جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 48
ظهور اسماء الهي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. مراد از اسماء الهی الفاظ این اسماء نیستند. بلکه حقایقی وجودی اند.اسماء الهی بر دو گونه اند ؛ اسماء ذاتیّه و اسماء فعلیّه ؛ اسماء فعلیّه خدا عین وجود موجودات است ؛ یعنی وجود هر موجودی ، ظهور اراده ، علم ، قدرت و اختیار خدا و عین فعل خداست ؛ همانطور بیشتر ...
رابطه واجب‏ الوجود با موجودات در دستگاه وحدت شخصیه وجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مکتب اسلام با نقل و عقل قطعي که منابع اصيل آن بشمار مي روند رابطه خداوند با جهان هستي را مطرح کرده است . متفکران با مراجعه با اين منابع که از آن جمله قرآن است ده نوع رابطه را استنباط کرده اند که يکي پس از ديگري بطور فشرده و گذرا از نظر خواهد گذشت . ا بیشتر ...
فرق وحدت وجود و وحدت موجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سوال به این شکل که حضرت عالی بیان فرموده اید مقداری مبهم و غریبه است ؛ که بنده احتمال می دهم نظر حضرت عالی این باشد که فرق نظریه فلاسفه و عرفا در مساله « وحدت ویا کثرت وجود و موجود » چیست؟ لذا عرض می شود که :
اقوال موحدین در باره وحدت ویا کثرت وج بیشتر ...
فرق وحدت وجود و وحدت موجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عقاید موحدین در این باب بر چند قسم است:
1-وحدت وجود و موجود:بدین معنی که جز ذات حق وجودی نیست و اشیاء جز خیال محض و سراب نیستند.این قول را غالب محققان از عرفا و حکما مردود دانسته و آن را به«الجهلة من الصوفیة»منسوب نموده اند.
2-وحدت وجود و کثرت بیشتر ...
يلي الحقي-يلي الخلقي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال می فرماید:« وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنين‏. و اين چنين، ملكوت آسمانها و زمين را به ابراهيم نشان داديم؛ از اهل يقين گردد.»( الأنعام:75)« أَ وَ لَمْ يَنْظُرُوا في‏ مَلَكُوتِ الس بیشتر ...
عرفان نظري نزد شيعه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
امروزه در بین مسلمین تنها فرقه ای که به معنی واقعی کلمه عرفان نظری دارد شیعه است. حتّی برخی از نویسندگان بزرگ عرفان نظری ، در اعصار گذشته نیز ، اگرچه متّهم به سنّی بودن هستند ولی از نظر برخی صاحب نظران ، بسیاری از آنها نیز شیعه ولی در حال تقیّه بوده بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شرايط  عارف
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ابوعلى سينا در فصل دوم از نمط نهم اشارات، در تعريف «عارف» مى‏گويد:
«و المنصرف بفكره الى قدس الجبروت مستديماً لشروق نور الحق فى سره يخص باسم العارف» «1»
؛ «عارف كسى است كه با فكر خويش [با تمام وجود] به عالم جبروت رو كند و بدون وقفه در پى تابي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تکلیف انسان ، خدایی شدن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يك. از نظر قرآن، انسان مسافرى است كه با شتاب و تلاش، در حال سير و سفر است و پايان سير او نيز ملاقات با خداوند است. «2» در اين صورت حركت او سيرى عمودى و طولى (تكاملى و ملكوتى) است نه سيرى افقى و اقليمى؛ زيرا خداوند در منطقه و جايگاه ويژه نيست؛ بلكه ان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ولايت در عرفان اسلامى‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
به اعتقاد تشيع، مقام «ولايت» مرتبه‏اى است كه در درجه نخست برازنده رسول خدا صلى الله عليه و آله و پس از او اهل بيت عليهم السلام است. عرفان شيعى «ولايت حقيقى» را به طور كامل و تام در چهارده معصوم عليهم السلام مى‏داند؛ امّا پاره‏اى از اهل تصوف غير شيعى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عبادات عارفان‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براى فهم پاسخ اصلى به اين پرسش، توجه به امورى بايسته است:
يكم. عبادت، همان خضوع و خشوع است كه با اعتقاد به الوهيت و ربوبيت معبود انجام مى‏شود. «1» بنابراين عبادت، عملى است كه داراى انگيزه و جهت الهى باشد.
دوم. عبادات يك ظاهرى دارند و يك باطن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 48