جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2251
بررسی انتقادی نظریه حرکت جوهری ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا اژدر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور ,
چکیده :
این مقاله در صدد است نظریه حرکت جوهری ملاصدرا را مورد واکاوی قرار داده و انتقادات پیرامون آن را در حوزه دلایل، لوازم و آثار، آشکار و ناسازگاری های درونی آن را بازگو نماید، علاوه برآن برخی تعارضات لوازم این نظریه با نصوص دینی را نشان دهد. نظریه حرکت جوهری در ناحیه دلایل با انتقادات جدی مواجه بوده تا جایی که بزرگانی همچون علامه طباطبایی ضمن پذیرش اشکالات وارده خود به اقامه استدلال در این مقام پرداخته اند، علاوه بر آن لوازم این نظریه در مواجه با نصوص دینی مانند اصل معاد، اصل رجعت و خلقت پیشین ارواح از توانایی لازم در پاسخ به تعارضات مطرح ناتوان است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
بررسی ديدگاه تفسيری علامه طباطبايی در تفسير آيه تبيان
نویسنده:
علی نصيری، مصطفی مناقب، کریم خوب بين خوش نظر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
آيه تبيان يکی از آيات مورد بحث ميان مفسران است. در باره تبيين کنندگان آيات قرآن اختلاف نظر است. علامه طباطبايی ضمن پذيرش قرائت رايج آيه تبيان، با استناد به دلايلی نظير: «دعوت خدا به تدبر در قرآن»، «امکان ارجاع آيات متشابه به آيات محکم»، «ذو بطون بودن آيات قرآن» و «ذو مراتب بودن هدايت و فهم قرآن»، دلالت آيه را برای همه افراد مستعد و بهره مند از لوازم تدبر و نسبت به همه چيز به دلالت لفظی دانسته و بر اين باور است که لازمه فرض صحت روايات بيانگر وجود علم گذشته، آينده و حوادث پيش رو تا روز قيامت در قرآن، اين است که در واژه تبيان تصرف نموده و دلالت آن را اعم از دلالت لفظی و فرا لفظی دانست. يادکرد دو نکته مزبور از گفتار علامه، آشکارا بيانگر اين حقيقت است که وي در تفسير آيه تبيان ميانه روي نموده و از قرائت های أکثری و أقلی آن اجتناب ورزيده است. مقاله حاضر، ضمن بررسی ديدگاه علامه طباطبايی در تفسير آيه تبيان، به نقد و تحليل يکی از قرائت های اکثری از آن که در ميان برخی از مفسران طرفدارانی دارد، پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 185 تا 206
پ‍اس‍خ‌ ب‍ه‌ پ‍رس‍ش‌ه‍ا و ش‍ب‍ه‍ات‌ جلد 1
نویسنده:
جمعی از نویسندگان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
وضعیت نشر :
قم: زمزم هدایت,
چکیده :
کتاب حاضر توسط پژوهشکده تحقیقات اسلامى نمایندگى ولى فقیه در سپاه، با هدف پاسخگویی به پرسشها و شبهاتى که براى پاسداران، بسیجیان و خانوادۀ آنان پیش مى‌آید نگاشته شده و در بردانده مباحثی در عقاید –توحید، خداشناسی، نبوت، امامت، معاد- اخلاق و تربیت، احکام- تقلید، طهارت، نماز، روزه، خمس، ربا، ازدواج، نذر-قرآن و حدیث، تاریخ وسیره، ایمان به خدا، نماز، دعا، گناهان،صله و رحم و خانواده است .
 گفته می شود هر ذکری را (مثلا صلواتی که میفرستید) اگر به همه اموات هدیه کنیم، ثواب آن به همه میرسد. پس با این ترتیب ما نباید اموات غریب یا بی نصیب داشته باشیم. پس چطور میگویند بعضی اموات در برزخ گرفتارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ابتدا و انتهای سوال خیلی به هم مرتبط نیست.اگر ما ذکری هم نثار همه اموات میکنیم، قابلیت استفاده آنها مطرح است. بعضی انسان ها آنقدر مشکل دارند که صلاه و سلام ما به آنها نمیرسد.متاسفانه بعضی اموات گیرایی ندارند. این طور نیست که به تمام در گذشتگان خیری بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 منظور از «الساهرة» (بیداری) که از جمله اسماء قیامت است چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : روز قيامت را روز بيداري گويند: (السّاهرة) و اين بدان جهت است كه كسي را در آن صحنه خواب نمي‌گيرد. خواب نگرفتن مي‌تواند يا بر اثر شدّت خوف و ترس از گزندگان و درندگان يا از شدّت حرارت و ... باشد. در قيامت زمين چون مس گداخته شود. در چنين جايي كسي بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 منظور از «انشقاق» که از جمله اسماء قیامت است چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قيامت روز شكافته شدن آسمان‌هاست: «فإذا انشقّتِ السّماء فكانتْ وَرْدةً كالدِّهان» الرحمن/37؛ [پس آ‌ن‌گاه كه آسمان از هم شكافد و چون چرم سرخ گلگون گردد]. «و انشقّتِ السّماء فهي يومئذٍ واهية» حاقّه/16؛ [و آسمان از هم بشكافد، و در آن روز است كه آن بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 منظور از «انکدار» که از جمله اسماء قیامت است چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قيامت روز تيره شدن است؛ زيرا ستارگان آسمان تيره مي‌شود: «و إذا النّجوم انكَدَرت» تكوير/2؛ [و آنگاه كه ستارگان تيره شوند]. تذكّر: جريان تناثر نجوم، انكشاف شمس و قمر و تكوير آنها و ساير آنچه به اين بخش بازمي‌گردد از اشراط الساعة محسوب مي‌شود، از بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 منظور از «درهم کوبنده»(القارعه) که از جمله اسماء قیامت است چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با رسيدن اين روز (يوم القارعة) جهان طبيعت در هم كوبيده شده، كوه‌ها متلاشي مي‌شود و مردم چون مور و ملخ هر سو پراكنده مي‌شوند. اما كسي كه ميزان عملش بر اثر داشتن حق، وزين باشد در بهشت در آسايش و زندگي خوش خواهد بود و كسي كه ميزان عمل او فاقد حق بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 منظور از «آواز بزرگ» که از جمله اسماء قیامت است چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قرآن مي‌فرمايد: هنگامي كه آن صداي بزرگ، گوش خراش، مهيب و تكان دهنده: «الصّاخّة» فرارسد همگان بيدار شده، پا به صحنة قيامت مي‌گذارند. اين صيحه و صداي مهيب چنان رعب‌آور و دهشتناك است كه برادر از برادر گريزان مي‌شود. همچنين از مادر، پدر، زن و فرزن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
 منظور از «رستاخیز» که از جمله اسماء قیامت است چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قرآن از قيامت به روز رستاخيز (يوم البعث) ياد كرده و در پرسش و پاسخي كه در قيامت ميان بدكاران و درست كرداران ردّ و بدل مي‌شود، مي‌فرمايد: «و يومَ تقوم السُاعةُ يُقسِم المجرمون ما لبثوا غيرَ ساعةٍ كذلك كانوا يُؤفَكون و قال الّذين أُوتوا العلم و بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 2251