جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هنرهای نمایشی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
تاثیر و حضور شاهنامه در برخی از هنرهای ایرانی
نویسنده:
تقوی علی, رادفر ابوالقاسم
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
شاهنامه فردوسی
,
خوشنویسی
,
تذهیب
,
کاشیکاری
,
هنرهای ایرانی
,
شاهنامه نگاری
,
هنرهای نمایشی
چکیده :
شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی با گذشت هزار سال از سرایش آن، همواره در شئون مختلف زندگی ایرانیان و دیگر مردم آگاه و نیک سرشت جهان حضور داشته است. دامنه تاثیرپذیری از شاهنامه تنها به حوزه ادبیات و خلق آثار ادبی و ترجمه همه یا قسمتی از آن به زبان های زنده دنیا محدود نیست بلکه در طول سالیان پس از سرایش شاهنامه، هنرمندان ایرانی همواره متاثر از آن، به خلق زیباترین آثار همت گماشته اند. در واقع، از همان سده های آغازین خلق این حماسه ملی، اشعار، داستان ها و شخصیت های آن به صورت های گوناگون در فرهنگ و هنر ایران تاثیرگذار بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 13
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوربرت الیاس بنیان گذار جامعه شناسی فرایند
نویسنده:
اکبر مجدالدین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
فرد و جامعه
,
نوربرت الیاس
,
جامعه شناسی فرآیند
کلیدواژههای فرعی :
روابط انسانی ,
جنگ جهانی اول ,
جامعه ایران ,
شبکه های اجتماعی ,
اوقات فراغت ,
زندگی اجتماعی ,
جهانی شدن (جهانی سازی) ,
تحولات اجتماعی ,
جنگ جهانی دوم ,
جامعه اروپا (EC) ,
هنرهای نمایشی ,
جامعه شناسی ساخت گرا ,
فرآیند متمدن شدن ,
انقلاب اسلامی ,
جنگ خروسها ,
آرایش اجتماعی ,
حرکت های اجتماعی ,
قدرت متحرک جامعه ,
تکوین اجتماعی ,
تکوین روانی ,
آلمان ستیزی ,
نظریه تجددگرای دموکراتیک ,
حقیقت درونی ,
چالش بلفاست ,
چکیده :
نوربرت الیاس با تاکید بر ضرورت توجه به نسبی بودن تاثیر عوامل مختلف در صورت بندی ها و فرایند های اجتماعی و نیز توجه به صیرورت تاریخی آنها پایه های "جامعه شناسی آرایشی" یا به تعبیری دیگر از خود او، "جامعه شناسی فرایند" را مستحکم ساخته است. در واقع هنر اصلی الیاس ایجاد سنتز یا ترکیبی مناسب از آثار کنت، دورکیم و وبر است. او بر آن است که آدمیان را باید در تعامل و وابستگی متقابل به یکدیگر مورد شناسایی قرار داد. زندگی انسانها وابسته به آرایش های مختلفی است که روابط آنها با یکدیگر، آن را شکل می دهد. این آرایشها مدام در حال تغییرند و در جریان این تغییر، با شیوه های متنوعی نظم پیدا می کنند. بنابراین برای شناخت صحیح و دقیق رویدادهای اجتماعی باید فرایند و ماهیت آرایش های موجود را به خوبی درک کنیم او زندگی اجتماعی را به یک بازی تشبیه می کند که هر یک از حرکتهای بازی کنان فقط با شناخت آرایش تیمی و حرکتهای قبلی امکان پذیر خواهد بود. پس مفهوم آرایش ناظر بر شبکه های متداخل و به هم پیوسته ای است که کنش افراد را به یکدیگر می پیوندد و آنان را هم به انجام کارهایی قادر می سازد و هم از انجام کارهایی باز می دارد. حتی گروه های متخاصم نیز با یکدیگر روابط و در نتیجه بر یکدیگر تاثیرات متقابلی دارند. محور این آرایش های متغیر، نوعی تعادل قدرت متحرک است که گاه به این سو و گاه به آن سو می رود. قدرت عامل توانایی بخش و در عین حال، محدود کننده ای است که بر روابط انسانی حاکم است. به نظر می رسد که آشنایی با مبانی، ساختار و ساز و کارهای جامعه شناسی آرایشی گذشته از جنبه نظری آن، می تواند ما را در شناخت ماهیت آرایشهای اجتماعی موجود و تحولات گوناگون و پرشتاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه سالهای اخیر به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز آینده مدد دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نگارههای نجومی در کتب خطی ایران، پس از اسلام (قرن 7 تا 14)
نویسنده:
الهام عاشوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نگاره
,
نگارگری
,
هنرهای نمایشی
,
قرن چهاردهم
,
اخترشناسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
قرن هفتم هجری قمری
,
هنر و علوم انسانی
,
کتاب خطی
,
نگاره های نجومی
,
کتب خطی
,
ارزش بصری
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی نگارههای نجومی و کتب خطی ایران، پس از (قرن7 تا 13 هـ. ق) با توجه به تمهیدات عناصر بصری پرداخته و جمع آوری اطلاعات آن به شیوه کتابخانهای صورت گرفته است. هدف این پژوهش بررسی بازتاب هنر در علم نجوم و جستجوی آثار به جای مانده در این زمینه و تحلیل این تصاویر از دیدگاه بصری میباشد. در بخش چهارم این پژوهش 65 مورد نمونه تصویر از کتب خطی به گونهای انتخاب شده که از همه انواع نگارهها در آن موجود باشد و سپس مورد تحلیل بصری قرار گرفته است. در این تحلیل، سعی بر آن بوده که گروههای مختلفی ازنظر ویژگیهای بصری آثار، مشخص گردد و به صورت گروهی مورد بررسی قرار گیرد. شیوه بازنمایی در نمونههای انتخابی وابسته به مکتبی که کتاب درآن تصویر شده و موضوع کتابها با یکدیگر متفاوت است.نتایج به دست آمده در این پژوهش حاکیست، که علم نجوم در تمام اعصار مورد توجه بوده و از آن برای پیشگویی و طالعبینی استفاده میشده که تصاویر آن سرشار از رنگ هستند و هم چنین جنبهی دیگر این علم که مربوط به رصد ستارگان و موقعیت آنان در آسمان است وبیشتر مربوط به منجمین و عالمان به این علوم بوده است و به صورت تک نگاره با حداقل رنگ تصویرشدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی زیباییشناسی رنگ طلایی در معراجنامه میرحیدر، موضوع عملی: تصویرسازی داستان آفرینش زروان
نویسنده:
آرشین آگشته
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آفرینش (اِبداع)
,
زیبایی شناسی
,
تصویرسازی
,
فیلسوف
,
هنرهای نمایشی
,
آیین زروان (ادیان آریایی ایران باستان)
,
هنر و علوم انسانی
,
طلایی (رنگ)
,
معراج نامه میرحیدر.
,
رنگ زرد
,
معراجنامه میرحیدر (کتاب)
,
زروان (ایزد زردشتی)
چکیده :
این تحقیق تلاشی است درجهت دستیابی به برخی مفاهیم و معانی کلیدی که در ورای رنگ طلایی موجود است. مفاهیمی که اساس فلسفه و زیباییشناسی یک تمدن و قلمرو را شکل میدهد. زیبایی شناسی اصطلاحی است که در برابر اصلاح Aesthetic به کار میبریم. هر چند از زمان به کارگیری استتیک به معنای جدید دیرزمانی نمیگذرد و نمیتوان آن را به عنوان ویژگی هنر سنتی به شمار آورد و به هنر سنتی تعمیم داد، لیکن باید توجه داشت که زیبایی و توجه به زیبایی موضوعی جدید نیست و در نظر هنروران و اندیشمندان سنتی نیز زیبایی از اهمیتی وافر برخوردار است. در این تحقیق با نگاهی گذرا به موضوع زیبایی و شناخت زیبایی در دو نگرش غربی و شرقی به سراغ جایگاه زیباشناختی رنگ طلایی در معراجنامه میرحیدر رفتهایم و این اثر باشکوه را در پرتو معانی خود معراج به عنوان واقعهی بسیار مهم در جهان اسلام و مراتب معنوی و ملکوتیای که پیامبر(ص) از آن خبر داده است و نیز نگرش خاص اندیشمندان مسلمان درباره نور و زیبایی و شاخصهی مهم هنر سنتی یعنی رمزپردازی بررسی نمودهایم. طلا به عنوان نماد نور و تجسد آن در نگرش کیمیاگرانهی هنروران مسلمان بیانگر مراتبی از سلسله مراتب وجود است که جز با بهکارگیری آن در این تصاویر با عنصر دیگری قابل تصویرکردن نیست.عنوان این تحقیق، بررسی زیباییشناسی رنگ طلایی در معراجنامه میرحیدر میباشد. و اصلیترین سوال فرضی آن این بوده است که آیا میتوان با نگرش زیباشناسانهی غربی به تحلیل و بررسی رنگ طلایی پرداخت؟روش تحقیق در این رساله به صورت کتابخانهای انجام شده و همچنین در بخشهایی از آن از برخی منابع اینترنتی استفاده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه و تحلیل نقوش و کتیبههای مسجد جامع قروه، بازسازی و کاربری گرافیکی آن؛ پروژه عملی: طراحی وبسایت مسجد جامع قروه
نویسنده:
اسدالله اجاقلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تزیینات معماری
,
بازسازی
,
معماری اسلامی
,
هنرهای نمایشی
,
قروه
,
خط کوفی
,
مسجد جامع
,
سلجوقیان
,
هنر و علوم انسانی
,
گرافیک
,
طراحی گرافیک
,
زنجان (استان)
,
طراحی وب
,
سده های اولیه اسلام
,
کتیبه های کوفی
,
نقش های شمسه
,
گره های خط کوفی
,
کتیبه (سنگنبشته)
,
گرههای خطی
,
نقشنمای تاریخی
چکیده :
در مورد معماری مساجد دوره پس از اسلام بخصوص سدههای اولیه، تحقیقات نسبتاً جامعی صورت گرفته و ویژگیساختمانی این بناها از نظر نوع پلان، مصالح بهکار رفته، و بهطور کل ویژگیهای معماری بنا در دورههای مختلف مورد مطالعه و بررسی مستشرقین و محققین داخلی قرار گرفته است. در این میان مطالعه تزئینات بنا، بازشناخت و رهیافت به چگونگی خلق آنها و ویژگیهای تجسمی و بصری آن کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است، حال آنكه مبحث تزئین در معماری بناهای اسلامی همچون خود معماری اهمیت داشته و به جد دنبال شده و مبانی نظری و تئوریهای بسیاری را در خود نهفته است.در این تحقیق تلاش میشود با تأکید بر آرایههای تزئینی مسجد جامع قروه ویژگیهای تزئینی مساجد اولیه دوره اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. مسجد جامع قروه از بناهای اولیه دوره اسلامی است این بنا دارای دو کتیبه گچی با خط نسخ و یک کتیبه رنگی به خط کوفی است، هر کتیبه دارای تزئینات خاص خود است که در این میان کتیبه کوفی از ارزش هنری بالایی برخوردار بوده و نوع خط و نقشهای گره زیبایی خاصی به آن بخشیده است. سایر نقشهای تزئینی این بنا شامل نقشهای هندسی و گیاهی در زمینه کتیبهها، نقشهای شمسه و تزئینات آجری میباشد.با بررسی و مطالعه نقشها میتوان علاوه بر مرمت، بازسازی و حفظ این نقشها به مبانی تجسمی و زیباییشناسی آن نیز پی برد. بیشک دسترسی طراحان گرافیک به این نقشها و آشنایی هنرمندان با زیباییهای گرافیکی این آثار میتواند آنان را با وجوه جدید هنرهای اسلامی آشنا ساخته و طراحان گرافیک را به کاربرد این آثار ترغیب نماید. در واقع مهمترین انگیزه نگارنده در این تحقیق پررنگتر ساختن وجوه گرافیکی و تزئینی این بنا است که سعی شده است بوسیله بازسازی نقشها و کتیبهها و بررسی بصری آنها تا حدی به این امر کمک شود. در حین مطالعة تزئینات این بنا مشاهده میگردد که بخشهایی از تزئینات آن با نقشهای کتیبهای بناهای اطراف همچون مسجد جامع قزوین، مسجد جامع قلابر و گنبد سلطانیه تشابهات گاهاً نزدیکی دارند مثلاً مقایسة تزئینات کتیبهای این بنا با مسجد جامع قزوین نشان میدهد که هر دو از یک شیوه کاری و زیبایی شناسی واحدی تبعیت میکنند بدین ترتیب بهنظر میرسد این تشابهات بتواند زمان اجرای تزئینات این بنا را تا حدود زیادی مشخص نماید.مهمترین هدف در این تحقیق همانا نگاه گرافیکی به آرایهها جهت كشف روابط بصري و اصول تزئيني آن است، همچنين تلاش شد تا با طراحی و بارگذاری وب سایت تخصصی این بنا، تزئینات و نقشهای وابسته آن به نحو شایستهای به علاقمندان و پژوهشگران عزیز معرفی گردد. مسجد جامع قروه از بناهای اولیه دوره اسلامی است. این بنا دارای دو کتیبه گچی با خط نسخ و یک کتیبه رنگی به خط کوفی است، هر کتیبه دارای تزئینات خاص خود است که در این میان کتیبه کوفی از ارزش هنری بالایی برخوردار بوده و نوع خط و نقشهای گره زیبایی خاصی به آن بخشیده است. سایر نقشهای تزئینی این بنا شامل نقشهای هندسی و گیاهی در زمینه کتیبهها، نقشهای شمسه و تزئینات آجری میباشد.مهمترین هدف تحقیق همانا نگاه گرافیکی به آرایهها جهت کشف روابط بصری و اصول تزئینی آن است. بی شک با بررسی و مطالعه نقشها میتوان علاوه بر مرمت، بازسازی و حفظ این نقشها به مبانی تجسمی و زیباییشناسی آن نیز پی برد. بیشک دسترسی طراحان گرافیک به این نقشها و آشنایی هنرمندان با زیباییهای گرافیکی این آثار میتواند آنان را با وجوه جدید هنرهای اسلامی آشنا ساخته و طراحان گرافیک را به کاربرد این آثار ترغیب نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه مایک لی در سینمای انگلیس؛ عنوان بخش عملی: از ماه بعد
نویسنده:
احمد افشاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انگلستان
,
سینما
,
ادبیات داستانی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
هستیشناسی
,
هنرهای نمایشی
,
هنر و علوم انسانی
,
سینمای انگلستان
,
تیوری مولف
,
مایک لی
,
لی، مایک
چکیده :
در این پروژه در بخش اول به بررسی سینمای انگلیس پرداخته ایم تا خواستگاه فیلم های مایک لی در این سینما را مشخص نماییم. در این بخش به بررسی سینمای واقع گرای انگلیسی، سینمای آزاد انگلیس و فیلمسازانی که در این فضا پرورش یافتند می پردازیم و نسبت سینمای مایک لی را با سینمای انگلیس تعیین می کنیم. سپس به بررسی سینمای مولف می پردازیم و این سنت انتقادی را تشریح کرده و اصول اساسی آن را برمی شماریم. در بخش های بعدی به بررسی مستقیم سینمای مایک لی به عنوان یک مولف می پردازیم و درون مایه های سینمای مایک لی و شمایل های خاص او را که از دیگر فیلمسازان متمایزاش می کند مشخص می نماییم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریچارد فورمن و «تئاتر هستیشناسانه - تشنجآفرین» – پروژه عملی: کارگردانی نمایش «سم»
نویسنده:
پویان پیوسته
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستیشناسی
,
هنرهای نمایشی
,
سبکشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هیستری
,
تیاتر آوانگارد آمریکا
,
تئاتر آوانگارد
,
فورمن، ریچارد
چکیده :
ریچارد فورمن از کارگردانان دهه 06 مییلادی تئیا تر آوانگیارد آ مریکیا محسیو میی شیود کیهمنتقدان او را از بزرگترین کارگردانان می دانند. فورمن به عنوان کارگردان، نمایش نامیه نیوی،، طیراصحنه و بازیگر برای ایجاد تئاتر نوین خودش و فاصیله گیرفتن از تئیاتر سینتی زمانی ه، تئیاتر هسیتیشناسانه-تشنج آفرین را تأسی، کرد. این تئاتر در جستجوی شیوههای نوینی از اجرای نمایش، بسیتهبه تحولات سیاسی و اجتماعی جهان، در روزگار بعد از جنگ جهانیدوم است. نوآوریهای او در زمینهنمایشنامهنویسی، کارگردانی و طراحیصحنه او را به هنرمندی باارزش در تئاتر مبدل ساخته است.این پایان نامه در چهار فصل تنظیم شده است، در فصل اول مباحث نظری تئاتر فورمن، مفهوم"هستی شناسی" و " تشنج آفرین" و زمینه پیدایش این گروه مورد بررسی قرار میگیرد. سپ، روندفعالیتهای فورمن به عنوان طرا -کارگردان، ارتباط کارگردانی با طراحیی صیحنه و چگی ونگی اجیرایدکور از دل ایدههای کارگردان در فصل دوم توضیح داده میشود. فصل سوم به جایگاه میتن، ارتبیاطمتن مکتو با کارگردانی میپردازد و در فصل چهارم به نحوه تمرین با بازیگران، نقش تماشیاگران درتئاتر تشنج آفرین و مدیریت کارگردان در ایجاد ارتباط اثر و مخاطب، مورد بحث قرار میگیرد.با بررسیهای صورت گرفته از روند اجراهای نمایشی فورمن، شناخت کامل او از تئیاتر مرسیومزمانه، آشنایی او با هنرهای مختلف و استفاده هنرمندانه از آنها در تئاتر، بیرای ابیداش شییوه اجرایییبدیع، مشخص میشود. او هنرمندیست که تئاتر پیش از خیود و ن یازهیای مخاطبیان در دوره خیود راخو میشناسد. به همین دلیل کارگردانی صاحب سبک و موثر در هنر آوانگارد تئاتر جهان به حسامیآید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پایاننامه نظری: بررسی رویکردهای فمینیستی در سه اثر فدریکو گارسیا لورکا پایاننامه عملی: نگارش فیلمنامه «همیشه پیش از آنکه فکر کنی اتفاق میافتد»
نویسنده:
نوا رضوانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنر
,
نقد ادبی
,
نیچه
,
نگرش دینی
,
فلسفه اجتماعی
,
نقش زنان
,
هنرهای نمایشی
,
ancient greek philosophy
,
role of women
,
feminism
,
religious attitudes
,
social philosophy
,
فلسفه یونان باستان
,
دفاع از حقوق زنان
,
literary criticism
,
فریدریش ویلهلم
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کاربرد زیباییشناسی ذهنی " کانت " در نمایشنامه "جشن تولد" اثر هارولد پینتر به عنوان عین مدعی زیبایی؛ نمایشنامه حادثه
نویسنده:
خشایار حضرتی وند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی شناسی
,
نمایشنامه
,
هنرهای نمایشی
,
جشن
,
فلسفه هنر
,
کانت ، امانویل
,
هنر و علوم انسانی
,
پینتر، هرولد
,
جشن تولد (نمایشنامه)
چکیده :
به کاربردن نظریه ی ذهنی "کانت" در زیبایی شناسی، برای بررسی یک اثر هنری به عنوان عین مدعی زیبایی، موانع بسیاری دارد. از جمله روشن نبودن ذهنیت و عینیت در تعریف زیبایی و هنر. در این تحقیق سعی برآن است این موانع از سر راه برداشته شود. به این منظور ابتدا تعاریف کانت از امر زیبا بر اساس لحظات چهارگانه در تعریف امر زیبا مرور می شود.سپس اعتبار دستگاه زیبایی شناسی کانت در نظریات برجسته ی تاریخ زیبایی شناسی و فلسفه ی هنر مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن مکانیزم قوای شناسایی انسانی برای ارائه ی داوری ذوقی در شکلی استعاری مدل سازی می شود و مفاهیمی چون دیالکتیک ذوق – شناخت معرفی می گردد.دستگاه شناخت شناسانه ی به دست آمده با یاری از تشابه ساختار بازی و هنر در دیدگاه "هانس گئورگ گادامر" سه کیفیت عینی برای تعریف امر زیبا بر مبنای اصول ذهنی زیبایی شناسی کانت به دست خواهد داد. که دو قابلیت آن از وجه سلبی و یک قابلیت از وجه ایجابی است. با پیش فرض زیبایی به عنوان خاصیت جوهری هنر وبا بهره گیری از این نظام استنتاج شده، تلاش می شود که به اشکالات اساسی ای که نظریه ی معاصر هنر به زیبایی شناسی فلسفی وارد می داند، پاسخ داده شود. با این ابزار و به عنوان نمونه به بررسی ویژگی هایی از نمایشنامه ی"جشن تولد" اثر "هارولد پینتر" پرداخته می شود که آن را به عنوان عین واجد زیبایی مستحق صدور حکم ذوقی می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قصّهی حضرت موسی (علیه السلام) در قاب هنر هفتم
نویسنده:
فاطمه باباعلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
روایت
,
شخصیت پردازی
,
معارف اسلامی
,
هنرهای نمایشی
,
قَصص ( قرآن )
,
هنر و علوم انسانی
,
موسی، پیامبر یهود
,
فیلم سینمایی
,
اقتباس سینمایی
چکیده :
قصّه های قرآن ازجنبههای مختلف تاریخی،محتوایی، تربیتی وغیره بررسی شدهاند، امّابه جنبههای هنری ومسائل مربوط به شیوههای اقتباس از این داستان ها و تحلیل اشکالات عدیده در آن، کمتر توجه شده است.در این پژوهشقصّه ی حضرت موسی(علیه السلام) از جهت تکرار و فراوانی آیات، موضوعات متعدد و محتوای غنیقابل اهمیت دانسته شده و با عنوان قصّه ی حضرت موسی (علیه السلام)در قاب هنر هفتم و با تکیه بر منابع تفسیری و روایی و هنری وسینمایی، تجلّی یافته است و با روش تحلیلی تطبیقی، در جهت هدف اصلی یعنی آگاهی از وجوه هنری و بصریقصّه، قدم برداشته، تا ما را در مسیر اقتباسات بعدی، از افتادن در ورطه خطا و سردر گمی مصون بدارد.نتایج حاصله آن است که در این اقتباس گرویدن به دین امری درون جوش و ایمانی نیستو تنها شکوه وفر بیرونی است که آن را عظمت می بخشد و بدون رفتن به عمق موضوعات، صحنه ها براساس هدف نه صرفاً دینی گزینش شده و توانسته با تقویت بخش سینمایی، بخش محتوا را تا حدی زیر فشار خود له کند، حذف و اضافه تعمدی مانند حذف نافرمانی بنی اسرائیل یا اضافه کردن شخصیت دروغین، در بافتی محکم از نظر سینما، سازندگان توانسته اند با بهره گیری از جعلیات و سند سازی برای آن، به شکلی چشمگیر فیلم ده فرمان را به سینما ببرند.با توجه به موقعیتقصّه ی حضرت موسی(علیه السلام)در ادبیات روایی و تفاوت آن باقصّه های دیگر و تأکید برواقعی بودن به تصریح خود قرآن، به زبان هنری و تصویری آیات نگاه ویژه شده استو ضمن بیان ویژگی های هنری، نمایشی و تصاویر بدیع مربوط بهقصّه، به راهکارهایی دست یافته ایماز قبیل نوع داستان سرایی همراه با ایجاد اشتیاق در مخاطب، بحث زمان و عقب و جلو رفتن برخی رویدادها همراه با فضاسازی هنرمندانه مانند کیفیت خانه سازی بنی اسرائیل، توجه به عناصری همچون شخصیت و پر رنگ کردن صفت غالب مانند امین بودن موسی یا تکبّر فرعون، استفاده از الفاظی که نشانگر قطعیت یا جدیت یا تردی و غیره است، مسأله رویت و سخن گفتن خداوند و شکافته شدن دریا با بهره گیری از زبان گویای تصویر، استفاده از داستانک هایی مانند ماجرای قارون و مومن آل فرعون و غیره، همه وهمه یارای کسانی خواهد بود که بخواهند در مسیر مهم اقتباس ازقصّه ی حضرت موسی (علیه السلام) و دیگر قصص قرآنی قدم های مفید و تاثیر گذار بردارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید