جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 59
عنوان :
بررسی تطبیقی موضوع رنج از منظر قرآن و روایات و علم روانشناسی
نویسنده:
محمدعلی طاهرینژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایت
,
بیماری روانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
قرآن
,
رنج
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اضطراب
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
,
فیلسوف اسلامی
,
رفتار درمانی
چکیده :
موضوع رنج که محصول مشقت و سختیهای انسانی در قالب ناکامی است در آموزه های دینی و علوم تجربی از جمله علم روانشناسی به گونه ای است که نوع نگرش و برداشت و تفسیر از این واژه می تواند در نوع برخورد انسان در فهم این مفهوم و موضع گیری مناسب در مقابل مسائل رنج آور، موثر واقع گردد. این پایان نامه با بهره گیری از آموزه های دینی و همچنین یافته های علمی بشر در علم روانشناسی، به طرح این موضوع پرداخته و سعی نموده است که با توجه به آن یافته ها و منقح نمودن و جداکردن وجوه مشترک و غیرمشترک، برداشت ها و استنباط های غلط که در بسیاری از موارد منجر به تجلی اموری ناشایست گردیده است، جلوگیری کرده تا از این مسیر فرد را به یک زندگی بهتر و ایده آل در سایه درایت و شناخت کافی راهنمایی نماید. پیام مکتب وحی اینست که یک جامعه زمانی پویاست که نگاه به موضوع رنج یک نگاه واقع بینانه بوده و آنرا پایه ای برای رشد و ترقی به سوی کمال بداند. ولی در صورتیکه نگاه واقع بینانه نبوده و یا به تعبیری با روبرو شدن رنجی و یا سختی، به دنبال رفع آسیب ها بر آید، قطعاً این روش نمی تواند جامعه و یا انسان را از انواع سختی ها برهاند. مگر در صورتیکه انسان در صدد شناسایی سبب و علل رنج ها باشد که در آن موقع می تواند آن جامعه ی پویای ایده آل، که آرزوی هر بشری است بوجود آورد. و همچنین روش تحقیق در این پایان نامه بصورت جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است و روش تحلیل استنباطی قرآن به قرآن که همان سبک علامه طباطبایی در تفسیر المیزان است، می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و راه حل های ملاصدرا در مسئله شر
نویسنده:
معصومه عامری، زهره توازیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
عدمی بودن شر
,
شر
,
اصالت وجود
,
خیر
,
مجعول بالعرض بودن شر
کلیدواژههای فرعی :
خیر بودن وجود ,
شر ادراکی ,
حکمت متعالیه ,
نظام احسن ,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ) ,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ) ,
غلبه خیر بر شر ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این نوشتار، مبانی و راه حل های ملاصدرا در مسئله شر بررسی شده است. وی از جمله فیلسوفانی است که با تلاش وافر، ضمن طرح انواع شبهاتی که صفات کلیدی علم، قدرت و خیرخواهی خداوند را نشانه رفته اند و به تبع آن احسن بودن نظام عالم را نیز زیر سؤال برده اند، با مددگرفتن از اصول و مبانی حکمت متعالیه خود، راه حل های منطقی برای آن ها ارائه می کند و همچنان بر اعتقاد خود به خیر محض بودن خدا، قدرت مطلقه، حکمت بالغه، علم بی منتها و احسن بودن نظام صادر از او تأکید دارد. اصلی ترین مبنای ملاصدرا در پاسخ گویی به شبهات در این زمینه اصالت وجود است و راه حل های اساسی او در این خصوص، از الگوی عدمی بودن شر و مجعول بالعرض بودن آن تبعیت می کند، یعنی همان راه حل هایی که فیلسوفان یونان باستان نظیر افلاطون و ارسطو در این باب عرضه کرده اند، اما نوآوری ملاصدرا در این باب بازگشت به استفاده کاربردی از اصل اصالت وجود و مساوق قراردادن آن با خیر است، علاوه بر این که از براهین لمّی و انّی در حل مسئله مدد گرفته است؛ مهم ترین یافته های وی حل مشکل ثنویت و هموارکردن بستر توحیدی در حوزه عمل و نظر برای هضم مسئله شر و پاسخ گویی مناسب به شبهات مطرح شده آن است. این بحث در مقاله حاضر به تفصیل بیان می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به کارکردهای معرفتی دین در زندگی مدرن: بررسی نقش علم دینی
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی دین
,
علم دینی
,
زندگی مدرن
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
دین و معرفت شناسی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
کارکرد معرفتی دین
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
سودگرایی ,
تکنولوژی ,
حیات سکولار ,
جهان بینی اسلامی ,
قرآن ,
علم تجربی ,
علم نافع ,
اصل یکنواختی طبیعت ,
جهان بینی اسلامی ,
مقام کشف ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
قرآن ,
علم غیر نافع (مقابل علم نافع) ,
علم نافع (مقابل علم غیر نافع) ,
مجربات ,
اصل یکنواختی طبیعت(اصطلاح وابسته) ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
نظریه انسان محوری ,
مبانی متافیزیکی زندگی ,
بحران معنوی ,
پیش فرضهای علم دینی ,
مقام توجیه ,
علم تجربی غربی ,
معقولیت عالم ,
علم مخرب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
0
چکیده :
زندگی مدرن دارای مبانی متافیزیکی مهمی برای خود است که این مبانی ابعاد مختلف حیات دنیوی بشر مدرن را مدیریت میکنند. اهمیت مبانی مذکور در آن است که آنها نحوه نگرش انسان جدید به کل نظام هستی، اعم از خدا، خودش و جهان، را تعیین کرده و لذا با محوریت انسان همه حقایق را فهم و تفسیر میکنند. نتیجه محوریت انسان و سپس معطوف شدن همه توجه به تأمین نیازهای دنیوی باعث افراط او در استفاده از مواهب خدادادی در طبیعت، و غفلت از حقایق غیرمادی و معنوی میشود که این دو امر از بحرانهای اساسی انسان در جهان مدرن است. در حل بحران زندگی مدرن، به نظر میرسد نقش دین، بالاخص ادیان الهی، بر عوامل و مؤلفههای دیگر مقدم باشد؛ زیرا دین قادر است پاسخ پرسشهایی که انسان مدرن از طریق علم و متافیزیک مدرن نتوانست پاسخ آنها را بیابد به انسان گوشزد کند. با توجه به نقش مذکور دین و نیز اهمیت علم و نگرش متافیزیکی در حل بحران انسان مدرن، میتوان به اهمیت نقش علم دینی در این زمینه توجه داشت؛ زیرا علم دینی، در اینجا، نظام معرفتی درباره جهان طبیعت و نیز ماوراء طبیعت است که آموزههای دین در شکل دهی متغیرهای تأثیر گذار آن، دارای نقش و تأثیر مهمی است که به واسطه همین کلیتِ علم، بالاخص کاربردهای آن را، رنگ و جهت دینی داده و از بروز نتایج سکولار و ضد دین جلوگیری میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قدرت نرم و منابع آن در آیینه آیات قرآن
نویسنده:
محمد میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جنگ نرم
,
قدرت
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تدبیر منزل ,
اراده ,
اختیار انسان ,
دفاعیه ,
جهاد ,
فلسفه بعثت ,
هدایت جامعه ,
رهبری جامعه ,
استکبار ,
نفاق ,
الگوی حکومت ,
دفاع سرزمینی ,
بعثت حضرت محمد (ص) ,
اختیار انسان ,
سیاست دنیا ,
اراده انسان ,
قدرت خداوند ,
خشونت ,
قدرت نرم اسلام ,
دشمن شناسی ,
سیاست اسلامی ,
دین در سیاست ,
استکبار ستیزی ,
منابع قدرت ,
جاسوسی ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
دین و سیاست ,
قدرت واجب ,
دفاع ,
جهاد ( اعم )(فقه) ,
نفاق ,
خشونت ,
تکبر (اخلاق) ,
بعثت پیامبر ,
توطئه ,
اراده ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
بینش توحیدی ,
دشمن شناسی در قرآن ,
تحمیل اراده ,
رشد جامعه ,
فتنه جویی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
قدرت به مفهوم توانایی و قابلیت علاوه بر گوناگونی انواع، تعریف متفاوتی در ادبیات قرآن و رایج سیاسی جهان دارد. قدرت نرم به معنای جذب انسانها و جوامع انسانی به ایده و عمل مورد نظر بدور از خشونت و زور، سابقهای به طول عمر انسان دارد. امروزه در ادبیات سیاسی، ظهور مجدد و پررنگی یافته و به منظور تحمیل ارادهها و ایجاد ترجیحات دیگران بکار میرود. قرآن علاوه بر بکارگیری قدرتِ سخت در موارد خاص، بیشتر به قدرت نرم خود متکی است. آیات قرآن بیانگر قدرت نرم اسلام و منابع آن در برابر جنگ نرم مستکبران است. این نوشته که به روش کتابخانهای توصیف و تحلیل شده است در صدد معرفی قدرت نرم و منابع آن در آیات قرآن است. شناخت قدرت نرم اسلام به منظور حفظ و تقویت آن یک ضرورت است؛ زیرا از یکسو وسیلهای برای نفوذ و تغییر در دلها و رشد انسانیت است و از سوی دیگر مانعی برای دستیازی دشمنان به جامعه اسلامی و منابع قدرت آنهاست. نگارنده بیشترین قدرت نرم قرآن را در بینشدهی و آگاهسازی انسانها نسبت به موضوعات و مسائل موثر در هدایت جامعه و رشد انسانها میداند. ایجاد بینش توحیدی در انسان، بینش و برنامه قرآن درباره انسان، جهان، دشمنشناسی، جهاد و... اندکی از نمایش قدرت نرم و منابع تولید آن در قرآن است که باید با هوشمندی تبیین و تبلیغ شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مطالعات جهانی اخلاق زیستمحیطی و لزوم آموزش مبانی مشترک آن
نویسنده:
زهرا پارساپور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق زیست محیطی
,
اخلاق دینی
,
مشکلات زیستی جهان
کلیدواژههای فرعی :
سید حسین نصر ,
اسلام ,
مسیحیت ,
خدا و طبیعت ,
اصول جهانی ,
اصول اخلاقی مشترک ,
اخلاق سرزمین ,
پرویز منظور ,
خالد فضلان ,
سید مصطفی محقق داماد ,
جهان های مشترک در اخلاق زمین ,
اخلاق زیست محیطی در ادیان توحیدی ,
نحوه مالکیت ,
تخریب محیط زیست ,
قداست بخشی به طبیعت ,
اخلاق زیست محیطی الحادی ,
تسلط بر طبیعت ,
انحطاط زیست محیطی ,
تصرف طبیعت ,
مذاهب جاندارگرایی ,
قرآن ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
بحران محیط زیست ,
پیامبر ,
آموزه های مسیحیت و محیط زیست ,
آموزه های اسلام و محیط زیست ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
آیت اله جوادی آملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
زیستکره زمین فارغ از مرزبندیهای سیاسی، دینی و زبانی نیازمند مراقبت ویژهای است. این مراقبت در سایه رعایت اصول اخلاقیِ مشترکِ جهانی تحقق میپذیرد که میتوان تحت عنوان اخلاق زمین (Earth Ethics) از آن یاد کرد. شاید، اصرار بر ارائه تعریف مشترک جهانی پیرامون رابطه انسان با خدا، خودش و دیگران ضرورتی نداشته باشد، اما سلامت و حفظ زیست کره نیازمند تعریفی مشترک از رابطه انسان با طبیعت است. بحران محیط زیست که در قرن اخیر چهره خود را آشکارتر ساخته است، موجب شده است علاوه بر بازنگری نحوه تعامل انسان با طبیعت در استفاده از علم و تکنولوژی، یک بازنگری کلی در همه ادیان و نحلههای فکری، دینی و اخلاقی در مورد جایگاه انسان در جهان و اخلاق زیستمحیطی صورتگیرد. شاید، بتوان مقاله لین وایت را بزرگترین محرک در این بازنگری در جهان مسیحیت دانست؛ بهگونهای که از سال تألیف این مقاله (1967) تا کنون، به اشکال گوناگون در موافقت و مخالفت آن سخن رفته است که تحت عنوان اخلاق زیستمحیطی (Environmental Ethics) که زیرشاخهای از فلسفه است، از آن یادمیشود. در جهان اسلام نیز شاهد شکلگیری تألیفات و تحقیقات وسیع در این زمینه هستیم؛ از آن جمله، میتوان از آثار سید حسین نصر، پرویز منظور، محقق داماد، خالد فضلان و جوادی آملی نام برد. در این مقاله بر آنیم تا ضمن بیان گزارشی از این تحقیقات، به این امر تصریح کنیم که بیآنکه لازم باشد برای حفظ محیط زیست به مکتب خاصی در غرب یا شرق رویآوریم، میتوانیم به جهانیهای مشترک در اخلاق زمین دست پیدا کنیم که از مکاتب و ادیان مختلف نشئت میگیرد. با شناخت و آموزش این اصول میتوان همزمان با حفظ محیط زیست، به توافقی جهانی در بخشی از اصول اخلاقی نیز نائل شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اخلاق از دیدگاه اریک فروم با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، مژگان فغفوری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
علم اخلاق
,
اخلاق اسلامی
,
اریک فروم
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
نظام هستی ,
اسلام ,
سعادت ,
جهان بینی مادی ,
انسان شناسی ,
الحاد ,
جهان بینی ,
دین ,
روانکاوی ,
جهان بینی الهی ,
جایگاه انسان ,
حیات دنیوی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
جهان بینی مادی ,
اهل بیت(ع) ,
جهان بینی اسلامی ,
حیات دنیوی ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
کمال نهایی انسان ,
قرآن ,
مارکسیسم ,
جامعه موعود ,
وجدان ,
داستان آدم و حوا ,
سعادت و نیکبختی ,
تورات (عهد عتیق) ,
سوسیالیسم ,
انسان شناسی اسلامی ,
سیره معصومان (ع) ,
فرمان الهی ,
طبع انسان ,
شادخواری ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
دین و اخلاق ,
سوسیالیسم ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
حکمت ,
کفر ,
تفسیر تسنیم (کتاب) ,
انسان و جامعه شناسی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
مارکسیسم ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
سلامت روح ,
تفکر انحرافی ,
بعد روحانی انسان ,
تمرد از فرمان الهی ,
انسان معیار همه چیز ,
وظیفه اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
هر نظام اخلاقی برپایه مبانی نظری بر ایدئولوژیک خاص خود استوار است. در نوشتار حاضر به این مسئله پرداخته شده است که اریک فروم (1980 ـ 1900 م) این مبانی را جهت تدوین نظام اخلاقی ـ تربیتی خود از آموزههای اومانیستی اتخاذ کرده است. لذا گزارههای اخلاقی آن منحصر به حیات دنیوی انسان است و پیامدهای اخلاقی حاصل از این نظام نیز متناسب با جامعهای اومانیست میباشد. از آنجایی که رواج اخلاقیاتِ اومانیستی، ضمن دورکردن افراد از منابع حقه اخلاقی در اسلام، زمینههای پیدایش تفکرات انحرافی و الحادی را در حوزه اخلاق و عرفان پدید میآورد، بررسی پایههای فکری این نویسنده شهیر، بهویژه با تکیه بر معارف حقه اسلامی، خالی از فایده نیست. بدان جهت که مباحث اخلاق اسلامی از گستردگی قابل توجهی برخوردار است، دیدگاههای اخلاقی حضرت آیت الله جوادی آملی که برپایه کلام حق تعالی و سیره معصومین است در جهت نقد دیدگاههای فروم در این مقاله مورد اتکا قرار گرفته است. آیت الله جوادی آملی، بر ابعاد روحانی و جسمانی وجود انسان و خلود بُعد روحانی او تأکید دارند؛ و ازاینرو عمل به آموزههای اخلاقی اسلام را علاوه بر عالم حاضر، در حیات جاودانه و اخروی انسان نیز مؤثر میدانند. نوشتار حاضر به تفاوت مبانی دیدگاههای اخلاقی اریک فروم با دیدگاه اخلاقی اسلام در مسیر تدوین اصول دستیابی انسان به نیکبختی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی از نگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
مصطفی خلیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اخلاق اسلامی
,
هدف زندگی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
معنای زندگی در اسلام
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
پوچ انگاری ,
کمال انسان ,
غایت آدمی ,
عقوبت ,
نهایه الحکمه ,
حیات ,
درجات حیات ,
هدایت عامه ,
مسئولیت پذیری ,
خداباوری (دئیسم) ,
سعادت بشر ,
جایگاه انسان ,
خودفراموشی ,
عقاب ,
اعتقاد به خدا ,
کمال نهایی انسان ,
حیات انسانی ,
قرآن ,
تمدن غرب ,
رفتار انسانی ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
هدایت عامه ,
قرآن ,
مسئولیت پذیری ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
پایبندی به اخلاق ,
تفکر دنیوی ,
نظریه هدف الهی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
معنای زندگی، یکی از مباحث مهم فلسفی است که از دیرباز تحت عنوان «هدف زندگی» مطرح بوده است. اینکه معنای زندگی چیست، و چرا ما آفریده شدیم، و اینکه چرا باید این همه رنج را در زندگی تحمل نماییم، از پرسشهای اساسی و همیشگی انسان است. در این راستا، دیدگاه مفسر و فیلسوف معاصر، علامه طباطبایی که تأثیر افکارش بر اندیشمندان پسین، بر کسی پوشیده نیست، مورد بحث قرار گرفته است. نکته بدیع این است که از نگاه ایشان، زندگی در علم و آگاهی، پایبندی به اخلاق و رفتار انسانی، مسئولیتپذیری در پرتو تعالیم دینی و در خداباوری و روح توحیدی، معنا پیدا میکند و همه بیمعنایی و پوچی زندگی در خودفراموشی، تفکر دنیوی، عدم درک جایگاه انسانی، دوری از اعتقاد به خدا و انسانمحوری است که ارمغان تمدن غرب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ما چه پاسخی می توانیم به اومانیسم بدهیم؟ ما به خلاهای آنها چه جوابی می توانیم بدهیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جایگاهی که برای انسان در قرآن معرفی شده است جایگاه خلیفةاللهی است. ما بالاتر از این برای انسان نمی توانیم تصور کنیم. اگر انسان جانشین خدا در زمین است باید شئون و صفات خدا را داشته باشد و در او محقق بشود. دیگر اینکه در دستورات و برنامه هایی که
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی اسلامی ,
جایگاه انسان در قرآن ,
انسان گرایی خدامحور ,
انسان در قرآن ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
اومانیسم در اسلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غرب باتوجه به اومانیسم گرایی توانسته جامعه را پیش ببرد و نیازی به خدا هم احساس نکرده است. راهنمایی بفرمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : غرب در این مسیری که طی کرده، موفقیتهای زیادی را بدست آورده است ولی دچار یک سری خلاهایی شده است که ما معتقد هستیم آن خلاهای را دین می تواند پر بکند. غرب حیات مادی بشر را ساخت. بهترین ابزارها و امکانات را ساخت ولی بسیاری از پرسش های اساسی بشر را
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
دین در غرب
کلیدواژههای فرعی :
اصول اومانیسم ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اومانیسم ,
انسان گرایی خدامحور ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
اومانیسم دینی ,
انسانگرایی مسیحی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مگر دین مسئله اش انسان نیست؟ اومانیسم هم مسئله اش انسان است و دموکراسی هم دارد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اومانیسم دفاع کرد که انسان باید محور باشد. با انحرافی که در تاریخ صورت گرفت باعث شد که انسان به سمت اومانیسم برود. اسلام انسان را محور قرار داده است و خدا هم به کمک انسان آمد است. بعضی ها می گویند که ما نباید بحث اومانیسم اسلامی را مطرح بکنیم.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 59
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید