جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 667
دین و عقل عمومی. مقایسه مواضع جان رالز، یورگن هابرماس و پل ریکور [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Maureen Junker-Kenny
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
De Gruyter,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این کتاب سه رویکرد به عقل عمومی و فضای عمومی اعطا شده به ادیان را مقایسه می‌کند: پلتفرم لیبرال یک اجماع همپوشانی که توسط جان رالز پیشنهاد شده است، بازنگری‌بندی اخلاقی گفتمان یورگن هابرماس درباره جهان‌شمولی کانت و تحقق آن در حوزه عمومی، و بنیان‌گذاری مشترک. نقشی که پل ریکور به سنت های خاصی نسبت می دهد که فرهنگ آنها و اعتقادات شهروندان را شکل داده است. مقدمات مواضع آنها در چهار جنبه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد: (1) چارچوب هنجاری که کارکرد خاص عقل عمومی را تعیین می کند. (2) انسان شناسی و نظریه های عمل آنها. (3) ابعاد زندگی اجتماعی و مشخص شدن آن در چارچوب سیاسی دموکراتیک. (4) دیدگاه‌های متفاوتی از دین که از این عوامل ناشی می‌شود، از جمله درک آن‌ها از جایگاه ادعاهای حقیقت متافیزیکی و دینی، و نقش دین به‌عنوان یک عمل و اعتقاد در جامعه کثرت‌گرا. دریافت‌ها و نقدهای اخیر به زبان‌های انگلیسی و آلمانی مورد بحث قرار می‌گیرند: فیلسوفان و الهی‌دانان در مورد گستره عقل عمومی، و وظیفه ترجمه از سنت‌های ایمانی، و همچنین نقشی که ممکن است در تنوع فرهنگ‌های جهانی برای شکل دادن به یک مشترک داشته باشند، بحث می‌کنند. افق جهان وطنی
رالز و هابرماس: عقل، پلورالیسم و ادعاهای فلسفه سیاسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Rawls, Jürgen Habermas
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Stanford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی : این کتاب ارزیابی جامعی از دو فیلسوف سیاسی برجسته پس از جنگ جهانی دوم، جان رالز و یورگن هابرماس ارائه می دهد. هر دو مرد می‌پرسند که چگونه می‌توانیم تحت قوانین اجباری آزاد و خودمختار باشیم و چگونه می‌توانیم مجموعاً از عقل خود برای توجیه اعمال قدرت سیاسی استفاده کنیم. در دموکراسی‌های مدرن کثرت‌گرا، نمی‌توان انتظار داشت که شهروندان بر اساس وفاداری مشترک به آموزه‌های متافیزیکی یا دینی جامع در مورد افراد یا جامعه، در مورد هنجارهای اجتماعی به توافق برسند، و بنابراین هر دو فیلسوف به پرسش‌های اساسی در مورد چگونگی یک چارچوب الزام‌آور هنجاری برای استفاده عمومی از عقل پرداختند. ممکن و قابل توجیه باشد هدریک مفهوم معقول بودن را بر اساس لیبرالیسم سیاسی رالز و نظریه عقلانیت ارتباطی که مفهوم رویه ای هابرماس از دولت قانون اساسی دموکراتیک را حفظ می کند، بررسی می کند. کتاب او راولسیانیسم رایج در دنیای انگلیسی-آمریکایی امروز را به چالش می کشد و در عین حال از نظریه هابرماس که اغلب ضعیف درک شده است به عنوان جایگزینی برتر دفاع می کند.
بحث در مورد لیبرالیسم سیاسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jurgen Habermas, John Rawls
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ediciones Paidos Iberica,
تجسم و خلقت: پیش فرض های الهیاتی خلقت و دلالت های مسیح شناسی در لوتر، شلایرماخر و کارل بارت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Anne Käfer
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
De Gruyter,
مفهوم حقیقت غایی در فلسفه ملاصدرا و اوپانیشادها
نویسنده:
حسین کهندل
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
مفهوم شهود نزد شلایرماخر در کتاب دربارۀُ دین و مقایسۀ آن با شهود نزد کانت
نویسنده:
بابک برومندفر ، شهرام پازوکی ، سید مسعود زمانی ، فاطمه لاجوردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 167 تا 183
رالز، دیویی و ساخت‌گرایی: درباره معرفت‌شناسی عدالت (مطالعات مستمر در فلسفه سیاسی) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Eric Thomas Weber
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: اریک وبر در رالز، دیویی و ساخت‌گرایی به بررسی و نقد معرفت‌شناسی جان رالز و تنش حل‌نشده - که از کانت به ارث رسیده است- بین بازنمایی‌گرایی و ساخت‌گرایی در آثار رالز می‌پردازد. وبر استدلال می کند که علیرغم ادعای رالز مبنی بر سازنده بودن، تأثیرات کانتی ناشناخته او باعث مشکلات متعددی می شود. وبر به طور خاص از ناکامی رالز در توضیح منشأ مفاهیم عدالت، درک او از "افراد" و احیای نظریه قرارداد اجتماعی انتقاد می کند. این کتاب با تکیه بر کار جان دیویی برای حل این مشکلات، از رویکردی به شدت سازنده‌گرایانه به مفهوم عدالت استدلال می‌کند و پیامدهای عملی چنین رویکردی را برای آموزش بررسی می‌کند.
«لا یسئل عما یفعل»، توصیف یا توصیه؟ تحلیل انتقادی میراث تفسیری آیه 23 سوره انبیاء
نویسنده:
مهدی باقری ، احد فرامرز قراملکی ، شادی نفیسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از مواردی که در میراث تفسیری آیة لایسئل (آیة ۲۳ سورة انبیاء) مورد غفلت واقع شده عدم تمایزگذاری میان دو رویکرد هنجاری و توصیفی آیه است. مقاله حاضر برای تبیین دقیق‌تر مفاد آیه و در خلال مواجهۀ مسأله‌محور با آن، این پرسش اصلی را پی‌جویی می‌کند که آیا عبارت «لا یسئل عما یفعل» تنها در مقام توصیه و بیان بایدها و نبایدهای هنجاری برای «نهی» از سوال از فعل الهی بوده و یا می‌تواند دربردارندة پیامی اخباری و توصیفی برای حکایت از عالم واقع و «نفی» سوال از افعال خدا باشد؟ حل این مساله در گرو پاسخ به دو پرسش فرعی است: الف) مبنای سوال‌ناپذیری افعال خداوند چیست؟ برای یافت این مبنا از تحلیل مفهومی، سیستمی و گزاره‌ای بهره می‌بریم. ب) آیه با کدام غرض سوال‌ناپذیریِ فعل الهی را بیان می‌کند؟ که پاسخ آن را از مسیر بررسی سیاق آیۀ لایسئل در بافت معنایی سورۀ انبیاء پی‌جویی می‌کنیم. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد سوال اعتراضی در عبارت «لا یسئل عما یفعل» فرایندی است که بر مراحل مختلف «محاسبه»، «سرزنش و اعتراض» و «مؤاخذه و عقاب» دلالت دارد. بنابراین آیه لایسئل می‌تواند در بستر رویکردی توصیفی شامل این پیام باشد که هیچ از بندگان خداوند نمی‌تواند (نه این که نباید) از فعل خدا مؤاخذه‌ نماید. همچنین گزارۀ «لا یسئل عما یفعل» می‌تواند شامل نهی ارشادی از «سوالِ استفهامی» از کُنه غایت افعال الهی باشد. این نهی (در لباس خبر) ناظر به محدودیت قلمرو ادراکی بندگان در مقام پرسش‌گر و عدم احاطة آنان به علم الهی باز می‌گردد.
صفحات :
از صفحه 49 تا 69
نظر شلایرماخر در مورد دین و نظم طبیعی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Andrew C. Dole
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: فریدریش شلایرماخر (1768-1834) گاهی اوقات به عنوان "پدر الهیات پروتستان لیبرال" شناخته می شود، که عمدتاً به دلیل اثر عظیم الهیات سیستماتیک او، ایمان مسیحی است. عموماً به رسمیت شناخته شده است که شلایرماخر کار الهیات خود را در فهمی بدیع و از نظر تاریخی مهم از دین به طور کلی پایه گذاری کرده است و تأثیر اندیشه او در مورد دین فراتر از مرزهای الهیات گسترش یافته است. اندرو دول در کتاب شلایرماخر درباره دین و نظم طبیعی، گزارش جدیدی از نظریه شلایرماخر درباره دین ارائه می دهد. هدف او به چالش کشیدن یک سنت عمیقاً ریشه‌دار است که روایت شلایرماخر از دین را «سوبژکتیو» یا «فردگرایانه» توصیف می‌کند. در حالی که بسیاری از محققان شلایرماخر را اساساً به‌عنوان نظریه‌پرداز «تجربه‌ی دینی» می‌دانند، دول استدلال می‌کند که شلایرماخر فردگرایانه را ادغام می‌کند. طرف دین با مجموعه‌ای از ادعاها در مورد پویایی اجتماعی آن، و اینکه این امر در درک وسیع‌تری از همه رویدادهای جهان به‌عنوان محصول یک «ارتباط علّی» جهانی و قانون‌دار صورت می‌گیرد. شلایرماخر استدلال می‌کند که دین ظهور می‌کند. خارج از فعل و انفعالات علت و معلولی که «نظم طبیعی» یا Naturzusammenhang را تشکیل می‌دهند و بنابراین باید به‌عنوان علت طبیعی درک شود. به گفته دول، روایت شلایرماخر از دین، با درک درست، نمونه اولیه و مهمی از ترکیب الهیات و مطالعه «علمی» دین است. دول به‌ویژه بر سخنرانی‌های شلایرماخر در اخلاق در هال و برلین تمرکز می‌کند، جایی که او درکی از دین به‌عنوان فرآیندی از شکل‌گیری اجتماعی احساس ایجاد کرد، و همچنین به بررسی رابطه بین این روایت از دین و روایت کلامی شلایرماخر از مسیحیت در ایمان مسیحی می‌پردازد. . دول با جلب توجه به این جنبه مورد بحث از کار شلایرماخر، امیدوار است که سوابق تاریخی را تصحیح کند و علاقه به شلایرماخر را خارج از حوزه مطالعات الهیاتی برانگیزد.
دکترین اقتدار کتاب مقدس شلایرماخر: جایگزینی برای مدل‌های عقل‌گرای مبتنی بر محتوا/ فراطبیعت‌گرا و مبتنی بر کارکرد [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Kerry W. Holton
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان‌نامه به بررسی درک فردریش شلایرماخر از اقتدار کتاب مقدس می‌پردازد و استدلال می‌کند که، به عنوان جایگزینی برای مدل‌های کاملاً ماوراء طبیعی و عقل‌گرا، درک او به عهد جدید اجازه می‌دهد تا در عصر آگاهی انتقادی و تاریخی در دین مسیحی به طور معتبر صحبت کند. این پایان نامه پس از طبقه بندی موقعیت شلایرماخر در گونه شناسی آموزه اقتدار کتاب مقدس، برداشت او از وحی الهی و الهام را در مقابل کتاب مقدس بررسی می کند. این نشان می دهد که اگرچه او اعتقاد نداشت که دلیلی برای ادعای ارتباط مستقیم بین وحی الهی و کتاب مقدس وجود دارد، یا اینکه کتاب مقدس اساس ایمان است، با این وجود ادعا کرد که عهد جدید معتبر است. او اقتدار هنجاری عهد جدید را بر این اساس تأیید کرد که این اولین ارائه ایمان مسیحی است. این پایان‌نامه به بررسی «قانون درون قانون» شلایرماخر، و همچنین انکار او مبنی بر اینکه عهد عتیق دارای ارزش هنجاری و الهام‌گیری یکسانی از عهد جدید است، می‌پردازد. اگرچه این پایان نامه با برخی از دیدگاه های شلایرماخر در رابطه با عهد عتیق مشکل دارد، اما دو نقطه قوت مهم از آنچه را که به عنوان رویکرد انجیلی، مبتنی بر محتوا، و عقل گرایانه او به مرجعیت کتاب مقدس شناخته می شود، نام می برد. نخست، حضور و فعالیت مشترک ماوراء طبیعی و طبیعی را در تولید قانون عهد جدید به رسمیت می شناسد و برای آن ارزش قائل است. این امر به کتاب مقدس و کلیسا اجازه می دهد تا در اقتدار دینی مشترک باشند. ثانیاً، به ایمان مسیحی و روش تاریخی اجازه می دهد تا در کنار یکدیگر وجود داشته باشند، زیرا مردم را ملزم نمی کند که با آنچه در مورد علم، تاریخ و فلسفه می دانند مخالفت کنند. بنابراین، این رساله ادعا می‌کند که درک شلایرماخر از مرجعیت کتاب مقدس یک درک قوی است، زیرا از نظر او، اقتدار کتاب مقدس در برخی از ویژگی‌های خود متون نیست که مورخان یا بی‌ایمانان می‌توانند از آن سلب کنند.
  • تعداد رکورد ها : 667