جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نفی خواطر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
مفهومشناسی زیارت در ادبیات عرفانی [همایش بینالمللی الهیات زیارت]
سخنران:
قربان ولیئی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
عرفان اسلامى
,
ادبیات عرفانی
,
شهود عرفانی
,
الهیات زیارت
,
عرفان و زیارت
,
زیارت انسان کامل
,
زیارت آفاقی
,
زیارت انفسی
کلیدواژههای فرعی :
ِذکر ,
جوع ,
نفی خواطر ,
سلوک ,
عُزلت ,
صَمت ,
همت عارفانه ,
همت عطار ,
خود سازی ,
ریاضت ,
مقام آینه گی ,
خودآگاهی (معرفت نفس) ,
مراقبه (عرفان) ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
ذکر دائم ,
فواید جوع عارفانه ,
صمت از دیدگاه عرفا ,
معرفت نفس ,
زیارت اولیاء ,
زیارت قبور اولیاء ,
سَهَر ,
چکیده :
دکتر ولیئی مطالب خود را این چنین آغاز کردند: بحث ما حول جایگاه زیارت در ادبیات عرفانی خواهد بود. برای ورود به بحث می باید شناخت اجمالی نسبت به عرفان، ادبیات عرفانی و مقوله زیارت پیدا کنیم. تعاریف متعددی از عرفان ارائه شده است که هیچ یک از این تعاریف جامع نبوده و بیشتر بر حسب ذوق و طبع محققین ارائه شده است. در واقع میتوان گفت عرفان بینش واقعیت وحدانی هستی است که در ابتدا به نحو مجمل و بسیط وجود دارد و طی فرآیندی انفسی بهنام سیروسلوک بسط و تفصیل پیدا میکند. منظور از واقعیت وحدانی هستی، وجود حضرت حق است که فی الجمله برای همه آدمیان وجود دارد. چنین تعریف از عرفان هم در فرهنگ فارسی موجود است و هم در آثار عرفانپژوهان غربی مانند ویلیام جمیز، رودلف اتو، والتر ترنس استیس، واین پرودفوت و... از آن دفاع شده است. عرفان تجربه دیدن وحدانیت هستی است که در آثار غربی به این تجربه، تجربه عرفانی - Mystical experiences – گفته میشود. دو نوع تجربه عرفانی توسط عرفا و عرفانپژوهان معرفی شده است که به عنوان تجربه عرفانی آفاقی و تجربه عرفانی انفسی از آن یاد میشود. نتیجه تجربه عرفانی آفاقی برای عارف این است که هرچه که در جهان میبیند حضرت حق است که نمونههای متعددی در ادبیات فارسی دارد. در تجربه عرفانی انفسی، عارف یا تجربهگر، نگاه بیرونی ندارد بلکه نگاهی به دورن خود دارد و شهود در خود دارد و هرگاه به خود مینگرد حضرت حق را درمییابد که نمونههای این نوع تجربه در ادبیات عرفانی ما فروانی کمتری دارد. دکتر ولیئی در ادامه نشست افزودند که تجربه عرفانی دارای ویژگیهای متعددی است. معرفت بخشی یکی از ممیزههای تجارب عرفانی است که منجر به شناخت و معرفت نسبت به هستی میگردد. ویژگی دیگر تجارب عرفانی، گذرا بودن است. همچنین تجارب عرفانی عمدتا بیان ناپذیر هستند و از نظر ویلیام جیمز اگر تجربهای قابل بیان بود اصلا نمیتوان بر آن نام تجربه عرفانی نهاد. انفعالی بودن از دیگر ممیزههای تجربه عرفانی است به بیان بهتر برای کسب تجارب عرفانی، دستورالعملهای مشخص و برنامه مدون و دقیقی مورد نیاز نیست. در مورد خصیصه انفعالی بودن تجارب عرفانی باید توجه کرد که میتوان زمینههای تجربه عرفانی را فراهم نمود، اما لحظهی وقوع تجربه عرفانی از منظر عارفان عنایت است و نوری است که خداوند در دل هرکس که بخواهد قرار میدهد. در ادبیات عرفانی از این مسئله به عنوان جذوه یا عنایت بیعلت یاد میشود. مجموعه اعمال جوارحی و جوانحی اعمال سلوکی را تشکیل میدهند. صرف تقید به این اعمال موجب وصال و تجربه عرفانی نخواهد بود اما همه واصلان و عارفان از زمره کسانی بودند که این اعمال و مقدمات را طی کردهاند. در ادبیات عرفانی ما این اعمال مشخص است و در بسیاری از ابیات به آنها اشاره شده است به عنوان نمونه شاه قاسم انوار برای کسب تجربه عرفانی در بیتی پنج ریاضت عمده و اصلی را ذکر میکند: صمت و جوع و سَهَر و ازلت و ذکری به دوام / ناتمامان جهان را کند این پنج تمام البته وجود پیر – شیخ، استاد – از مقدمات مهم در کسب تجارب عرفانی است. در واقع میتوان گفت عنصر وجود پیر و استاد مهمترین مقدمه در حصول به تجارب عرفانی است. کلمه زیارت در عرفان در همین مرحله ظهور پیدا میکند. ریشه معنایی و وجه تسمیه زیارت در ادبیات عرب در جایی است که شخص با روی آوردن توام با محبت و توجه باطنی به چیزی از امور دیگر رویگردان میشود که در ادبیات فارسی زیارت به معنی نوع خاصی از دیدار ترجمه شده است. از نظر عرفا مصداق کامل زیارت، زیارت شخص کامل است که در مجموعه آموزههای عرفانی ما مهمترین رکن سلوک دیدار اهل معنا و کاملان حی و زنده است. بالاترین مرحله زیارت، زیارت خداوند است. در جهان هستی خداوند از طریق صورتها قابل رؤیت است. این صورتها دارای مراتبی است، ازاینرو عرفا به زیارت شخص کامل که آیینه خدانماست و همچنین زیارت مشاهد و مزار انبیاء و اولیاء میروند. سازوکار تعالی افراد در زیارت نکتهای است که باید به آن توجه شود. زیارت در شرایع به معنی جابهجایی فیزیکی است که یک فرآیند آفاقی است. در مشی عرفانی علاوه بر این جابهجایی فیزیکی، سیر باطنی نیز وجود دارد و عارف باید در این مسیر به این فهم برسد که (( آنچه که هست در نهاد خود توست)). ازاینرو کارکرد اصلی زیارت انسانهای کامل در معرفت نفس است. از منظر عرفا نهایت سلوک، دیدن فرا من – دیدار با خود – است. غرض از زیارت انسان برین، دیدار با خویشتن است که در دفتر پنجم مثنوی به این مسئله اشاره شده است. از منظر عرفا، در مواجه با انسانهای کامل چه آنان که دارای وصف حیاتاند و چه آنانی که دارای وصف مماتاند، انسان به معرفت خویشتن میرسد. زیرا آن انسانهای کامل نفسی ندارند و مانند آیینهای هستند که نفس افراد را به آنها نشان میدهند. زیارت نیز در نظر عرفا در جهت تحصیل همین معنا است. دکتر ولیئی در انتهای نشست عنوان کردند که سازوکار تعالی در زیارت، خودشناسی است. خودشناسی شرط اصلی حرکت است. زیارت، هیجان لازم برای سلوک به انسان میبخشد که به تعبیر مولوی (( دیدن ایشان شما را کیمیاست )). در واقع سالک با زیارت مشاهد مشرفه و کاملان، نیروی لازم – همت – جهت پیمایش طریق معرفت را کسب میکند. مراقبه از مهمترین ارکان سلوکی است که به معنی پاسداشت باطن و ظاهر میباشد. مقوله زیارت با مراقبه ارتباط وسیعی دارد، به طوری که میتوان گفت یکی از راههای تقویت مراقبه زیارت است، زیرا وقتی فرد در شعاع وجودی این بزرگان قرار میگیرد نفی خواطری از او شکل میگیرد و فراغ خیال و آسایشی برای او حاصل میشود که هسته اولیه مراقبه را شکل میدهد. پایان نشست به پرسش و پاسخ گذشت و مهمترین نکاتی که در بخش پرسش و پاسخ به آن اشاره شد ازاین قراراند : در ادبیات عرفانی ما و آثار عرفانی مکررا اشاره شده است که غایت زیارت، حتی حج، زیارت انسان کامل است. زیارت یک عمل سلوکی جامع است. دین دارای سه ساحت باورها و اندیشهها، کنشها و کردارها، عواطف و احساسات میباشد که مقوله زیارت همه این ساحتها را دربر میگیرد. مطابق با ساحتهای مختلف آدمی، زیارت نیز دارای مراتب است و نمیتوان گفت که عارفان به زیارت ظاهری و اعمال زیارت بیتفاوت بودهاند. در اشعار و متون ادبی ما بالاترین و پایینترین سطح زیارت از زیارت جسمانی تا زیارت خویشتن مورد توجه قرار گرفته است. عالَم، عالَم تدرج است و برای شناخت انسان کامل و رسیدن به معرفت تام باید مرحله به مرحله مراحل سلوک را طی کرد. ازاینرو عارف برای وصال به مراتب عالیه کمال میبایست مرحله زیارت ظاهری را پشت سر گذاشته باشد. باید توجه کرد که آیینهای تشرفی هویت آفاقی دارند. (تهیه کننده: محمد پاینده)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکارهای نفی خواطر در آیات و روایات
نویسنده:
محمد همدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفی خواطر
کلیدواژههای فرعی :
خواطر حقانی ,
چکیده :
خواطر آن افکاری است که بر قلب عارض میشود و گاهی ناپسند است و به شر دعوت میکند و گاهی پسندیده است و به خیر دعوت کند و به اقسام ربانی، ملکی، نفسانی و شیطانی تقسیم میشود. همچنین عواملی مانند شیطان، صفات اکتسابی فرد و محیط، در ایجاد نوع این خطورات مؤثر است. خواطر منفی به دلیل ترغیب انسان به افکار، اعتقادات و رفتار ناپسند، از موانع بزرگ سعادت بشر در دنیا و آخرت است. اهمیت و ضرورت نفی خواطر از جهات گوناگون شایان گفتوگوست؛ ازجمله اینکه نداشتن خواطر در انسان موجب آرامش روانی خواهد شد چراکه وقتی ذهن انسان پیوسته درگیر مسائل گوناگون نباشد و به گونه ای تربیت شده باشد که بتواند خود را از ورود افکار و خواطر ناخواسته حفظ کند آرام میشود و نتیجۀ این آرامش در اعمال عبادی مانند نماز به صورت توجه در نماز و حتی مسائل دنیایی او مانند تمرکز درمطالعه بروز خواهد کرد. افزون براین برخی از عرفا خواطر را از موانع مهم سلوک میدانند که اهمیت رفع آن و ضرورت دانستن راهکارهای رهایی از آن برای طالبان تقرب به خدا و سالکان کوی دوست پوشیده نیست. در این نوشتار به بیان و تحلیل راهکارهای موجود در آیات و روایات پرداخته شده و پس از تبیین مفاهیمی چون خواطر و انواع آن، نفیخواطر و وسوسه؛ راهکارهای درمانی دفع و رفع خطورات منفی، ارائه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه و نقش «خواطر» در سیر و سلوک در سنّت اول عرفانی
نویسنده:
احسان رئیسی؛ بهاره سادات مهاجری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواطر
,
سیر و سلوک
,
نفی خواطر
,
خواطر حقانی
,
سنت اول عرفانی
,
سیر و سلوک عرفانی
,
واردات عرفانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خواطر و نفی خواطر
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ــ خواطر، آن افکار پراکنده ی دنیوی است که مورد رضایت خداوند نیست . ــ خواطر از القائات شیطانی است که ذهن را علیه عقاید حقه سوق می دهد مانند؛ "شریک قائل شدن برای خداوند" یا "شک در عصمت". ــ این خطورات شیطانی ، سایر افکار بد و ناپسند که آدمی را آزار می
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفی خواطر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفی خواطر از منظر وحی، عقل، عرفان
نویسنده:
نويسنده: علی قنبریان ؛ مقدمه:جلیل الماسی؛ مقدمه: سیدناصر حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران - تهران: صبا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفی خواطر
شابک (isbn):
978-600-6034-35-5
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفی خواطر به وسیلهی معرفت نفس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دل و ذهن انسان هیچگاه خالی از فکر و خیال نیست، دل از این جهت مانند حوضی است که آب از اطراف و از نهرهای متعدد بر آن جاری است؛ یا مانند نشانه و علامتی است که در تمرین تیراندازی، تیرها از جهات مختلف بر او زده میشود، یا مانند آیینهای است که هزاران فرد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفی خواطر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و چرایی نفی خواطر در عرفان اسلامی
نویسنده:
قربان ولیئی محمدآبادی، حوریه هاشمی کوچکسرایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلوک عرفانی
,
نفی خواطر
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
عزلت و خلوت ,
خواطر ,
عدالت و ملکه ,
محبت ,
اهل بیت(ع) ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
خواطر حقانی ,
خواطر شیطانی ,
فلسفه وجودی شیطان ,
ملکه ,
انابه ,
ذکر ,
مراقبه ,
طهارت باطن ,
پیر (عرفان) ,
سالک ,
فنا ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
مقام محبت ,
درجات کمال ,
قلب مومن ,
خواطر نفسانی ,
اقسام خواطر ,
علائق دنیوی ,
توجه به نفس ,
دل سپردن به شیخ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
یکی از عناصر بنیادین سلوک در عرفان اسلامی نفی خواطر است که به معنای پاکسازی ضمیر و ذهن از هر گونه اندیشه ها، واردات و صورت هاست. نفی خواطر از آموزه هایی است که سالک از ابتدای سیر سلوکی خویش تا آخرین منازه آن- که فنای فی الله است- ملزم به کوشش برای تحقق آن خواهد بود و تنها در صورت تحقق کامل نفی خواطر و تخلیه باطن است که وجود سالک شایسته پذیرش انوار و تجلیات الهی، و سزاوار رسیدن به منزه جانان خواهد شد. با درک نقش اساسی نفی خواطر در طریقت عرفانی، این مقاله در پی آن است که چرایی و چگونگی این مفهوم را بررسی کند و افزون بر ارائه روش هایی برای تحقق آن، ضمن بیان اجمالی ارتباط نفی خواطر با دیگر عناصر سلوکی، ثمرات و نتایجی را که نفی خواطر در مسیر رسیدن به مقصود به بار می آورد، تبیین نماید. از آنجا که لازمه پرداختن به نفی خواطر، شناخت ماهیت و انواع خواطر، و روش تشخیص آنها است، پیش از ورود به بحث، این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفي خواطر شيطاني
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انسانها بطور طبیعی گرایش به محسوسات دارند ؛ چرا که اوّلین یافته های ادراکی آنها محسوساتند و معقولات در اثر رشد وجودی در وجود انسان رخ نشان داده و در سایه ممارست و تمرین گسترش و غلبه می یابند. بنا بر این تنها راه عقلی شدن و فرامادّی اندیشیدن این است ک
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفی خواطر
,
شبهات متفرقه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کنترل خیال و نفی خواطر در اسلام
نویسنده:
شیرجعفری، قاسم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
کلیدواژههای اصلی :
نفی خواطر
چکیده :
---
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید