مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
1- فلسفه اباء کلیسا 2- فلسفه قرون وسطی اولیه مسیحی 3- فلسفه قرون وسطی میانه 4- فلسفه متاخر قرون وسطی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 88
مابعدالطبیعه در قرن دوازدهم: رابطه میان فلسفه، علم و الهیات
نویسنده:
Matthias Lutz-Bachmann, Alexander Fidora, Andreas Niederberger
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فرهنگ های متنی قرون وسطی: عوامل انتقال، ترجمه و دگرگونی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Faith Wallis, Robert Wisnovsky
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
de Gruyter,
چکیده :
ترجمه ماشینی: درک اینکه چگونه فرهنگ های متنی قرون وسطی با میراث دوران باستان (انتقال و ترجمه) درگیر می شوند، بستگی به این دارد که دریافت یک کنش فرهنگی خلاقانه (تحول) است. این مقالات بر مردم، جوامع و مؤسساتی تمرکز می‌کنند که کار انتقال، ترجمه و تبدیل را انجام می‌دادند - «عامل‌ها». موضوع از پزشکی تا نجوم، ادبیات تا جادو را در بر می گیرد، در حالی که زمینه فرهنگی جوامع اسلامی و یهودی و همچنین بیزانس و غرب لاتین را در بر می گیرد. آنچه این مطالعات را متحد می کند توجه آنها به چالش های روش شناختی و مفهومی تفکر در مورد عاملیت است. هر عاملی با یک دستور کار عمل نمی کرد و گاهی اوقات دستور کار بر اساس نیازهای فوری یا ملاحظات مذهبی انجام می شد که در عین اینکه برای بازیگران الزام آور است، اما برای ما مبهم تر است. اینکه می گویند یک متن برای انتقال یا ترجمه «در دسترس» می شود به چه معناست؟ و چرا برخی از متون، پس از انتقال، در محیط جدید خود موفق نمی شوند؟ بنابراین، این مجموعه به یک «بوم‌شناسی» پیچیده‌تر انتقال اشاره می‌کند، که در آن نه تنها افراد و تیم‌های افراد، بلکه فضاهای اجتماعی و فرهنگ‌های محلی نیز به عنوان عوامل خلاقیت فرهنگی عمل می‌کنند.
لوگوس و الهیات عرفانی در آرای فیلون اهل اسکندریه
نویسنده:
David Winston
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Hebrew Union College Pr ,
راه پرفراز و نشیب ابدی به سوی خدا: معرفت، عشق و خلسه در الهیات توماس گالوس
نویسنده:
Coolman, Boyd Taylor
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : دانش، عشق و خلسه در الهیات توماس گالوس اولین مطالعه کامل توماس گالوس (متوفی 1246) را به زبان انگلیسی ارائه می‌کند و نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیری در الهیات متمایز اوست. بوید تیلور کولمن استدلال می‌کند که گالوس دو «وجه بین‌المللی» را در آگاهی انسان متمایز می‌کند، اما هرگز از هم جدا نمی‌کند و به طور صمیمی به هم مرتبط می‌کند: عقلانی و عاطفی، که هر دو شکل‌هایی از شناخت هستند. کولمن نشان می‌دهد که گالوس این دو روش شناختی را به‌صورتی وابسته به هم در کنار یکدیگر می‌پندارد، و اینکه گالوس با تخصیص انسان‌شناختی گالوس از مفهوم سلسله‌مراتبی دیونوسی، ویژگی خاصی به این رابطه متقابل داده است. از آنجا که گالوس روح را بر اساس مدل سلسله مراتب فرشته ای «سلسله مراتبی» می داند، رابطه عقل-عاطفه اساساً توسط پویایی سلسله مراتب دیونوسی اداره می شود که دارای دو خط سیر همزمان است: صعودی و نزولی. دو ویژگی مهم در این زمینه قابل توجه است: در صعود، اولاً پایین‌تر در بالاترین قرار می‌گیرد. در نزول، ثانیاً، بالاتر، با توجه به ماهیت پایین، با پایین تر ارتباط برقرار می کند. وقتی گالوس یک شناخت عاطفی بالاتر و بالاتر از یک شناخت عقلانی در بالاترین نقطه صعود قرار می دهد، بر این اساس، این شکل عاطفی بالاتر هم بر شکل عقلانی پایین ساخته می شود و هم آن را تعالی می بخشد. در همان زمان، این شناخت عاطفی دوباره به روح فرود می‌آید، هم ظرفیت عقلانی مناسب آن را غنی می‌کند و هم حرکت صعودی را در عشق تجدید می‌کند. بنابراین، برای گالوس، در روح سلسله مراتبی، یک متقابل پویا بین عقل و عاطفه پدیدار می‌شود، که او آن را حرکتی «مارپیچی» تعبیر می‌کند، که به وسیله آن روح بی‌وقفه در شناخت و عشق به خدا به فراسوی خود کشیده می‌شود.
پل زدن شکاف قرون وسطایی-مدرن: مضامین قرون وسطایی در دنیای اصلاحات [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
James Muldoon
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بحث در مورد اینکه چه زمانی قرون وسطی به پایان رسید و دوران مدرن آغاز شد، از دیرباز جزء اصلی ادبیات تاریخی بوده است. به منظور پیشبرد این بحث، و روشن کردن مفاهیم رویکرد طولانی مدت به تاریخ اصلاحات، این مجموعه مجموعه ای از مقالات را ارائه می دهد که به شکاف قرون وسطایی-مدرن می پردازد. دربرگیرنده طیف وسیعی از موضوعات - شامل تاریخ حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، الهیاتی و سیاسی - این جلد سوالات اساسی در مورد اینکه ما چگونه تاریخ را در نظر می گیریم، و آنچه مورخان می توانند از همکارانی که در زمینه های دیگر کار می کنند بیاموزند را مطرح می کند. هر لینک آشکار هر مقاله با تمرکز بر مفهوم شکاف قرون وسطایی-مدرن - به ویژه رابطه قرون وسطی و اصلاحات - به بررسی چگونگی برخورد یک قرون وسطایی با موضوع یا موضوع خاصی می پردازد که توجه محققان اصلاح طلب را نیز به خود جلب کرده است. با انجام این کار، بر این واقعیت تأکید می‌کند که هم قرون وسطایی‌ها و هم مدرنیست‌ها اغلب درگیر پر کردن شکاف قرون وسطایی-مدرن هستند، اما تمایل دارند پل‌های موازی بسازند که بین دو نقطه شروع ختم می‌شوند اما لزوماً به هم نمی‌رسند. در نتیجه، این حجم، مفروضات مربوط به دوره‌بندی دقیق تاریخ را به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که یک رویکرد انعطاف‌پذیرتر بینش‌های تاریخی جالبی را به همراه خواهد داشت.
جنگ علیه بدعت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
R. I. Moore (آر. آی. مور)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Belknap Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بین سال‌های 1000 تا 1250، کلیسای کاتولیک با تهدید بدعت با قدرت فزاینده‌ای مقابله کرد. برخی از مهم‌ترین وقایع تاریخ قرون وسطی - جنگ صلیبی کاتار، آزار و اذیت و سوزاندن دسته جمعی بدعت گذاران، تفتیش عقاید پاپی که برای شناسایی و سرکوب عقایدی که از دین واقعی دور شده بودند، ایجاد شد - مربوط به این دوره است. ترس از بدعت در بقیه قرون وسطی و پس از آن جامعه اروپایی را شکل داد و آزار و شکنجه های خشونت آمیز متهمان اثری پاک نشدنی بر جای گذاشت. با این حال، همانطور که R. I. Moore بیان می کند، نسخه ای از این رویدادها که به دست ما رسیده است ممکن است بیشتر تبلیغاتی باشد تا واقعیت تاریخی. گزارش‌های رایج درباره رویدادهای بدعت‌گذار، به ویژه جنگ صلیبی کاتار، از تفتیش‌گران قرن سیزدهم گرفته شده است که جنبش‌های بدعت‌گذار سازمان‌یافته را تهدیدی برای جامعه می‌دانستند. مور که در مورد قابل اعتماد بودن گزارش‌های آن‌ها تردید دارد، به منابع قبلی هم‌زمان بازمی‌گردد، جایی که او یک حقیقت شگفت‌انگیز را می‌آموزد: هیچ مخالفتی منسجم با کاتولیک، خارج از خود کلیسا، وجود نداشت. معلوم می شود که کاتارها ساختی اسطوره ای هستند و تفاوت مذهبی منشأ نبردها علیه اعمال و اعتقادات بدعت آمیز را توضیح نمی دهد. توضیح واقعی تر در درگیری میان نخبگان - اعم از سکولار و مذهبی - نهفته است که از شبح بدعت برای گسترش اقتدار سیاسی و فرهنگی خود و خاموش کردن مخالفت استفاده کردند. روایت مور با تمرکز بر انگیزه‌ها، نگرانی‌ها و علایق کسانی که با بدعت‌گرایی جنگیدند، نشان می‌دهد که بدعت‌گذاران اولیه ممکن است برای ایمان خود مرده باشند، اما به خاطر ایمانشان نبود که به قتل رسیده‌اند.
الهیات اعترافات آگوستین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Rigby, Paul
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press ,
سنت ایده‌های الهی در الهیات عرفانی مسیحی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mark A. McIntosh
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در زمان مدرنیته اولیه، یک اصل گسترده از تفکر مسیحی شروع به از بین رفتن کرده بود. سنت عقاید الهی، این تعلیم که همه موجودات به عنوان جنبه‌هایی از ذهن خدا، وجودی ابدی دارند، در طیف وسیعی از آموزه‌های مرکزی مسیحیت عمل کرده است و به متفکران مسیحی و معلمان عرفانی ظرفیت الهیاتی قدرتمندی را ارائه می‌دهد: برای روشن کردن زمینه تثلیثی همه. مخلوقات، و تجدید حقیقت الهی همه مخلوقات از طریق تفکر انسان. قبلاً در زمان افلاطونیان میانه، مُثُل افلاطون به عنوان ایده هایی در ذهن خدا تفسیر شده بود. با این حال، این تنها آغاز دگرگونی ایده های الهی بود، زیرا اعتقاد مسیحیان به خدا به عنوان تثلیث و تجسم کلام، سنت ایده های الهی را با چابکی مفهومی قابل توجهی آغشته کرد. تعلیم اندیشه های الهی به متکلمان عرفانی این امکان را می داد که حضور پنهان خداوند را در همه مخلوقات تصور کنند و قدرت حقیقت هر مخلوقی در خداوند را برای تکمیل پویایی کامل دعوت هر مخلوقی درک کنند. سنت ایده‌های الهی در الهیات عرفانی مسیحی، نقش برجسته سنت اندیشه‌های الهی را در تعلیم شارحان اصلی آن زنده می‌کند، و همچنین نشان می‌دهد که چگونه ایده‌های الهی می‌توانند به‌طور سازنده الهیات و معنویت مسیحی امروز را آگاه کنند. به‌ویژه در عصر بحران‌های جهانی، که حقیقت محیط طبیعی، بی‌عدالتی نژادی، و سلامت عمومی برای اهداف سیاسی انکار و مورد مناقشه قرار می‌گیرد، سنت اندیشه‌های الهی به متفکران معاصر بینشی خلاقانه و متفکرانه می‌دهد که به حقیقت عمیق احترام می‌گذارد. همه موجودات و به دنبال اصلاح و تحقق آنهاست.
از «حلقه آلکوین» تا «مکتب اکسر»: منطق، الهیات و فلسفه در قرون وسطای اولیه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Marenbon
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مطالعه اولین گزارش مدرن از توسعه فلسفه در دوران رنسانس کارولینژی است. دکتر مارنبون استدلال می‌کند که در اواخر قرن هشتم، الاهیات‌دانان با اشتیاقشان برای منطق هدایت شدند تا پرسش‌های واقعاً فلسفی را برای خود مطرح کنند. مضامین اصلی فلسفه قرن نهم - جوهر، مقولات ارسطویی، مسئله جهانی ها - این بود که متفکران را در سراسر قرون وسطی به خود مشغول کند. از این رو، نخستین دوره فلسفه قرون وسطی، دوره شکل گیری بود. این اثر مبتنی بر مطالعه تازه منابع دست‌نویس است. اندیشه‌های دانشمندانی چون آلکوین، کاندیدوس، فردگیسوس، راترامنوس کوربی، جان اسکاتوس اریوجنا و هیریک اوسر به تفصیل بررسی و با منابع آنها مقایسه شده است. و شواهد گوناگونی برای روشن کردن محیطی که این متفکران در آن شکوفا شده‌اند استفاده می‌شود. نسخه‌های انتقادی کامل بدنه مهمی از مطالب فلسفی قرون وسطی، که بسیاری از آن‌ها قبلاً منتشر نشده بودند، گنجانده شده‌اند.
پنج راه: اثبات وجود خدا توسط سنت توماس آکویناس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Anthony Kenny (آنتونی کنی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: فیلسوفان و متکلمینی که هنوز اعتقاد به خدا را نیازمند توجیه عقلانی می‌دانند، اغلب استدلال‌های آکویناس را مانند توجیه ارائه می‌کنند. این کتاب مطالعه سیستماتیک پنج راه است که توسط آن توماس آکویناس در "Summa Theologiae" گفت که وجود خدا را می توان اثبات کرد. استدلال ها به صورت انتقادی ارزیابی می شوند تا نشان دهند چه چیزی را ایجاد می کنند و چه چیزی را نمی توانند ایجاد کنند.
  • تعداد رکورد ها : 88