جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
شیعه پژوهی
> 1401- دوره 9- شماره 23
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 10 , شماره 25
دوره 9 , شماره 24
سال 1401
دوره 9 , شماره 23 اسفند 1401
سال 1400
دوره 8 , شماره 22 شهریور 1401
دوره 8 , شماره 21 پاییز و زمستان 1400
سال 1399
دوره 7 , شماره 20 بهار و تابستان 1400
دوره 7 , شماره 19 پاییز و زمستان 1399
سال 1398
دوره 6 , شماره 18 بهار و تابستان 1399
دوره 6 , شماره 17 پاییز و زمستان 1398
سال 1397
دوره 5 , شماره 16 بهار و تابستان 1398
دوره 5 , شماره 15 پاییز و زمستان 1397
دوره 4 , شماره 14
سال 1396
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1395
دوره 2 , شماره 8
سال 1394
دوره 2 , شماره 3 تابستان 1394
دوره 2 , شماره 2 بهار 1394
سال 1393
دوره 1 , شماره 1 زمستان 1393
عنوان :
ادبیات تعلیمی و تحکیم مبانی قدرت امامت فاطمیان
نویسنده:
رضا صفری ، محمدمهدی خلج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
وجود یک سازمان تبلیغی- تبشیری با نام «سازمان دعوت»، یکی از عوامل پیشرفت و توسعه فرقه اسماعیلیه بود که سرانجام منجر به تأسیس یکی از امپراتوریهای بزرگ اسلامی به نام فاطمیان در قرن چهارم در مغرب و مصر انجامید. المویدالدین شیرازی، ناصرخسرو و..از جمله داعیان تاثیر گذار نهاد دعوت بودند.داعیان ایرانی نهاد دعوت، با تبیین و تحلیل تفکر اسماعیلی تلاش نمودند دعوت فاطمی را از طریق مسالمتآمیز در داخل و خارج قلمرو فاطمیان نشر دهند. در این راستا یکی از مهمترین راهبردهای فرهنگی داعیان، استفاده از ادبیات تعلیمی باهدف تحکیم مبانی مذهبی فاطمی بود که سرآمد این اسلوب، داعی الدعات فاطمی «الموید فی الدین شیرازی» و حجت خراسان «ناصرخسرو قبادیانی» است. پژوهش حاضر به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که داعیان شیعی در جهت تحیکم مبانی قدرت امامت فاطمیان از ادبیات تعلیمی چه استفاده ای کردند؟ مطابق یافتههای این پژوهش، داعیان از ادبیات تعلیمی در جهت تبیین ایدئولوژی و قدرت مذهبی –سیاسی خلفا بهره برداری کردند. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای و با روش توصیفی-تحلیلی مبتنی بر دادهها و آثار مکتوب تاریخی و ادبی اسماعیلیه و بهویژه آثار الموید فی الدین شیرازی و ناصرخسرو قبادیانی سامانیافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 76 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه همفرهنگی: مطالعه مناسبات گروه همفرهنگ شیعیان در امارات متحده عربی
نویسنده:
سیدعلی امامزاده شوشتری ، سید ابوالحسن نواب ، حمیدرضا شریعتمداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در دوره معاصر، شاهد روند افزایشی گسترش اسلام و حضور و پراکندگی مسلمانان در سرتاسر جهان و تعامل آنها با غیرمسلمانان هستیم. مسلمانان حدود یکچهارم جمعیت جهان را تشکیل میدهند که حدود 20 درصد از آنها شیعه هستند و نیمی از جمیعت شیعیان نیز در منطقه مرکزی خاورمیانه مستقر هستند. شیعیان در این کشورها، به عنوان یک گروه هویتی که «مای جمعی» را تشکیل میدهند، به تعامل با «دیگران» که پیروان سایر ادیان و مذاهب و آئینها هستند، میپردازند و میزان پایبندی آنها به مذهب، بر الگوی ارتباطی آنها با دیگران اثرگذار است. بر این اساس، این مقاله، بر الگوی ارتباطی شیعیان امارات متحده عربی در این کشور متمرکز است و به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که الگوی ارتباطی شیعیان امارات به عنوان یک گروه اقلیت مذهبی، با جامعه غالب چیست و شیعیان در ارتباط با ساختار غالب، چه استراتژی ارتباطی را به کار میگیرند؟ در این مقاله، از چارچوب نظری همفرهنگی استفاده شده و روش تحقیق نیز، پژوهش کیفی و روش مطالعه اسنادی بوده و برای استخراج الگوی ارتباطی از مصاحبه نیمه استاندارد استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که بین میزان پایبندی به مذهب و الگوی ارتباطی ارتباط وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصلاحات عمربن عبدالعزیز و تاثیر آن بر وضعیت شیعیان
نویسنده:
فاطمه امینی ، سجاد دادفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
عمربنعبدالعزیز را میتوان از معدود خلفای اموی دانست که بر خلاف اسلاف خود تلاش نمود تا با اعمال مجموعهای از اصلاحات، شرایط متفاوتی را در جامعه اسلامی و مخصوصا برای شیعیان رقم بزند. از این رو سئوال پژوهش حاضر که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته آن است که اصلاحات عمربنعبدالعزیز چه تاثیری بر وضعیت شیعیان بجای گذاشت؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که خلیفه اصلاحگراموی، با درک اهمیت مساله شیعیان برای دولت اموی و در راستای جلب رضایت آنان، دست به اصلاحاتی زد؛ فدک را به اهل بیت برگرداند، خمس را دوباره برقرارکرد، مستمری علویان و بنی عبد المطلب را تضمین ساخت و بجای سب و لعن، تکریم و احترام را نسبت به امام علی (ع) و اهل بیت برقرار نمود. در نتیجه این اصلاحات، ضمن آن که شرایط اقتصادی و فضای سیاسی و فکری مناسب تری برای شیعیان ایجاد شد، آنان تحت رهبری امام باقر(ع) توانستند امور مذهبی و سیاسی خود را راحتتر پیش ببرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 250 تا 284
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی آسیبشناسانه بر رهیافتهای عاشوراپژوهی
نویسنده:
محسن رفعت ، فاطمه ژیان ، محمد حسین مدنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
توجه به رهیافتهای گوناگون قیام عاشورا در واکاوی چگونگی گزینش اخبار عاشورایی در انواع مقاتل ، تحلیل و علت یابی نگرشهای گوناگون تودۀ مردم نسبت به قیام امام حسین (ع) و درنهایت راهی برای برون رفت از ابهامات گزارشها و تفاسیر متعارض و بعضاً واژگون از این قیام تأثیر بسزایی دارد. این پژوهش با روش کتابخانه ای و رویکردی تحلیلی ـ انتقادی می کوشد تا رهیافتهای نوشتاری مؤلفان و برداشتهای عموم را از قیام عاشورا مورد مداقه قرار دهد. ریشه یابی رویکردهای تاریخی، سیاسی، مادی، اعتقادی، عرفانی، عاطفی، حماسی به عاشورا، تأثیر پیشفرضهای زمینهای همچون جبرگرایی، مادیگرایی، احساسگراییهای افراطی، تسامح در نقل گزارشهای تاریخی، گرایش به پارهای از باورهای پیروان سایر ادیان نظیر مسیحیت را پررنگ میسازد. از سوی دیگر، نقش سیاستها، حکومت-ها، اقتضائات زمانی و منفعل ساختن تودة مردم در میان آسیبهای پیرامون رهیافتهای گوناگون مشاهده شدنی است. دستاوردهای این تحقیق میتواند در مطالعات عاشوراپژوهی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 125
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تطبیقی مدیریت و رهبری در قیام شریک بن شیخ المهری و یحیی بن عبد الله حسنی و مولفه های موثر بر آن
نویسنده:
مهران زاهدی ، اصغر قائدان ، عثمان یوسفی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با انتقال خلافت از امویان به عباسیان، دیری نپایید علویان که در آرزوهای خود ناکام مانده بودند و فشارهای سیاسی و ظلم و ستم حاکمان جدید آنان را از دستیابی به عدالت نا امید ساخته بود، برای احیای حقوق از دست رفته خویش دست به قیام زدند. اگرچه آنان در همه قیامها اهداف و انگیزه های واحدی را دنبال می کردند؛ اما در شیوه های مدیریت و رهبری قیام با یکدیگر متفاوت بودند. هدف از این پژوهش آن است تا با استفاده از منابع کتابخانه ای و به صورت توصیفی و تحلیلی به مقایسه تطبیقی مدیریت و رهبری دو جنبش شیعی یعنی شریک بن شیخ المهری و یحیی بن عبدالله حسنی پرداخته و به این سوال اساسی پاسخ دهد که این جنبشها از لحاظ نوع مدیریت و رهبری در قیام چه تفاوتهایی با یکدیگر داشته و کدام یک از مولفه ها در شدت و یا ضعف مدیریتی رهبران قیام اثر گذار بوده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد که خصوصیات شخصیتی و راهبردها و رویکردهای منحصر به فرد شریک بن شیخ از عوامل تقویت قیام او بودند، در حالی که ویژگی ها و رویکردهای نسبتا ضعیف و نامناسب یحیی قدرت رهبری او را در قیام تضعیف ساخته بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی انتقادی تفسیر آیات امامت در کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن کریم»
نویسنده:
رحمان عشریه ، سید محمد حسینی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات امامت
چکیده :
کتاب «The Study Quran» (قرآنشناخت) مشتمل بر ترجمه و تشریح آیات قرآنکریم از جدیدترین تفاسیری است که در جهان غرب، با قلم «سیدحسین نصر» به زبان انگلیسی منتشر شده و مورد استقبال تودهها و نخبگان جامعهی غربی قرار گرفته است. متن اصلی قرآنشناخت در ایران با عنوان «تفسیر معاصرانهی قرآنکریم» از سوی دکتر «رحمتی» ترجمه شده است. روش کلّی نگارندگان این تفسیر و تعلیقات آن (که به قلم مترجم است) بارها به ورطهی مطالعات انتقادی کشیده شده و پژوهشگران، نقاط ضعفی از مجلّدات فارسی موجود را تبیین نمودهاند هرچند این اثر مهم، از نقاط قوّتی نیز برخوردار است. رویارویی نگارندگان تفسیر معاصرانه با تفسیر آیات حاوی باورهای شیعی در متن امّا، گونهای است تازه که بررسی ابعاد آن، شایستهی تحقیق مینماید؛ از جملهی آن آیات، آیاتی پیرامون «امامت» در سورهی «مائده» است که شامل آیات 3 (آیهی اکمال)، 55 (آیهی ولایت) و 67 (آیهی تبلیغ) این سوره میباشد. از این رو، پژوهش حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی به واکاوی مفاد تفسیری قرآنشناخت، ذیل آیات فوق پرداخته و با رویکردی انتقادی برخی از آن مفاد آن را، ازجمله تمایل آشکار به آرای اهل سنّت و عدم پاسخ در ردّ ادّعاهای آنان، مورد مناقشه قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 126 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه سید محمد حسین فضلالله در معنای امامت ذیل آیه ابتلا (بقره 124)
نویسنده:
سید ضیا الدین علیا نسب ، زهرا قائمی امیری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 124 بقره
چکیده :
مساله امامت یکی از مسائل اساسی در حوزه تفکر شیعی است و قرآن کریم در برخی آیات به آن پرداخته است. آیه ابتلا یکی از مستندات اصلی در بیان معنای امام و مسأله امامت است؛ که در این زمینه میان مفسران اختلاف نظرهای جدی وجود دارد. مفسران شیعی غالبا امامت را مقامی مافوق نبوت دانسته و مفسران اهل سنت آنها یکی میدانند. در این مقاله ضمن تبیین اجمالی نظرات مفسران شیعی در معنای امام، دیدگاه سید محمدحسین فضلالله، تبیین و بررسی شده و نظرات او که شامل یکی بودن معنای امامت و نبوت و ناظر بودن نبوت به جنبه درونی و امامت به جنبه بیرونی، امامت جهانی ابراهیم (ع)، ترجمه عهدالله به نبوت و درخواست بالقوه آن برای فرزندانش بود، بررسی شد و در چند جنبه ادبی و قرآنی و روایی نقد گردید و در پی آن به تبیین معنای صحیح امام پرداخته شد و با توجه به روایات، معنای مفترض الطاعه برای امام اخذ گردید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 200 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه نفی صفات در مدرسه کلامی اصفهان
نویسنده:
محسن زارع پور ، رضا برنجکار ، امداد توران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
چکیده :
دیدگاه نفی صفات، یکی از نظریات در بحث وجودشناسی صفات الهی است. این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی، این نظریّه را در مدرسه کلامی اصفهان بررسی میکند. متکلمان مد نظر در این مدرسه عبارتند از: فیاض لاهیجی، ملا رجبعلی تبریزی، قاضی سعید قمّی، محمد باقر مجلسی و ملا صالح مازندرانی. نظریه نفی صفات در مدارس کلامی قبل نیز مطرح شده بود اما در این مدرسه، به خصوص توسط ملا رجبعلی تبریزی و قاضی سعید قمّی با صراحت بیشتری مطرح، و با استدلال های متعدد از آن دفاع شد. برخی متفکران این مدرسه در قالب نظریه نیابت، و نظریه اعتباریت، که بیان های دیگری از نظریه نفی صفات است، این نظریه را مطرح کردند. مهم ترین استدلال های نظریه نفی صفات در مدرسه کلامی اصفهان عبارت است از: تنافی اثبات صفت با آموزه توحید ذاتی به معنای نفی تعدّد و نفی ترکیب و نفی تشبیه؛ تلازم اثبات صفت با اثبات نقص و محدودیت و مخلوقیّت؛ عدم امکان توصیف ذات؛ روایات نفی صفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 275 تا 299
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سوء استفاده از آموزه های مهدویت توسط مدعی معاصر منصور هاشمی خراسانی
نویسنده:
فاطمه ملاشاهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
طولانی شدن غیبت حضرت حجت(ع) و در دسترس نبودن ایشان موجب شده است که مدعیان دروغین مهدویت ازاین مساله سوء استفاده و چالشهایی را به وجود آورند. از این رو یکی از مهمترین اقدامات در این برهه، شناسایی و مبارزه با مدعیان دروغین مهدویت در ابعاد مختلف میباشد. یکی از این مدعیان فردی است به نام علیرضا بابایی آریا، که باعنوان «علامه منصور هاشمی خراسانی» دعاویی مطرح نموده و خود را زمینهساز ظهور مهدی(ع) میداند. وی با شعار «بازگشت به اسلام» و با باطل و طاغوت شمردن حکومتهای فعلی و مانع ظهور دانستن آنها، مردم را به رویگردانی از این حکومتها ترغیب میکند هرکس که با وی مخالفت نماید را ، مانع ظهور دانسته و هشدار میدهد که در صورت تمکن یافتن، آنها را از سر راه خویش برخواهد داشت اوبا استناد به احادیث ضعیف و توسل به علائم ظهور و تاویل آنها بر خویشتن، بدون ارائه سند و دلیلی متقنی، مدعیات خویش را مطرح مینماید. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی سعی دارد تا اهمّ این مدعیات را گزارش نموده و با ارائه استنادات حدیثی و تاریخی، بطلان آنها رااثبات کند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 225 تا 249
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ اجتماعی روش های درمانگری ماوراییِ ایرانیانِ روزگارِ صفوی
نویسنده:
سید مهدی بهشتی ، حسن زندیه ، مهراب صادق نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ایرانیان عصر صفوی، علاوه بر درمانهای طبیعی، به درمانگری ماوراء الطبیعی نیز اعتقاد داشتند؛ بهطوریکه اکثرِ اقشارِ جامعه، به این سبک از درمانها باور داشته و در زندگی روزمرهی خود از آنها استفاده میکردند. تبیین این سبک از درمانگری با تکیه بر گزارههای تاریخِ اجتماعی، برای شناختِ وضعیت درمانگری این دوران که علاوه بر راهکارهای مرسوم طبابت، از شیوههای دیگری نیز استفاده میشده؛ از موضوعات شایستهی پژوهش است؛ بُعدی از درمانگری که کمتر به آن پرداختهشده؛ درحالیکه در اجتماع دورانِ صفوی، دامنگیر مردمان آن روزگار بوده و اغلب لایهها از آن بهره میجستند. دادههای پژوهشِ حاضر با بهرهگیری از منابع دستاولِ تاریخی و برخی پژوهشهای جدید، با روشِ کتابخانهای و سپس با شیوهی کیفی، به توصیف و تحلیل این سبک از درمانگری پرداخته است که نشان میدهد ایرانیان در این برهه، علاوه بر شیوههای درمانگری طبیعی، از اسلوب درمانگری ماورایی نیز برای درمان استفاده میکردند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، در میان طبقات مختلف اجتماع عصر صفوی، روشهای درمانگری ماورایی بسیار کاربرد داشته؛ مانند دعانویسی و تعویذ، طلسم و جادو، جن و پری، زیارت و توسل، استشفاء به نیروی شاهی، نذر درمانی، صدقه درمانی، نیایش درمانی و استشفاء به قرآن کریم ازجمله آنها هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 300 تا 324
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید