جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال الهی
>
اشراق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
مکاشفه عرفانی در اندیشه سهروردی
نویسنده:
حسین هوشنگی، عباس احمدی سعدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران, پاييز و زمستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مراتب مکاشفات عرفانی
,
اشراق
,
اتصال با نور
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
قرب الهی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
عقول طولیه
,
مکاشفه عرفانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
سالک
,
فنا
,
نور الانوار
,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت)
,
خیال(معرفت شناسی)
,
نور سافل
,
ذات گرایی در تجربه دینی
,
ساخت گرایی در تجربه دینی
,
حسین هوشنگی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلایل عقلی و نقلی علم غیب امامان معصوم(ع)
نویسنده:
احمد مروی، حسن مصطفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی , بهار/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دلایل عقلی
,
آیات و روایات
,
گستره علم امام
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عصمت
,
اشراق
,
الهام(افعال الهی)
,
علم امام (ع)
,
علم غیب
,
امام معصوم
,
علم افاضی امام
,
وحی
,
قرآن
,
علامه طباطبایی
,
معرفت
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
علم لدنی(معرفت شناسی)
,
نقل (معرفت شناسی)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه نهایی ملاصدرا در باب ادراک کلیات (عقل فعال، عقول عرضیه یا خدا؟)
نویسنده:
جهانگیر مسعودی، اعظم پیش بین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعیان ثابته
,
ادراک عقلی
,
عقل فعال
,
حرکت جوهری
,
ملاصدرا
,
الله
,
فنا فی الله
,
اتصال به عقل فعال
,
اتحاد با عقل فعال
,
استکمال نفس
,
تعریف علم
,
حکمت مشاء
,
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
خودشناسی
,
ادراک کلیات
,
فناء
,
اشراق
,
عالم عقل
,
احساس
,
عقول عرضیه
,
اتحاد نفس با عقل فعال
,
نوس
,
مراحل ادراک
,
خلاقیت نفس
,
ادراک کلیات عقلی
,
آفرینش صور
,
نظریه انعکاس
,
نظریه ترشح صور بر نفوس
,
رب النوع انسان
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشراق
,
ادراک حسی
,
ادراک عقلی
,
ادراک کلیات
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
حرکت جوهری
,
عقول عرضیه
,
عقل فعال
,
ماهیت علم
,
مُثُل
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
مرگ (فقه)
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید جلال آشتیانی
,
ابونصر فارابی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
تعقل(معرفت شناسی)
,
احساس (معرفت شناسی)
,
تخیل(مراتب علم)
,
جهانگیر مسعودی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
<br /> ملاصدرا در مباحث خود در باره درک کلیات مطالب گوناگون و متفاوتی را مطرح کرده است؛ وی از یک سو چنین میگوید که در ادراکات حسی و خیالی، نفس مبدع و آفریننده این صور است و سپس با حرکت جوهری و استکمالی خویش به مراتب بالای ادراک یعنی ادراک عقلی دست یافته و متحد با جوهر مفارق عقلی به نام عقل فعال میشود و صور کلی را در عقل فعال مشاهده کرده و یا اینکه عقل فعال صور کلیات را به او افاضه میکند. (دیدگاه مشایی) از سوی دیگر گاهی از اتحاد نفس با مثل (ارباب انواع) و عقول عرضیه سخن میگوید. (دیدگاه اشراقی). در برخی موارد هم با نگاه خاص و ویژه خود به این نکته اشاره میکند که نفس در مراتب عالی سیر استکمالی خویش فانی در ذات حق تعالی میشود و حقایق اشیاء را آنچنانکه هستند، در ذات حق میبیند. در این نوشتار ضمن بیان دیدگاه نهایی ایشان بر اساس مبانی حکمت متعالیه به این نکته اشاره شده است که برای جمع میان این دیدگاهها میتوان از دو رویکرد و تفسیر فلسفی و عرفانی در قضیه بهره برد. درک کلیات با فناء در ذات حق بیشتر با تفسیر عرفانی سازگار است و جمع میان دو دیدگاه مشایی و اشراقی عمدتا با تکیه بر دیدگاه خاص فلسفی ملاصدرا امکانپذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی پیدایش کثیر از واحد (نظام فیض) از دیدگاه شیخ اشراق
نویسنده:
عین الله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
المشارع و المطارحات
,
خلقت
,
صدور
,
اشراق
,
نظام فیض
,
نورالانوار
,
اشراق
,
نور اقرب
,
قهرو محبت
,
مشاهده (شهود)
,
ابن سینا
,
عالم ( امکانی )
,
الواح عمادی
,
پیدایش واحد از کثیر از نظر سهروردی
,
وحدت خداوند
,
رساله آواز پر جبرئیل
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
عین الله خادمی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
در مکتب اشراقی ما با تنوع واژگان درباره صادر اول مواجه هستیم سهروردی در برخی از نوشته های خود مثل التلویحات و الواح عمادی و پرتو نامه و رساله فی اعتقاد الحکما و یزدان شناخت و اللمحات و کلمه التصوف و نظام فیض را به شکل فیلسوفان مشایی و به شکل ثلاثی که ابتکار ابن سینا است تقریر می کند غیر از این جهت اشتراک از حیث روش شناختی میان این آثار تفاوت وجود دارد اما در الواح عمادی بعد از تقریر آن به شکل مشایی تلاش می کند تا حدی از نظام مشایی فاصله بگیرد این روند در المشارع و المطارحات تعمیق می یابد سرانجام در هیاکل النور و بالاخص حکمه الاشراق شیخ نظریه نهایی و ابتکاری خویش را بیان می کند ومیان نظریه نهایی سهروردی و فارابی تفاوت ها و مشابهت هایی وجود دارد و اشکال مشترکی بر هر دو نظریه وارد است در نظریه نهایی سهروردی درباره نظام فیض قهر و محبت و اشراق و مشاهده نقش های اصلی را ایفا می کنند و نکات قابل تاملی در این موارد وجود دارد مهم ترین وجوه ممیزه نظریه شیخ اشراق ابتنای نظریه او بر اصالت نور و ارائه نظریه عقول عرضی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجارب مینوی در نظام فکری سهروردی
نویسنده:
رضا حیدری نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فقه الانوار
,
المشارع و المطارحات
,
حکمت خسروانی
,
انوار اسپهبدیه
,
مراتب مکاشفات عرفانی
,
خمیره ازلی
,
تجارب مینوی
,
مراتب کشف باطنی
,
نفس شناسی اشراقی
,
ذات گرایی مکاشفات عرفانی
,
وحدت شخصی تجارب
,
ساخت گرایی تجارب عرفانی
,
اتحاد با نور اسفهبدی
,
حکمة الاشراق (کتاب)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشراق
,
خلافت الهی
,
علم نفس
,
حکیم (اسماء صفات الهی)
,
رؤیت قلبی خدا
,
اتحاد خدا با عارفین
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه مشاء
,
قرآن
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
فنا
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
تخیل(راه های معرفت)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
سید حسین نصر
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و چگونگی تجارب مینوی : سال 3، شماره 7 : الهیات تطبیقی
نویسنده:
رضا حیدری نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
اعیان ثابته
,
مکاشفه
,
حکمت اشراق
,
المشارع و المطارحات
,
نفس ناطقه
,
فنا
,
کشف و شهود
,
رویت قلبی خداوند
,
صورت ادراکی
,
حقیقت علم
,
شهود باطنی
,
انوار اسپهبدیه
,
سکینه
,
اشراق
,
رؤیت قلبی خدا
,
حقیقت نفس انسانی
,
اتحاد خدا با عارفین
,
قرآن
,
نورالانوار
,
اشراق
,
نفس انسانی
,
تجارب مینوی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
مُثُل
,
قرآن
,
سکینه
,
مکاشفه عرفانی
,
اتحاد با خدا
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فیثاغورث
,
ارسطو
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
فنا
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
حقیقت علم
,
تخیل(راه های معرفت)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
نظریه ذات گرایی
,
دیدگاه ساخت گرایی
,
اتحاد با نور
,
شهود در حکمت مشاء
,
مراتب کشف باطنی
,
نور سافل
,
التلویحات
,
احوال سالک
,
سید حسین نصر
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
حقیقت تجارب شهودی و چگونگی تحقق آنها، از جمله مسائلی است که همه افراد، فرهنگها و آیینها با آن مواجه بوده و در خصوص آن دیدگاههایی ابراز داشتهاند. دو دیدگاه عمده در خصوص حقیقت چنین تجاربی مطرح شده است: نظریه ذاتگرایی که بر انسجام این تجارب و مشترک بودن آن بین افراد و اقوام تأکید داشته و دیگری دیدگاه ساختگرایی که ایدهها و تفکرات مکاشفهگر را در تکوین و شکل دهی تجارب پر رنگ دانسته است و لذا بین افراد و فرهنگها تفاوتی ماهوی در این تجارب وجود دارد. نظام فکری اشراقی، که با مطارحات حکیم سهروردی تنسیق شد، در این زمینه، دیدگاه خاص و ارزندهای دارد. در چنین تفکری اتحاد با نور زمینه ساز مکاشفه عرفانی است و دیدگاه خاص نفسشناسانه این نظام در تحقق این تجارب دخیل است که با اشراق و مشاهده همراه بوده، با اتحاد و فنا پایان میپذیرد. گرچه در این تفکر ویژگیهای ذوقی و اشراقی نقش اساسی دارد، ولی مجموعه ویژگیهای تجارب مینوی از نگاه سهروردی، بیانگر نوعی ذاتگرایی در مکاشفات عرفانی است، نه اینکه وحدت شخصی تجارب بر اساس نوع تفکر حاکم بر افراد، هر تجربهای را از دیگر تجارب جدا کند؛ بلکه همه آنها دارای مشترکات و زمینههای واحدند. پژوهش حاضر ضمن اشاره به دیدگاههای مطرح در این خصوص به توضیح چیستی و چگونگی تجارب مینوی از نگاه سهروردی پرداخته و به مجهولاتی در این زمینه پاسخ داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه آرای سهروردی و ملاصدرا در موضوع نفس
نویسنده:
زری پیشگر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
اسفار
,
اضافه اشراقیه
,
عقل فعال
,
شواهد الربوبیه
,
ملاصدرا
,
حدوث نفس
,
عالم مثال ها
,
نفس ناطقه
,
البرزخ
,
قوه ناطقه
,
روح حیوانی
,
علم النفس ملاصدرا
,
اشراق الهی
,
معلوم بالذات
,
معلوم بالعرض
,
قرآن
,
اشراق
,
نور اسپهبد
,
قدم نفس
,
سعادت نفس
,
علم نفس به ذات
,
نفس انسان
,
نفس شناسی سهروردی
,
الواح عمادی
,
حدوث بدن
,
رؤیت نفس
,
جسم طبیعی آلی
,
وجود عقلانی نفس
,
حکمة الاشراق (کتاب)
,
تجرد نفس (فلسفه)
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
اشراق
,
علم نفس
,
تجرد نفس ناطقه
,
عالم برزخ
,
علم نفس ناطقه به ذات
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه اشراقی
,
روح حیوانی
,
روح حیوانی بشری
,
عقل فعال
,
برزخ انسانی
,
اضافه وضعی
,
بساطت نفس ناطقه
,
قرآن
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
هورقلیا
,
معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات)
,
معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
زری پیشگر
,
سید حسین نصر
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه اشراقی علم الهی
نویسنده:
مهدی عباس زاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی, زمستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم خدا به خویش
,
علم خدا به غیر خود
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ذات الهی
,
اشراق
,
فلسفه مشاء
,
علم واجب
,
معرفت
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
نور (حکمت اشراق)
,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
نظریه اضافه اشراقی
,
مهدی عباس زاده
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تطور تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا : سال 1، شماره 2 : آیین حکمت
نویسنده:
زهرا یوسفی روشناوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثل
,
قوای نفس
,
معتزله
,
عقل فعال
,
مشاء
,
عقل نظری
,
اتصال به عقل فعال
,
عالم مثال
,
نبی
,
عقل مستفاد
,
عقل کل
,
عقل هیولانی
,
تهافت الفلاسفه
,
نفس فلکی
,
عالم ماده
,
فرشته وحی
,
اتصال عقل نبی به عقل فعال
,
قوه وحی نبوت
,
اشراق الهی
,
وحی
,
خیال منفصل
,
اشراق
,
عالم خیال (متصل و منفصل)
,
مثل معلقه
,
پیامبر
,
هستی شناسی وحی
,
عقل بالملکه
,
نفس ناطقه فلکی
,
عقل انبیاء
,
ادراک نفس
,
قوه عاقله نبی
,
رؤیت فرشته وحی
,
شرایط نبوت
,
کلیات وحیانی
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
مقاله درباره فارابی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشراق
,
عالم ماده
,
معتزله (اهل سنت)
,
نبوت
,
جبرئیل(ع)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
وحی الهی
,
ابن سینا
,
فلسفه مشاء
,
افعال نفس
,
عقل ( جوهر )
,
عقل فعال
,
مُثُل
,
اشراق حق تعالی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
عالَم مثال منفصل(مقابل مثال متصل)
,
عالَم مثال متصل(مقابل منفصل)
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
عقل هیولانی
,
عقل بالملکه
,
عقل مستفاد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
وحی که یکی از مهمترین آموزههای دینی است از سوی فلاسفه همچون دیگر اندیشمندان مورد توجه قرار گرفته است. در فلسفه اسلامی، فرشته وحی، مخزن علوم و مفیض آنها و گیرنده وحی نیز قوه عاقله نبی است که وی به علت استعداد ذاتی و تکامل وجودی به مرتبهای میرسد که میتواند به عقل فعال متصل گردد و معارف را از وی دریافت نماید.<br /> مهمترین مبحث در زمینه وحی نزد فلاسفه اسلامی، نحوه رؤیت فرشته وحی است. در نظام مشائی، عقل فعال همان فرشته وحی و رؤیت او نیز محاکات متخیله نبی از حقیقت وجود وی بود؛ ولی در مکتب اشراقی و حکمت متعالیه با کشف عالم مثال منفصل یا به تعبیر شیخ اشراق «مثل معلّقه» تبیین فلسفی وحی به نقطه عطف خود رسید. در این مکتب، فرشته وحی عظیمترین انوار قاهره عرضیه و رب النوع آدمی بود که نفس پاک نبی پس از رفع شواغل و حجب برزخی و جسمانی با اتصال به فرشته وحی، معارف را از وی دریافت میکند. حقیقت فرشته وحی دارای مظاهری در عالم مثال است که با ظهور در این مظاهر، امکان رؤیت آن برای نفس نبی حاصل میشود. فرشته وحی از حقیقت عقلی و نوری خود تنزل مینماید و در مظهری از مظاهر عالم مثال جلوهگر میشود تا نبی به رؤیت آن نائل آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید