جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 21 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 21
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 21
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد بیست یکم مباحثی چون احکام جهاد، امر به معروف و نهى از منكر مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عبادات
کلید واژه فرعی :
احکام جهاد ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1483.mediafire.com/w74gchli7zmg/op4dxha3oyl0kdw/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+21.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الاول فی العبادات]
o [کتاب الجهاد]
[الرکن الاول فی من یجب علیه]
[فروع ثلاثه]
[الاول اذا کان علیه دین موجل فلیس لصاحبه منعه]
[الثانی للابوین منعه من الغزو ما لم یتعین علیه]
[الثالث لو تجدد العذر بعد التحام الحرب لم یسقط فرضه]
[و من لواحق هذا الرکن المرابطه]
[الرکن الثانی فی بیان من یجب جهاده و کیفیه الجهاد]
[الطرف الاول فی من یجب جهاده]
[الطرف الثانی فی کیفیه قتال اهل الحرب]
[فرعان]
[الاول المشرک اذا طلب المبارزه و لم یشترط جاز معونه قرنه]
[الثانی لو شرط ان لا یقابله غیر قرنه فاستنجد اصحابه فقد نقض امانه]
[الطرف الثالث فی الذمام]
[اما العاقد]
[اما العباره]
[اما وقته]
[خاتمه فیها فصلان]
[الفصل الاول فی التحکیم]
[الفصل الثانی فی الجعاله]
[تفریع لو کانت الجعاله عینا و فتح البلد علی امان فکانت فی الجمله]
[الطرف الرابع فی الاساری]
[تفریع اذا اسر الزوج البالغ لم ینفسخ النکاح]
[و یلحق بهذا الطرف مسالتان]
[المساله الاولی اذا اسلم الحربی فی دار الحرب حقن دمه و عصم ماله]
[المساله الثانیه اذا اسلم عبد الحربی فی دار الحرب قبل مولاه ملک نفسه]
[الطرف الخامس فی احکام الغنیمه]
[الاول فی اقسام الغنیمه]
[اما ما ینقل]
[فروع]
[الاول اذا باع احد الغانمین غانما شییا او وهبه لم یصح]
[الثانی الاشیاء المباحه فی الاصل کالصیود و الاشجار لا یختص بها احد]
[الثالث لو وجد شیء فی دار الحرب یحتمل ان یکون للمسلمین و لاهل الحرب کالخیمه و السلاح فحکمه حکم اللقطه]
[الرابع اذا کان فی الغنیمه من ینعتق علی بعض الغانمین قیل ینعتق نصیبه]
[اما ما لا ینقل]
[اما النساء و الذراری]
[الثانی فی احکام الارضین]
[خاتمه کل ارض ترک اهلها عمارتها کان للامام علیه السلام تقبیلها ممن یقوم بها]
[الثالث فی قسمه الغنیمه]
[مسایل اربع]
[المساله الاولی المرصد للجهاد لا یملک رزقه من بیت المال]
[المساله الثانیه قیل لیس للاعراب شیء من الغنیمه]
[المساله الثالثه لا یستحق احد سلبا و لا نفلا فی بداه و لا رجعه الا ان یشترطه الامام علیه السلام]
[المساله الرابعه الحربی لا یملک مال المسلم بالاستغنام]
[الرکن الثالث فی احکام اهل الذمه]
[الامر الاول من توخذ منه الجزیه]
[الامر الثانی فی کمیه الجزیه]
[الامر الثالث فی شرایط الذمه]
[الاول قبول الجزیه]
[الثانی ان لا یفعلوا ما ینافی الامان]
[الثالث ان لا یوذوا المسلمین]
[الرابع ان لا یتظاهروا بالمناکیر]
[الخامس ان لا یحدثوا کنیسه و لا یضربوا ناقوسا و لا یطیلوا بناء و یعزرون لو خالفوا]
[السادس ان تجری علیهم احکام المسلمین]
[هاهنا مسایل]
[المساله الاولی اذا خرقوا الذمه فی دار الاسلام کان للامام علیه السلام ردهم الی مامنهم]
[المساله الثانیه اذا اسلم الذمی بعد خرق الذمه قبل الحکم فیه سقط الجمیع]
[المساله الثالثه اذا مات الامام علیه السلام و قد ضرب لما قدره من الجزیه امدا معینا او اشترط الدوام وجب علی القایم بعده امضاء ذلک]
[الامر الرابع فی حکم الابنیه]
[الامر الخامس فی المهادنه]
[فرعان]
[الاول اذا قدمت مسلمه فارتدت لم ترد]
[الثانی لو قدم زوجها و طالب بالمهر فماتت بعد المطالبه دفع الیه مهرها]
[و من لواحق هذا الطرف مسایل]
[المساله الاولی کل ذمی انتقل عن دینه الی دین لا یقر اهله علیه لا یقبل منه]
[المساله الثانیه اذا فعل اهل الذمه ما هو سایغ فی شرعهم و لیس بسایغ فی الاسلام لم یتعرضوا]
[المساله الثالثه اذا اشتری الکافر مصحفا لم یصح البیع]
[المساله الرابعه لو اوصی الذمی ببناء کنیسه او بیعه لم یجز]
[المساله الخامسه یکره للمسلم اجره رم الکنایس و البیع]
[الرکن الرابع فی قتال اهل البغی]
[مسایل]
[المساله الاولی لا یجوز سبی ذراری البغاه و لا تملک نساوهم اجماعا]
[المساله الثانیه لا یجوز تملک شیء من اموالهم]
[المساله الثالثه ما حواه العسکر للمقاتله خاصه یقسم للراجل سهم و للفارس سهمان]
[خاتمه من منع الزکاه لا مستحلا فلیس بمرتد]
o [کتاب الامر بالمعروف و النهی عن المنکر]
[الاول فی تعریف المعروف]
[الثانی فی شروط النهی عن المنکر]
[الاول ان یعلمه معروفا و منکرا لیامن من الغلط]
[الثانی ان یجوز تاثیر انکاره]
[الثالث ان یکون الفاعل له]
[الرابع ان لا یکون فی الانکار مفسده]
[الثالث فی مراتب الانکار]
[الرابع فی المقیم للحد]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت