جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 30 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 30
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 30
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد سىام دنبالۀ احکام نكاح مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عقود
کلید واژه فرعی :
احکام نکاح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+30.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الثانی فی العقود]
o [تتمه کتاب النکاح]
[تتمه القسم الاول فی النکاح الدایم]
[تتمه الفصل الرابع فی اسباب التحریم]
[السبب الرابع استیفاء العدد]
[القسم الاول اذا استکمل الحر اربعا بالعقد الدایم حرم علیه ما زاد]
[مسالتان]
[المساله الاولی اذا طلق واحده من الاربع حرم علیه العقد علی غیرها حتی تنقضی عدتها]
[المساله الثانیه اذا طلق احدی الاربع باینا و تزوج اثنتین فان سبقت احداهما کان العقد لها]
[القسم الثانی اذا استکملت الحره ثلاث طلقات حرمت علی المطلق حتی تنکح]
[السبب الخامس اللعان]
[السبب السادس الکفر]
[المقصد الاول لا یجوز للمسلم نکاح غیر الکتابیه]
[المقصد الثانی فی کیفیه الاختیار]
[المقصد الثالث فی مسایل مترتبه علی اختلاف الدین]
[المساله الاولی اذا تزوج الکافر امراه و بنتها ثم اسلم بعد الدخول بهما حرمتا]
[المساله الثانیه اذا اسلم المشرک و عنده حره و ثلاث اماء وثنیات بالعقد فاسلمن معه تخیر مع الحره اثنتین اذا رضیت الحره]
[المساله الثالثه لو اسلم العبد و عنده اربع حرایر وثنیات فاسلم معه اثنتان ثم اعتق و لحق به من بقی لم یزد علی اختیار اثنتین]
[المساله الرابعه اختلاف الدین فسخ قطعا لا طلاق]
[المساله الخامسه اذا ارتد المسلم بعد الدخول حرم علیه وطء زوجته المسلمه قطعا]
[المساله السادسه اذا اسلم و عنده اربع وثنیات مدخولا بهن لم یکن له العقد علی اخری]
[المساله السابعه اذا اسلم الوثنی ثم ارتد و انقضت عدتها علی الکفر فقد بانت منه]
[المساله الثامنه لو ماتت احداهن مثلا بعد اسلامهن قبل الاختیار لم یبطل اختیاره لها]
[المساله التاسعه اذا اسلم و اسلمن لزمه نفقه الجمیع حتی یختار اربعا]
[المساله العاشره اباق العبد طلاق امراته]
[مسایل من لواحق العقد]
[المساله الاولی الکفاءه شرط فی النکاح]
[المساله الثانیه اذا تزوج بامراه ثم علم انها کانت زنت لم یکن له فسخ العقد]
[المساله الثالثه لا یجوز التعریض بالخطبه لذات العده الرجعیه]
[المساله الرابعه اذا خطب فاجابت قیل حرم علی غیره خطبتها]
[المساله الخامسه اذا تزوجت المطلقه ثلاثا فلو شرطت فی العقد انه اذا حللها فلا نکاح بینهما بطل العقد]
[المساله السادسه نکاح الشغار باطل]
[تفریع لو قال زوجتک بنتی علی ان تزوجنی بنتک علی ان یکون نکاح بنتی مهرا لبنتک صح نکاح بنته و بطل نکاح بنت المخاطب]
[المساله السابعه یکره العقد علی القابله اذا ربته و بنتها]
[القسم الثانی فی النکاح المنقطع]
[ارکانه اربعه]
[اما الصیغه]
[اما المحل]
[فروع ثلاثه]
[الاول اذا اسلم المشرک و عنده کتابیه بالعقد المنقطع کان عقدها ثابتا]
[الثانی لو کانت غیر کتابیه فاسلم احدهما بعد الدخول وقف الفسخ علی انقضاء العده]
[الثالث لو اسلم و عنده حره و امه ثبت عقد الحره و وقف عقد الامه علی رضاء الحره]
[اما المهر]
[اما الاجل]
[اما احکامه]
[الاول اذا ذکر المهر و الاجل صح العقد]
[الثانی کل شرط یشترط فیه فلا بد ان یقترن بالایجاب و القبول]
[الثالث للبالغه الرشیده ان تمتع نفسها]
[الرابع یجوز ان یشترط علیها الاتیان لیلا او نهارا و ان یشترط المره و المرات فی الزمان المعین]
[الخامس یجوز العزل للمتمتع]
[السادس لا یقع بها طلاق و تبین بانقضاء المده]
[السابع لا یثبت بهذا العقد میراث بین الزوجین شرطا سقوطه او اطلقا]
[الثامن اذا انقضی اجلها بعد الدخول فعدتها حیضتان]
[التاسع لا یصح له تجدید العقد علیها دایما و منقطعا قبل انقضاء الاجل]
[القسم الثالث فی نکاح الاماء]
[اما العقد]
[یلحق هنا مسایل]
[المساله الاولی لا یجوز للعبد و لا للامه ان یعقدا لانفسهما نکاحا الا باذن المالک]
[المساله الثانیه اذا کان الابوان رقا کان الولد کذلک]
[المساله الثالثه اذا تزوج الحر امه من غیر اذن المالک ثم وطاها قبل الرضا عالما بالتحریم کان زانیا]
[المساله الرابعه اذا زوج عبده امته هل یجب ان یعطیها المولی شییا من ماله قیل نعم]
[المساله الخامسه اذا تزوج العبد بحره مع العلم بعدم الاذن لم یکن لها مهر و لا نفقه مع علمها بالتحریم]
[المساله السادسه اذا تزوج عبد بامه لغیر مولاه فان اذن المولیان فالولد لهما]
[المساله السابعه لو تزوج امه بین شریکین ثم اشتری الزوج حصه احدهما بطل العقد و حرم علیه وطوها]
[و من اللواحق فی نکاح الاماء الکلام فی الطواری]
[اما العتق]
[اما البیع]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی اذا زوج امته ملک المهر لثبوته فی ملکه]
[المساله الثانیه لو زوج عبده بحره ثم باعه قبل الدخول قیل کان للمشتری الفسخ]
[المساله الثالثه لو باع امته و ادعی بعد ذلک ان حملها منه و انکر المشتری لم یقبل قوله فی افساد البیع]
[اما الطلاق]
[اما الملک]
[النوع الاول ملک الرقبه]
[تتمه تشتمل علی مسالتین]
[المساله الاولی کل من ملک امه بوجه من وجوه التملک حرم علیه وطوها حتی یستبرءها بحیضه]
[المساله الثانیه اذا ملک امه فاعتقها کان له العقد علیها و وطوها من غیر استبراء]
[النوع الثانی ملک المنفعه]
[اما الصیغه]
[اما الحکم ففیه مسایل]
[المساله الاولی یجب الاقتصار علی ما تناوله اللفظ]
[المساله الثانیه ولد المحلله حر]
[المساله الثالثه لا باس ان یطا الامه و فی البیت غیره]
[المساله الرابعه لا یشترط فی التحلیل تعیین المده]
[و یلحق بالنکاح النظر فی امور خمسه]
[النظر الاول ما یرد به النکاح]
[المقصد الاول فی العیوب]
[المقصد الثانی فی احکام العیوب]
[المساله الاولی العیوب الحادثه بالمراه قبل العقد مبیحه للفسخ]
[المساله الثانیه خیار الفسخ علی الفور]
[المساله الثالثه الفسخ بالعیب لیس بطلاق]
[المساله الرابعه یجوز للرجل الفسخ من دون اذن الحاکم]
[المساله الخامسه اذا اختلفا فی العیب فالقول قول منکره مع عدم البینه]
[المساله السادسه اذا فسخ الزوج باحد العیوب فان کان قبل الدخول فلا مهر]
[المساله السابعه العیب جلی او خفی]
[المساله الثامنه اذا ثبت العنن فان صبرت فلا کلام]
[تتمه یثبت غیر العنن من العیوب باقرار صاحبه]
[المقصد الثالث فی التدلیس]
[مسایل]
[المساله الاولی اذا تزوج امراه علی انها حره فبانت امه کان له الفسخ]
[المساله الثانیه اذا تزوجت المراه برجل علی انه حر فبان مملوکا کان لها الفسخ قبل الدخول و بعده]
[المساله الثالثه اذا عقد علی بنت رجل علی انها بنت مهیره فکانت بنت امه کان له الفسخ]
[المساله الرابعه لو زوجه بنته من مهیره و ادخل علیه بنته من الامه فعلیه ردها و لها مهر المثل ان دخل بها]
[المساله الخامسه اذا تزوج امراه و شرط کونها بکرا فوجدها ثیبا لم یکن له الفسخ لامکان تجدده بسبب خفی]
[المساله السادسه اذا استمتع المراه فبانت کتابیه لم یکن له الفسخ من دون هبه المده و لا له اسقاط شیء من المهر]
[المساله السابعه اذا تزوج رجلان بامراتین فادخلت امراه کل واحد منهما علی الاخر فوطاها فلکل واحده منهما علی واطیها مهر المثل]
[المساله الثامنه کل موضع حکمنا فیه ببطلان العقد فللزوجه مع الوطء مهر المثل]
[المساله التاسعه لو شرط الاستیلاد فخرجت عقیما ففی القواعد لا فسخ]
[المساله العاشره لو غرته المکاتبه بالحریه فان اختار الامساک فلها لا لسیدها المهر]
[المساله الحادیه عشر لا یرجع المغرور بالغرامه علی الغار الا بعد ان یغرم]
[المساله الثانیه عشر لو انتسب الی قبیله فبان من غیرها من غیر شرط فالاقرب انه لا فسخ]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت