جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
من هو الله
عنوان :
نویسنده:
هشام المقدم العاملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دارالمحجه البیضاء,
چکیده :
کتاب من هو الله یک کتاب خداشناسی و بررسی اسماء و صفات الهی است که به بررسی برخی از صفات الهی پرداخته است.
فصلنامه امامت پژوهی؛ سال اول؛ شماره 1؛ بهار 1390
نویسنده:
محمد رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
صراط المستقیم (فی ربط الحادث بالقدیم)
نویسنده:
محمدباقر بن محمد ميرداماد؛ محقق: علی اوجبی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: میراث مکتوب,
چکیده :
کتاب «الصراط المستقیم ، فی ربط الحادث بالقدیم» تالیف میر محمدباقر داماد مي باشد. میرداماد سعی داشت تا مبانی حکمت مشاء را با جلوه­ های اشراقی در هم آمیزد و با استفاده از تعالیم اعتقادی شیعی نظام فلسفی اسلامی نوینی را ارائه دهد که خود آن را حکمت یمانی نامید. این کتاب پیچیده­ ترین اثر مصنّف به زبان عربی است که درباره یکی از بغرنج­ ترین مسائل فلسفی یعنی مسئله حدوث و قدم و مباحثی چون، ربط حادث و قدیم، ماهیت و اقسام حرکت، چیستی زمان و علم پیشین الهی به رشته تحریر درآمده است.
علم پیشین الهی انسان و اختیار انسان از نظر صدرالمتالهین
نویسنده:
فنی اصل عباس
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
عقلانیت در روش کلامی ابن میثم و شواهد آن
نویسنده:
احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حديث ايران,
چکیده :
این نوشتار، نخست نگاهی گذرا دارد بر روش های کلامی اشعری، معتزلی و شیعی. آنگاه با توجه به این که ابن میثم یکی از چهره های درخشان و ماندگار در حوزه کلام شیعی است، به بررسی روش کلامی او پرداخته و با مروری بر برخی از مهم ترین آثار و ارایه شواهد متعددی از آرا وی ثابت کرده است که روش کلامی او عقلی است. از ویژگی های این نوشتار این است که علاوه بر تبیین روش کلامی ابن میثم، خواننده را با مواردی که وی در برابر فیلسوفان و متکلمان- به حکم عقلانیت روش- موضع گیری کرده، آشنا می سازد و از این رهگذر، معلوم می دارد که او همواره پیرو استدلال است و همین که به دلیلی عقل پسند دست یابد، از مخالفت با آرا دیگران باک ندارد. بدیهی است که این نوشتار در پی نقد آرا وی نیست.
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
پیش گویی قرآن درباره آینده
نویسنده:
رضا رفیقدوست، احسان پوراسماعیل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حديث ايران,
چکیده :
همیشه، سخن از آینده برای بشر، جذاب و توجه برانگیز بوده و این امر او را واداشته است تا در تکاپوی شگفتی های جهان، لختی از دغدغه ها، بینش ها و اندیشه های خود را به این امر اختصاص دهد؛ حال آن که منبعی جز وحی نمی تواند پرده از حقیقت آینده بردارد. بر همین اساس، آینده از مصادیق غیب محسوب شده که ایمان به آن دستور شرع مبین است. با بررسی آینده در قرآن می توان به شمول همه جانبه این کتاب سترگ پی برد و از سویی روش این کتاب را در پردازش آینده به نظاره نشست و از آن در شکل دهی به آینده بهره جست.
صفحات :
از صفحه 179 تا 192
تحلیل معناشناختی علم خدا در قرآن
نویسنده:
عبدالحسین کافی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
جهت جمله ای و جهت شیئی
نویسنده:
محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
امروزه تمایز میان جهات جمله ای (de dicto) و جهات شیئی (de re) از مباحث بسیار مهمی است که هم در حوزه منطق موجهات و هم در قلمرو متافیزیک تحلیلی، جایگاه ویژه ای یافته است. برای مثال، پذیرش ضرورت شیئی یکی از مبانی اساسی پذیرش ذات گرایی (essentialism) است. در این مقاله پس از اشاره ای کوتاه به سابقه این تمایز در فلسفه غرب و اسلامی به تفاوت نحوی و معنایی این دوگونه جهت پرداخته می شود. در ادامه تفاوت تفکیک جمله ای / شیئی با دو تفکیک مشابه بررسی می گردد و در پایان نگاهی به رابطه جهات جمله ای و جهات شیئی خواهیم داشت.
صفحات :
از صفحه 125 تا 148
بررسی انتقادی دیدگاه ملاصدرا در تبیین سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان
نویسنده:
توکل کوهی گیگلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ملاصدرا، از سویی با استناد به قاعده «بسیط الحقیقه کل الاشیا» و استفاده از اصل تشکیک خاص در وجود، علم تفصیلی پیشینی حق تعالی را اثبات می کند، و از دیگر سو، گاه مختار بودن انسان را مساوق با مرید بودن او، و گاه نیز با اتکا به همان قاعده «بسیط الحقیقه » - که علیت را در قالب تجلی تحلیل می کند - مرادف با فاعلیتی هم عرض با خداوند معنا می کند. در این نظام فلسفی، تعارض میان علم پیشین الهی و اختیار انسان، با عنایت به فعلی بودن علم الهی - و نه انفعالی بودن - و نیز تعلق علم الهی به فعل مسبوق به اختیار انسان مرتفع می شود. اما به نظر می رسد که مقدمات و راه حل مختار صدرالمتالهین چندان کارآمد نیست.
صفحات :
از صفحه 97 تا 116
سازوکار علم پیشین الهی و مشیت: تبیین بر حسب زمان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
T. Ryan Byerly (تی. رایان بایرلی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Bloomsbury Academic ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: خدا دقیقاً چگونه می‌توانست به پیش‌دانی خطاناپذیر از هر رویداد آینده، از جمله اعمال آزادانه انسان‌ها دست یابد؟ چگونه خدا می تواند مشیت دقیقی را بر همین حوادث اعمال کند؟ بایرلی با این ادعا که خداوند مشیت را به کار می گیرد و با نظم دادن به زمان ها به پیش آگاهی دست می یابد، پاسخی بدیع به این پرسش های مهم ارائه می دهد. بخش اول کتاب از اهمیت سؤالات فوق دفاع می کند. بیرلی پس از توصیف بحث آزادی ـ پیش‌دانش معاصر استدلال می‌کند که این بحث بسیار محدود بر استدلال خاصی برای تقدیر گرایی الهیاتی تمرکز کرده است، که تلاش می‌کند نشان دهد که وجود پیش‌دانش خطاناپذیر الهی تهدیدی منحصر به فرد برای وجود آزادی آزادی‌خواه مخلوق است. با این حال، بایرلی مدعی است که وجود عریان علم پیشین الهی نمی تواند آزادی را از این طریق تهدید کند. حداکثر، مکانیزمی که به وسیله آن این آگاهی از قبل به دست می آید، ممکن است آزادی انسان را به خطر بیندازد. در بخش دوم کتاب، بایرلی مدلی را برای درک مکانیک ایجاد می‌کند که به موجب آن پیش‌دانش خطاناپذیری به دست می‌آید که آزادی آزادی‌خواهان مخلوق را تهدید نمی‌کند. بر اساس این مدل، خداوند به طور خطاناپذیری از هر رویداد آینده خبر می‌دهد، زیرا خداوند زمان‌هایی را که تاریخ جهان را تشکیل می‌دهند در روابط ابتدایی زودتر از یکدیگر قرار داده است. نگارنده پس از دفاع از سازگاری این مدل از مکانیک علم پیشین الهی با آزادی آزادی خواهانه مخلوق، آن را به طور کلی تری در مورد مشیت الهی به کار می برد. دفاع بدیع از همزمانی نتیجه است.