جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
علم نفس
>
احکام نفس
>
کیف نفسانی
>
کیف نفسانی انفعالی
>
شهوات
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
عنوان :
هكذا تكلم زرادشت: كتاب للكل ولا لأحد [طبع قدیم]
نویسنده:
فردریش نيچه، فلیکس فارس
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
اسکندریه - مصر: مطبعة جریدة البصیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه غربی
کلیدواژههای فرعی :
سِحر ,
شهوات ,
موت ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
کتابت ,
نکاح ( عقد ) ,
عفت ,
مشاهیر ,
الصنم (وابسته اخص قواهر عرضی)(حکمت اشراق) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق من منظور التعایش والقیم الانسانیة المجلد1
نویسنده:
محمدتقی الفلسفی؛ ترجمه جعفر صادق الخلیلی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مجموعه مقالات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه البعثه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
کتب اخلاق اسلامی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء (ملا محسن فیض)
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
سیره ابن هشام
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
02- نهج البلاغه
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تکامل انواع ,
شهوات ,
خود سازی ,
عفو ,
حب ذات ,
فرومایگی ,
هوای نفس ,
تغافل ,
علمای اخلاق و اخلاق معیاری ,
کد کنگره:
BP 247 /8 /ف7 الف3
چکیده :
کتاب حاضر که مجموعه مقالات خطیب مشهور مرحوم علامه فلسفی ره می باشد درباره اخلاق و صفات فضیله و رذیله می باشد. در این کتاب نظرات بسیاری از بزرگان و دانشمندان اسلامی و غربی در باب مسائل مختلف اخلاق ذکر می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سد المفر علی القائل بالقدر ( محاضرات الاستاد الشیخ محمد باقر علم الهدی ) : دراسه تحلیلیه حول بحث الاراده و الطلب و نقد مقاله الجبر و التفویض و اثبات الامر بین الامرین
نویسنده:
محمد باقر علم الهدی ، تقریر: علی الرضوی، امیر الفخاری، حسن الکاشانی
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
عقاید شیعه
,
قضا و قدر
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کلام - دفاعیه و ها و ردیه
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
کشف المراد: علامه حلی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
وافی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
کلیدواژههای فرعی :
افعال عباد ,
افعال اختیاری انسان ,
توحید افعالی(کلام) ,
اراده الهی ,
امر بین امرین ,
تفویض ,
علم ازلی الهی به افعال انسان ,
علم الهی ,
کلام نفسی خدا ,
حدوث قرآن ,
شهوات ,
صفات فعلیه ,
علم واجب ,
اراده ,
شیطان ,
شماره ديويي:
297/465
چکیده :
کتاب حاضر محاضرات ایت الله محمدباقر علم الهدی در برخی از مباحث مهم کلامی از جمله، قضا و قدر، جبر و اختیار ، تفویض و... می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرتو خرد؛ (خلاصه کتاب عقل دکتر بنی هاشمی) : تحریر درس گفتارهای دکتر محمد محمد بنی هاشمی
نویسنده:
امیرمسعود جهانبین
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: نبا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و دین
,
عقل
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
قرآن و عقل
,
هماهنگی عقل و دین
,
شرح منظومه: سبزواری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
تفسیر کنز الدقائق (روایى و ادبى)
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
کلیدواژههای فرعی :
جایگاه عقل در معرفت دینی ,
حسن و قبح ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
گناه ,
مستقلات عقلی ,
حسن و قبح ذاتی ,
شهوات ,
پرخوری ,
عفت ,
قناعت ,
غضب ,
شوخی زیاد ,
شهوت جنسی ,
عقل و علم ,
تقوی ,
تعامل عقل و علم ,
ملازمت عقل و علم ,
حکم ارشادی ,
غیر مستقلات عقلیه ,
شماره ديويي:
297 . 42
چکیده :
در این کتاب از ساده ترین پایه های وجدانی در شناخت عقل آغاز نموده و به بیان کلیدی ترین مطالب در موضوع عقل اکتفا شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزههای اخلاقی در مثنوی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: موسسه انتشارات دارالعلم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
فطرت حقیقت جویی ,
مکافات دنیوی ,
رحمت الهی ,
شهوات ,
قرآن کریم ,
احسان ,
اغتنام عمر ,
تواضع ,
جوانمردی ,
عبودیت ,
حب به خدا ,
جاه طلبی ,
حب دنیا ,
غضب ,
حرص ,
شهوت جنسی ,
آداب عبادی ,
آداب مشورت ,
پیر (عرفان) ,
مقام ادب ,
اخلاق بندگی ,
الگوی اخلاقی (وابستخ اخص مرجعیت اخلاقی) ,
چکیده :
در این نوشتار نکات اخلاقی حکمی ذیل عناوینی متناسب با آن عرضه شده است .توضیح اشعار نیز در صفحه مقابل آن به چاپ رسیده است. عناوین برخی شعرها بدین قرار است: ((مغتنم شمردن زمان حاضر))، ((عشق به خدا را برگزین))، ((از حسد بپرهیزید))، ((احسان در راه خدا))، ((برترین طاعت))، ((آیین دوستی)) و ((در وصف محبت)) .در مقدمه کتاب شرحی از احوال و اثار مولانا آمده است."
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجاب در قرآن(1)
نویسنده:
احمد فقیهى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احکام فقهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیه حجاب
,
حجاب
,
حجاب در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
ارزش های اجتماعی ,
الگوهای فرهنگی ,
شهوات ,
قرآن ,
عفت ,
آثار حجاب و عفاف ,
نیاز به پوشش ,
نیاز طبیعی به حجاب ,
حفظ عفت ,
نیاز اجتماعی به حجاب ,
نیاز روانی به حجاب ,
نوع پوشش هر جامعه ,
جهان بینی و حجاب ,
سن و حجاب ,
ضرورت طبیعی حجاب ,
ضرورت اجتماعی حجاب ,
ضرورت روانی حجاب ,
نگاه شهوانی ,
مساله پوشش فروج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
لباس پوشیدن شانى از شؤون انسانى است، که عمرى به قدمت خود انسان دارد. تا جایى که مطالعات مردم شناسانه قد مى دهد، تلبس، دست کم سه نیاز متفاوت، حفاظت در مقابل سرما، گرما و برخى دیگر از عوارض طبیعى "نیاز طبیعى"، حفظ عفت "نیازاجتماعى" و بالاخره آراستگى و زیبایى "نیازروانى" را در عرض هم تامین مى کرده است. نوع پوشش در هر جامعه، علاوه برخصوصیات جغرافیایى و طبیعى، موفقیت جنسى، سنى، شغلى و دیگر عوامل اقتصادى و اجتماعى تابعى از فرهنگ و جهان بینى حاکم بر آن جامعه است. تن پوش یک جامعه بیش از آنکه تبلور سلیقه ورزیها و تنوع طلب هاى بى حد و حصر انسانى باشد، آئینه تمام نماى جهان بینى و ارزشهاى حاکم بر فرهنگ یک جامعه است. البته نمى توان منکر شد که عوامل شناخته و ناشناخته دیگرى نیز همواره وجود دارد که افراد را به نقض ارزشها و عدم تمکین الگوهاى فرهنگى حاکم سوق مى دهد. اسلام به عنوان یک مکتب جامع، ارزشهایى را متناسب با بینشهاى خود بر رفتارها و آداب فردى و اجتماعى دینداران، از جمله پوشش آنها حاکم کرده و با توجه به ضرورتهاى طبیعى، اجتماعى و روانى معیارهایى را در کم و کیف لباس مدنظر قرار داده است که برخى واجب و برخى مستحب مى باشند. طبیعى است عینیت یابى این الگوها نیز همچون سایرین رهین علم و آگاهى به مطالبات دین و میزان دغدغه خاطر در اجراى فرامین الهى است. در این مقاله سعى ما برآن است تا در حد بضاعت مزجاة خود، دیدگاه اسلام را با استناد به آیات و روایاتى چند مطرح سازیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر الفخر الرازی المجلد 7 : : المشتهر بالتفسیر الکبیر و مفاتیح الغیب
نویسنده:
محمد الرازی فخرالدین ابن العلامه ضیاء الدین عمرالشهیر بخطیب الرینفع الله به المسلمین
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: دارالفکر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
سوره آل عمران
,
سوره بقره
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر فلسفی
,
تفسیر کلامی
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
کتب تفسیر عقلی اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
امداد غیبی ,
تعیین مقامات بندگان خدا ,
حضرت ابراهیم(ع) ,
شهوات ,
آیة الکرسی ,
محکم و متشابه ,
ربا ,
انفاق ,
هوای نفس ,
تکریم نیازمند ,
آیه شهدالله ,
کد کنگره:
BP94/5/ف3م7
چکیده :
تفسير فخر رازی، تفسيرى كلامى، نوشتهء فخرالدين رازى، متكلم و مفسر اشعرى قرن ششم و هفتم هجرى است. تفسير كبير مهمترين و جامعترين اثر فخر رازى و يكى از چند تفسير مهم و برجستهء قرآن كريم به زبان عربى است. اين كتاب به سبب حجم بسيارش به تفسير كبير مشهور شده، ولى نام اصلى آن مفاتيح الغيب است. فخر رازى، بر خلاف زمخشرى، كه هدف از تفسيرش دفاع از آموزههاى معتزلى است، به صراحت به انگيزه و هدف خود در نگارش اين تفسير اشارهاى نكرده، ولى عملا در جاى جاى آن، به دفاع از مذهب كلامى ابوالحسن اشعرى(متوفى ٣٣۴) و رد آراى مخالفان وى، به ويژه معتزله، پرداخته است. يكى از دلايل شهرت و اعتبار تفسير كبير، تأثير آن بر تفاسير بعدى است. برخى از مفسرانى كه از محتواى تفسير كبير و روش آن استفاده كرده يا تأثير پذيرفتهاند، عبارتاند از: نيشابورى در غرائب القرآن، بيضاوى در انوار التنزيل، آلوسى در روح المعانى، قاسمى در محاسن التأويل، طباطبائى در الميزان و رشيدرضا كه عالمى سلفى و پيرو ابن تيميّه است، در المنار از شيوهء استدلال و محتواى تفسير كبير بسيار استفاده كرده و طنطاوى نيز در الجواهر، قرآن را به همان شيوهء فخر رازى تفسير كرده است. اين اثر شامل سى و دو جلد مىباشد. هر چند فخر رازى در ابتداى تفسير كبير گفته است كه آن را در مقدمه و ابوابى تنظيم كرده و مقدمه نيز شامل ابواب و فصولى است، عملا در همان فصل اول از مقدمه، به تفسير {/«اعوذ باللّه من الشيطان الرجيم»/} پرداخته است. او تفسير هر سوره را با ذكر نام آن، محل نزول، تعداد آيات و اقوال مربوط به آن آغاز كرده، سپس با ذكر يك يا دو يا چند آيه از آن سوره، توضيح كوتاهى دربارهء مناسبت آنها با آيات قبلى داده است. اين ويژگى از امتيازات بارز اين تفسير است. سپس، چنانچه روايت يا حديثى از پيامبر اكرم(ص)، صحابه يا تابعين دربارهء آيه يا آيات وجود داشته، آنها را بررسى كرده، يا به ذكر مسائلى چون ناسخ و منسوخ يا شرح مصطلحات حديثى(مانند متواتر و آحاد و جرح و تعديل) پرداخته، آنگاه آيه يا آيات مورد نظر را به كوچكترين اجزاى مفهومى، تجزيه كرده و تحت عناوينى؛ چون مسئله، سؤال، وجه، اقوال، امور و غيره، از ابعاد مختلف كلامى و فلسفى و لغوى و ادبى و فقهى و مانند اينها به بررسى و تفسير آنها پرداخته و در پايان، نظر خود را بيان نموده است. اين بحثهاى تفصيلى و پرداختن به ابعاد گوناگون يك مسئله، از ويژگىهاى بارز و منحصر به فرد تفسير كبير است. تفسير كبير را از نظر روش، در شمار تفاسير عقلى و كلامى آوردهاند. ذهبى آن را از نوع تفسير به رأى جائز دانسته است. علامه طباطبائى نيز از طرفى اين تفسير را تفسيرى كلامى ذكر كرده و از طرف ديگر، تفسير متكلمان را تطبيق ناميده و رد كرده است. هر چند تفسير فخر رازى پر از مباحث كلامى و عقلى است، ظاهرا خود او لزوما به دنبال نگارش تفسيرى كلامى يا فلسفى يا تفسير به رأى، چه ممدوح چه مذموم، نبوده است، زيرا در تفسير خود به اين نكته اشارهاى نكرده و در وصيتنامهاش مىنويسد كه هيچ يك از اين روشهاى فلسفى و كلامى در كنار روش قرآنى ارج و ارزشى ندارند. با توجه به اين كه محور غالب مباحث كلامى، آيات قرآن كريم بوده است، در تفسير كبير كه صبغهاى كلامى دارد، مىتوان مجموعهء نسبتا كاملى را از آراى كلامى اشاعره، معتزله، كراميه و برخى فرق ديگر ملاحظه كرد و به يك دورهء كامل از مباحث كلامى دست يافت. برخى از مباحث كلامى - فلسفى كه فخر رازى به آنها پرداخته عبارتاند از: معرفت خداوند و اين كه آيا در شناخت او نظر و استدلال جائز است يا نه، ايمان و اسلام، تفاوت ميان اين دو و اركان ايمان، كلام الهى و بحث از حدوث و قدم آن، رؤيت خداوند، عدل الهى، جبر و اختيار و قضا و قدر، حدوث و قدم عالم، اعجاز قرآن، ارادهء خداوند، مفهوم استواى خداوند بر عرش، تجسيم، تثليث، عصمت انبيا، شفاعت پيامبر اكرم،عقيدهء شيعه در امامت معصوم و احتمال صحت آن، بيان لزوم وجود معصوم در هر زمانى با اين توضيح كه بر خلاف نظر شيعه و بنابر اعتقاد اشاعره و خود فخر رازى، مجموع امت معصوم است نه يك تن، و بحث معاد. در ميان مفسران، فخر رازى بيش از همه در تبيين آيات باران كوشيده است. از آراى خاص تفسيرى رازى، اعتقاد به نبودن واژههاى دخيل و غير عربى در قرآن است، همچنين وى به نقل روايات اسباب نزول و ذكر قرائتهاى مختلف اهتمام فراوانى داشته است. غلبهء صبغهء كلامى - عقلى در تفسير كبير مانع از اين نشده است كه فخر رازى در مواردى، از شيوهء قرآن به قرآن، در تفسير آيات كريمه استفاده كند؛ ولى با وجود اشاراتى كه به احاديث پيامبر اكرم و امامان شيعه كرده و رواياتى كه از صحابه و تابعين آورده، در تفسير خود اعتماد اندكى به احاديث داشته است. گفته مىشود كه او در نقل احاديث به شيوهاى كه در عصر او معمول بوده، سلسله سند حديث را ذكر نكرده و نيز احاديثى را كه بسيارى از مفسران، حتى عقلى مشربانى چون زمخشرى و طبرسى،در فضائل سورهها و ثواب قرائت آنها نقل مىكنند، نياورده است. در تفسير كبير استفاده از رواياتى كه از اسرائيليات شمرده مىشوند، بسيار اندك است. براى نمونه ذيل آيهء «ن» در سورهء قلم، «ن» را به معناى نهنگى كه زمين بر پشت آن قرار دارد، دانسته است. فخر رازى هر چند اين روايت را در تفسير آيهء مذكور آورده، آن را نه به سبب مخالفت با عقل يا اشكال در سلسله روايت يا محتواى حديث يا از اسرائيليات بودن رد كرده، بلكه از جنبهء ادبى و نحوى مردود دانسته اس. تفسير فخر رازى با وجود صبغهء كلامى، از اشارات صوفيانه خالى نيست و در تفسير برخى آيات به ذكر طريق و شيوهء عارفان در تفسير آيات نيز پرداخته است. از ويژگىهاى بارز روش فخررازى در تفسير كبير، اهتمام جدّى او به بيان مناسبات ميان آيات و سور قرآن كريم است. وى تنها به ذكر يك مناسبت اكتفا نمىكند، بلكه در بيشتر مواقع به بيان چند مناسبت مىپردازد. عنايت به نكات ادبى و بلاغى، از جمله استشهاد به شواهد شعرى دورهء جاهليت در مباحث لغوى و نحوى و بلاغى، از ديگر ويژگىهاى روش تفسيرى فخر رازى محسوب مىشود. وى در اين خصوص، بيشترين استفاده را از كشاف زمخشرى برده است. توجه به مباحث فقهى نيز از جمله خصايص روش فخر رازى در تفسير كبير است. فخر رازى در برخورد با آيات احكام، ابتدا آراى مكاتب و مذاهب مختلف فقهى را در خصوص آنها مطرح مىكند و سپس به تفصيل به بيان گرايش فقهى خود، يعنى مذهب فقهى شافعى، مىپردازد و بر صحت آن استدلال مىكند. تفسير كبير به دليل مهارت فخر رازى در علوم مختلف، سرشار از مباحث كلامى، فلسفى، منطقى، فقهى، ادبى و غيره است و همين ويژگى آن را دايرةالمعارف گونه كرده است. اين گستردگى و اطناب تفسير فخر رازى مىتواند از آن جهت باشد كه وى آن را براى عموم ننوشته است. به نظر برخى از علماى تفسير، اشتمال تفسير فخر رازى بر اين حجم مطالب متنوع، از اهميت تفسيرى آن كاسته است. به گفتهء ابوحيّان غرناطى، (مفسر قرن هفتم و هشتم)، در تفسير فخر رازى مطالبى هست كه در عالم تفسير نيازى به آنها نيست. ابن تيميّه نيز آن را تفسيرى دانسته كه در آن، جز تفسير از هر موضوعى سخنى يافت مىشود. به عقيدهء سيوطى، اين تفسير مملو از سخنان حكما و فلاسفه است و بحثهاى تفسيرىاش بىارتباط با آيات است. ابن خلّكان نيز مىگويد كه در آن مطالب غريب و نا آشناى فراوانى آمده است. عدهاى نيز بر محتواى آن خرده گرفتهاند و معتقدند كه تفسير كبير از اين جهت عيوب فراوانى دارد، از جمله ابوشامه مقدسى (متوفى ۶۶۵) معتقد است كه فخر رازى در تفسير خود شبهات جدّى مخالفان اسلام و اهل سنّت را به بهترين شكل مطرح كرده، ولى از حل آنها در نهايت عجز و ناتوانى فرومانده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علامه طباطبائى و آموزه گناه نخستین!
نویسنده:
مصطفی آزادیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
انسان شناسی دینی
,
الهیات مسیحی
,
گناه ذاتی
,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت)
,
انسان شناسی مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
منشا گناه ,
گناه ,
رحمت الهی ,
غضب الهی ,
کیفر انسان ,
حضرت عیسی (ع) ,
روح القدس ( روح ) ,
عدل تکوینی الهی ,
انجیل ,
تورات ,
شهوات ,
قرآن ,
خشیت ,
خوف ,
انسان در قرآن ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
فلسفه دین ,
کفاره گناه ذاتی ,
آدم بعدی ,
تمایل به شرارت ,
آثار گناه نخستین ,
هلاکت ابدی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
نوشتار حاضر به بررسى يكى از عقايد مهم در آيين مسيحيت مىپردازد. بدين منظور، ابتدا نظريه گناه نخستين را مورد كاوش قرار داده، آنگاه از منظر علامه طباطبائى رحمه الله به نقد و بررسى آن مىپردازد. اعتقاد به گناه اوليه و ذاتى، از اعتقادات مهم و اساسى مسيحيان به شمار مىآيد. مطابق اين اعتقاد، نژاد انسانى وارث گناه آدم است و انسانها نه به خاطر بدى اعمال خودشان، بلكه تنها بدين دليل كه از تبار آدماند، ذاتا گناهكار به دنيا مىآيند. اهميت اين آموزه تا آنجا است كه بدون آن، كفاره بودن مسيح و اين تصور كه او «آدم بعدى» است، نامعقول جلوه مىكند. اما مقصود از گناه ذاتى آن است كه انسانها «بدون ترس از خدا، بدون تكيه بر او و با ميل شهوانى متولد مىشوند.» از اينرو، ما انسانها «در شهوات پست غرق شدهايم، از نيكى و صلاح متنفريم، متمايل به شرارتها هستيم و هيچ عمل صالحى را در خودمان نمىتوانيم انجام دهيم يا درباره آن فكر كنيم. ما با گذر عمر، پندار، گفتار و رفتار پليد به وجود مىآوريم، همانطور كه درخت فاسد ميوه فاسد مىآورد. بنابراين، ما با طبيعت خود تحت غضب خدا و در معرض مجازات عادلانه قرار داريم.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه خلاصی از شهوات را بیان کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گناه و معصیت، مانند لجن زار متعفنی است که انسان، هر چه بیشتر در آن فرو می رود، کمتر بوی تعفن آن را حس می کند، زیرا حس بویایی او از کار می افتد و متوجه غرق شدن بیشتر خود نمی شود. لکن، تصمیم جدی انسان به بازگشت از هر جای این مسیر باتلاقی و متعفن ، خو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دوری از رذایل اخلاقی
,
رذایل اخلاقی
,
عرفان عملی و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
شهوات نفس ,
شهوات ,
شهوات ,
صبر بر معصیت ,
هوای نفس ,
کنترل شهوت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا خدا شهوت را آفريد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به مطالب ذيل توجه كنيد : 1-همه نيروها و نيازهايي كه از طرف خداوند به طور طبيعي در وجود انسان قرار داده به جا و مثبت و مطلوب است و فقدان هر كدام زندگي انسان را دچار اختلال و مشكلات فراواني مي سازد . 2- شهوت جنسي براي تداوم نسل انسان و قوام بخش
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق جنسی
,
شهوات
,
ماهیت شهوت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید