جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ربط حادث به قدیم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 3
عنوان :
تحلیل وجودشناختی رابطه خدا و جهان از دیدگاه میرداماد
نویسنده:
مرضیه صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/ 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
اصالت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
خلقت
,
حدوث ذاتی
,
سرمد
,
حدوث دهری
,
ملکوت
,
هستی
,
هرم هستی
,
وجودشناسی
,
خلقت دفعی
,
قدم زمانی عالم
,
آغاز زمانی عالم
,
حدوث ذاتی عالم
,
رابطه خدا و جهان
,
حادث و قدیم
,
اکوان ثلاثه
,
ابطال زمان موهوم
,
اقسام حدوث و قدم
,
سلسله طولی و عرضی عالم
,
تقدم ملکوت بر ناسوت
,
01. خداشناسی (کلام)
,
ربط حادث به قدیم
,
حدوث و قدم زمانی
,
مکانیک سماوی
,
قدمای خمسه
,
حدوث و قدم به حق
,
آغاز فرازمانی عالم
,
عدم مجامع
,
عدم مقابل
,
قدم سرمدی خداوند
,
حدوث زمانی ملاصدرا
,
فلاسفه یمانی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
مرضیه صادقی رشتی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
حدوث و یا قدم عالم از مسایل بنیادی فلسفه وجودشناسی است که در تاریخ فلسفه اسلامی به عنوان یکی از پرنزاعترین مسایل محسوب میشود.در واقع پس از پذیرش این مطلب که در رأس هرم هستی مبدایی ازلی هست،سؤال میشود که خلقت و پیدایش عالم چه زمانی رخ داده است.آیا فاصلهیی بین وجود خدا و پیدایش عالم قابل تصور است یا خیر.پاسخ به این پرسش با توجه به پیش فرضهای فلسفی کلامی دشوار است،چرا که از یک طرف،خداوند قدیم و ازلی،علت تام نسبت به عالم بوده و معلول از علت تام تخلف نمیپذیرد.پس باید جهان هم ازلی و قدیم باشد و از طرفی دیگر،برحسب آنچه که از ظواهر کتب آسمانی به دست میآید،خداوند عالم را از نیستی و عدم به هستی آورده و خلق کرده است.پس باید عالم حادث باشد.میرداماد در مقابل نظریهی حدوث زمانی و حدوث ذاتی،بنیادیترین نظریه خود را تحت عنوان حدوث دهری مطرح کرده که در ضمن آن عالم را مسبوق به عدم واقعی میداند و میگوید:هرچند جهان آغاز زمانی نداشته،ولی یک آغاز فرازمانی داشته است و این قول برابر است با اینکه بگوییم وجود جهان مسبوق به عدم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رابطه ی علی و معلولی و تحول مباحث آن در حکمت متعالیه
نویسنده:
عبدالعلی شکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
نیازمندی معلول به علت
,
اصالت وجود
,
معلول (درمقابل علت)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
وجود رابط و مستقل
,
حدوث
,
وحدت شخصی وجود
,
تشکیک وجود
,
دوام فیض الهی
,
بطلان دور و تسلسل
,
ربط حادث به قدیم
,
قرآن
,
قاعده «الواحد»
,
مساله جعل
,
مجعولیت وجود
,
کثرت طولی موجودات
,
شیخ مرتضی انصاری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
حکمت متعالیه
,
علیت در حکمت متعالیه
,
وابستگی و ربط
,
بقای نیاز معلول به علت
,
برهان وحدت وجود بر پایه وجود رابط
,
متعلق جعل
,
نفی مجعولیت ماهیت
,
فاعل بالتسخیر
,
تسلسل علل نامتناهی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن رشد
,
ابن عربی
,
عبدالعلی شکر
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در حکمت متعالیه با تحلیل اصل علیت برمبنای اصالت و تشکیک وجود،این نکته روشن میشود که علیت و معلولیت مربوط به وجود بوده و ذاتی آنها است. معنای این تحلیل آن است که معلولیت و علیت عین ذات و هستی آنها است و معلول،حقیقتی جز وابستگی و ربط نسبت به علت خود ندارد.این دیدگاه موجب ایجاد تحول بنیادین در مباحث علیت نظیر ملاک نیازمندی معلول به علت،بقای نیاز معلول به علت،بطلان دور و تسلسل،مسألهی جعل،قاعدهی الواحد،ربط حادث به قدیم و فاعل بالتسخیر خواهد شد.وحدت شخصی وجود نیز از این طریق قابل اثبات میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
« بررسی حدوث و قدم جهان از منظر دو فیلسوف الهی» ابن سینا و توماس آکوئینی
نویسنده:
محمد اسماعیل سیدهاشمی، محمد ذبیحی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, زمستان / 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حدوث ذاتی
,
تغییر در اراده خدا
,
دوام فیض الهی
,
ملاک احتیاج به علت
,
اشاعره (اهل سنت)
,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
قدم زمان
,
قدم زمانی
,
معتزله (اهل سنت)
,
خالق
,
ربط حادث به قدیم
,
کلام مسیحی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
علم طبیعی
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
تغیر
,
متحرک
,
هیولی
,
علیت
,
ترجیح بلا مرجح
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن رشد
,
فردریک کاپلستون
,
تاثیر ابن سینا بر قرون وسطی
,
تخصیص زمان آفرینش
,
اثبات وجود زمان
,
مسبوقت حادث به ماده
,
ضرورت طبیعی خلق
,
اثبات لمی ازلیت جهان
,
اثبات انّی ازلیت جهان
,
اشکالات غزالی به حکما
,
ازلیت ماده اولی
,
نیاز امکان به ماده
,
محمد ذبیحی
,
توماس آکوئیناس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 3
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید