جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفه اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 2190
عنوان :
فراتر از آگاهی عقلانی: در مورد فرشته مرگ لو شستوف. وحی فلسفی و حقیقت آفریده شده است [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Marina Gennadjevna Ogden
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : در آغاز قرن بیستم، اندیشه فیلسوف مهاجر روسی، لو شستوف (1866-1938) هنجارهای فلسفی سنتی را به چالش کشید و تجربه فردی اضطراب مرگ را در خط مقدم بررسی فلسفی قرار داد. بر اساس تحقیقات من در آرشیو لو شستوف در سوربن، آرشیو کتابخانه و مجموعه های ویژه انجمن روانکاوی بریتانیا در موسسه روانکاوی و ترجمه های من از دست نوشته ها و مکاتبات منتشر نشده لو شستوف، این پایان نامه تفسیر جدیدی از این فیلسوف است. کار کردن با توجه به توسعه جهان بینی شستوف در چارچوب یک روایت تاریخی و زندگی نامه ای، من با نگاهی به منشور مفهومی تمثیل فرشته مرگ، به بررسی ریشه های موقعیت فلسفی شستوف پرداختم. تحلیل تطبیقی و هرمنوتیکی مفاهیم کلیدی در فلسفه شستوف - مسائل حقیقت، مکاشفه و مرگ از طریق بررسی مفاهیم کلیدی فلسفه او در ارتباط با عقاید برخی از تأثیرگذارترین شخصیت های زمان خود، از جمله به دست آمد. مانند ویلیام جیمز، ادموند هوسرل، کارل یاسپرس و زیگموند فروید، و با اشاره به متفکران اصلی سنت غربی از افلاطون، فلوطین و ترتولیان گرفته تا آرتور شوپنهاور، و از سورن کی یرکگور و فئودور داستایوسکی تا فردریش نیچه، لئو تولستوی، مارتین. هایدگر و مارتین بوبر. ساخت شبکه ای از تعاملات هرمنوتیکی (فلسفی، روانکاوانه، مذهبی) بدین وسیله هدف دارد که فلسفه شستوف را به گفتگوی معنادار و متقابل آموزنده با سایر رشته ها برساند. نتیجه اصلی این اثر این است که تمثیل فرشته مرگ عنصری کلیدی در روش شناسی شستوف بود و نقش ترکیبی در توسعه بینش فلسفی او داشت. نتیجه مهم دیگر این است که گفتار تمثیل فرشته مرگ مفهوم مرگ را به عنوان بیداری برای زندگی (تولد دوباره فرد) منتقل می کند که موضوع اصلی فلسفه شستوف است. این یافته نه تنها اندیشه های متفکر روسی را در چارچوب سنت الهیات یهودی-مسیحی قرار داد، بلکه ارتباطی با نظریه روانکاوی زیگموند فروید، فلسفه ژاک دریدا و احیای الاهیات آپوفاتیک کنونی ایجاد کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام و علم: ارتدکس دینی و نبرد برای عقلانیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Pervez Hoodbhoy (پرویز هودبهویی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Zed Books,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام و علم
,
تاریخ علم در اسلام
,
شرق شناسی
,
علوم اسلامی (سایر)
,
علم در اسلام
,
علم و دین (فلسفه دین)
,
ادوارد دبلیو سعید
چکیده :
ترجمه ماشینی: اسلام و علم به بررسی رابطه بین اندیشه علمی و نظریه و عمل اسلامی، هم از نظر تاریخی و هم در جهان اسلام معاصر می پردازد. بحث بحث برانگیز، اما مهم نویسنده این است که علم امروز در این کشورها در وضعیت هولناکی قرار دارد و ارتدکس دینی و ظهور بنیادگرایی مسئول آن است. بنابراین، کتاب او به یکی از عوامل حیاتی می پردازد که احتمالاً تعیین کننده موفقیت یا روش دیگری است که جهان اسلام با آن به چالش های شتابان پیشرفت علمی و فناوری پاسخ می دهد. علیرغم افراط و تفریط مضحک تاریک گرایی علمی (که در اینجا به طور هوشمندانه توضیح داده شده است) که به اصطلاح علم اسلامی اخیراً در کشورهایی مانند پاکستان و عربستان سعودی به وجود آمده است. دکتر هودبهوی پیشنهاد می کند که هیچ تعارضی ضروری بین اسلام و علم وجود ندارد. برعکس، در دوران طلایی حکومت مسلمانان. برای چندین قرن شکوفایی پایدار در اندیشه علمی وجود داشت که ادامه یافت تا اینکه یک ارتدکس دینی تهدیدآمیز حمله ای مستمر به تفکر عقلانی را آغاز کرد. این کتاب شجاعانه و اصیل در سراسر تاریخ مسلمانان و بحث های اسلامی در جستجوی پاسخ به سؤالات اساسی است که از جمله اینکه چرا در نهایت انقلاب علمی تحت اسلام رخ نداده است. این یک کمک اساسی به درک ما از چشم انداز توسعه آینده جوامع مسلمان، و همچنین نقد دقیق و مرتبط با سیاست از سیاست و عملکرد آموزشی فعلی است. "تحلیلی قانع کننده و تحریک آمیز از رابطه بین روح علمی و ارتدوکسی یکی از ادیان بزرگ توحیدی. هر خواننده مسلمان یا غیرمسلمان، مسلماً تحت تأثیر استدلال های روشن و قانع کننده دکتر هودبهویی قرار خواهد گرفت." ادوارد دبلیو سعید، استاد ادبیات دانشگاه کلمبیا، بنیانگذار رشته دانشگاهی مطالعات پسااستعماری، نویسنده شرق شناسی شاید مهمترین کتابی باشد که در سالهای اخیر در پاکستان نوشته و منتشر شده است». - عرفان حسین، ستون نویس و نویسنده، سپیده دم (کراچی) دکتر پرویز امیرعلی هودبهوی، فیزیکدان هسته ای، ریاضیدان و دانشگاهی پاکستانی است که به عنوان استاد برجسته فیزیک و ریاضیات در کالج مسیحی فورمن در لاهور خدمت می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تورات [کتاب انگلیسی]
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
تورات
,
متون ادیان (اصطلاح وابسته ادیان)
,
متون دینی یهودیت
,
عهدین (دامنه متون ادیان)
,
تورات (متون ادیان)
,
تورات
,
1- تورات: توراه: تورا: اسفار خمسه: کتاب های پنجگانه: فرمان یا شریعت: بخش اول تَنَخ یا تناخ (عهد عتیق)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علائم کناره گیری: ساختار سه گانه تفسیر هگل و شوپنهاور از دین و فلسفه هندو [پایاننامه انگلیسی]
نویسنده:
Bhatawadekar, Sai
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
هگل
,
شوپنهاور
,
فلسفه هگل
,
دین هندو
,
فلسفه شوپنهاور
,
فلسفه هگل
,
فلسفه هندو
چکیده :
ترجمه ماشینی: رمانتیسم آلمانی و اشتیاق آن نسبت به هند تحقیقات، ترجمه ها و تحلیل های تطبیقی قابل توجهی از متون ادبی، مذهبی و فلسفی هند باستان انجام داد. از میان فیلسوفان آلمانی که به تفسیر و تفسیر این مطالب پرداختهاند، این پایاننامه به بررسی تفسیر و ساختار دین و فلسفه هندو توسط G.W.F.هگل و آرتور شوپنهاور میپردازد. تحلیل تفاسیر آنها نشان میدهد که هگل و شوپنهاور ساختار مفهومی سهگانهای را تحمیل کردهاند که درون آن به دین و فلسفه هندو نزدیک شده، تفسیر و ارائه شدهاند. هگل و شوپنهاور سه جنبه را به عنوان مفاهیم اساسی و تعیین کننده دین و فلسفه هندو شناسایی و جدا کردند: 1- اصل جهانی متافیزیکی، 2- جهان و موجودات خاص آن، و 3- عدم دوگانگی امر جزئی با اصل جهانی. هر دوی آنها استدلال کردند که اندیشه دینی هندو بر مفهوم برهمن به عنوان یک اصل جهانی پایدار می اندیشد، جهان و موجودات خاص آن را موهوم، موقت و ثانویه می داند و خروج کامل به غیر دوگانگی را با برهمن به عنوان دین مذهبی توصیه می کند. هدف فلسفی این پایاننامه همچنین نشان میدهد که ساختار سهگانه ذاتاً مرتبط است و مستقیماً از فلسفههای خود هگل و شوپنهاور نشأت میگیرد. این ساختار سه گانه نتیجه تلاش آنها برای ادغام، قرار دادن و تناسب دین و فلسفه هندو در پیش فرض های نظام های خود است. هگل اندیشه دینی هندو را برحسب ساختار دیالکتیکی سه گانه خود تحلیل کرد و آن را بدوی و غیر پیچیده و متعلق به مراحل اولیه رشد روح نقد کرد. شوپنهاور تلاش کرد تا با جستجوی توضیحات مشابه در دین و فلسفه هندو برای مبحث فراگیر خود از نمایندگی، اراده و انکار اراده، خویشاوندی با آن برقرار کند. این تحلیل با مقایسه تفسیر آنها با اطلاعات ارائه شده در منابع خود، مشخص می کند که هگل و شوپنهاور ساختار مفهومی سه گانه را با خواندن گزینشی منابع خود، بازسازی مکاتب فلسفی هندی، جداسازی و باز بافتی کردن نقل قول ها و توضیحات هندو، و پیکربندی مجدد مفاهیم، تحمیل کردند. معانی مفاهیم این پایان نامه بیشتر اختلافات و تنش های مفهومی را در تفاسیر آنها از مذهب و فلسفه هندو نشان می دهد که به طور بالقوه سازگاری سیستم های خود را به چالش می کشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهان به مثابه اراده و بازنمود - جلد 1 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
شوپنهاور؛ مترجم: ای. اف. جی پاینه
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
New York: ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان
,
اراده
,
تصور
,
اراده
کلیدواژههای فرعی :
علیت ,
مفهوم ,
عقل ,
سوبجکت ,
ابجکت ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: Die Welt als Wille und Vorstellung اثر آرتور شوپنهاور یکی از مهمترین آثار فلسفی قرن نوزدهم است که بیانیه اصلی یکی از جریان های مهم تفکر پساکانتی است. بدون شک این بزرگترین کار شوپنهاور است. این کتاب که قبل از 30 سالگی فیلسوف تصور و منتشر شد و 25 سال بعد گسترش یافت، خلاصه یک عمر فکر است. به مدت 70 سال، تنها ترجمه انگلیسی خلاصه نشده این اثر، همکاری هالدن-کمپ بود. در سال 1958، ترجمه جدیدی از E. F. J. Payne ظاهر شد که به طور قطعی جایگزین ترجمه قدیمی تر شد. ترجمه پین از این جهت برتر است که نزدیک به 1000 اشتباه و حذف در ترجمه هالدن-کمپ را تصحیح می کند و بر اساس نسخه قطعی کار شوپنهاور در آلمان در سال 1937 تهیه شده توسط دکتر آرتور هوبشر است. نسخه پین اولین نسخه ای است که بسیاری از نقل قول های متن را به نیم دوجین زبان به انگلیسی ترجمه کرده است. بنابراین مفیدترین نسخه برای دانش آموز یا معلم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهان به مثابه اراده و بازنمود - جلد 2 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
شوپنهاور؛ مترجم ای. اف. جی پاینه
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
New York: ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت
,
شناخت جهان
,
منطق
,
علم ریاضی
,
فلسفه غربی
,
ایده آلیسم
,
فلسفه شوپنهاور
کلیدواژههای فرعی :
متافیزیک ,
الهیات مسیحی ,
برهان اخلاقی کانت ,
فلسفه کانت ,
فهم(اصطلاح وابسته) ,
شناخت ایده ,
چکیده :
جهان همچون اراده و تصور (به آلمانی: Die Welt als Wille und Vorstellung) مهمترین اثر آرتور شوپنهاور فیلسوف آلمانی است. این کتاب اولین بار در سال ۱۸۱۸ در یک جلد به چاپ رسید. در ۱۸۴۴ ویراست دومی از این اثر در دو جلد منتشر شد که جلد اول آن در واقع چاپ مجدد ویراست نخست و جلد دوم حاوی پنجاه فصل مباحث تکمیلی دربارهٔ جلد اول بود. آرتور شوپنهاور در تابستان ۱۸۱۳ رساله دکترای خود را تحت عنوان «ریشه چهارگان اصل دلیل کافی» به ثبت رساند و مدرک دکترای خود را از دانشگاه ینا دریافت کرد. او سپس رساله دیگری با نام «در باب بینایی و رنگها» در ۱۸۱۶ منتشر کرد. پس از آن بود که شوپنهاور مشغول نوشتن اثر برجسته خود، جهان همچون اراده و تصور، شد. او معتقد بود که در این اثر تنها «یک اندیشه واحد» را از چشماندازهای گوناگون مورد بررسی قرار میدهد. وی فلسفهاش را در چهار کتاب (محتویات جلد اول) در بابهای معرفتشناسی، هستیشناسی، زیباییشناسی و اخلاق پرورش داده و ضمیمه جلد اول را به نقد فلسفه کانتی اختصاص میدهد. فلسفه شوپنهاور، به عقیده شخصی خود او، «تداوم و مکمل طبیعی» فلسفه کانت است، چرا که وی ایدئالیتهٔ مکان و زمان و شی فی نفسه کانتی را بهعنوان بنیان نظام فلسفی خود اتخاذ کرده و میگوید جهانی که انسانها تجربه میکنند (جهان اشیا در فضا و زمان که از طریق علیت مرتبط میشوند) تنها یک تصویر ذهنی، یک «re-presentation» یا تصور، از دادههاییست که حواس انسان جمعآوری کردهاند. این تصور در عین حال که با پندار صرف تخیل کلا متفاوت است، وابسته به سوژه شناسا بوده و نمیتواند به عنوان جهانی که فی نفسه وجود دارد شناخته شود. بر این اساس، دانش انسان از اشیا در واقع دانش او از پدیدههای صرف است، و نه اشیا فی نفسه. شوپنهاور شی فی نفسه (ماهیت درونی همهچیز) را به عنوان «اراده» میشناسد و مینویسد: «نزد من ارادهٔ بیشناختْ بنیان واقعیت امور است.» او اراده را «یک میل مفرط کور مقاومتناپذیر» میخواند که هنگامی که در خودش بررسی شود عاری از شناخت بوده و به حیات و اندامیابی نیز گره نخوردهاست؛ «از این رو امر غیرآلی نیز دارای ارادهای است که مظاهرش تمام کیفیات اساسی آناند.» به این ترتیب، جهان همچون تصور در حقیقت عینیتیابی اراده است. آرتور شوپنهاور پس از انتشار «جهان همچون اراده و تصور» در ۱۸۱۸، باقیمانده عمر خود را صرف پالایش و تفسیر اندیشههای منتشر شده در ویراست نخست همین کتاب کرد، اما هیچگاه تغییری اساسی در فلسفهاش ایجاد نکرد. اثر برجسته شوپنهاور تا سال ۱۸۵۱ و تا زمان انتشار «متعلقات و ملحقات» مورد بیتوجهی کامل قرار گرفته بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار مبانی اجتهاد در علم کلام
مدرس:
علی ربانی گلپایگانی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
96-97
97-98
98-99
99-1400
1400-1401
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم دینی
,
17. فرق کلامی
,
19. مسایل کلامی
,
افعال الهی
,
ذات الهی
,
صفات الهی
,
عقاید اسلامی
,
معرفت اصول دین
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
عقلانیت اعتقادات دینی
,
آیات محکم
,
13. علم کلام
,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی)
,
صفات الهی
,
درسگفتار / سخنرانی کلام اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
در حال ارائه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی سوالِ آیا کانت ایدهآلیسم است؟ با تکیه بر آراء نیچه و شوپنهاور
نویسنده:
سید حسن فلسفی طلب ، جمال سروش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
وجه تمایز ایدهآلیسم کانت با ایدهآلیسم جزمی و مادی در نقد اول بطور کامل مشخص است. یک نوع ایدهآلسیم دیگر که کانت به انکار آن میپردازد؛ ایدهآلیسم اِشکالی (problematic)(صوری) است که علم انسان به جهان خارج را به واسطهی همین تجربه درونی و مفاهیم میداند که آنهم نیازمند استدلال به شیوه تحلیلی است. کانت در مقابل این ایدهآلیسم، بحثِ ایدهآلیسم استعلایی را پیش میکشد، هر چند بطور کلی با ایده آلیسم صوری یا اِشکالی و روش آن موافقت کامل دارد. سوال اساسی در اینجاست که وجه تمایز انواع ایده آلیسم های مختلف در چه موردی است؟ و وجه برتری از آن کدام نوع است؟ و دلایل این برتری در چه جنبه های است؟ در این مقاله به جنبه های برتری ایده آلیسم استعلایی بر ایده آلیسم مطلق می پردازیم، در عین حال مشکلات جدیدی که دراین باب بوجود می آید را بیان نموده ایم؛ همچنین شوپنهاور و نیچه نقدهای برندهای در بحثِ فی نفسه دارند که در این پژوهش به آنها پرداخته شده است، بخصوص نیچه که معتقدست کانت یک نوع بازی در این مطلب انجام داده است. در تحلیل نهایی به نتیجه رسیدم که کانت علی رغم همه موضوعاتی که برای وجه تمایز خود با ایدهآلسیم جزمی و اِشکالی ارائه می دهد؛ در باب اعتبار شناخت و تبین وجودات خاص خارجی با مشکلات جدی مواجه میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 221 تا 243
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو سرچشمه اخلاق و دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
هانری برگسون (Bergson,Henri )؛ ترجمه: آر. اشلی آدورا (Audra, R. Ashley) ; کلوزلی برتون (Brereton, Cloudesley)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
لندن - انگلیس: MACMILLAN AND CO., LIMITED,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
1. ادیان religions
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی
نویسنده:
سیدمجید نبوی, رباب شاهمرادی؛ ویراستار: هاجر بنائی
نوع منبع :
کتاب , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک - استان مرکزی - ایران: انتشارات جهاد دانشگاهی/ واحد استان مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
1. ادیان religions
,
دین پژوهی
,
مطالعات دینی (دینشناسی)
,
مطالعه ادیان
چکیده :
کتاب «معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی» به معرفی 550 مجله خارجی در حوزه اسلام، مسیحیت، یهود، سایر ادیان و مطالعات دینی به طور کلی پرداخته است که توسط انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است. در مقدمه این کتاب آمده است: در هر کشوری، سخن از مباحث دینی متناسب با دین و مذهب آن کشور وجود دارد و مسائل دینی در هر کشوری به صورت کتاب و مجله و غیره منتشر میشود. مجلات علمی، سطح علمی مناسبی دارند؛ ازاینرو، شناخت مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی برای پژوهشگران امری مفید و لازم است. با شناخت و مطالعۀ این مجلات میتوان از مباحث مطرحشده در آن آگاه شد و از علم روز دنیا در موضوعات دینی، اطلاعاتی به دست آورد. همچنین، پژوهشگران با شناخت این مجلات میتوانند مقالههای خود را به مجلات مرتبط ارسال کنند و از امتیاز علمی آن بهرهمند شوند و سبب شناختهترشدن ایران و فرهنگ ایرانی اسلامی در مجامع بینالمللی شوند. پس از بررسیهای فراوان، بیش از پانصد مجله دینی در موضوعات مختلف شناسایی شد که در چند دسته قرار میگیرد: 1- اسلام؛ 2- مسیحیت؛ 3- یهود؛ 4- سایر ادیان؛ 5- مطالعات دینی (بهطور کلی). البته برخی مجلات در دو یا چند دسته قرار میگیرد که در این نگارش سعی میشود هر مجله تنها در یک دستهبندی موضوعی ذکر شود. پیش از پرداختن به بحث اصلی، ذکر توضیحی درباره اعتبارسنجی مجلات ضروری مینماید. با توجه به اینکه ممکن است اعتبار مجلات تغییر کند، پژوهشگران قبل از اقدام به انتشار مقاله، باید اعتبار مجله را بررسی کنند. به همین منظور، وب سایتهایی را در این کتاب معرفی شده که میتوان با درج کد آیاساسان هر مجله در آن بهراحتی اعتبار آن را سنجید. 1- ژورنالچکر داتایآرjournalchecker.ir ؛ 2- ایمپکت فاکتور داتایآر impactfactor.ir؛ 3- سامانۀ منبعیاب وزارت بهداشت rsf.research.ac.ir؛ 4- سایمگو scimagojr.com؛ 5- وب آو ساینس ip-science.thomsonreuters.com/mjl؛ 6- ایاسسی isc.gov.ir/en؛ 7- اسکوپوس scopus.com؛ 8- دوآج doaj.org؛ 9- ایمپکتفاکتور مجلات bioxbio.com در این اثر تلاش شده است که عناوین مجلات انگلیسی را ترجمه و عنوان انگلیسی آن در پاورقی بیاید؛ اما برخی از عنوانهای مجلاتی که به زبانهای آلمانی و اسپانیولی و عربی و غیره است، ترجمه نشده و همان عنوان مجله ذکر شده است. در این کتاب، مجلات بر اساس موضوعات گفتهشده، معرفی میشود. در بخش اول این کتاب 127 مجله در حوزه اسلام، در بخش دوم 183 مجله در حوزه مسیحیت، در بخش سوم 35 مجله در حوزه یهود، در بخش چهارم 18 مجله در حوزه سایر ادیان و در بخش پنجم 198 مجله که در حوزه مطالعات دینی به طور کلی فعالیت می کنند؛ معرفی شده است. در انتها نیز، مجلات به همراه کد Issn آن ها ذکر شده است. هدف اصلی این نگارش، معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی است تا مخاطبان بتوانند از آخرین مطالب منتشر شده در این مجلات در حوزه مطالعات دینی باخبر شوند و هم اگر پژوهشگر یا محقق هستند بتوانند مقالات خود را جهت انتشار به این مجلات ارسال کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 2190
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید