جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
امهال
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
بازخوانی و تحلیل سنت های الهی قوم یهود (امهال، کیفر، ابتلا) در قرآن و متون یهودیت
نویسنده:
پدیدآور: فاطمه السادات مرتضوی استاد راهنما: سیده سعیده غروی استاد مشاور: فاطمه توفیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متون دینی
,
ابتلا
,
کیفر
,
امهال
,
هویت دینی
,
آیات سنن الهی
,
سنت های الهی
,
سنن الهی
,
تحلیل گفتمان انتقادی
,
سنن الهی در اقوام و تمدن ها
,
قوم یهود
,
امهال و استدراج
,
سنت ابتلا
,
سنت املاء و امهال
,
آیات سنن الهی
,
دین یهود (ادیان الهی ابراهیمی)
,
متون دینی یهودیت
,
سنت های الهی قوم یهود
,
سنت کیفر
,
سنن الهی در قرآن
,
سنن الهی در متون یهودیت
,
متون یهودیت
چکیده :
سنتهای الهی به روشهای خداوند در تدبیر جهان، اطلاق میشود. کلیت و جهان شمولی و تغییر و تحویل ناپذیری، دو ویژگی اصلی سنتهای الهی است. این ویژگیها اقتضا میکند سنتهای الهی در گستره تاریخ و حداقل در ادیان الهی گذشته، همچون یهودیت نیز وجود داشتهباشد. امهال، ابتلا و کیفر سه سنت مشترک و مهم در گفتمان دینی اسلام و یهودیت است که در موارد همچون واقعه خروج، ماجرای گوساله پرستی و تمرد بنی اسرائیل از ورود به سرزمین مقدس و 40 سال سرگردانی آنان تبلور یافتهاست. ضرورت بازخوانی این سنتها در قرآن کریم و متون یهودیت را میتوان در شناخت ساز وکار این متون مقدس در بازتولید گفتمان دینی دانست. در پاسخ به این سؤال که آیا سنتهای الهی امهال، ابتلا و کیفر، همان تعریف، کارکرد و نقشی را که در متون یهودیت دارند در قرآن کریم نیز دارا هستند؟ این فرضیه مطرح است که سازوکار تقریبا مشترک و همسانی برای این سنتها در قرآن کریم و متون یهودیت وجود دارد. تحلیل این سنتها با روش تحلیل گفتمان انتقادی، نشاندهنده چگونگی کاربست یک عنصر از گفتمان یهودی و مفصلبندی جدید آن به عنوان نقاط کانونی در شکلدهی هویت دینی-اسلامی است. تحلیل این سنتها نشان میدهد، در قرنهای اولیه ظهور اسلام این سنتهای الهی در تثبیت معتقدات کلان دینی همچون توحید، نبوت و معاد بهکارگرفتهشده است و همچنین از طریق توصیف جایگاههای هویتی فردی و جمعی، در شکلگیری هویت سیاسی، غیریتسازی وشکلیافتن هویت اجتماعی مستقل مسلمانان، نقش ایفا میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضیاء العالمین، فی بیان إمامة الأئمة المصطفین (علیهم السلام) المجلد 1
نویسنده:
ابوالحسن بن محمدطاهر شريف عاملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لاحياء التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
,
کتب امام شناسی
کلیدواژههای فرعی :
مناظره ,
امهال ,
امامت ,
امتحان الهی ,
حکمت الهی ,
اهل حق ,
ابتلاء ,
طبع انسان ,
احادیث و روایات ,
صبر ,
حب فی الله ,
حب دنیا ,
عصبیت ,
بغض فی الله ,
صحابه پیامبر(ص) ,
شماره ديويي:
297/45
چکیده :
کتاب «ضیاء العالمَین فی بیان إمامة الائمة المصطفَیْن» نوشته ابوالحسن بن محمد طاهر شریف عاملی فتونی، از فقیهان و محدّثان بزرگ قرن یازدهم و دوازدهم است که این کتاب را در آخرین سال های عمر خود نگاشت. این کتاب شامل هفت جلد است. جلد اول این کتاب شامل مقدمه و سه باب است که عبارتند از: باب اول: فی بیان الامتحان بمیل النفوس الی ما اعتادت علیه (در این باب سخن از طبع آدمیان است؛ در انس گرفتن به شیوه های پیشینیان خود، یعنی همان ویژگی نکوهیده که خداوند، مردم را از آن باز داشته و ترک حمیّت و عصبیّت منفی را از آنان خواسته است). باب دوم: فی بیان الامتحان بمیل النفوس الی الهوی و ذکر النهی عنه (در این باب نیز سخن از طبع آدمیان است؛ اما این بار در جنبة شهوت های گوناگون؛ مانند حبّ ریاست، ثروت و مقام که عمده ترین سبب برای حسد، کینه و رقابت های ناروا و بیشترین انگیزه برای فتنه، اختلاف، نفاق و دروغ است). باب سوم: فی بیان الامتحان بامهال الظالمین فی الدنیا و ابتلاء المومنین (در این باب می خوانیم که خداوند، بندگان خود را می آزماید؛ بدین سان که به ستمگران و سرکشان مهلت می دهد و مانع از گسترش باطل نمی شود؛ به گونه ای که حق و باطل با هم مشتبه می شوند. غلبة اهل باطل بر حق جویان و آزار دیدن اولیای خدا از دشمنان، مردم عادی را می فریبد. این شیوه، از زمان حضرت آدم علیه السلام بوده و بسا که در این امّت، شدّت گرفته؛ زیرا حقیقتی کامل تر و مهم تر در اختیار آنهاست).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
این سخن امام علی(ع) که هیچ آزمایشی دشوارتر از مهلت دادن به انسانها نمی باشد، به چه معنا است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امام علی(ع) میفرماید: «کَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَیْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَیْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِیهِ وَ مَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَه»؛[1] چه بسیارند کسانى که بهوسیله نعمت، غافلگیر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مجازات الهی
,
عرفان عملی و اخلاق
,
امهال و استدراج
کلیدواژههای فرعی :
امهال ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنت امهال
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. مساله هوش , استعداد ذهني و وضع مالي تابع ايمان و كفر و .. . نيست و اين چيزها را خداوند شش دانگ در قباله مومنان قرار نداده است. 2. در زمينه خوشبختي و رفاه داشتن كافران ابتدا بايد توجه كرد كه معني رفاه چيست؟آيا داشتن پول زياد ويا داشتن خانه وماشين
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امهال
,
امتحان الهی
,
سنت املاء و امهال
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنن اجتماعی در قرآن از منظر علامه طباطبائی و سید قطب
نویسنده:
جمال فرزند وحی، حامد غلامی، عباس محمدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
سنن اجتماعی
,
استدراج
,
سید قطب
,
امهال
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
آموزه امامت ,
شریعت ,
علی ,
اولی الامر ,
آیه ولایت ,
ابتلا ,
حاکمیت الهی ,
هدایت عمومی ,
ویژگی سنت های اجتماعی ,
سنت های مطلق ,
اختصاص هدایت به خداوند ,
سنت بازتاب اعمال ,
سنت های مشروط الهی ,
سنت استیصال ,
اجل اجتماع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مسائل بسیار مهم در قرآن کریم، سُنَن اجتماعی مانند هدایت، آزمایش، استدراج، امهال و ... است. اهمیّت پرداختن به این مسئله از آن روست که یک جامعه اسلامی برای رسیدن به خاستگاه و جایگاه اصلی خود باید با قانونهایی که خداوند متعال در زندگی انسانها وضع نموده، آشنا باشد، چراکه توجّه به جریان سنّتهای الهی، بیدارکننده و حرکتآفرین است و انسان را بر اعمال خیر و پرهیز از اندیشهها و عملهای نادرست برمیانگیزد. بررسی سنّتها در تفاسیر معاصر به دلیل پی بردن به نحوه برداشت مفسّران از سنّتها و تطبیق آنها با مسائل عصر میباشد. در این مقاله، بر آنیم به مطالعه سنّتهای اجتماعی، در دو تفسیر «المیزان» و «فی ظلال القرآن» بپردازیم. با مقایسه این دو تفسیر، معلوم میگردد که از میان سُنَن، تنها در موضوع، امامت بین دو مفسّر اختلاف بنیادین وجود دارد. برای انجام کار، سنّتها در دو قِسم مطلق و مقیّد تقسیمبندی شده است و از هر قِسم، سه سنّت مورد بررسی قرار میگیرد. ابزار کار در این مقاله منابع کتابخانهای است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید