جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 27 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 27
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 27
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد بیست هفتم مباحثی چون احکام مزارعه و مساقات، وديعه، عاريه، اجاره، وكالت مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عقود
کلید واژه فرعی :
احکام اجاره ,
احکام مزارعه ,
احکام مساقات ,
احکام عاریه ,
احکام ودیعه ,
احکام وکالت ,
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+27.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الثانی فی العقود]
o [کتاب المزارعه و المساقاه]
[اما المزارعه]
[تعریف المزارعه]
[اما الشروط]
[الشرط الاول ان یکون النماء مشاعا بینهما]
[الشرط الثانی تعیین المده]
[الشرط الثالث ان تکون الارض مما یمکن الانتفاع بها]
[تفریع لو استاجر ارضا مده معینه لیغرس فیها ما یبقی بعد المده غالبا صح]
[اما احکامه فتشتمل علی مسایل]
[المساله الاولی اذا کان من احدهما الارض حسب و من الاخر البذر و العمل و العوامل صح بلفظ المزارعه]
[المساله الثانیه اذا تنازعا فی المده فالقول قول منکر الزیاده مع یمینه]
[المساله الثالثه لو اختلفا فقال الزارع اعرتنیها و انکر المالک حلف علی نفی العاریه]
[المساله الرابعه للمزارع بالفتح ان یشارک غیره فی حصته]
[المساله الخامسه خراج الارض و مونتها علی صاحبها]
[المساله السادسه کل موضع یحکم فیه ببطلان المزارعه تجب لصاحب الارض اجره المثل]
[المساله السابعه یجوز لصاحب الارض ان یخرص علی الزارع]
[اما المساقاه]
[تعریف المساقاه]
[الفصل الاول فی العقد]
[الفصل الثانی فی ما یساقی علیه]
[الفصل الثالث فی المده]
[الفصل الرابع العمل]
[الفصل الخامس فی الفایده]
[الفصل السادس فی احکامها و هی مسایل]
[المساله الاولی کل موضع تفسد فیه المساقاه فللعامل اجره المثل]
[المساله الثانیه اذا استاجر اجیرا للعمل بحصه منها فان کان قبل ظهورها لم یجز]
[المساله الثالثه اذا قال ساقیتک علی هذا البستان بکذا علی ان اساقیک علی الاخر بکذا قیل یبطل]
[المساله الرابعه لو کانت الاصول لاثنین فقالا لواحد ساقیناک علی النصف صح]
[المساله الخامسه اذا هرب العامل لم تبطل المساقاه]
[المساله السادسه اذا ادعی المالک ان العامل خان او سرق او اتلف او فرط فتلف و انکر العامل فالقول قوله مع یمینه]
[المساله السابعه اذا ساقاه علی اصول فبانت مستحقه بطلت المساقاه]
[المساله الثامنه لیس للعامل ان یساقی غیره]
[المساله التاسعه خراج الارض علی المالک]
[المساله العاشره الفایده تملک بالظهور]
[تتمه اذا دفع ارضا الی رجل لیغرسها علی ان الغرس بینهما کانت المغارسه باطله]
o [کتاب الودیعه]
[الامر الاول فی العقد]
[الامر الثانی فی موجبات الضمان]
[القسم الاول فی التفریط]
[القسم الثانی فی التعدی]
[الامر الثالث فی اللواحق و فیه مسایل]
[المساله الاولی یجوز السفر بالودیعه اذا خاف تلفها مع الاقامه]
[المساله الثانیه لا یبرء المودع الا بردها الی المالک]
[المساله الثالثه لو قدر علی الحاکم،فدفعها الی الثقه ضمن]
[المساله الرابعه اذا اراد السفر فدفنها ضمن]
[المساله الخامسه:لو اعاد الودیعه بعد التفریط الی الحرز لم یبرا]
[المساله السادسه اذا انکر الودیعه او اعترف و ادعی التلف او ادعی الرد و لا بینه فالقول قوله]
[المساله السابعه اذا اقام المالک البینه علی الودیعه بعد الانکار فصدقها ثم ادعی التلف قبل الانکار لم تسمع دعواه]
[المساله الثامنه اذا اودع و لم یعین له حرزا بعیدا عنه وجبت المبادره الیه بما جرت العاده]
[المساله التاسعه اذا اعترف بالودیعه ثم مات و جهلت عینها قیل تخرج من اصل الترکه]
[المساله العاشره اذا کان فی یده ودیعه فادعاها اثنان،فان صدق احدهما قبل]
[المساله الحادیه عشر اذا فرط و اختلفا فی القیمه فالقول قول المالک مع یمینه]
[المساله الثانیه عشر اذا مات المودع سلمت الودیعه الی الوارث فان کانوا جماعه سلمت الی الکل]
o [کتاب العاریه]
[الفصل الاول فی المعیر]
[الفصل الثانی فی المستعیر]
[الفصل الثالث فی العین المستعاره]
[الفصل الرابع فی الاحکام المتعلقه بها و فیه مسایل]
[المساله الاولی العاریه امانه]
[المساله الثانیه اذا رد العاریه الی المالک او وکیله برء]
[المساله الثالثه یجوز للمستعیر بیع غروسه و ابنیته فی الارض المستعاره للمعیر]
[المساله الرابعه اذا حملت الاهویه او السیول حبا مثلا الی ملک انسان فنبت کان لصاحب الارض ازالته]
[المساله الخامسه لو نقصت بالاستعمال ثم تلفت و قد شرط ضمانها ضمن قیمتها یوم تلفها]
[المساله السادسه اذا قال الراکب مثلا اعرتنیها و قال المالک اجرتکها فالقول قول الراکب]
[المساله السابعه اذا استعار لینتفع به فی شیء فانتفع به فی غیره ضمن]
[المساله الثامنه اذا جحد العاریه بطل استیمانه]
[المساله التاسعه اذا ادعی التلف فالقول قوله مع یمینه]
[المساله العاشره لو فرط فی العاریه کان علیه قیمتها عند التلف]
[المساله الحادیه عشر اذا قال اعرتک حماری مثلا لتعیرنی فرسک الاقرب الجواز]
o [کتاب الاجاره]
[الفصل الاول العقد]
[الفصل الثانی فی شرایطها]
[الشرط الاول ان یکون المتعاقدان مالکین کاملین جایزی التصرف]
[الشرط الثانی ان تکون الاجره معلومه بالوزن او الکیل او العد]
[تفریعان]
[الفرع الاول لو قال ان خطته فارسیا فلک درهم و ان خطته رومیا فلک درهمان صح]
[الفرع الثانی لو قال ان عملت هذا العمل فی الیوم فلک درهمان و فی غد درهم فیه تردد و الاظهر الجواز]
[الشرط الثالث ان تکون المنفعه مملوکه]
[الشرط الرابع ان تکون المنفعه معلومه]
[تفریع لو استاجره لحمل عشره اقفزه من صبره فاعتبرها ثم حملها فکانت اکثر فان کان المعتبر هو المستاجر لزمه اجره المثل عن الزیاده]
[الشرط الخامس ان تکون المنفعه مباحه]
[الشرط السادس ان تکون المنفعه مقدورا علی تسلیمها]
[الفصل الثالث فی احکامها و فیه مسایل]
[المساله الاولی اذا وجد المستاجر بالعین المستاجره عیبا کان له الفسخ]
[المساله الثانیه اذا تعدی فی العین المستاجره و ان کانت امانه فی یده ضمن قیمتها وقت العدوان]
[المساله الثالثه من تقبل عملا لم یجز ان یقبله غیره بنقیصه]
[المساله الرابعه یجب علی المستاجر سقی الدابه و علفها و لو اهمل ضمن]
[المساله الخامسه اذا افسد الصانع ضمن]
[المساله السادسه من استاجر اجیرا لینفذه فی حوایجه کانت نفقته علی المستاجر]
[المساله السابعه اذا اجر مملوکا له صانعا مثلا فافسد کان ذلک لازما لمولاه فی سعیه]
[المساله الثامنه صاحب الحمام لا یضمن الا ما اودع و فرط فی حفظه او تعدی فیه]
[المساله التاسعه اذا اسقط الاجره بعد تحققها فی الذمه صح]
[المساله العاشره اذا اجر عبده ثم اعتقه لم تبطل الاجاره]
[المساله الحادیه عشره اذا تسلم اجیرا لیعمل له صنعه فهلک لم یضمنه]
[المساله الثانیه عشره اذا دفع سلعه مثلا الی غیره لیعمل له فیها عملا فان کان ممن عادته ان یستاجر لذلک العمل کالغسال و القصار فله اجره مثل عمله]
[المساله الثالثه عشره کل ما یتوقف علیه توفیه المنفعه فعلی الموجر]
[الفصل الرابع فی التنازع و فیه مسایل]
[المساله الاولی اذا تنازعا فی اصل الاجاره فالقول قول المالک]
[المساله الثانیه اذا ادعی الصانع او الملاح او المکاری هلاک المتاع و انکر المالک کلفوا البینه]
[المساله الثالثه لو قطع الخیاط ثوبا قباء مثلا مدعیا الاذن من المالک و قال المالک امرتک بقطعه قمیصا فالقول قول المالک]
o [کتاب الوکاله]
[الفصل الاول فی العقد]
[الفصل الثانی فی متعلق الوکاله]
[اما ما لا تدخله النیابه]
[اما ما تدخله النیابه]
[الفصل الثالث فی الموکل]
[الفصل الرابع فی الوکیل]
[فرع لو قال وکلتک فی قبض حقی من فلان فمات لم یکن له مطالبه الورثه]
[الفصل الخامس فیما به تثبت الوکاله]
[تفریع لو ادعی الوکاله عن غایب مثلا فی قبض ماله من غریم فان انکر الغریم فلا یمین علیه]
[الفصل السادس فی اللواحق و فیه مسایل]
[المساله الاولی الوکیل امین]
[المساله الثانیه اذا کان اذن لوکیله ان یوکل فان وکل عن موکله کانا وکیلین له]
[المساله الثالثه یجب علی الوکیل تسلیم ما فی یده الی الموکل]
[المساله الرابعه کل من فی یده مال لغیره او فی ذمته فله ان یمتنع من التسلیم حتی یشهد صاحب الحق بالقبض]
[المساله الخامسه الوکیل فی الایداع اذا لم یشهد علی الودعی لم یضمن]
[المساله السادسه اذا تعدی الوکیل فی مال الموکل ضمنه]
[المساله السابعه اذا اذن الموکل لوکیله فی بیع ماله من نفسه فباع جاز]
[الفصل السابع فی التنازع و فیه مسایل]
[المساله الاولی اذا اختلفا فی الوکاله فالقول قول المنکر]
[المساله الثانیه اذا اختلفا فی دفع المال الی الموکل فان کانت بجعل کلف البینه لانه مدع]
[المساله الثالثه اذا ادعی الوکیل وقوع التصرف و انکر الموکل مثل ان یقول بعت او قبضت]
[المساله الرابعه اذا اشتری انسان سلعه،و ادعی بعد ذلک انه وکیل لانسان فانکر کان القول قوله مع یمینه]
[المساله الخامسه اذا زوجه امراه فانکر الوکاله و لا بینه کان القول قول الموکل مع یمینه]
[المساله السادسه اذا وکله فی ابتیاع عبد فاشتراه بماه فقال الموکل اشتریته بثمانین فالقول قول الوکیل]
[المساله السابعه اذا اشتری الوکیل لموکله کان البایع بالخیار]
[المساله الثامنه اذا طالب الوکیل فقال الذی علیه الحق لا تستحق المطالبه لم یلتفت الی قوله]
[المساله التاسعه تقبل شهاده الوکیل لموکله فیما لا ولایه له فیه]
[المساله العاشره لو وکله بقبض دینه مثلا من غریم له فاقر الوکیل بالقبض و صدقه الغریم و انکر الموکل فالقول قول الموکل]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت