اوصاف امامان(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اوصاف امامان(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اوصاف امامان(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اوصاف امام
,
ویژگی های امام
,
امامت
سوال:
آيا ائمه در محيط، فرا انسانى فكر مى كنند؟ آيا بر همه چيز آگاهى دارند و نادانى در هيچ زمينه اى به آنان راه ندارد؟ آيا بر همه چيز ولايت دارند؟ آيا غير از كمالات معنوى، كمالات علمى هم دارند؟ آيا عارى از حراماند و حرامات در آنها اثر نگذاشته و در بعضى موارد اسطوره وار فكر نمى كنند؟ مصاديقى كه اين گونه سؤالات و شبهات را در ذهنم تداعى مى كند كم نيستند.
پاسخ تفصیلی:
در باب «امامت» و اوصاف آن، پاسخ را با حديثى از امام رضا(ع) آغاز مىكنيم: «ان الامامة اجل قدرا و اعظم شأناً من ان يبلغها الناس بعقولهم اوينالوها بآرائهم او يقيموا اماماً باختيارهم»؛ «به درستى شأن امامت برتر و بالاتر از آن است كه [1.] با عقل و انديشه عادى بتوان شناخت، [2.] يا با رأى و نظر مردم آن را به دست آورد، [3. ]يا به تعيين و انتخاب مردم، آن را تعيين كرد».اصول كافى، روايت 518.
زدلبرى نتوان لاف زد به آسانى هزار نكته در اين كار هست، تا، دانى!
به جز شكردهنى، مايههاست خوبى را به خاتمى نتوان زد، دم از سليمانى
ديوان حافظ.
آنها را كه ما نمىتوانيم بشناسيم؛ چگونه مىتوانيم توصيفكنيم؟ تنها مىتوان دست نياز به كلمات گهربار خود آنان دراز كرد و از خودشان استمداد جست.
ساقى بيا كه عشق ندا مىكند بلند كان كس كه گفت قصه ما، هم زما شنيد
همان.
در عين حال اگر به مقدمه كوتاهى كه در قالب چند نكته در ذيل مىآيد توجه شود؛ آن گاه بهتر مىتوان رواياتى را كه در باب اوصاف و شخصيت ائمه(ع) وارد شده است، درك كرد.
1- مراتب عالم هستى:
1. جهان هستى داراى مراتب و درجاتى است كه از دو جهت مطرح است: يكى «قوس نزول» و ديگرى «قوس صعود». در قوس نزول، بعد از مبدأ هستى؛ يعنى، خداوند متعال، عالم عقول و مجردات قرار دارد و سپس جهان مثال يا برزخ و به دنبال آن جهان ماده. در «قوس صعود» نيز از جهان ماده به «جهان مثال» مىرسيم و از جهان مثال به «جهان مجردات». در اين باب نگا: محمد شجاعى، معاد يا بازگشت به سوى خدا، شركت سهامى انتشارات، تهران: چاپ اول، 1367، ج 1، صص 226 - 212.
2. در ميان موجودات جهان، تنها انسان است كه مىتواند ميان جهان ماده و جهان مجردات، رابطه و پيوند برقرار سازد. در واقع وجود انسان، رابطه و پل پيوند، ميان تمام عوالم هستى و درجات مختلف آن است. وجود انسان، بستر و موضوع حركت از قوه بىنهايت تا فعليت بىنهايت است؛ از اين رو «قوس صعود» تنها در بستر وجود آدمى - از پايينترين درجه هستى تا به بالاترين درجه آن - قابل تحقق است.
3. همه اوصاف و آثارى كه ما مىشناسيم، ناشى از وجود است؛ چرا كه در جاى خود ثابت شده، جز وجود هيچ حقيقت اصيل ديگرى منشأ آثار نيست. در اين باب نكا: علامه سيدمحمدحسين طباطبايى، نهايةالحكمه، مرحله اول، فصل 2و3.
4. از آن جا كه «وجود» داراى مراتب متعددى است (يعنى، وجود خداوند، وجود مجردات، وجود عالم مثال و وجود عالم مادى) هر نوعى از انواع مختلف جهان هستى، براساس بهرهمندىاش از اين مراتب وجودى، از آثار و لوازم و اوصاف آن نيز بهرهمند مىگردد. به بيان ديگر، از آن جا كه همه اوصاف و آثار، برخاسته از ذات وجودند، هر پديدهاى به ميزان درجه وجودى خويش، داراى فضايل و كمالات خواهد بود و چون انسان، تنها موجودى است كه به دليل ساختار وجودىاش، مىتواند ميان جهان ماده و جهان مجردات رابطه برقرار سازد؛ تنها موجودى خواهد بود كه مىتواند اوصاف و لوازم و آثار عوالم گوناگون هستى را در خود داشته باشد و آنها را در خويش محقق سازد. در اين باره ر.ك: مقالات، ج اول.
5. به دليل آن كه «عالم مجردات»، برتر از «عالم مثال» و «عالم مثال» برتر از «عالم مادى» است، اوصاف وجودى اين عوالم نيز برتر از ديگرى مىباشد. از اين رو اگر انسان بتواند استعدادهاى نهفته خود را به فعليت رسانده، از ماده و عالم مثال عبور كند؛ مىتواند به عالم تجرّد راه يافته، از اوصاف و لوازم و آثار وجودى اين مرتبه از هستى بهرهمند گردد؛ لوازمى كه فراتر از عالم مثال و ماده است.
6. ناگفته نماند كه سه مرتبه ياد شده از عالم هستى؛ يعنى: «عالم تجرد و جبروت» كه عالم بالاتر و نزديكتر به مبدأ متعال است و موجودات آن از مراتب و وجودى بالاتر برخوردارند و «عالم مثال» كه مترتب بر عالم تجرّد و متأخر و نشأت گرفته از آن است و نيز «عالم و نظام مادى» كه عالم شهادت و ناسوت نيز ناميده مىشود و آخرين عالم از عوالم وجود و هستى و نشأت گرفته از عالم مثال و مترتب بر آن است؛ خود داراى عوالمى هستند كه برخى برتر از بعضى و برخى مترتب بر بعضى ديگر و نشأت گرفته از آن است. از اين رو مثلاً ميان موجودات مجرد - بسته به اين كه در چه مرتبهاى از مراتب عالم تجرّد قرار گرفته باشند - تفاوت وجود دارد و لذا لوازم و آثار و صفات نيز متفاوت مىگردد. ر.ك: معاد يا بازگشت انسان به سوى خدا.
2- امام رأس هرم هستى:
با توجّه به اين چند نكته - به اعتقاد ما - امام شخصيتى است كه در هرم هستى كائنات، نقطه رأس آن است. كسى كه از حيث درجه كمالات وجودى، در برترين نقطه قرار دارد و امير كاروان سير، در قوس نزولى و صعودى وجود است. از آن جا كه از قيود نظام مادى رهيده و تعينات عالم مثال را كنار گذاشته است؛ به عالم تجرّد بار يافته و در اين عالم نيز در مرتبه اعلا قرار دارد كه از تمامى موجودات ديگر عالم تجرد، برتر و بالاتر است. از اين رو، از لوازم و آثار و صفات والاترين مرتبه «عالم تجرد» برخوردار است. به بيان ديگر چون وجود آنان، برترين وجود است، صفات آنان - كه از وجود سرچشمه مىگيرد - برترين صفات است؛ به صورتى كه عقل از فهم و درك آن در تحير بوده و هيچگاه به كنه آن نايل نمىگردد. حضرت رضا(ع) در حديث زير به اين حقيقت اشاره فرموده است: «... در حقيقت جايگاه امامت، جايگاه پيامبران بوده و اين مقام ميراث اوصياى ايشان است... امام همه فضايل و معارف را بىكسب و طلب، بلكه با انتخاب و عنايت حق، دارا است، با اين حساب كه را رسد كه امام را بشناسد و بتواند انتخابش كند؟ زهى خيال محال، در اين جايگاه خِرَدْ سرگردان، دلْ بىقرار، انديشه حيران، ديده نارسا، توانا ناتوان، حكيمْ سرگشته، حليمْ كوته دست، اديبْ سرشكسته، خردمندْ بىخبر، شاعر بىزبان، اديب بىبيان، سخندان درمانده كه چه سان مىتوان گوشهاى از عزت و ارجمندى مقام امامت و فضيلتى از فضايل بىپايان آن را بيان داشت؟ همگى برآنند كه دستها از وصف و نشان اين جايگاه رفيع، كوتاه است؛ تا چه رسد به بحث از عمق و باطن آن...». كافى، ح 518.
بر اين اساس، «امام» انسان برتر است نه برتر از انسان؛ چرا كه آنان همچون ديگر انسانها غذا مىخوردند و براى تأمين معاش، تلاش و كوشش نموده، براى رفع خستگى استراحت مىكردند. با مشاهده حوادث ناگوار و تلخ، ناراحت و آزرده خاطر مىشدند. اينها همه نشانه بشر بودن امام است. اما از آن جا كه همين انسان مىتواند ميان «جهان ماده» و «جهان مجردات» پيوند برقرار سازد؛ در نتيجه انسانى است - كه در عين انسان بودن - خويش را متصل به بالاترين مرتبه از عوالم وجود (عالم تجرد)، آن هم در والاترين مرتبهاش، ساخته است. از اين رو امام «انسان برتر» است، نه برتر از انسان. و چون امام همانند پيامبر، از درجه وجودى خاصى برخوردار است، بر همه چيز ولايت داشته، به نوعى حاكميت تكوينى بر كائنات دارد. امام صادق(ع) در اين زمينه مىفرمايد: «اگر امام در جهان نباشد، جهان براى ساكنان آن، همانند دريا آرام نخواهد داشت». همان، ح 453.
سير سپهر و دور قمر را چه اختيار در گردشند بر حسب اختيار دوست
ديوان حافظ.
همچنين لازمه ولايت تكوينى امام، آن است كه بر جريان حوادث و رفتار انسانها، اشراف و نظارت داشته باشد؛ چنان كه حضرت على(ع) مىفرمايد: «خداوند ما را پاك و معصوم داشته، گواهش بر آفريدگان و حجتش در روى زمين گردانيد». كافى، ح 495 و نيز نگا: روايتهاى 491، 692، 694، 686.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2503
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت