جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
الف: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره معاصر
>
عبدالله جوادی آملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 2141
عنوان :
نشست نقد و بررسی نسبت عقل و دین از دیدگاه حضرت استاد آیت الله جوادی آملی
شخص محوری:
محمد جعفری
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
صوت
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی کاربرد هرمنوتیک شلایرماخر در فهم قرآن مبتنی بر دیدگاه تفسیری آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
سید مهدی سلطانی رنانی ، سید محمد ادیب آل علی ، ابوذر نوروزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
فهم و تفسیر متون مقدس در میان مفسران ادیان در درجهی نخست اهمیت قرار دارد. در این میان شلایرماخر در دین مسیحیت به عنوان پدر هرمنوتیک مدرن، راهکارهایی برای فهم و تفسیر کتب مقدس مطرح نموده که مدعی تعمیم کاربست آنها در فهم و تفسیر قرآن است. وی به مؤلفههای کاربردی چون تعین معنای متن، عدم استقلال متن از مؤلف، لزوم همسخنی با متن، عدم کفایت قواعد زبانی برای تفسیر، تجدید تجربه ذهنی مؤلف برای مفسر، شهود، همدلی و هنری بودن تفسیر در فهم کتاب مقدس و قرآن دست یافتهاست. بررسی مهمترین مؤلفههای کاربردی هرمنوتیک شلایرماخر در فهم قرآن در پرتو دیدگاه تفسیری آیتالله جوادی آملی به روش توصیفی- تحلیلی رویکرد پژوهشی این جستار است. یافتهها و نتایج این مقاله گویای آن است که از هرمنوتیک روشی وی میتوان در فهم قرآن استفاده کرد، ولی بهطورکامل نمیتوان بدان اکتفا نمود و رویکرد هرمنوتیکی او حاکی از کارگشا بودن برخی مؤلفهها و عدم کفایت بعضی دیگر در فهم قرآن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شاخصهای کرامت در اسلام و ارتباط هریک با اسماء الهی با تأکید بر آراء آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
حسین ربیع زاده راوندی ، رضا نوروزی ، محمد رضا کریمی والا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
بیتردید یکی از مسائل مهم انسانشناسی، مقوله کرامت است. کرامت انسان در امتداد کمال او قرار دارد و مفهوم اعتلا و ارتقای مندرج در دو واژة کمال و کرامت، سیری عمودی در درجات کمال و کرامت را برای انسان ترسیم میسازد؛ لذا شاهد تفاوت در درجات کمال بین انسانها هستیم که این تفاوت، ازیکطرف به سیر نزول و کرامت ذاتی انسان منتسب است و ازطرفدیگر به کرامت اکتسابی او در قوس صعود مرتبط است. حال یکی از مسائل مهم در بررسی کرامت انسان، تبیین شاخصهای کرامت در اسلام و ارتباط هر یک از این شاخصها با اسماء الهی است. این مقاله با روش تبیینی–تحلیلی با تأکید بر آراء آیتالله جوادی آملی، ضمن تبیین شاخصهای کرامت انسان به بررسی ارتباط آنها با اسماء الهی میپردازد. در این بررسی به سه شاخص عمده خلافت الهی، تقوا و لقاء الهی دست مییابیم که در بررسی این شاخصها به ارتباط وثیق آنها با اسماء الهی میرسیم؛ چراکه تحقق هر یک از این سه شاخص، منوط به مظهریت انسان در اسماء الهی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی نظرات علامه جوادی آملی و فخر رازی درباره «ذَنْب» منسوب به پیامبراکرم (ص) در آیه دوم سوره فتح
نویسنده:
محمد محمدی ، محمدرضا مصطفی پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره فتح
,
048- سوره فتح
,
آیه 02 سوره فتح
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
آیه دوم سوره فتح از جمله آیاتی است که در چالش با عصمت پیامبر اکرم(ص) تلقی میشود که در آن به رسول خدا(ص) نسبت داده شده در گذشته و آینده مرتکب گناهانی است و خداوند این گناهان را آمرزیده و آن حضرت(ص) را از ابتلا به عذاب، باز داشته است. لذا این نوشتار که به روش تحلیلی و توصیفی و با رویکرد قرآنی و تطبیقی نگاشته شده است، ابتدا پوشیدگی مفهوم ذَنْب و سپس اسناد آن را مورد ارزیابی در نگاه علامه جوادی آملی و فخر رازی قرار داده و در آخر به این نتیجه رسیده است که پیامبراکرم(ص) از هر اثم و عصیانی مبرا هستند و تفسیر ذَنْب در کلام فخررازی به گناه شرعی که عقاب اُخروی در پیدارد، تفسیری بیدلیل و ناهمخوان با سیاق آیه شریفه و ناسازگار با گفتار لغتشناسان و حکمت الهی در برانگیختن آن حضرت به مقام نبوّت و دلالت دیگر آیات مبنی بر عصمت پیامبران هرچند پیش از بعثت است و تفسیر ذَنْب در کلام علامه جوادی آملی به گناه در گمان مشرکان مکه، تفسیری همخوان با سیاق آیه شریفه و سازگار با گفتار لغتشناسان و برخوردار از پشتوانه حدیثی و قرآنی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش قرائن در تفسیر علمی آیات با تکیه بر آثار آیت الله جوادیآملی
نویسنده:
ابراهیم رضایی آدریانی ، مینا سادات حسینی ، زهرا زراعتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
تفسیر علمی آیات قرآن از گرایشهای جدید تفسیری است که از زاویه قرآن و علوم تجربی به موضوعات میپردازد. با بررسی بعضی از این موضوعات نکاتی بهدستمیآید که هنگام نزول قرآن از نظر علمی ثابت نشدهبود و اعجاز علمی قرآن ثابتمیشود. در برخورد با آیات علمی نظرات مختلفی وجود دارد؛ مخالفان با تفسیر علمی معتقدند ساحت قرآن از دانش بشری مبراست؛ درمقابل افراطیون، یافتههای علمی را برقرآن تحمیل و آیات را متناسب با مباحث علمی توجیهمینمایند؛ غافل از آنکه برای فهم قرآن بهعنوان کتاب هدایت، نه یک کتاب علمی، ضرورت دارد با درنظرگرفتن قواعد تفسیری و از جمله قرائن متصل یا منفصل، آیات، به ویژه آیات علمی را به درستی تبیین نمود و از افراط و تفریط جلوگیریکرد. توجه به این امر در تفسیر تسنیم و نیز سایر آثار مؤلف آن بهخوبی نمایان است. بررسی موضوعات علمی مشهور در آثار آیتالله جوادیآملی با روش توصیفی، تحلیلی نقش تعیینکنندۀ قرائن، در تفسیر آیات علمی را نشاندادهاست. در قرائن متصل، توجه به سیاق در معنای آیات حرکت کوهها نقش بسزایی دارد. دقت در قرینۀ پیوستۀ فضای نزول در جنس مشرق و مغرب، کرویت و حرکت وضعی زمین را اثباتمیکند. در قرائن منفصل، نیز اهمیت توجه به آیات دیگر و روایات در تفسیرعلمی آسمانهای هفتگانه، مشرق و مغرب (کرویت)، اختلاف شب و روز (کرویت و حرکت وضعی و انتقالی زمین) به خوبی مشهود است؛ چنانکه نقش ضروریات دین در تبیین معتدلانه از آیات و نظریات علمی چون فرضیه تکامل غیرقابل انکار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله ادراک ذات حق تعالی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
روحالله سوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
ادراک ذات الهی مسئلهای پرچالش در عرفان و حکمت اسلامی است. استاد جوادی آملی دیدگاه ویژهای دراینباره دارد که تاکنون موضوع پژوهش مستقلی نبوده و مقاله پیشرو با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین آن میپردازد. استاد جودی آملی ذات الهی را «وجود لابشرط مقسمی» میداند و معتقد است: کنه ذات الهی بهسبب تعینناپذیری و عدم تناهی، ادراک نمیشود. وی دلیلهایی بر ادراکناپذیری ذات بهدست میدهد و بر این باور است که علوم حصولی و شهودی هریک تنگاناهایی برای ادراک ذات غیبی حق دارند. او ادراک شهودی ذات پس از فنای عارفانه را نیز روا نمیداند. همچنین ادراک بخشی از ذات که در توان عارف شهودگر باشد، را نیز نمیپذیرد؛ زیرا ذات الهی بسیط محض و بخشناپذیر است. از نگاه ایشان آنچه ادراک میپذیرد ذات ظهوریافته است، نه ذات بما هی ذات. هویت مطلق الهی، غیب مطلق است و هیچکس ارتباط مستقیم (بیواسطه)ای با او ندارد. این دیدگاه با نقدهایی روبروست که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی انتقادی ماهیت فلسفۀ اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
فردین جمشیدیمهر ، امیر راستین طُرُقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
علامه طباطبایی فلسفه را به الهی و غیرالهی و فلسفۀ الهی را به فلسفۀ اسلام و غیر آن تقسیم میکند. از دیدگاه ایشان الهی بودن فلسفه به اثبات وجود خداوند است، ولی فصل ممیز فلسفۀ الهی اسلام از غیر آن، به مفهومی است که از خداوند اثبات میشود. به اعتقاد ایشان اگر فلسفۀ الهی به اثبات توحیدِ اطلاقی برسد و بپذیرد که وجود خداوند که صرف است و هیچ حدی آن را محدود نمیکند و حتی از قید اطلاق هم مبراست، فلسفۀ الهی مربوط اسلام خواهد بود و در غیر این صورت، چنین نیست. اما آیتالله جوادی آملی، اسلامی بودن علوم، از جمله فلسفه را به معنای عام آن میداند. اسلام به معنای عام یعنی حقجویی و حقپذیری. بنابراین، به اعتبار فیلسوف یا کتابِ فلسفی نمیتوان به اسلامی بودن یک فلسفه فتوا داد، بلکه باید هر مسئلۀ فلسفی یا علمی، جداگانه بررسی شود تا اگر حق و مطابق با واقع باشد، اسلامی شمرده شود وگرنه خیر. مسئلۀ اصلی این پژوهش تعیین مصداق برای فلسفۀ اسلامی از میان فلسفههای شناختهشدۀ موجود است. این پژوهش که در جمعآوری مطالب به شیوۀ اسنادی و در پردازش به شیوۀ تحلیلی و منطقی نگارش یافته است، به لوازم این دو دیدگاه و بررسی آنها میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مصداقیت فطرت الهی برای تجربه دینی در منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
یاسر هاشمی ، احمد ولیعی ابرقوئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از راههای ویژه برای ارتباط بین حق و خلق، بحث «فطرت الهی» انسان است. قبول این دیدگاه میتواند مباحث مطرح در بحثِ تجربه دینی را دچار تحولاتِ درخور توجهی نماید. از اینرو، در این مقاله سعی میشود با بیان چیستی و انواع تجربیات دینی، بالخصوص دیدگاه استاد آیتالله جوادی آملی از فطرت الهیِ انسان؛ به بررسی چگونگی مصداقپذیری این دیدگاه در ذیل انواع تجربیات دینی اهتمام ورزیده شود. همچنین با این بررسی، چراییِ وجودِ فطرت نیز تبیین میشود. با انجام این بررسی به روش تحلیلی – اسنادی و با تطبیق صورت گرفته شده بین تجربیات دینی و فطرت الهی از منظر استاد جوادی آملی، مشخص میشود؛ فطرت در دیدگاه ایشان، از مصادیق تجربۀ دینی و از انواع آن بوده و با توجه به نوع نگاه ایشان در اینباره، در ذیل تجربیات عرفانی چه در معنای عام و چه در معنای خاص آن قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جریانهای فکری مؤثر در تکوین نگرش کلامی-سیاسی آیتالله جوادیآملی
نویسنده:
علی آقاجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
عبدالله جوادیآملی از اندیشمندان معاصری است که به دلیل جامعیتنسبی در دینشناسی در حوزه کلامسیاسی صاحبسخن و نظر بوده و به دلیل ورود در سیاستعملی و نظری در قواره عالمدینی، شایسته تحلیل است. اگر جریانهای دانشی-ارزشی را به موافق و مخالف یا رقیب تقسیم کنیم، پرسش اصلی مقاله آن است که جریانهای تأثیرگذار بر کلامسیاسی آیتالله جوادیآملی کدام هستند؟ فرضیه در پاسخ بدین پرسش با روش تحلیلی-توصیفی و بر پایه چارچوبنظری هرمنوتیکاسکینر (چارچوبنظری) و مبحث زمینههای ذهنیاش بر آن است که سه جریان دانشی حکمتمتعالیه و فلسفهاسلامی، تفقه و فقه، و قرآنگرایی، بر کلام سیاسی جوادیآملی به مثابه بخشی از زمینههای ذهنی سازنده کلامسیاسی وی بوده است. تأثیرگذاری مبحث تشکیکوجود در حکمتمتعالیه و بازتابش در موضوعهایی مانند خلافتانسان، سراج و کاشفبودن عقل و ولایتشرع و تأثیرش بر مشروعیتسیاسی و نیز ترجیح رایاکثریت بر اقلیت؛ تأثیر تفقهسنتی و پویا و تفقه بهمعنای دینشناسیجامع بر نوع استدلال در مبحث پیمانها و تحدید ناپذیری شرعی قلمرو ولایتفقیه و...؛ نیز قرآن بهمثابه منهجتفسیری و نه منبعدینی؛ حجیت «فعلی» و نه انضمامی تفسیر قرآن به قرآن و تقدم آن بر کلاممعصوم و تأثیرش بر تحلیل از خلافتانسان، کرامتانسان، عدالت و پلورالیزم از یافتهها و دستاوردهای پژوهش است. بر این پایه، کلام سیاسی جوادی آملی مبتنی بر دوگانه عقل و نقل و نه عقل و دین و بر اساس کلامیجامع، تفقهیجامع و تفوق نگرشقرآنی است که در نظاممسائل کلامسیاسی بازتاب مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مفهوم عدالت در بستر جنسیت از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
زهرا خانی ، وحید سهرابی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
عدالت از مسائل مورد توجه ادیان الهی و مکاتب بشری بوده و اندیشمندان مختلف به بحث از آن پرداختهاند. سطح جدید مطالعات در زمینه عدالت، پرداختن به نگرشهایی همچون مطالعه هستیشناسی و انسان شناسیها است که درون مایه محتوایی عدالت را میسازد. عدالت حوزههای گوناگونی را دربردارد. یکی از این حوزهها، مطالعه عدالت بین دو جنس زن و مرد است که امروزه تحت عنوان عدالت جنستی از آن یاد میشود. از آنجا که عدالت جنسیتی مفهومی ترکیبی است، در مطالعه آن علاوه بر فهم عدالت؛ با توجه به شناخت انسان، کیفیت آفرینش او، تفاوتهای بین زن و مرد، حقوق زنان به ارائه مبنای عدالت ضرورت مییابد. بررسی و ارائه معیار در تحقق عدالت جنسیتی مسئلهای است که کمتر پژوهشی به آن پرداخته است. از آنجا که آیتالله جوادیآملی یکی از فیلسوفان معاصر بهشمار میآید که در زمینه انسان شناسی، مسئله زنان، برابری، عدالت و تفاوتهای جنسیتی صاحبنظر است، نظرات ایشان با روش توصیفی_تحلیلی و با محوریت بررسی معیار در تحقق عدالت جنسیتی مورد مطالعه قرار میگیرد. این مقاله به دنبال آن است که معیارهای تحقق عدالت جنسیتی را از منظر آیتالله جوادی آملی متناسب با جایگاههای مختلف انسانی شناسایی و تحلیل کند. در این راستا، در مسائل مربوط به هویت انسانی، عدالت با معیار تساوی و برابری سنجیده میشود؛ در کیفیت تربیت و محیط پرورش که تفاوتهای بین زن و مرد حقیقی نیستند، عدالت با معیار استحقاق افراد تحقق مییابد؛ و در امور زیستشناختی جنسی، عدالت با توجه به تناسب مبتنی بر تفاوتهای طبیعی تعیین میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 2141
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید