جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 87
فرق ميان منطق جديد و منطق قديم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
منظور از منطق قديم همان منطق ارسطويي است. منطقي که قواعد آن را ارسطو حدود 4 قرن قبل از ميلاد وضع کرد. اين منطق در قرن 2 هجري با شروع نهضت ترجمه آثار يوناني به جهان اسلام وارد شد و 2 قرن بعد يعني قرن 4 هجري با کارها و ابداعات ابن سينا به اوج خود رسيد. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
پديدار شناسي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف) «پديدارشناسى»(Phenomenology) به طور اعم، رابطه ذهن و عين را در پرتو تازه‏اى مطرح كرده، درباره جايگاه علوم عينى و اثباتى و فهم دنيايى مدرن از خود و اصالت و معنادارى اين خود فهمى، به نقد و ارزيابى مى‏پردازد. در واقع شاخه‏اى از پديدارشناسى، پاسخ‏ده بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معناي حکمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه حکمت در قرآن کريم:
واژه حكمت، چنان كه در فرهنگ‏نامه‏ها از جمله «مفردات راغب آمده، به معناى رسيدن به حقيقت به وسيله علم و عقل است. علامه طباطبايى درباره معناى واژه ح بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
واقعيت داشتن خرافه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين باره گفتني است؛ پايبندي به خرافه, با واقعيت بخشي به خرافه متفاوت است. و خرافه به خودي خود از واقعيت به دور است اما چه بسا خرافه پرست و خرافه گرا, به واقعيتي معتقد باشد ولي تجسم آن واقعيت را در اين خرافه فرض كند. لذا نتيجه اي كه در زندگي خود به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تعريف مغالطه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سفسطه: به کارگيري مقدمات وهمي در استدلال (قياس) را که به نتيجه اشتباهي مي انجامد، سفسطه گفته مي شود. اين امر از آن روست که قياس (استدلال منطقي) بر مقدماتي با ويژگي هاي خاصي استوار مي باشد که بي توجهي به خصوصيات مزبور در مقدمات فرايند نتيجه گيري را با بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برگشت فعليت به قوه و سقوط معنوي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر چه برگشت فعليت به قوه محال است. اما فساد و استحاله فعليت محال نيست. لذا در اثر بي احتياطي شكستگي اشياء مادي و لغزش كمالات معنوي بسيار اتفاق مي افتد. و اين همان معناي حبط اعمال است.
و در باره تكفير سيئات نيز بايد دانست هر عملي آثار دروني و بير بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
علت حقيقي ،علت هستي بخش
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ابتدا بايد توضيحي پيرامون «ممکن بالذات» داده شود:
ممکن بالذات چيزي است که ذاتا نه ضروري الوجود است و نه ضروري العدم؛ اگر فقط به خودش توجه کنيم و از غير ان چشم بپوشيم، مي بينيم که نه محال است موجود باشد و نه محال است معدوم باشد، با هر دو سازگار اس بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
روح جمادی و حيواني و گياهي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اصطلاح فلسفى از روح به نفس تعبير مى‏شود. بنا به نظر فلاسفه مسلمان قواى نفسانى بر سه قسم است:
1- نفس نباتى كه كمال اول براى جسم طبيعى در سه جهت تغذيه و رشد و توالد است.
2- نفس حيوانى كه كمال اول براى جسم طبيعى در دو جهت درك جزئيات و حركت ار بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نظر اهل بیت در مورد فلسفه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در حقيقت، هيچ گاه نمي توان گفت فلسفه چيست؛ يعني هيچ گاه نمي توان گفت: فلسفه اين است و جز اين نيست؛ زيرا فلسفه، آزاد ترين نوع فعاليت آدمي است و نمي توان آن را محدود به امري خاص كرد. عمر فلسفه به اندازه عمر انسان بر روي زمين است و در طول تاريخ تغييرات بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چگونگی آفرينش ماده از خدای مجرد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند موجودي است مجرد و غير مادي، از اين رو آنچه مي آفريند بايد با او سنخيت داشته باشد؛ يعني از خداوند تنها ممکن است موجودي مجرد صادر شود نه موجودي مادي و غير مجرد، چرا که در خداوند ماده اي نيست تا از داشته هاي خود بدان دهد. آنچه را خداوند داراست تج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 87