جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
اسلام شیعی و تصوف: دیدگاه‌های کلاسیک و دیدگاه‌های مدرن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(ماتیو تریر)Denis Hermann; Mathieu Terrier(دنیس هرمان)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
I. B. Tauris & Company,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب با ارائه دیدگاه‌های جدیدی در رابطه بین شیعه و صوفیه در دوران مدرن و پیش از مدرن، تقابل فرضی این دو سنت باطنی در اسلام را با بررسی آنچه می‌توان «تصوف شیعی» و «صوفی‌محور» نامید، به چالش می‌کشد. تشیع» در مقاطع مختلف تاریخ. این فصول بر اساس تحقیقات جدید در مطالعات متنی و همچنین کار میدانی از مناطق جغرافیایی وسیعی از جمله شبه قاره هند، آناتولی و ایران است. دربرگیرنده یک دوره طولانی از قرون اولیه پس از مغول، در سراسر دوران صفویه (906-1134/1501-1722) و پس از آن، نه تنها به حوزه علمای دین، بلکه به اقشار مختلف جامعه نیز توجه دارد. بخش اول این جلد به تنوع گفتمان درباره تصوف در میان «علمای» شیعه در دوره صفویه و در طول آن می‌پردازد. بخش دوم به تاریخ اجتماعی و فکری محبوب ترین فرقه صوفی شیعی در ایران، نعمت اللهیه می پردازد. بخش سوم به بررسی رابطه تشیع و تصوف در سنت‌های ادبی علوی بکتاشی و صوفی خاکساریه می‌پردازد. این کتاب با مشارکت دانشمندان برجسته در مطالعات تشیع و تصوف، اولین کتابی است که تأثیرات و ارتباطات متقابل بین تشیع و تصوف را آشکار می کند، که تاکنون کمی مورد بررسی قرار گرفته است.
آیا در مکتب اسلام عناوین و مناصب قطب، مرشد، درویش،‌وجود دارد یا آنها را صوفیان ابداع کرده‌اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ بايد گفت كه در قرن اول اسلام اثري از گرايشهاي صوفي‌گري در محيط اسلامي ديده نمي‌شد ولي از قرن دوم كه اسلام گسترش زيادي پيدا كرد به دنبال آن علوم و تمدنهاي بيگانه از طريق ترجمه به محيط‌هاي اسلامي راه يافت، و مترجمين كه خود داراي گرايشهاي خاصي بیشتر ...
صوفیه برای مراحل کمال به این روایت استناد می کنند که پیامبر اسلام _صلی الله علیه و آله و سلم _ فرمود: «الشریعة اقوالی و الطریقة افعالی و الحقیقة احوالی» بنابراین شریعت، طریقت و حقیقت مورد تأیید اسلام است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مکتب تصوف در اواخر قرن دوم و اوائل قرن سوم قمري در ابتداء با پديدار شدن بعضي افراد به تبعيت و پيروي از فرهنگ رائج بين ترسايان، بودائيان و افلاطونيان جديد در سرزمين عراق، خراسان و آفريقا به عنوان صوفي و پشمينه پوش ظهور نموده و سپس به صورت يک مکتب جديد بیشتر ...
چرا صوفیه بر خلاف فتوای فقهای اسلامی که بلند کردن سبیل را حرام می دانند سبیل های خود را بلند می کنند مگر آن ها مکتب فقهی جداگانه ای دارند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه صوفي يا تصوف بنابر اظهر احتمالات از واژه صوف به معناي پشم گرفته شده و از لغات مستحدثه معناي پشمينه پوشي است، صوفي را از آن جهت صوفي ناميده اند که لباس پشمينه مي پوشيدند.[1] تصوف بزرگترين آفت و بدعت ديني بود که در اواخر قرن دوم و اوايل قرن سوم پد بیشتر ...
اگر تصوّف مخالف شیعه است چرا علمای شیعه، بر علیه آنها کتابی ننوشته‌اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ترديدي نيست كه تصوّف ريشه‌هاي غيراسلامي دارد و از خارج وارد جامعه اسلامي شده[1] و منشأ آن مسيحيّت، آداب و افكار هندي ماني[2] و فلسفه يونان مخصوصاً نوافلاطوني مي‌باشد.[3] و از اصول واقعي اسلام منحرف است. بنابراين فقهاي عظيم‌الشأن شيعه با پيروي از اهل بیشتر ...
اگر برخی از صوفیه که ادعای تشیع می‌کنند راست می‌گویند چرا اقطاب سنی دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آنجايي كه تصوف از خارج وارد جامعه اسلامي شده و منشأ آن، رهبانيت مسيحيت، افكار و آداب هندي،‌ ايراني و فلسفه يونان و مخصوصاً نوافلاطوني[1]مي‌باشد و ريشه‌هاي آن غالبا غيراسلامي است. و از اصول واقعي اسلام منحرف مي‌باشد. لذا در هيچ يك از مذاهب اسلامي، بیشتر ...
آیا شعر «پس به هر دوری ولیّی قائم است تا قیامت آزمایش دائم است» دلالت بر جدائی تشیع از تصوف نمی‌کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين شعري است كه محمود شبستري در گلشن راز و با كمي تفاوت مولانا جلال‌الدين بلخي در مثنوي سروده‌اند. و شعر دوم آن در گلشن راز چنين است: «دست زن در دامن هر كو ولي است خواه از نسل عمر و خواه از علي است»[1] و در بیشتر ...
اگر تشیع عبارت است از قبول ولایت پس مترادف با تصوف است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مقام جواب اين سؤال مسئله از جهات متعددي قابل طرح است. جهت اول اينكه كلمه تشيع و تصوف از حيث لفظ و معني هيچ سنخيتي با هم ندارند. چون تشيع كه از ماده شيعه به معناي پيرو، فرقه، و طوع گرفته شده است و تصوف به هر معناي كه باشد و بهترين اقوال در معناي تص بیشتر ...
آیا صوفیگری با اسلام سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
منابع مهم خارجي تصوف، عبارت است از: مسيحيت، رهبانيت، افكار و آداب هندي، و بودايي، ايراني و فلسفه يونان مخصوصاً نو افلاطوني. مي توان گفت كه تصوف اسلامي بيشتر از خارج به جهان اسلام راه يافته است و ريشه هاي آن كاملا غير اسلامي و از اصول واقعي اسلام منحر بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 13