جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 20 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 20
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 20
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد بیستم دنبالۀ احکام حج است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عبادات
کلید واژه فرعی :
احکام حج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1483.mediafire.com/w74gchli7zmg/op4dxha3oyl0kdw/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+20.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الاول فی العبادات]
o [تتمه کتاب الحج]
[تتمه ثلاثه ارکان]
[تتمه الرکن الثانی فی افعال الحج]
[القول فی الاحکام المتعلقه بمنی بعد العود]
[فی لزوم الشاه لکل لیله بات بغیر منی]
[فی جواز الخروج من منی بعد نصف اللیل]
[فی لزوم الکفاره لو ترک المبیت بمنی]
[فی وجوب الرمی ایام التشریق]
[فی وجوب الترتیب فی الرمی]
[فی وقت الرمی]
[فی عدم جواز الرمی لیلا]
[فیما حصل به الترتیب فی رمی الجمار]
[فی وجوب القضاء غدا لو نسی رمی یوم او ترکه عمدا]
[فی وجوب الرجوع من مکه للرمی اذا نسیه]
[فی حکم من تعمد ترک رمی الجمار]
[فی جواز النیابه فی الرمی]
[فی استحباب ان یقیم الانسان بمنی ایام التشریق]
[فی استحباب ان یرمی الجمره الاولی عن یمینه]
[فی استحباب ان یقف عن یسار الطریق مستقبل القبله ذاکرا لله تعالی]
[فی حکم التکبیر بمنی]
[فی جواز النفر فی الاول للمتقی]
[فی عدم جواز النفر فی الثانی قبل الزوال]
[فی سقوط الرمی فی الیوم الثالث عمن نفر فی الاول]
[فی استحباب قراءه الخطبه للامام]
[فی جواز الانصراف لمن کان قضی مناسکه بمکه]
[مسایل]
[المساله الاولی التضییق علی من احدث و لجا الی الحرم]
[المساله الثانیه فی کراهه منع الحاج من سکنی دور مکه]
[المساله الثالثه فی حکم رفع البناء فوق الکعبه]
[المساله الرابعه لا تحل لقطه الحرم]
[المساله الخامسه اذا ترک الناس زیاره النبی(صلی الله علیه و اله)اجبروا علیها]
[فی استحباب طواف الوداع]
[فی استحباب صلاه ست رکعات بمسجد الخیف]
[فی استحباب التحصیب لمن نفر فی الاخیر]
[فی استحباب دخول الکعبه اذا عاد الی مکه]
[فی استحباب طواف الوداع]
[فی استحباب خروجه من باب الحناطین]
[فی استحباب اشتراه التمر بدرهم و التصدق]
[فی کراهه الحج و العمره علی الابل الجلاله]
[فی استحباب العزم علی العود للحاج]
[فی افضلیه الطواف للمجاور من الصلاه،و للمقیم بالعکس]
[فی کراهه المجاوره بمکه]
[فی استحباب النزول بالمعرس]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی للمدینه حرم]
[المساله الثانیه یستحب زیاره النبی]
[المساله الثالثه استحباب زیاره فاطمه(س)و الایمه(ع)]
[فضل زیاره الایمه الاخر(ع)]
[خاتمه]
[(الرکن الثالث فی اللواحق)]
[المقصد الاول فی الاحصار و الصد]
[فی الفرق بین الحصر و الصد]
[فی المصدود]
[فروع]
[الاول اذا حبس بدین]
[الفرع الثانی عدم جواز التحلل اذا صابر ففات الحج]
[الفرع الثالث جواز التحلل و ان ظن انکشاف العدو]
[الفرع الرابع لو افسد حجه فصد فتحلل جاز]
[الفرع الخامس لو لم یندفع العدو الا بالقتال لم یجب]
[اما المحصر]
[المقصد الثانی فی احکام الصید]
[النظر فیه یستدعی فصولا]
[الفصل الاول الصید قسمان]
[القسم الاول ما لا یتعلق به کفاره]
[القسم الثانی ما یتعلق به الکفاره]
[الضرب الاول ما لکفارته بدل علی الخصوص]
• [الاول النعامه]
• [الثانی بقره الوحش و حمار الوحش]
• [الثالث فی قتل الظبی]
• [الرابع فی کسر بیض النعام]
• [الخامس فی کسر بیض القطا و القبج]
[الضرب الثانی فیما لا بدل له علی الخصوص]
• [القسم الاول الحمام]
• [القسم الثانی فی کل واحد من القطا و الحجل و الدراج حمل]
• [القسم الثالث فی قتل کل واحد من القنفذ و الضب و الیربوع جدی]
• [القسم الرابع کفاره العصفور و القبره و الصعوه]
• [القسم الخامس فی قتل الجراده]
[فروع خمسه]
• [الفرع الاول اذا قتل صیدا معیبا]
• [الفرع الثانی الاعتبار بتقویم الجزاء وقت الاخراج]
• [الفرع الثالث اذا قتل ماخضا مما له مثل]
• [الفرع الرابع اذا اصاب صیدا حاملا فالقت جنینا حیا ثم ماتا]
• [الفرع الخامس اذا قتل المحرم حیوانا و شک فی کونه صیدا]
[الفصل الثانی فی موجبات الضمان]
[الموجب الاول المباشره]
[الموجب الثانی الید]
[الموجب الثالث السبب]
[المساله الاولی من اغلق علی حمام من حمام الحرم]
[المساله الثانیه کفاره تنفیر حمام الحرم]
[المساله الثالثه کفاره رمی الصید اصابه و خطا]
[المساله الرابعه اذا اوقد جماعه نارا فوقع فیها صید]
[المساله الخامسه اذا رمی صیدا فقتله او جرحه]
[المساله السادسه السایق للدابه]
[المساله السابعه اذا امسک المحرم صیدا]
[المساله الثامنه اذا اغری المحرم کلبه بصید]
[المساله التاسعه لو نفر صیدا فهلک بمصادمه شیء]
[المساله العاشره لو وقع الصید فی شبکه]
[المساله الحادیه عشر من دل علی صید من المحرمین فی الحل و الحرم او المحلین فی الحرم فقتل ضمنه]
[الفصل الثالث فی صید الحرم]
[الفصل الرابع فی التوابع]
[المقصد الثالث فی باقی المحظورات]
[و هی سبعه]
[المحظور الاول الاستمتاع بالنساء]
تفریع
فرع
[المحظور الثانی الطیب]
[المحظور الثالث القلم]
[المحظور الرابع لبس المخیط]
[المحظور الخامس حلق الشعر]
[المحظور السادس الجدال]
[المحظور السابع قلع شجر الحرم]
[خاتمه تشتمل علی مسایل]
[المساله الاولی اذا اجتمعت اسباب للکفاره]
[المساله الثانیه اذا کرر السبب الواحد]
[المساله الثالثه کل محرم لبس او اکل عالما عامدا ما لا یحل له]
[المساله الرابعه تسقط الکفاره عن الجاهل و الناسی و المجنون]
o [کتاب العمره]
[فی بیان صوره العمره]
[فی بیان شرایط وجوب العمره]
[فی بیان افعال العمره]
[فی بیان اقسام العمره]
[القسم الاولی متمتع بها تجب علی من لیس من حاضری المسجد الحرام]
[القسم الثانی المفرده تلزم حاضری المسجد الحرام]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت