جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
واقعگرایی (رئالیسم)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 57
عنوان :
تأثیر دوگانهانگاری مقام گردآوری و مقام داوری در مطالعهی دینی
نویسنده:
احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دوگانه انگاری در دین پژوهی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
زمینه مندی معرفت ,
مقام گردآوری ,
مقام داوری ,
روش شناسی مطالعه دینی ,
تسری تنوع در مقام گردآوری به مقام داوری ,
رشد علم در تاریخ ,
سلب پویایی و بالندگی از علم ,
دانش دینی ,
عینیت معرفتی علوم تجربی ,
الگوی پژوهشی دینامیکی ,
فلاسفه علم ,
کشف مساله ,
معرفت دینی ,
عینیت معرفتی دانش ,
علم شناسی کانتی - پوپری ,
تامس کوهن ,
پست مدرنیسم ,
شکار مساله ,
صید فرضیه ,
درک شریعت ,
درک طبیعت ,
الگوی پژوهشی مکانیکی ,
کثرت گرایی معرفتی ,
تعامل پویا در پژوهش ,
علم شناسی ارسطویی دکارتی ,
واقعگرایی (رئالیسم) ,
نسبیگرایی معرفتی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
تمایز مقام گردآوری و مقام داوری تدبیری است که از سوی برخی از فیلسوفان علم برای گریز از نسبیتگرایی ناشی از زمینهمندی معرفت اخذ شده است. مقام گردآوری جایگاه کشف مسائل و فهم فرضیهها و مقام داوری جایگاه سنجش فرضیههاست. برخی از دینپژوهان معاصر تحت تأثیر آرای فیلسوفان علم، این تمایز را در فرآیند تشکیل دانش دینی اخذ نموده اند؛ بدین صورت که معرفت دینی نیز همانند دانشهای تجربی از دو مقام برخوردار است: مقام گردآوری و مقام داوری. اخذ تمایز مقام گردآوری و مقام داوری در مطالعات دینی در خور نقد و تأمل است. اشکالات این دیدگاه عبارتاند از: تسری تنوع در مقام گردآوری به مقام داوری؛ عدم هماهنگی این تمایز با جریان رشد علم در طول تاریخ؛ سلب پویایی و بالندگی از علم؛ زمینه مندی و نسبیتگرایی معرفتی دانش دینی در هر دو مقام؛ برخورداری مطالعه ی دینی از الگویی دینامیکی، نه مکانیکی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم صدق نزد ویتگنشتاین
نویسنده:
سروش دباغ, رضا مثمر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صدق (صفات الهی)
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
فلسفه تحلیلی
,
نظریة ویتگنشتاین
,
نظریۀ زائد بودن
,
نشانۀ بیان
چکیده :
این مقاله به بررسی تلقی ویتگنشتاین از مفهوم صدق می پردازد و میکوشد نشان دهد که برخلاف تفسیر رایج، ویتگنشتاین متقدم و متأخر دارای برداشتی یکسان از مفهوم صدق است. بنا بر آنچه خواهد آمد ویتگنشتاین در سراسر کار فلسفی خویش، «صدق» را مفهومی زائد میدانست و به همین دلیل از به دست دادن نظریهای در بارۀ صدق خودداری کرد. در پایان نشان خواهیم داد که لازمۀ منطقی امتناع از صورتبندی نظری در باره «صدق» درغلتیدن در غیرواقعگرایی نیست و ویتگنشتاین همچنان قائل به رهیافتی واقعگرایانه در باب صدق است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و بررسی روششناسی پژوهش تربیتی میان رشتهای از منظر رئالیسم انتقادی باسکار
نویسنده:
مجتبی پورکریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
میان رشته
,
روش شناسی پژوهش
,
پژوهش تربیتی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
مسایل جدید روش شناسی
,
ماتریالیسم دیالکتیک
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
باسکار، روی
چکیده :
هدف این رساله بررسی و تبیین روش شناسی پژوهش تربیتی میان رشته ای از منظر رئالیسم انتقادی باسکار میباشد. به منظور تحقق هدف فوق سه گام اصلی برداشته شده است. گام نخست، تبیین ماهیت پژوهش میان رشته ای از دیدگاه باسکار است، دوم، تبیین روش شناسی پژوهش تربیتی میان رشته ای از دیدگاه باسکار و سوم، تبیین چگونگی پژوهش تربیتی میان رشته ای از دیدگاه باسکار میباشد. بر اساس دیدگاه باسکار، پژوهش تربیتی میان رشته ای یعنی؛ بررسی و تبیین یک پدیده پیچیده تربیتی یا سیاست گذاریها یا اهداف غایی تربیتی در سطوح مختلف واقعیت با تاکید بر شروط لازم تعریف کننده همراه با تعیین شروط لازم تجربی از چشم انداز علوم مختلف با هدف توصیف و نقد وضع موجود، و رسیدن به دانش ترکیبی جدید به منظور ارائه بدیلهای موثر. مراحل پژوهش تربیتی میان رشته ای شامل توصیف موضوع، پرسش استعلایی، باز توصیف پدیده تربیتی، توجه به بررسی سطوح، ترکیب دانش حاصل گردیده و در نهایت کنش میباشند. مبانی هستی شناختی به ترتیب شامل وجود قانون علی و زمینه در رابطه با ابعاد مختلف موضوع انضمامی و مبنای ارتباط ابعاد ناگذرای موضوعات میباشند. مبانی معرفت شناختی نیز به ترتیب شامل مبنای ارتباط ابعاد گذرای معرفت، مبنای طبیعت گرایی انتقادی و کنش و نتایج ناخواسته کنشها میباشند. بر اساس مبانی فوق، اصول هستی شناختی پژوهش تربیتی میان رشته ای به ترتیب شامل : بررسی انضمامی با رعایت رابطه قانون علی و زمینه، توجه به ابعاد مختلف موضوعات تربیتی (جامعیت)، رعایت تحلیل و ردیابی تأثیرات انباشتی سطوح زیرساختی به ترتیب عمودی از پایین به بالا، رعایت تحلیل و ردیابی تأثیرات مرزی سطوح روساختی به ترتیب عمودی از بالا به پایین. اصول معرفت شناختی، به ترتیب شامل رعایت: تعیین مفاهیم، تفکیک، روابط مرزی علوم، کفایت تبیینی، دلایل به مثابه علت و اصلاح خطاها و ارائه بدیلها. راهبردهای پژوهشی به ترتیب شامل:راهبردهای ناظر به چیستی که خود شامل بررسی تاریخچه موضوع و پرسش استعلایی میباشند. راهبردهای ناظر به چرایی که شامل مفهوم سازی و انتزاع، بررسی ساختارها و تحلیل فرایندی، توجه به کنش و فعالیت انتقالی عاملان تربیتی و نقادی آن و آموزش قواعد انتقاد میباشند. راهبردهای ناظر به چگونگی شامل مفهوم سازی (حرکت از تعریف مفهومی به تعریف واقعی)، اصلاح خطاها و سیاست گذاریهای آموزشی میباشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح و نقد دیدگاه راجر تریگ درباره عقلانیت (بر اساس مبانی حکمت متعالیه)
نویسنده:
زهرا سرکارپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
نسبیگرایی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
چکیده :
عقلانیت یکی از چالش برانگیزترین مباحث معرفت شناسی در قرن اخیر است. اندیشمندان حوزهی عقلانیت همواره در پی تعریفی برای باوری عقلانی بودهاند. هرکدام بر اساس پیشفرضهای بنیادیشان درخصوص وجود یا عدم واقعیت مستقل، نیز امکان یا عدم امکان دستیابی به آن، تعریفهای مختلفی از عقلانیت ارائه دادهاند. تریگ فیلسوفی است که با اتخاذ رویکردی واقعگرایانه، در پی آن است که عقلانیت را هم از چارچوب تنگی که تجربهگرایان به دور آن کشیدهاند بیرون بکشد و هم آن را از فرو غلطیدن به ورطهی نسبیگرایی حفظ کند. تجربهگرایان عقلانیت را به شکلی جزمی و تنها بر مبنای روش تجربی تعریف کرده اند؛ از طرف دیگر نسبیگرایان سعیکردهاند تعریف و توجیه عقلانیت را از توجه به مسئلهی مطابقت با واقع، به سوی معیارهای دیگری مثل: سودمندی یک نظریه و یا میزان توافق بر سر یک نظریه معطوفکنند. هر دوی این نظامها برآنند تا فلسفهی خود را از تفکر متافیزیکی و پیشفرضهای فلسفی دور نگه دارند. اما تریگ نشان میدهد که، برپایی همین نظامها و به طور کلی هر نظام فکری، تنها با تفکر فلسفی ممکن است زیرا درپس تمامی آن نظامها، همواره پیشفرضهای متافیزیکی نهفته است که بدون آنها، نظامهای فلسفی آنان فرو خواهد ریخت. فرض واقعیت عینی و امکان دستیابی به آن، از مهمترین پیشفرضهای فلسفی موجود در هر سیستم فکری است. بنابراین، میتوان گفت که تریگ فیلسوفی واقعگراست و واقعگرایی را پیشفرضی ضروری و اجتنابناپذیر میداند و همین جا نقطه اشتراک اصلی تریگ با حکمت متعالیه است. تعریفی که حکمت متعالیه نیز، از عقلانیت، بر اساس مطابقت باور با واقع، ارائه میدهد تعریفی مبتنی بر واقعگرایی است. هرچند تفاوتهایی در خصوص حدود معرفت در نگرش تریگ و نگرش صدرایی وجود دارد، اما تعریف این دو از عقلانیت، تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک است. هر دو تفکر فلسفی را نقطه شروع اجتنابناپذیر برای آغاز هر نوع فعالیت فکری و سرآغازی ضروری برای تفکر در هر روشی میدانند که بدون آن، امکان برپایی هرگونه نظام فکری محال است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و ارزیابی نظریه معرفتشناسی داده حسی
نویسنده:
عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
داده حسی
چکیده :
اصطلاح داده حسی (sense-datum) اول بار به وسیله (جرج ادوارد مور) (George Edward Moore) در مجموعهای سخنرانی در خلال سالهای 1910 و 1911 به کار گرفته شد. به موجب نظریه داده حسی، در فرآیند ادراک حسی، متعلق مستقیم آگاهی (معلوم بالذات ) پدیدهای ذهنی و غیرمادی است . این نظریه در تقابل با نظریه واقعگرایی مستقیم (direct realism) است در واقعگرایی مستقیم فاعل شناسا (S) مستقیما و بدون واسطهای ذهنی از وجود و نیز دست کم بخشی از صفات شیء مادی (O) در پیرامون خود آگاه میشود. نظریه داده حسی دارای دو تقریر است : واقعگرایی غیرمستقیم (indirect realism) و اصالت پدیدار (phenomenalism) در واقعگرایی غیرمستقیم پدیده ذهنی یاد شده حاکی از شیئی مادی در جهان خارج و به سخن دیگر واسطهای بین ذهن و فراذهن است و در اصالت پدیدار این پدیده فاقد هر نوع بازنمایی است . در پژوهش حاضر از نظریه داده حسی و تقریر واقعگرایی غیرمستقیم آن در برابر واقعگرایی مستقیم و تقریر اصالت پایدار دفاع میکنیم. مهمترین برهان بر اثبات داده حسی برهان خطای حسی (argument from illusion) است ، ضمن بررسی مبانی این برهان از استحکام آن در برابر ایرادهای وارد دفاع خواهیم کرد. برای اثبات صحت تقریر واقعگرایی غیرمستقیم در برابر اصالت پدیدار به نظریه علی ادراک حسی (causal theory of perception) استناد جسته و ضعف این نظریه را به کمک اثبات ناسازواری درونی اصالت پدیدار جبران خواهیم کرد. از دلایل مهم بر ناسازواری درونی اصالت پدیدار نظریه ترجمهناپذیری گزارههای شیئی (thing statements) است . این نظریه در برابر ایرادهای وارد قابل دفاع و در اثبات مطلوب تواناست .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برساخت گرایی در فلسفه اخلاق کانت
نویسنده:
علیرضا باهوش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
امر مطلق
,
فلسفه کانت
,
اصول عدالت
,
برساختخ گرایی
,
وضعیت اولیه
,
coimperative
چکیده :
برساخت گرایی اخلاقی دیدگاهی فرا اخلاقی درباره ی طبیعت صدقو حقایق و خصوصیات اخلاقی است . برساختگرایی ظاهراً در تقابل با واقع گرایی قرار می گیرد و تنهابا روایتهای واقع گرائی اخلاقی توافقی نسبی و محدود دارد. بر ساخت گرایان، مانند واقع گرایان ، جملات اخلاقی را دارای محتوای توصیفی می دانند و بنا بر این به نظر می رسد واقعاً بیان کننده امر واقع باشند.ولی بر ساخت گرایان برغم اینکهمی پذیرند که به نحوی حقایق اخلاقی وجود دارند، بر عکس واقع گرایان، آنها را وابسته به نگرشها و قرار دادهای انسانی و امثال آن می دانند.جان رالز برای نخستین بار اصطلاح برساخت گرایی در اخلاق رابکار برد و تفسیری برساخت گرایانه از فلسفه اخلاق کانت به دست داد. براساس این تفسیر اخلاق برساخته عقل بشری است و امر مطلق روال برساختن است. رالز همچنین نظریه خود را برساخت گرایی کانتی نامید .براساس برساخت گرایی کانتی محتواى اصول عدالت نتیجه توافق و قرادادى است که میان افرادى خاص در وضعیت ویژهاى بدست می آید و رالزآن را وضعیت اولیه مىنامد.وضعیت اولیه روال تصمیم یا روال برساختن در برساخت گرایی کانتی است که در آن اصول عدالت بر ساخته می شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد اخلاق فضیلت محور فیلیپا فوت
نویسنده:
سکینه افلاطونی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
عقل عملی
,
خیر طبیعی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
معارف اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فوت، فیلیپا
,
اصل یکنواختی
چکیده :
فضیلت و فضیلت مندی همواره از مفاهیم کلیدی دراخلاق بوده است وعلمای اخلاق، همواره به آن تأکیده داشته اند.به خصوص دریونان باستان سقراط به عنوان معلم فضیلت وفیلسوفان پس از او یعنی افلاطون وارسطو به آن پرداخته اند.ارسطو در کتب اخلاقی خویش به نحو مبسوطی به بحث از فضایل پرداخته است . پس از او در قرون وسطی وپس از آن نیز این بحث همواره دربین فلاسفه مطرح بوده است ؛اما درقرن هجدهم با ظهور مکاتب اخلاقی جدید ، بحث از فضایل وفضیلت مندی با یک رکود نسبی مواجه شد. اما مجداداً درقرن نوزدهم عده ای از فلاسفه اخلاق خواستاربازگشت به اخلاق فضیلت محور شدند وهرکدام تعبیری از اخلاق مبتنی برفضیلت ارائه دادند.به این ترتیب چندین تعبیر متفاوت ازاخلاق فضیلت محور پدیدآمد . یکی از این تعابیر، تعبیر فیلیپا فوت است که بررسی ونقد آن،موضوع اینتحقیقاست.دراخلاق فضیلت محور فوت ،به تأسی از ارسطو اعمال اخلاقی بشر همانند ویژگی ها واعمال سایرموجودات زنده ونیزکارکردهای اعضای بدن مثل بینایی ،شنوایی وسلامت بدنی ارزیابی می شوند. فوت در تفکر اخلاقی اشروی عینیت هنجارهای طبیعی ،ارتباط بین فضیلت وسعادت ونیزپیوند میان عقل ومیل تأکید می کند.همچنیناز نظر او ارزشها واصول اخلاقی که همگی برآمده از فضایل اند ، برخاسته از طبیعت عقلانی انسان وبنابراین واقعی اند. اما علی رغم این شباهت ها بین دیدگاه های اخلاقی فوت وارسطو در برخی موارد در دیدگاه فوت با مسائلی مواجه می شویم که پاسخ واضحی برای آنها نمی یابیم که به نظر می رسد دلیل این امر خوب نپرداختن به بحث عقل وحکمتعملی از سوی فوت است . ظاهراًدر برخی موارد اختلافاتی جزئی بین آراءفوت وارسطو وجود دارد که همین اختلافات جزئی مشکلاتی را در نظریه اخلاقی فوت پدیدآورده که آن مسائل را در نزد ارسطو نمی یابیم . در تحقیق حاضرضمن مقایسهدو دیدگاه فوت وارسطو تلاش شده است تا نقاط امتیاز وافتراق آنها به خوبی نشان داده شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامت در ملحمه اهل البیت (ع)
نویسنده:
نجمه هاشمپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
قرآن
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
حدیث
,
قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ملحمه اهلالبیت (ع) (کتاب)
,
فرطوسی، عبدالمنعم
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
رسالهیحاضر، پژوهشی است در موضوع امامت در «ملحمه ی اهل البیت(ع)» ، اثر ارزشمندِ عبد المنعمفرطوسی یکی از شعرای معاصر عراق. بررسی این گونه مباحث در آثار شعری علاوه بر ارزش ادبی آن، میتواند جلوههایی از حقّانیت اهلبیت عصمت و طهارت (ع) را نمایان سازد.این رساله در یک مقدمه و پنج فصل تنظیم شدهاست، فصل نخست به شرح مختصری از زندگی، شعر و آثار فرطوسی اختصاص دارد.فصل دوم تأملی است در مفهوم ملحمه و اقسام آن، همچنین جایگاه ملحمه در ادبیات عربی مورد بررسی قرار گرفته است و در انتهای این فصل شرح مختصری از مضامین ملحمه ی اهل بیت بیان شده است.بخش سوم با عنوان«امامت در ملحمهی اهل بیت(ع)» در سه بخش «امامت و عقل»،«امامت و قرآن»و«امامت وحدیث» تنظیم شدهاست.فصل چهارم نیز به بررسی امامت اهل بیت(ع) در ملحمه اختصاص دارد. در فصل آخر سعی نگارنده برآن بوده، که ویژگی های فنّیِ برجسته ی اشعار فرطوسی را در این اثر ارزشمند بیان کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ریشههای رئالیسم، پوزیتوسیم و ابزار گرائی در فلسفه علم معاصر
نویسنده:
رامتین گلبانگ
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واقعگرایی (رئالیسم)
,
پوزیتوسیم
,
ابزارگرایی
,
علوم پایه
,
علوم پایه
,
آمار و ریاضی
چکیده :
در یان پایان نامه، سعی در بررسی علت پیدایش و رشد سه مکتب فلسفی عمده، که فلسفه علم و فیزیکدانان-و در برخی موارد خاصتر، ریاضی دانان-تحت تاثیر آنها بودهاند، داریم. این سه مکتب عبارتند از رئالیسم، پوزیتوسیم و ابزارگرایی. در مورد هر مکتب ابتدا علل و چگونگی رشد مبانی فلسفی مرتبط با آن را بررسی میکنیم و سپس به شرح تاثیرات آنها در تاریخ علم-خصوصا در قرن بیستم-میپردازیم. ترتیب ارائه مطالب به شرح زیر است : در فصل اول به چگونگی شکلگیری نظریات میپردازیم و ماتب فلسفی مرتبط با آن را بررسی میکنیم. در این فصل توصیف موجز و کوتاهی از مبانی فلسفی مکاتب پوزیتویسم، ابزار گرایی و رئالیسم ارائه میکنیم. از آنجا که انقلاب کوانتمی، علت پیدایش و جدایی دو مکتب فلسفی عمده، یعنی پوزیتویسم و ابزارگرایی بوده است ، فصل دوم را به این مطلب اختصاص دادهایم. از طرفی چون اینشتین و بور را با اندکی جرح و تعدیل میتوان به ترتیب ، نمایندگان بارز و شاخص و اصلی دو مکتب رئالیسم و پوزیتویسم قلمداد کرد، فصل سوم را به دیدگاههای هستی شناسانه اینشتین دادهایم و در این فصل مبانی فلسفی رئالیسم را نیز بیان کردیم و همین شیوه را در مورد بور ادامه دادیم، یعنی فصل چهارم دیدگاههای معرفت شناسانه او را باز میگوید و فلسفی پوزیتویسم توضیح داده میشود.در فصل پنجم ابزارگرایی به عنوان یک مکتب فلسفی، ناشی از تقابل دیدگاههای اینشتین و بور بیان میشود که دیدگاههای بود در علل شکلگیری آن غلبه دارد. در انتها-فصل شش -نقطه نظرات خود را در مورد مکاتبی که شرح آنها گذاشت ، بیان کردهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسي ابنخلدون
نویسنده:
حسين شرفالدين
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استدلال عقلی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
منقولات
,
تاریخنگاری اندیشهنگر
,
مسایل جدید روش شناسی
چکیده :
چكيده تأمل در آثار و منابع علمي قدما، كه غالباً به طور پيشيني توجه درخوري به مقولة متدولوژي و اعمال آگاهانه روشها و تكنيكهاي پژوهشي، قواعد بازي و استانداردهاي مطالعات علمي به سبك و سياق امروزيها مبذول نميكردند، فعاليتي ارزشمند است كه در جامعة علمي ما از سابقة چنداني برخوردار نيست. اين نوشتار، درصدد است تا با تعمق و ژرف كاوي در يكي از منابع گرانسنگ علمي، يعني «مقدمه ابنخلدون»، قواعد و اصول روششناختي مورد استفادة مؤلف آن در مقام گردآوري اطلاعات، تحليل دادهها، ارزيابي و نقد آراي ديگران و منقولات تاريخي در چارچوب علم جديدالتأسيس خود موسوم به علم «عمران» را شناسايي، استخراج، طبقهبندي و شرح و تفسير نمايد. پيش از ورود به بحث روشها، مباني معرفتشناختي و رئوس كلي انديشههاي جامعهشناختي و تاريخ نگاشتي مؤلف كه نقش مقدمي دربحث روشها دارد، به اجمال بررسي شدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 57
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید