جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 11 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 11
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 11
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد یازدهم مباحثی چون احکام مبطلات نماز، نماز جمعه، نماز عيد فطر و قربان، نماز آيات مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عبادات
کلید واژه فرعی :
نماز آیات ,
نماز عید فطر ,
نماز عید قربان ,
مبطلات نماز ,
نماز جمعه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1483.mediafire.com/w74gchli7zmg/op4dxha3oyl0kdw/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+11.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الاول فی العبادات]
o [تتمه کتاب الصلاه]
[تتمه الرکن الثانی فی افعال الصلاه]
[خاتمه]
[قواطع الصلاه قسمان]
[احدهما یبطلها عمدا و سهوا]
[الثانی لا یبطلها الا فعله عمدا اختیارا]
[منها وضع الیمین علی الشمال]
[منها الالتفات الی ما ورایه]
[منها الکلام]
[منها القهقهه]
[منها ان یفعل فعلا کثیرا لیس من الصلاه]
[منها البکاء لشیء من امور الدنیا]
[منها تعمد الاکل و الشرب]
[و فی بطلان الصلاه بمقص الشعر للرجل تردد]
[فی کراهه عقص الشعر فی الصلاه للرجل]
[فی کراهه التثاوب فی الصلاه]
[فی کراهه مدافعه البول و الغایط فی الصلاه]
[مسایل اربع]
[المساله الاولی اذا عطس الرجل فی الصلاه استحب له ان یحمد الله]
[المساله الثانیه اذا سلم علیه و هو فی الصلاه]
[المساله الثالثه لا خلاف فی انه یجوز ان یدعو المصلی بکل دعاء]
[المساله الرابعه یجوز قطع الصلاه اضطرارا]
[الرکن الثالث من ارکان الصلاه فی بقیه الصلوات]
[الفصل الاول فی صلاه ظهر یوم الجمعه]
[النظر فی ماهیه صلاه الجمعه،و من تجب علیه و ادابها]
[النظر الاول فی ماهیه صلاه الجمعه]
[فی شرایط صلاه الجمعه]
[الشرط الاول السلطان العادل او من نصبه]
[فی وجوب الجمعه او حرمتها فی زمن الغیبه]
[فی حکم ما لو مات الامام فی اثناء الصلاه]
[فی حکم ما لو احدث الامام فی اثناء الصلاه]
[الشرط الثانی العدد]
[الشرط الثالث الخطبتان]
[الشرط الرابع الجماعه]
[الشرط الخامس ان لا یکون هناک جمعه اخری و بینهما دون ثلاثه امیال]
[النظر الثانی فیمن تجب علیه]
[ فهنا مسایل]
[المساله الاولی من انعتق بعضه لا تجب علیه الجمعه]
[المساله الثانیه من سقطت عنه الجمعه و لم یحضرها یجوز ان یصلی الظهر فی اول وقتها]
[المساله الثالثه اذا زالت الشمس لم یجز السفر]
[المساله الرابعه الاصغاء الی الخطبه هل هو واجب؟فیه تردد]
[المساله الخامسه یعتبر فی امام الجمعه کمال العقل و الایمان و العداله و طهاره المولد و الذکوره]
[المساله السادسه فی وجوب الجمعه علی المسافر الذی نوی الاقامه]
[المساله السابعه الاذان الثالث المسمی بالثانی یوم الجمعه]
[المساله الثامنه یحرم البیع یوم الجمعه بعد الاذان]
[المساله التاسعه فی تفصیل البحث عن المتحیر فی حکم الجمعه]
[المساله العاشره اذا لم یتمکن الماموم من السجود بتمامه مع الامام فی الاولی]
[النظر الثالث فی اداب الجمعه]
[الفصل الثانی فی صلاه العیدین]
[النظر یقع فیها و فی سننها]
[النظر الاول فی شروط صلاه العیدین]
[النظر الثانی فی سنن صلاه العیدین]
[منها الاصحار بها]
[منها تاکد السجود فیها علی الارض]
[منها ان یقول الموذن او غیره الصلاه ثلاثا]
[منها ان یخرج الامام حافیا ماشیا]
[منها ان یطعم قبل خروجه فی الفطر،و بعد عوده فی الاضحی مما یضحی به]
[منها ان یکبر فی عید الفطر و الضحی]
[اما ما یکره]
مسایل خمس
[المساله الاولی التکبیر الزاید هل هو واجب او لا؟]
[المساله الثانیه اذا اتفق عید و جمعه]
[المساله الثالثه الخطبتان فی العیدین بعد الصلاه]
[المساله الرابعه لا ینقل المنبر من الجامع]
[المساله الخامسه اذا طلعت الشمس حرم السفر المفوت للصلاه الواجبه علیه]
[الفصل الثالث فی صلاه الکسوف]
[و الکلام فی سببها و کیفیتها و حکمها]
[الاول فی سببها]
[فی وقت صلاه الکسوف]
[وقت صلاه غیر الکسوف من الایات]
[فی حکم من لم یعلم بالکسوف حتی خرج الوقت]
[الکلام فی غیر الکسوف من الایات مما هو موقت عندهم]
[فی وجوب القضاء مع العلم و التفریط او النسیان]
[الثانی فی کیفیه صلاه الایات]
[الثالث فی احکام صلاه الایات]
[المساله الاولی اذا حصل الکسوف مثلا فی وقت فریضه یومیه حاضره]
[المساله الثانیه اذا اتفق صلاه الکسوف فی وقت نافله اللیل]
[المساله الثالثه جواز صلاه الایات علی ظهر الدابه و عدمه]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت