ﺑﺮداﺷﺖ راﯾﺞ ﻣﯿﺎن ﻣﺘﺄﻟﻬﯿﻦ و ﻋﻤﻮم ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن از ﺳﺨﻦ ﺧﺪا اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺨﻦ وی ﺑﺮ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﭘﺎک و اﻣﯿﻦ ﻧﺎزل ﻣﯽﺷﻮد و ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ وی ﺳﺨﻦ ﺧﺪا ﺑﺮ ﻣﺮدم اﺑﻠﺎغ ﻣﯽﺷﻮد. ﭼﻨﯿﻦ ﮐﺴﯽ را» ﻧ
... ﻧﺒﯽ «ﻣﯽﺧﻮاﻧﻨﺪ و ﺳﺨﻦ ﺧﺪا را وﺣﯽ ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ و ﻫﺮ ﻧﺒﯽ ﺑﺮای اﺛﺒﺎت ﺻﺪق ﻧﺒﻮﺗﺶ، ﻣﻌﺠﺰهای ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه دارد ﺗﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ وﺳﯿﻠﻪ از ﻣﺘﻨﺒﯽّ دروغﮔﻮ ﺗﻤﯿﯿﺰ داده ﺷﻮد؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺧﺪا ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﻫﺮ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﻪ اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻧﻤﯽﺷﻮد و ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺪﻋﯽ دﺳﺖﯾﺎﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﺧﺪا ﺷﻮد. ﺣﺘﯽ اﮔﺮ ﺑﺮای اﻧﺴﺎﻧﯽ از راه ﺷﻨﯿﺪن ﺳــﺨﻨﯽ اﻓﻖﮔﺸــﺎﯾﯽ ﺷﻮد و آن ﺳﺨﻦ در وی اﺛﺮی ﺑﻪ ﮐﻠﯽ دﯾﮕﺮ (اﺛﺮ ﻏﯿﺮﻣﺮﺳﻮم و راﯾﺞ) ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﯾﺪ آن ﺳﺨﻦ، وﺣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ وﺣﯿﺎﻧﯽ ﺑﺎز ﮔﺮدد. در ﻏﯿﺮ اﯾﻦﺻــﻮرت ﭼﻨﯿﻦ ﺳﺨﻨﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺨﻦ ﺧﺪا ﺑﺎﺷﺪ و ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﯾﮏ ﺳﺨﻦ ﻣﻌﻨﻮی اﺳــﺖ و ﻧﻪ ﺳﺨﻦ ﺧﻮد ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل. اﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ از ﺳﺨﻦ ﺧﺪا ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺘﺎب وﺣﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، از ﻧﻈﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺷﺒﺴﺘﺮی درﺳﺖ ﻧﺒﻮده و ﺑﺎ آن ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ و اﺷــﮑﺎلﻫﺎﯾﯽ را ﺑﺮ آن وارد ﮐﺮده اﺳــﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﮐﻮﺷــﯿﺪه اﺳــﺖ ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺟﺪﯾﺪی از ﺳــﺨﻦ ﺧﺪ اراﺋﻪ ﮐﻨﺪ. ﻧﮕﺎرﻧﺪه ﮐﻮﺷــﯿﺪه اﺳــﺖ ﮐﻪ ﻧﻘﺪ ﺟﺎﻣﻌﯽ ﺑﺮ ﮔﻔﺘﺎر ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺷــﺒﺴــﺘﺮی وارد ﮐﻨﺪ و ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳــﯿﺪه اﺳــﺖ ﮐﻪ ﮐﻮﺷﺶ وی در ﺑﺎب ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺳــﺨﻦ ﺧﺪا ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻪ و دروندﯾﻨﯽ ﻧﯿﺴــﺖ. ﮐﻮﺷﺶ وی ﻣﺎﻫﯿﺘﯽ اوﻣﺎﻧﯿﺴﺘﯽ و ﻧﺴــﺒﯽﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ دارد و ﻏﺎﯾﺘﯽ ﺧﻮدﺑﻨﯿﺎد ﺑﺮ آن ﻣﺘﺮﺗﺐ اﺳﺖ و اﻧﺪﯾﺸﻪ آﺗﻪاﯾﺴﺘﯽ (ﻋﻘﻞ ﺧﻮدﺑﻨﯿﺎد) را ﻣﻤﻨﻮن ﺧﻮد ﻣﯽﺳﺎزد؛ زﯾﺮا- ﭼﻨﺎنﮐﻪ ﺧﻮاﻫﺪ آﻣﺪ- ﺑﺎ ﺗﻌﺮﯾﻔﯽ ﮐﻪ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺷﺒﺴﺘﺮی از ﺳﺨﻦ ﺧﺪا اراﺋﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ، اﻧﺴﺎن ﺧﻮدﺑﻨﯿﺎد ﭼﻨﯿﻦ ﮔﻤﺎن ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ از ﻣﺘﻦ ﻣﻘﺪس رﻫﺎﯾﯽ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳــﺖ و ﺧﻮد را ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ روﯾﺎروﯾﯽ ﺑﺎ آن ﻧﻤﯽﺑﯿﻨﺪ و ﺣﺘﯽ اﯾﻦ ﻣﺠﺎل را ﺑﻪ وی ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﮐﺘﺎب وﺣﯽ را از ﺟﻬﺖ ﺳﺨﻦ ﺧﺪاﺑﻮدن اﻧﮑﺎر ﮐﻨﺪ.
بیشتر