جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
راه های معرفت
>
تعقل(معرفت شناسی)
>
تحلیل عقلی((تصوری و تصدیقی)، قسیم ترکیب عقلی و تقسیم ذهنی)
>
استدلال((اصطلاح وابسته)، قسیم تحلیل خارجی و تحلیل ذهنی و خارجی)
>
مبادی استدلال((اصطلاح وابسته)، قسیم دور و مصادره به مطلوب)
>
مسلمات (معتقدات و ماخوذات)
>
معتقدات
>
الواجب قبولها
>
بدیهیات ثانویه
>
مجربات
>
استقراء (اصطلاح وابسته)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
شرح السلم في المنطق للأخضري
نویسنده:
عبدالرحيم فرج الجندي
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
الفاظ
,
استقراء (اصطلاح وابسته)
,
Ideas تصورات - معانی - مفاهیم - صور ذهنی - مثل (مجتبوی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریة المعرفة: المدخل إلى العلم و الفلسفة و الالهيات
نویسنده:
حسن مکی عاملی؛ محاضرات الاستاذ الشیخ جعفر السبحانی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مرکز العالمی للدراسات الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معیار حقیقت
,
16. کلام عقلی
,
شناخت
,
مسایل جدید معرفت شناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
دین و معرفت شناسی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب فلسفه اسلامی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
الهام(افعال الهی) ,
علم تفصیلی ,
برهان نظم ,
تجرد نفس ناطقه ,
وحی ,
رؤیای صادق ,
نظریه تکامل انواع ,
شکاکیت دینی ,
مادی دیالکتیکی ,
تطور دیالکتیکی ,
برهان امکان ,
برهان صدیقین ,
مقولات عشر ,
علم اکتسابی (مقابل علم الهامی) ,
مقام الهام ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
علم اجمالی((منشا علم تفصیلی)، مقابل علم تفصیلی) ,
علم بدیهی((تصوری و تصدیقی اولی و غیر اولی)، مقابل علم نظری) ,
علم حقیقی(مقابل علم اعتباری) ,
علم اعتباری(مقابل علم حقیقی) ,
بدیهیات اولیه ,
استقراء (اصطلاح وابسته) ,
وجود ذهنی ,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته) ,
شبهات کلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
کد کنگره:
BBR 55 /ع85 س2
چکیده :
«نظرية المعرفة»، در موضوع علم به زبان عربى براى تبيين جايگاه معرفت در بين علوم اسلامى و همين طور نظر اسلام در مورد معرفت در سال 1410 قمرى توسط آيت اللّه سبحانى تدريس شده كه توسط جناب آقاى شيخ حسن مكى عاملى به رشته تحرير درآمده است. بحث معرفت از مسائل جديدى است كه اخيرا در جهان غرب بصورت مبسوط بدان پرداخت شده و دانشمندان مختلفى راجع به آن اقدام به نظريه پردازى كرده اند. مباحث مطرح شده در مورد معرفت در غرب تا جايى پيش رفته كه تقريبا مى شود گفت به صورت رشته خاص و مدونى درآمده است. كتاب حاضر در دوازده فصل طراحى شده است كه در آنها به تعريف معرفت، اقسام معرفت، ادوات معرفت، مراحل معرفت، ملاك معرفت، حدود معرفت، تجرد معرفت و شرائط آن پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت استقرا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David C. Stove (دیوید سی. استو)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
استقرا
,
فلسفه منطق
,
استقراء (اصطلاح وابسته)
,
احتمال منطقی
,
استنتاج استقرایی
,
Deduction Logic منطق قیاسی (مجتبوی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: نویسنده با نوشتن بر توجیه برخی استنتاجهای استقرایی، پیشنهاد میکند که گاهی استقراء موجه است و استدلالهایی برای اثبات خلاف آن متقن نیستند. در بخش اول، مسئله توجیه استقراء را بررسی می کند، به تلاش هایی برای اثبات موجه بودن آن می پردازد و به انتقادات وارده به این ادله پاسخ می دهد. در بخش دوم به مباحثی چون منطق صوری، منطق قیاسی، نظریه احتمال منطقی و احتمال و حقیقت می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة العلم : الصلة بین العلم و الفلسفة
نویسنده:
فيليپ فرانك؛ مترجم: علی علی ناصف
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: المؤسسة العربية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
رابطه سببیت و مسببیت ,
موضوع مابعدالطبیعه ,
اغراض مابعدالطبیعه ,
فلسفه (خاص) ,
علیت ,
استقراء (اصطلاح وابسته) ,
تاریخ فلسفه ,
غایت مابعدالطبیعه ,
اثبات حرکت در مجردات در روایات ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استقراء و قیاس در علوم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Friedrich Stadler (auth.), Friedrich Stadler (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
استقرا و قیاس
,
استقرا
,
قیاس
,
فلسفه علم
,
استقراء
,
قیاس
,
استقراء (اصطلاح وابسته)
,
Déduction قیاس - استنتاج (فروغی)
,
Induction استقراء (فروغی)
,
Deduction قیاس - استنتاج (مجتبوی)
,
Induction استقراء (مجتبوی)
,
induction استقراء (فولادوند)
چکیده :
ترجمه ماشینی: مقالات این جلد به روشهای استنتاجی اصلی میپردازد که میتوان برای انواع مختلف شواهد تجربی به کار برد. هدف این مشارکتها - همراه با نظرات انتقادی - توسط محققان مشهور در زمینه فلسفه علم، رفع تقابل سنتی بین استقراءگرایان و قیاسگرایان است. آنها روش های مختلف تبیین و توجیه در علوم را در زمینه های مختلف و با اهداف متفاوت بررسی می کنند. این جلد شامل مطالبی در مورد روش های علوم، به ویژه در مورد استقراء، استنتاج، ربایش، قوانین، احتمال و تبیین است، از منطق، ریاضیات، طبیعی تا علوم اجتماعی. آنها یک ارزیابی مجدد کثرت گرایانه بسیار موضوعی از رویه ها و استدلال روش شناختی و بنیادی ارائه می دهند، به عنوان مثال. با تمرکز بر بیزی و هوش مصنوعی. آنها دومین کنفرانس بین المللی در وین با موضوع "استقرا و استنتاج در علوم" را به عنوان بخشی از شبکه علمی "دیدگاه های تاریخی و معاصر فلسفه علم در اروپا" که توسط بنیاد علمی اروپا (ESF) تامین می شود، مستند می کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب راهنمای تاریخ منطق جلد 10: منطق استقرایی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Dov M. Gabbay, Stephan Hartmann, John Woods
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پارادوکس تایید
,
استقراء (اصطلاح وابسته)
,
منطق استقرایی
,
هیوم و منطق استقرایی
,
منطق احتمال رایشنباخ
,
نظریه یادگری آماری
,
نظریه یادگیری صوری
,
منطق استقرائی و روانشناسی تجربی
,
بیز گرایی سوبژکتیو
,
روش فرضی - قیاسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه اسلامی
مدرس:
سید حمید طالب زاده
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درسگفتار / سخنرانی فلسفه اسلامی
,
درسگفتار فلسفه اسلامی
,
درسگفتار فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
وجود و ماهیت ,
مسائل علم ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه اسلامی ,
قیاس ,
استقراء ,
قیاس ,
استقراء (اصطلاح وابسته) ,
اصول موضوعه ,
اشتراک معنوی ,
عرضی ذاتی و غیرذاتی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الرد على المنطقيين
نویسنده:
ابن تيمية
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ابن تیمیه
,
منطق
,
کتب اندیشه سلفی
,
عقاید ابن تیمیه
,
کتب رد منطق و فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اصطلاحنامه منطق ,
الفاظ ,
دلالات ,
عرض ذاتی(منطق) ,
عرض عام(منطق) ,
عرض غریب(منطق) ,
عرض عام(منطق) ,
عقل(منطق) ,
قیاس ,
قیاس استثنائی ,
قیاس اقترانی ,
قیاس استثنائی منفصل ,
برهان ( صناعت ) ,
برهان ان (منطق) ,
استقرای ناقص ,
تصور(مقابل تصدیق) ,
استقراء (اصطلاح وابسته) ,
چکیده :
ابن تیمیه دین اسلام را دین فطرت میخواند و عقل را موافق و مطابق نقل میشمارد و حتی احکام عقل را مأخوذ از قرآن و احکام شرع میداند. بدیهی است که چنین کسی باید با علوم عقلی مستقل مخالف باشد و با حکما و فلاسفه که درباره خداشناسی و کلام، عقایدی مستقل اظهار داشتهاند، مخالفت کند. البته او نظر فلاسفه طبیعی و ریاضی را در حوزه مخصوص طبیعت و ریاضیات قبول دارد، اما به هیچ وجه درباره الهیات و احکام و اخلاق و سرنوشت انسان، برای ایشان حق اظهارنظر قائل نیست. او دین اسلام را مطابق آیه ۳۰ از سوره روم، دین فطرت میخواند: فَاَقِمْ وَجْهَکَ لِلدّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللّهِ فَطَرَ النّاسَ عَلَیها.... او با این اعتقاد منکر فلسفه و منطق است و مخصوصاً منطق را که منطقیان آن را راه کسب حقایق و روش درست اندیشه میشمارند، سخت منکر است و عقیده دارد که منطق ارسطویی راه به حقیقت نمیبرد و بر خلاف آنچه ادعا میشود، راه درست تفکر و دوری از خطای اندیشه هم نیست. او در این دو کتاب تألیف کرده است که مهمترین آن دو کتاب الرد عی المنطقیین نام دارد و ظاهراً همان است که نصیحة اهل الایمان فی الرد علی منطق الیونان نیز نامیده میشود، و سیوطی گفته است که در ۲۰ «کراسه» است و آن را خلاصه کرده و جهد القریحة فی تجرید النصیحة نام نهاده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرس و تقرب به صدق در علم: قرابت میان ذهن و طبیعت
نویسنده:
حسن امیری آرا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود خدا
,
فلسفه علم
,
علم و دین (فلسفه دین)
,
قرابت میان ذهن و طبیعت (فلسفه علم)
,
نظریه خود اصلاح گری (فلسفه علم)
کلیدواژههای فرعی :
تقرب به صدق (فلسفه علم) ,
استقراء ,
استقراء (اصطلاح وابسته) ,
استنتاج قیاسی- فرضی (فلسفه علم) ,
روش خوداصلاحگر (فلسفه علم) ,
نظریات پیشرفت بر اساس صدق (فلسفه علم) ,
نظریه صدق آنی (فلسفه علم) ,
چالرز سندرس پرس و روش های استنباطی (فلسفه علم) ,
حقیقت علمی، روان شناختی و روش شناختی ,
مدل استنباطی تحقیق (فلسفه علم) ,
استنتاج آماری (فلسفه علم) ,
استنتاج ضرورری (فلسفه علم) ,
توجیه قرابت میان ذهن و طبیعت (فلسفه علم) ,
فرض وجود سازگاری طبیعی (فلسفه علم) ,
چکیده :
بر اساس نظریة خوداصلاحگری در بحث پیشرفت علم، علم از روشی استفاده میکند که با بهکارگیری درست آن، میتوان در گزارهها و باورهای علمی جرح و تعدیل انجام داد و در نتیجة این روش خوداصلاحگر تقرب باورهای علمی به صدق روزبهروز بیشتر خواهد شد. چالرز ساندرس پرس، فیلسوف شهیر آمریکایی، یکی از مدافعان مشهور این دیدگاه است. او برای این روش خوداصلاحگر ساختاری سهمرحلهای قائل است: استنتاج قیاسی- فرضی، استنتاج و استقراء. در این مقاله سعی دارم پس از توضیح این ساختار سهمرحلهای و نیز انتقادهای وارد بر آن، با توجه به آثار پرس، دربارة توجیه این ساختار بحث کنم. در توجیه این ساختار نقش فرض قرابت میان ذهن و طبیعت مشخص و جایگاه فرض وجود خداوند و نیز سازگاری طبیعی ذهن با طبیعت در توجیه این قرابت نیز بحث و بررسی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی ویژگی های تجربه و استقراء در فلسفه ابن سینا و پوپر
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق سینوی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه بوعلی
,
فلسفه علم
,
مجربات
,
استقراء (اصطلاح وابسته)
,
تجربه (اصطلاح وابسته)
,
ابطال پذیری(اصطلاح وابسته)
,
فلسفه تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
اصل علیت ,
قاعده اتفاقی ,
ابطال پذیری پوپر ,
الاتفاقی لایکون دائمیاً و لا اکثریاً (اصطلاح وابسته) ,
برهان خفی در استقراء ,
کاربرد استقرا ,
تفاوت تجربه و استقرا ,
ابطال پذیری تجربی ,
الاتفاق لایکون دائمیا و لا اکثریا ,
اصل شباهت ,
یقیین تجربی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
استقراء و تجربه از مسائل مهم فلسفه علم در جهان معاصر است که در فلسفه ابن سینا و پوپر همواره مورد توجه بوده است. ابن سینا با استناد به مواردی چون اخذ ذاتی، قاعده اتفاقی و قیاس خفی، تلاش نمود تا تجربه را از استقراء جدا کند و برای آن یقین و کلیت مشروط خاصی را لحاظ کند؛ ضمن اینکه تقسیم او از استقراء به تام و ناقص نیز اهمیت خاص خود را دارد. پوپر با نظر به مشکل عدم امکان استنباطات کلی در استقراء، تلاش نمود با طرح اصل انتقال و نشان دادن همسانی نگرش منطقی و روانشناسی گری، مشکل استقراء را حل کند و سپس با معرفی معیار ابطال پذیری، معیاری کلی و تجربی برای تأیید نظریات علمی ارائه دهد. شباهت دیدگاه ابن سینا و پوپر، مواجهه نقادانه با مسئلۀ استقراء و تجربه و تلاش برای تبیین ابعاد معرفتی آنها در علم و زندگی عملی بشر است، اما در نهایت ضمن اینکه هر دو، روش علمی را در تجربه و استقراء محدود نمی کنند، پوپر درحالی تجربه را بعنوان یکی از معیارهای تفکیک علم از غیر علم می داند که برای تجربه هیچ مبنای محکمی درنظر نمی گیرد، ولی ابن سینا تأکید دارد که تجربه از بدیهیات اولیه است و بنابراین در شکل گیری مجموعه معرفت بشری نقش مهمی دارد. در نوشتار حاضر، با تبیین و تحلیل تطبیقی دیدگاههای ابن سینا و پوپر در باب تجربه و استقراء، تلاش می شود توانمندهای رویکرد ابن سینا نشان داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید