دکتر فنایی اشکوری در این گفتار به شناخت خدا از راه شهود و تجربۀ عرفانی میپردازد. ایشان شهود را به صورت سلبی تعریف میکند: معرفت غیرحسی و غیر عقلی. خودآگاهی ام
... مکان، بلکه وقوع این نوع از معرفت را ثابت میکند؛ همه انسانها به خودشان آگاه هستند و این معرفت نه حسی است و نه عقلی بلکه شهودی است. افزون بر اینکه از آیات و روایات نیز میتوان بدست آرود که برخی از انبیاء و اولیاء یک نوع معرفت شهودی به خداوند دارند؛ یک نوع رویت برای آنها ثابت میشود که البته این رویت حسی نیست. در ادامه دکتر فنایی چند تفاوت بین معرفت شهودی و غیرشهود برمیشمرد: معرفت شهودی بیواسطه است برخلاف معرفت غیرشهودی، معرفت شهودی نیاز به طهارت قلب دارد برخلاف معرفت غیرشهودی، معرفت شهودی شخصی و غیر قابل انتقال است اما معرفت حصولی ممکن است عمومی باشد. خداوند سه نوع تجلی دارد که افراد به اندازه سعه وجودی خود از آن بهره مند میشوند. این سه نوع تجلی توحید افعالی، توحید صفاتی و توحید ذاتی است. در نهایت بیان میشود که غیرعارفان و کسانی که معرفت شهودی به خداوند نداشتهاند میتوانند با استفاده از گزارشهایی که از شهود خداوند دریافت کردهاند، یک استدلال شهود بنیاد بسازند.
بیشتر