
[المساله الاولی تجب نفقه الولد علی ابیه]
[المساله الثانیه فی ترتیب المنفق علیه]
[المساله الثالثه لو کان له اب و جد موسران فنفقته علی ابیه دون جده]
[المساله الرابعه اذا دافع بالنفقه الواجبه اجبره الحاکم]
[القول فی نفقه المملوک]
[اما نفقه البهایم المملوکه]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت