جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 28 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 28
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 28
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد بیست هشتم مباحثی چون احکام وقف، سكنى و عمرى و رقبى، حبس، هبات، سبق و رمايه، وصايا مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عقود
کلید واژه فرعی :
سبق ,
رمایه ,
احکام وصیت ,
احکام هبه ,
احکام حبس ,
احکام رقبی ,
احکام سکنی ,
احکام عمری ,
احکام وقف ,
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+28.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الثانی فی العقود]
o [کتاب الوقوف و الصدقات]
[اما الوقف]
[النظر الاول فی العقد]
[النظر الثانی فی الشرایط]
[القسم الاول فی شرایط الموقوف]
[القسم الثانی فی شرایط الواقف]
[القسم الثالث فی شرایط الموقوف علیه]
[القسم الرابع فی شرایط الوقف]
[النظر الثالث فی اللواحق]
[المساله الاولی الوقف ینتقل الی ملک الموقوف علیه]
[المساله الثانیه اذا وقف مملوکا کانت نفقته فی کسبه]
[المساله الثالثه لو جنی العبد الموقوف عمدا،لزمه القصاص]
[المساله الرابعه اذا وقف فی سبیل الله انصرف الی جمیع ما یکون وصله الی الثواب]
[المساله الخامسه اذا کان له موال من اعلی و موال من اسفل ثم وقف علی موالیه انصرف الوقف الیهما]
[المساله السادسه اذا وقف علی اولاد اولاده،اشترک اولاد البنین و البنات ذکورهم و اناثهم]
[المساله السابعه اذا وقف مسجدا فخرب او خرجت القریه او المحله لم یعد الی ملک الواقف]
[المساله الثامنه اذا انهدمت الدار لم تخرج العرصه عن الوقف و لم یجز بیعها]
[المساله التاسعه اذا اجر البطن الاول الوقف مده ثم انقرضوا فی اثنایها فهل یبطل الاجاره فیه تردد]
[المساله العاشره لو وقف علی الفقراء انصرف الی فقراء البلد]
[اما الصدقه]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی لا یجوز الرجوع فی الصدقه بعد القبض]
[المساله الثانیه یجوز الصدقه علی الذمی]
[المساله الثالثه صدقه السر افضل من صدقه الجهر]
o [کتاب السکنی و اختیها و الحبس]
[لزوم عقد السکنی]
o [کتاب الهبات]
[النظر الاول فی حقیقه الهبه]
[النظر الثانی فی حکم الهبات و هی مسایل]
[المساله الاولی لو وهب فاقبض ثم باع مثلا من اخر فان کان الموهوب له رحما لم یصح البیع]
[المساله الثانیه اذا تراخی القبض عن العقد ثم اقبض،حکم بانتقال الملک]
[المساله الثالثه لو قال وهبت و لم اقبضه کان القول قوله]
[المساله الرابعه اذا رجع فی الهبه و قد عابت لم یرجع بالارث]
[المساله الخامسه اذا وهب و اطلق لم تکن الهبه مشروطه بالثواب]
[المساله السادسه اذا صبغ الموهوب له الثوب فان قلنا التصرف یمنع من الرجوع فلا رجوع للواهب]
[المساله السابعه اذا وهب فی مرضه المخوف،و برء صحت الهبه]
o [کتاب السبق و الرمایه]
[الفصل الاول فی الالفاظ المستعمله فیه]
[الفصل الثانی فیما یسابق به]
[الفصل الثالث فی عقد المسابقه و الرمایه]
[الفصل الرابع فی احکام النضال]
[المساله الاولی اذا قال اجنبی لخمسه مثلا من سبق فله خمسه فتساووا فی بلوغ الغایه فلا شیء لاحدهم]
[المساله الثانیه لو کان المتراهنان اثنین و اخرج کل واحد منهما سبقا و ادخلا محللا فله السبقان]
[المساله الثالثه اذا شرطا المبادره و الرشق عشرین و الاصابه خمسه فرمی کل واحد منهما عشره فاصاب خمسه فقد تساویا فی الاصابه و الرمی]
[المساله الرابعه اذا تم النضال ملک الناضل العوض]
[المساله الخامسه اذا فسد عقد السبق لم یجب بالعمل اجره المثل]
[المساله السادسه اذا فضل احدهما الاخر فی الاصابه فقال له اطرح الفضل بکذا قیل لا یجوز]
[المساله السابعه یجوز عقد النضال بین حزبین]
o [کتاب الوصایا]
[الفصل الاول فی الوصیه]
[فرع لو اوصی بجاریه و حملها لزوجها و هی حامل منه فمات قبل القبول کان القبول للوارث]
[الفصل الثانی فی الموصی]
[الفصل الثالث فی الموصی به]
[الطرف الاول فی متعلق الوصیه]
[اذا اوصی لاشخاص علی الترتیب]
[فرع لو اوصی بثلث عبده فخرج ثلثاه مستحقا انصرف الوصیه الی الثلث الباقی]
[الطرف الثانی فی الوصیه المبهمه]
[تفریع اذا عین الموصی له شییا مطلقا و ادعی قصده من هذه الالفاظ و انکر الوارث کان القول قول الوارث مع یمینه]
[الطرف الثالث فی احکام الوصیه]
[الاشهاد علی الوصیه]
[مسایل اربع]
[المساله الاولی اذا اوصی بعتق عبیده و لیس له سواهم اعتق ثلثهم بالقرعه]
[المساله الثانیه لو اعتق مملوکه عند الوفاه منجزا و لیس له سواه قیل عتق کله]
[المساله الثالثه لو اوصی بعتق رقبه مومنه وجب]
[المساله الرابعه لو اوصی بعتق رقبه بثمن معین فلم یجد به لم یجب شراوها]
[الفصل الرابع فی الموصی له]
[الفصل الخامس فی الاوصیاء]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی الصفات المراعاه فی الوصی تعتبر حاله الوصیه]
[المساله الثانیه تصح الوصیه علی کل من للموصی علیه ولایه شرعیه]
[المساله الثالثه یجوز لمن یتولی اموال الیتیم ان یاخذ اجره المثل من نظره فی ماله]
[الفصل السادس فی اللواحق]
[القسم الاول و فیه مسایل]
[المساله الاولی اذا اوصی لاجنبی بمثل نصیب ابنه و لیس له الا واحد فقد شرک بینهما فی ترکته]
[المساله الثانیه لو اوصی لاجنبی بنصیب ولده قیل تبطل الوصیه]
[المساله الثالثه اذا اوصی بضعف نصیب ولده کان له مثلاه]
[المساله الرابعه اذا اوصی بثلثه للفقراء و له اموال متفرقه جاز صرف کل ما فی بلد الی فقرایه]
[المساله الخامسه اذا اوصی الانسان بعبد و لاخر بتمام الثلث صحت الوصیتان]
[المساله السادسه اذا اوصی له بابیه فقبل الوصیه و هو مریض عتق علیه من اصل المال]
[المساله السابعه لو اوصی له بدار مثلا فانهدمت و صارت براحا ثم مات الموصی بطلت الوصیه]
[المساله الثامنه اذا قال اعطوا زیدا و الفقراء کذا کان لزید النصف من الوصیه]
[القسم الثانی فی تصرفات المریض]
[اما الموجله]
[اما منجزات المریض]
[هاهنا مسایل]
[المساله الاولی وهب و حابی فان وسعهما الثلث فلا کلام]
[المساله الثانیه اذا جمع بین عطیه منجزه و عطیه موخره قدمت المنجزه]
[المساله الثالثه اذا باع کرا من طعام قیمته سته دنانیر و لیس له سواه بکر ردیء قیمته ثلاثه دنانیر فالمحاباه هنا بنصف ترکته]
[المساله الرابعه لو باع عبدا قیمته مایتان بمایه و برء لزم العقد]
[المساله الخامسه اذا اعتق امه فی مرض الموت و تزوج بها جاعلا مهرها عتقها و دخل بها صح العتق]
[المساله السادسه لو اعتق امه و قیمتها ثلث ترکته ثم اصدقها الثلث الاخر و دخل ثم مات فالنکاح صحیح]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت