مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
ارزش سودمندی(فلسفه اخلاق) (وابسته) سود (وابسته)(فلسفه اخلاق) سودگرایی (جان استوارت میل) سودگرایی آرمانی سودگرایی الهیاتی سودگرایی ایجابی سودگرایی ترجیحی سودگرایی جدید سودگرایی دو سطحی (وابسته)(فلسفه اخلاق) سودگرایی سر جمع سودگرایی سکولار سودگرایی سلبی سودگرایی سنتی (فلسفه اخلاق) سودگرایی عمل نگر سودگرایی غیر مستقیم سودگرایی قاعده نگر سودگرایی لذت گرا سودگرایی مستقیم(فلسفه اخلاق) سودگرایی میانگین
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
سودگرایی: موافق و مخالف [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
J. J. C. Smart, Bernard Williams
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دو مقاله در مورد فایده گرایی، نوشته شده از دیدگاه های مخالف، توسط جی جی سی اسمارت و برنارد ویلیامز. در بخش اول کتاب پروفسور اسمارت از نسخه مدرن و پیچیده ای از سودگرایی کلاسیک حمایت می کند. او می‌کوشد تا توضیحی منسجم و قانع‌کننده از این دکترین ارائه دهد که درستی و نادرستی اعمال را صرفاً بر اساس پیامدهای آنها و به‌ویژه پیامدهای آن برای مجموع سعادت انسان تعیین می‌کند. این نسخه تجدید نظر شده مقاله معروف پروفسور اسمارت «طرح کلی یک سیستم اخلاق سودمندی» است که برای اولین بار در سال 1961 منتشر شد، اما مدتها دست نیافتنی بود. در بخش دوم، برنارد ویلیامز نقدی پایدار و شدید از مفروضات، استدلال‌ها و آرمان‌های سودگرایانه ارائه می‌کند. او نظریه کنش را ناکافی می‌داند، و استدلال می‌کند که فایده‌گرایی نمی‌تواند در سطحی جدی با مشکلات واقعی فلسفه اخلاقی و سیاسی درگیر شود، و نمی‌تواند مفاهیمی مانند صداقت، یا حتی خود خوشبختی انسان را معنا کند. هر دو نویسنده در مورد اهمیت فایده گرایی توافق دارند: این نظریه به تعدادی از مناقشات فلسفی مختلف می پردازد و گزارشی سیستماتیک از مسائل اخلاقی اخلاقی را با یک موضع اخلاقی متمایز و ماهوی ترکیب می کند. بنابراین، فلسفه است، یا شامل فلسفه در هر دو معنای سنتی و محدودتر، حرفه ای کلمه، و یک موضوع کلیدی (اغلب اولین مبحث) در دوره های مقدماتی فلسفه است. این کتاب همچنین باید مورد توجه اقتصاددانان رفاه، دانشمندان علوم سیاسی و نظریه پردازان تصمیم باشد.
مبانی معرفت‌ شناختی عدالت اجتماعی با تأکید بر قرآن کریم
نویسنده:
کاظم سیدباقری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مبانی معرفت‌شناختی در مکاتب فکری، نقش بنیادینی بازی می‌کنند و غالباً تفاوت میان اندیشه‌ها و نظریه‌ها برخاسته از آن مبانی می‌باشد و لذا پردازش آنها امری بایسته است. هدف این نوشتار جست‌وجوی مبانی معرفت‌شناختی عدالت اجتماعی، با تأکید بر قرآن کریم است. در فرضیه بر این امر تأکید شده است که از منظر ادبیات و منطق قرآن کریم، مبانی معرفت‌شناختی عدالت اجتماعی را می‌توان در مواردی چون غایت‌گرایی عادلانه، امکان شناخت پیشینی ـ عقلی عدالت، حکم ذاتی عقل در فهم عدل، تأیید فهم عقلی، عقلایی و فطری انسان‌ها از عدالت رصد کرد و در کنار آنها شریعت نیز یکی از منابع فهم عدالت به شمار می‌آید. این امر با روش تحلیلی- توصیفی، ارجاع به منطق و ادبیات قرآن کریم و بهره از دلیل عقل انجام شده است.
صفحات :
از صفحه 111 تا 134
  • تعداد رکورد ها : 2